Sporthojsklassiker som investering. Diskussion önskas !

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Huskvarna
Hoj
såld
Mycket intressant läsning! Att investera i en blivande klassiker är något som nästan alltid har funnits i mitt bakhuvud sen jag blev intresserad av hojåka. Detta kan bero på att farsgubben sitter på en ganska eftertracktad hoj och att jag ganska tidigt i livet ärvde en Hva Mod.30 - 53. Något som nästan alltid slår mig när jag slösurfar är priserna på 125cc hojar. Dom kostar ju i princip kaffepengar. Den marknaden kanske är lika död i övriga europa som här inte vet jag. Jag tänker på tidiga sport 125:eek:r typ Aprilia Af1 futura, Cagiva Freccia/ Mito,Tzr, RG, Nsr/f, Rd och kanske i viss mån lite nyare typ Aprilia Rs.

Kanske denna... Eller är jag helt ute och cyklar?
MBX-84
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mycket intressant läsning! Att investera i en blivande klassiker är något som nästan alltid har funnits i mitt bakhuvud sen jag blev intresserad av hojåka. Detta kan bero på att farsgubben sitter på en ganska eftertracktad hoj och att jag ganska tidigt i livet ärvde en Hva Mod.30 - 53. Något som nästan alltid slår mig när jag slösurfar är priserna på 125cc hojar. Dom kostar ju i princip kaffepengar. Den marknaden kanske är lika död i övriga europa som här inte vet jag. Jag tänker på tidiga sport 125:eek:r typ Aprilia Af1 futura, Cagiva Freccia/ Mito,Tzr, RG, Nsr/f, Rd och kanske i viss mån lite nyare typ Aprilia Rs.

Kanske denna... Eller är jag helt ute och cyklar?
MBX-84

Troligtvis får 25år gammla 125:eek:r för kaffepengar samma prisutveckling på 30år som 50år gamla lättviktare dvs inte speciellt mycke.

Det som verkligen kommer bli värt pengar är gamla racehojar. Riktigt mycke pengar blir det nog om det är hojar som race'ats av kända namn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En grundförutsättning för att en sak ska stiga i värde är att det finns begränsad tillgång. Därmed kan vi nog glömma stora prisuppgångar på t.ex RD350 och R1. RD350 kan man ju förvisso köpa billigt på hösten/vintern och sälja för nästan dubbla pengarna under våren.

Så jag tror på sökning bland de udda fåglarna men det räcker nog inte att ett fordon är ovanligt, det bör nog helst även på något sätt ha utmärkt sig så att nostalgi-tankarna hos gamla gubbar vaknat till liv.

RC30, CBX1000, NR750, H1 är några exempel på lite ovanligare fordon som dessutom alla kommer ihåg av någon anledning.

Fordon som idag är "billiga" och uppfyller dessa krav är sannolikt bra investeringar på sikt. Söker vi fordon som inte ännu upptäckts som investeringsobjekt så kan jag tänka mig att v-max så småningom börjar stiga i värde och kanske 916 sen tror jag de flesta Bimotosar är bra investeringar.
 

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CB1000R
Grym läsning !

Sitter själv och suktar på en 96 SRAD, skall införskaffas mkt snart, riktigt vacker hoj enligt mig, tänkte köpa mig en och piffa till enbart för intresset, köra gör jag på k5an :)
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
En grundförutsättning för att en sak ska stiga i värde är att det finns begränsad tillgång. Därmed kan vi nog glömma stora prisuppgångar på t.ex RD350 och R1. RD350 kan man ju förvisso köpa billigt på hösten/vintern och sälja för nästan dubbla pengarna under våren.

Så jag tror på sökning bland de udda fåglarna men det räcker nog inte att ett fordon är ovanligt, det bör nog helst även på något sätt ha utmärkt sig så att nostalgi-tankarna hos gamla gubbar vaknat till liv.

RC30, CBX1000, NR750, H1 är några exempel på lite ovanligare fordon som dessutom alla kommer ihåg av någon anledning.

Fordon som idag är "billiga" och uppfyller dessa krav är sannolikt bra investeringar på sikt. Söker vi fordon som inte ännu upptäckts som investeringsobjekt så kan jag tänka mig att v-max så småningom börjar stiga i värde och kanske 916 sen tror jag de flesta Bimotosar är bra investeringar.

Jag inne på exakt samma linje som du, Men som ngn nämnde innan i tråden så kan nog 80 å även i viss mån 90 tals "mainstreamhojar" få en bra värdeökning på sikt då väldigt många har ägt en sådan och får nostalgi feelings. Men när de väl ska handla märker dom att det finns knappt några, och de fina exen kostar fläsk :tummenupp

Grym läsning !

