Koda ny nyckel till immobilizer, Kawasaki

Matthiaz

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2006, Kawasaki, Z750
Fick endast med en nyckel när jag köpte min kawasaki -06 med imobilizer.
Höre hos en kawasaki handlare om det gick att få en ny nyckel kodad. (Kan ju va bra att ha en reservnyckel)
Efter som den enda nyckeln jag har inte var röd så gick det inte. Utan behövde byta ecu för 8000kr och sen köpa nya nycklar för ca 500kr styck som dom kunde koda in i den nya ecu:n....

Är det helt kört om man inte har den röda nyckel? Det finns inget annat sätt man kan göra det på?
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Jag har en annan fråga ang. Detta, går det att starta en kawa med den röda nyckeln? Startmotorn snurrar men hojen startar ej... ??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skitsnack att det inte går att skapa fler nycklar om man bara har en svart nyckel. Kawasaki har Texaskrypto precis som en massa bilar så de företag som kan kopiera bilnycklar med chip kan göra det med en kawanyckel också. Köp en nyckel på ebay/ALI/Wish (OBS ha koll på att det är en med chip), gå sedan till din lokale nyckelnasare och programmera den utifrån din befintliga nyckel.

- - - Updated - - -

Jag har en annan fråga ang. Detta, går det att starta en kawa med den röda nyckeln? Startmotorn snurrar men hojen startar ej... ??

Man skall absolut aldrig använda röd nyckel till annat än prgrammering. Gör man fel så kan immon bli osynkad och då har man skaffat sig stora problem.

För problem med immobilizers och nycklar rekommenderar jag http://www.motomatrix.co.uk
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man kan tydligen köra nyckelsekvens med en giltilig nyckel och sen en okodad slipad , tror inte man behöver ett verktyg.

Skulle däremot vara enkelt beställa en tom nyckel med chip o ta med originalnyckeln och bara dra till låsmeden
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man kan tydligen köra nyckelsekvens med en giltilig nyckel och sen en okodad slipad , tror inte man behöver ett verktyg.

Skulle däremot vara enkelt beställa en tom nyckel med chip o ta med originalnyckeln och bara dra till låsmeden

Det går inte med ID46 chip. Man behöver sniffa på komunikationen mellan nyckel och ECU för att kunna generera en ny nyckel så man behöver tillgång till fordonet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fick ej svar på frågan, går det att starta motorn med den röda nyckeln?

Det beror på modell och Kawa är inte särskilt specifikt. Vissa ECU har endast programmeringsläge med röd nyckel, andra kan man även starta med den röda.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top