SuperBike AlpenTour 2011 ! "Mycket bilder"

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vi planerar för en alpresa, man måste återuppleva platser från 70-talet.
Så gammal är jag:rodnar
Vi kommer att bo 2-3 nätter på samma ställe och köra rundor
därifrån.
Här kan man får gratis karta över Kaerten, Österike:

http://www.motorrad.kaernten.at
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Dom såg vi allt till =) automatkarbin o allt.... men dom verkade inte intresserade utav oss troligen för att du suger så jävla hårt på utländska.... =) Planera en resa med 2 nätter på varje hotell så man kan ut o ge på goa vägar utan väskor och dyl och även sitta o äta o dricka pilsner i lugn o ro !

Låter som en resa helt i min stil
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ja jag börjar bli sugen på en liknande resa igen som dock ska bygga lite mer på att njuta och lite mindre köra... !
Intressant! Vartåt är du sugen på att åka härnäst?

Fanken... nu fick du igång min reslust inför 2012 med och idéerna sprutar :D
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ojojoj, det får bli Franska Alperna härnäst. Köpte Novembernumret av Fast Bikes där de har ett reportage därifrån
http://www.fastbikesmag.com/2011/10/21/french-alps-routes-download-them-now/

et je parle un peu de francais. La langue n'est ce pas un probleme. Nous allons!

om vi dessutom får med oss Goffe så har vi ju boende och en som kan språket på riktigt

Alps-Guide.jpg
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
moi je parle un peut de francais aussi. man klarar sig långt med några få ord och en bunke €€€ jag kanske också kan åka i sommar .. ska se hur många veckor semester jag kan ta.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ojojoj, det får bli Franska Alperna härnäst. Köpte Novembernumret av Fast Bikes där de har ett reportage därifrån
http://www.fastbikesmag.com/2011/10/21/french-alps-routes-download-them-now/

et je parle un peu de francais. La langue n'est ce pas un probleme. Nous allons!

om vi dessutom får med oss Goffe så har vi ju boende och en som kan språket på riktigt

Alps-Guide.jpg

Nu finns förutsättningarna som saknades förra gången!

Jag håller nog med goffen om att ta det lite lugnare och kanske ta någon dag mer och slöa runt lite på fina ställen.

(två packväskor fulla med yankie's ;))
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
moi je parle un peut de francais aussi. man klarar sig långt med några få ord och en bunke €€€ jag kanske också kan åka i sommar .. ska se hur många veckor semester jag kan ta.
Ja, bara man försökt lite och sen frågar om de pratar engelska så brukar de vara skapligt mycket mer vänligt inställda.
Typ: Bonjour, je suis Suedois et mon francais n'est pas si bon. Parlez vous anglais?

Obs, detta ligger fortfarande på önskedrömsstadiet. Inte säkert att det blir av under 2012.

Jag gillar att FastBikes valde samma däck som jag hade gjort inför alpresan - Dunlop SportSmart :)

Nu finns förutsättningarna som saknades förra gången!
Jag håller nog med goffe om att ta det lite lugnare och kanske ta någon dag mer och slöa runt lite på fina ställen.
Ja, vi kan bli ett stort gäng denna gång! :D

Jag tror att du menar Goffen va?
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Dom där vägarna så inte allt för tråkiga ut... Jag var bara tvungen att läsa i tråden idag... :D

Blev inte bättre när man kollade Fastbikes tidningen... :tummenupp
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja, bara man försökt lite och sen frågar om de pratar engelska så brukar de vara skapligt mycket mer vänligt inställda.
Typ: Bonjour, je suis Suedois et mon francais n'est pas si bon. Parlez vous anglais?

Obs, detta ligger fortfarande på önskedrömsstadiet. Inte säkert att det blir av under 2012.

Jag gillar att FastBikes valde samma däck som jag hade gjort inför alpresan - Dunlop SportSmart :)

Ja, vi kan bli ett stort gäng denna gång! :D

Jag tror att du menar Goffen va?
JAg har läst att man fick pressa SportSmart ganska hårt innan de blev varma och började greppa ordentligt, men också att de var helt suveräna när det verkligen gick fort.

Det e på önskestadiet för mig med, vet inte hur mkt semester jag kan ta ut i sommar. Men blir det inte 2012, så blir det 2013, helt säkert. Och antagligen ner till de franska alperna. Col du St Bernard var ju helt fantastiskt
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
JAg har läst att man fick pressa SportSmart ganska hårt innan de blev varma och började greppa ordentligt, men också att de var helt suveräna när det verkligen gick fort.
Kanske om det är kallt och blött ute. Körde en sväng i slutet av oktober och hade då svårt att få temp i framdäcket (bak blev varmt) men resten av sommaren har de varit suveräna. Helt klart det bästa däcket (kompromissen) om man som jag kör 80% gata men ända vill kunna prestera i snabba gruppen på bandagar.
Jag har iof inte testat Metzeler M5 som ska vara deras motsvarande däck

Jag tycker inte att uppvärmningstiden varit onormalt lång men så har jag också för vana att ta det lite vackert första kilometern eller banvarvet.