Sitter själv och suktar på en 96 SRAD, skall införskaffas mkt snart, riktigt vacker hoj enligt mig, tänkte köpa mig en och piffa till enbart för intresset, köra gör jag på k5an :)

Japp, mkt snygga. En blå-vit med ensitskuts ska det vara.
Enl engelska hojtidningar blir det en klassiker.

Och har man kört en så minns man det. Det är en vass hoj asså !

Finns ett par snygga orginalare i sverige ute på blocket.
Har spanat in dom också.

Vi får ge fan i att trissa upp priset nu.
Mkt möjligt jag kikar på en också.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Yamaha: rd500, första polkarettan, rd350. ow1
Honda: RC30, SP1/2, första Bladen, ns 400r, cb 1100 r
Suzuki: första årgången gsxr 750 och 1100, gsxr 750 rr (framförallt 89), katana 1100, rg500
Kawasaki; zx7rr, karamellfärgade zxr 750
Ducati: 916, 851

Mina två cent:tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
MC Varuhuset säljer ju sin RD500...fan att man inte har dom pengarna liggandes...
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_RD500_OBS_282_mil_34683672.htm?ca=11&w=1

En gammal rykande "blå"taktare..så jävla mycket bättre hoj man får för 70K..spelar ingen roll på låga mil och polerad plast:D Men någon med för mycket pengar som satt och smårunkade till en sådan på pojkrummet en gång i tiden kanske hostar upp pengarna:D

Skulle jag ha en sådan hoj, så inte skulle jag köpa för att ställa undan och för att få pengarna och ränta sig, då skulle jag hellre satsa på guld. Ääven om det är en gammal hoj, jag skulle köra med den som den är gjort för:)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det handlar ju inte om att få en "bra" hoj. I så fall skulle inte en jävel ägna sig åt gamla jänkarbilar, grammofonskivor eller frimärken som inte duger till porto idag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Många tar upp tidiga Ducati 916. För ca 10 år sedan kostade en tidig sådan ungefär 85 tkr. En i motsvarande skick och mil idag begär man ungefär lika mycket för. Det som jag tror ligger 748/916/996/998 serien i fatet är att de sålts under en 10 års period i en rad special serier. Många har ställt undan ett ex. 916 blev en klassiker redan vid introduktionen.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
En gammal rykande "blå"taktare..så jävla mycket bättre hoj man får för 70K..spelar ingen roll på låga mil och polerad plast:D Men någon med för mycket pengar som satt och smårunkade till en sådan på pojkrummet en gång i tiden kanske hostar upp pengarna:D

Skulle jag ha en sådan hoj, så inte skulle jag köpa för att ställa undan och för att få pengarna och ränta sig, då skulle jag hellre satsa på guld. Ääven om det är en gammal hoj, jag skulle köra med den som den är gjort för:)

Jag blev omkörd av en RD500 en gång när jag var 18-19.
Satt i en bil och halvsov tills den kom ikapp.

Han låg väl bakom i typ 1-2 min tills det blev rakt igen, Då drog han upp RDn på slangen och gled förbi på utsidan.

Den var röd-vit och hade trimpipor och en massa dekaler på rätt ställen.
Det luktade 2-takt i bilen i flera minuter efteråt. Det har satt sina spår kan man säga.

Ett antal år senare såg jag GP500 live. Då var det kört igen.
MÅSTE ha en trimmad 500 2-taktare tänkte jag igen.

Har ff inte haft ngt mer än en halvrisig RD125 och en Helrisig RD350 hittils. Så den där jävla 500an jäckar mig....

Det handlar ju inte om att få en "bra" hoj. I så fall skulle inte en jävel ägna sig åt gamla jänkarbilar, grammofonskivor eller frimärken som inte duger till porto idag.

Svårt att argumentera emot det...

Yamaha: rd500, första polkarettan, rd350. ow1
Honda: RC30, SP1/2, första Bladen, ns 400r, cb 1100 r
Suzuki: första årgången gsxr 750 och 1100, gsxr 750 rr (framförallt 89), katana 1100, rg500
Kawasaki; zx7rr, karamellfärgade zxr 750
Ducati: 916, 851

Mina två cent:tummenupp

Håller med. bra lista tror jag. Vissa redan riktiga klassiker, och andra blivande. Poängen med tråden är ju att hitta framtidens klassiker som är billiga ff. på din lista kvalar ju RD350, 1a bladen, polkarettan, zxr750 å gixxarna in gissar jag. Resten känns redan som att det kostar en hel del att få en fin idag.

den karamellfärgade zxr 750 du nämner, hur ser den ut, årsmodeller ?

Många tar upp tidiga Ducati 916. För ca 10 år sedan kostade en tidig sådan ungefär 85 tkr. En i motsvarande skick och mil idag begär man ungefär lika mycket för. Det som jag tror ligger 748/916/996/998 serien i fatet är att de sålts under en 10 års period i en rad special serier. Många har ställt undan ett ex. 916 blev en klassiker redan vid introduktionen.

läste nyligen en artikel i engelsk hojtidning där man hyllade 916 och man skrev också att priserna börjar klättra för fina ex.

tror att man ska ha en "specialare" om man skulle samla på dom.
Kriterierna jag gissar man ska följa är Röd, Monoposto, Orginalskick, gärna performance grejor på, Specialare med öhlins, kolfiber, mer hk osv.
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
läste nyligen en artikel i engelsk hojtidning där man hyllade 916 och man skrev också att priserna börjar klättra för fina ex.

tror att man ska ha en "specialare" om man skulle samla på dom.
Kriterierna jag gissar man ska följa är Röd, Monoposto, Orginalskick, gärna performance grejor på, Specialare med öhlins, kolfiber, mer hk osv.

Det tror jag också. Det är ju mer eller mindre redan en modern klassiker, men en lågmilad specialare som 916 SPS, 996R, 998R i originalskick är nog det man i så fall bör satsa på.

Min egen 998s FE har knappast sjunkit alls i värde sedan jag köpte den för 5 år sedan, men den har nog inte samma klassikerpotential som ovan nämnda modeller även om tillverkningssiffrorna är på samma nivå.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Håller med. bra lista tror jag. Vissa redan riktiga klassiker, och andra blivande. Poängen med tråden är ju att hitta framtidens klassiker som är billiga ff. på din lista kvalar ju RD350, 1a bladen, polkarettan, zxr750 å gixxarna in gissar jag. Resten känns redan som att det kostar en hel del att få en fin idag.Den karamellfärgade zxr 750 du nämner, hur ser den ut, årsmodeller

Hmm ok..ja då får jag revidera listan lite. Inom spannet 20-40k är det precis som du säger fn bara rd350, gsxr 750/1100 (de luft/oljekylda), Polkarettan, första bladen och zxr 750 som kvalar in, allt annat är redan för dyrt. Första gixxer 1000 i blåvit (har jag kikat på själv faktiskt...kostar ingenting i UK)? TL1000R...enormt underskattad twin med lite tweaks? Första Hayabusan kanske (99)?

Sedan beror ju allt på preferenserna...hur mkt ska en hoj öka i värde för att den ska räknas som en bra investering? Vad går skillnaden mellan en klassiker och rena samlarobjekt?

Jag tror det inte nödvändigtvis måste handla om enbart hojar av begränsade serier (Limited Ed eller homologieringshojar) för att man ska få tillbaka pengarna med råge -på sikt. Men modellen måste ha gjort ett riktigt avtryck: flyttat fram gränsen för vad man trodde var möjlig vid tiden (dock inte navstyrning eller turbo) eller satt en ny standard på något sätt. gsxr 750 gjorde det 1985, Bladen gjorde det 1992, R1 samma sak 1998 etc, vilket per automatik nästan alltid innebär en kommersiell hit. En hoj "alla" åkte.

Balansen tillgång/efterfrågan måste däremot vara klockren: det ska rulla få fina ex som många (fler iaf) nostalgiker kubbas om (sporthojar ligger i det sammanhanget bra till eftersom vi kör skiten ur dem, iaf de en stor del av oss, så urvalet lakas ju ur år efter år). Ta luft/oljekylda gsxr 1100 av sista årsmodellen tex. En av Sveriges mest sålda hojar 1992 (mainstream mao, inget special alls) men idag har de flesta sett sina bästa dagar. För 5 år sedan dök de upp med jämna mellanrum på Blocket, nu är det England som gäller för de riktigt fina exen.

zxr 750 ja....här kommer en bild..dammsugarslangar och allt. Jag är ingen Kawakille men den här gillar jag.

http://www.blocket.se/uppsala/Kawasaki_ZXR_750_classic_33908195.htm?ca=11&w=3&last=1
 
Last edited:

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Själv gillar jag Hondas lite mindre hojar NC30 och NC35.
Är ovanliga i Sverige men tror det ligger några på blocket.