Körde ju ett race på Mantorp i somras, då skodd med SportSmart och de uppförde sig mycket bra. Då var det ju inte direkt lugnt första varv och när de släpper så gör de det så progressivt att man hinner rädda släppen, både fram och bak.
De får fem :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av mig
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Släppa progressivt, det märkte jag med mitt RoadSmart bakdäck. Lite äckligt i början, men man hinner stänga av gasen för att rädda situationen. Uppfattar det nu mera som positivt, som ett förvarningssystem.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Fler som REDAN!! börjat Planera ser jag ;) Själv ska jag ta mig mot The Alps Runt 17/6-12. Men vet inte exakt vart jag ska börja? Trellerborg-Rostock el, Danmark-? Utgår från Hamburg Det Vet Jag iallafall, ;) Sen blir det köra mot Dusseldorf Hålla sig runt 22an tror jag det är va,? Men mindre vägar ska jag ta. sen vidare mot Stuttgart. Mot Schweiz och en bit in i italien vidare in mot Österike sen?? vet inte exakt vilka färd stopen blir o Var: Men ca 10-12 dagar tänkte jag.Hoppas nu bara grann kompisen inte bangar ur i sista sekund,Men va F% finns ju Gps o Music i lurarna så.. Va har ni för planer? skriv så man kan sno lite tips He He..
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Fler som REDAN!! börjat Planera ser jag ;) Själv ska jag ta mig mot The Alps Runt 17/6-12. Men vet inte exakt vart jag ska börja? Trellerborg-Rostock el, Danmark-? Utgår från Hamburg Det Vet Jag iallafall, ;) Sen blir det köra mot Dusseldorf Hålla sig runt 22an tror jag det är va,? Men mindre vägar ska jag ta. sen vidare mot Stuttgart. Mot Schweiz och en bit in i italien vidare in mot Österike sen?? vet inte exakt vilka färd stopen blir o Var: Men ca 10-12 dagar tänkte jag.Hoppas nu bara grann kompisen inte bangar ur i sista sekund,Men va F% finns ju Gps o Music i lurarna så.. Va har ni för planer? skriv så man kan sno lite tips He He..

Själv har jag ungefär samma planer som dig. Kör genom Danmark och ner till Hamburg, tar tåget till München och kör sen vidare in i Österrike. Förra året gjorde vi så (jag och 4 till) och det blev helt perfekt. Besökte även Schweiz
och norra Italien med Stelviopasset. Åkte sen österut och besteg Grossglockner samt dess närhet några dagar. Helt fantastisk semester. Hoppas jag får nån med mig i år så jag får utforska norra Italien lite till :)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Själv har jag ungefär samma planer som dig. Kör genom Danmark och ner till Hamburg, tar tåget till München och kör sen vidare in i Österrike. Förra året gjorde vi så (jag och 4 till) och det blev helt perfekt. Besökte även Schweiz
och norra Italien med Stelviopasset. Åkte sen österut och besteg Grossglockner samt dess närhet några dagar. Helt fantastisk semester. Hoppas jag får nån med mig i år så jag får utforska norra Italien lite till :)

Hm? man kanske ska ta tåget istället,? Kanske bort kastad tid att köra som jag tänkt, Nu måste jag fundera om. :) o italien ska det bli!! åker bara in en bit vill se como samt gardasjön Det ver jag..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Själv har jag ungefär samma planer som dig. Kör genom Danmark och ner till Hamburg, tar tåget till München och kör sen vidare in i Österrike. Förra året gjorde vi så (jag och 4 till) och det blev helt perfekt. Besökte även Schweiz
och norra Italien med Stelviopasset. Åkte sen österut och besteg Grossglockner samt dess närhet några dagar. Helt fantastisk semester. Hoppas jag får nån med mig i år så jag får utforska norra Italien lite till :)

Lägg av..jag ska nog också köpa mej en VFR och åka neråt i sommar..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nej. Du gör som goffen och mig och köper r1 :) (alltid vart sugen på en vfr800)

Nja det är ju det där med kostnaden också. Hade det inte varit så mycket dyrare att försäkra hade jag väl kunnat tänka mej det.

Får se vad det blir för något dock. Är fortfarande väldigt mycket i valet och kvalet om det ska bli en vfr eller liknande eller om jag är mer inne på mer åt V-strom och TDM hållet eller kanske rent av en nakenhoj?

Kanske en av varje sort :va

Blir nog svårt dock med budgetgräns på ca 30 000.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det får du en fin retta för :) Vad lägger du gränsen för försäkringskostnaden på? Jag fick ge 6k för halv på min fd cbr900 i början.
 
Last edited:

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Lägg av..jag ska nog också köpa mej en VFR och åka neråt i sommar..

Lagom hoj till alperna kan jag säga, effekten räcker länge på dom vägarna. Nackdelen med lite kubik är väl då att man får växla lite mer. Bra att lasta på, jag hade två sidoväskor + liten tankväska och en förbrukning på 0,46-0,55.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top