Läser man på Engelska forum är det många som körs sönder. Så hittar man ett bra exemplar så ska man nog hålla i det!
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Det tror jag också. Det är ju mer eller mindre redan en modern klassiker, men en lågmilad specialare som 916 SPS, 996R, 998R i originalskick är nog det man i så fall bör satsa på.

Min egen 998s FE har knappast sjunkit alls i värde sedan jag köpte den för 5 år sedan, men den har nog inte samma klassikerpotential som ovan nämnda modeller även om tillverkningssiffrorna är på samma nivå.

:tummenupp Tror nog du sitter safe med din 998. Den är löjligt snygg och en kanonhoj. Bara behålla skicket och njuta av "investeringen".

Hmm ok..ja då får jag revidera listan lite. Inom spannet 20-40k är det precis som du säger fn bara rd350, gsxr 750/1100 (de luft/oljekylda), Polkarettan, första bladen och zxr 750 som kvalar in, allt annat är redan för dyrt. Första gixxer 1000 i blåvit (har jag kikat på själv faktiskt...kostar ingenting i UK)? TL1000R...enormt underskattad twin med lite tweaks? Första Hayabusan kanske (99)?

Sedan beror ju allt på preferenserna...hur mkt ska en hoj öka i värde för att den ska räknas som en bra investering? Vad går skillnaden mellan en klassiker och rena samlarobjekt?

Jag tror det inte nödvändigtvis måste handla om enbart hojar av begränsade serier (Limited Ed eller homologieringshojar) för att man ska få tillbaka pengarna med råge -på sikt. Men modellen måste ha gjort ett riktigt avtryck: flyttat fram gränsen för vad man trodde var möjlig vid tiden (dock inte navstyrning eller turbo) eller satt en ny standard på något sätt. gsxr 750 gjorde det 1985, Bladen gjorde det 1992, R1 samma sak 1998 etc, vilket per automatik nästan alltid innebär en kommersiell hit. En hoj "alla" åkte.

Balansen tillgång/efterfrågan måste däremot vara klockren: det ska rulla få fina ex som många (fler iaf) nostalgiker kubbas om (sporthojar ligger i det sammanhanget bra till eftersom vi kör skiten ur dem, iaf de en stor del av oss, så urvalet lakas ju ur år efter år). Ta luft/oljekylda gsxr 1100 av sista årsmodellen tex. En av Sveriges mest sålda hojar 1992 (mainstream mao, inget special alls) men idag har de flesta sett sina bästa dagar. För 5 år sedan dök de upp med jämna mellanrum på Blocket, nu är det England som gäller för de riktigt fina exen.

zxr 750 ja....här kommer en bild..dammsugarslangar och allt. Jag är ingen Kawakille men den här gillar jag.

http://www.blocket.se/uppsala/Kawasaki_ZXR_750_classic_33908195.htm?ca=11&w=3&last=1

Många tänkvärda meningar där..
Tror nog vi är inne på samma linje vad det gäller hojarna iaf.
Det är mer lr mindre de jag tittar efter, samt några till.

Tror precis som du skriver att många fd mainstream kommer dra med tiden de blir färre och färre beroende på olika öden som Streetfajterbyggen, vurpor, skrotning, Export, Samlare som ställer undan mm mm.

Kawan är fin. Aldrig ägt en landsvägskawa, Kanske dax nu snart.
Finns några som kvalar in under blivande klassiker.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Från ett samlarperspektiv gjorde man nog fel som köpte lillebror. Alla snackar bara om storebror hela tiden :mad:

Bara skojar :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Finns några av dessa "landsvägshojar" idag på Blocket, som betingar ett värde utöver normalt? Alltså vilka hojar skulle man köpt för 10, 20 eller 30 år sen och som det ser ut idag, har haft nån form av investeringspotential?
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Skulle gärna köpt en Guzzi LeMans 76:a för 10-20år sedan om jag kunnat backa tiden :)

De har blivit rätt dyra..

SP1 har kommit ner till ganska rimliga nivåer , skulle gärna köpa. Bara en liten detalj..jag måste sälja av ngt först..och priserna är verkligen låga på hojar nu.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille


Damn, Satt mkt fint på den.
En ensitskuts på den så....

Den väckte lite begär helt klart.

Finns några av dessa "landsvägshojar" idag på Blocket, som betingar ett värde utöver normalt? Alltså vilka hojar skulle man köpt för 10, 20 eller 30 år sen och som det ser ut idag, har haft nån form av investeringspotential?


Ja, de är få på blocket om det ska vara rätt skick och variant.

Ducati 851/888 va inte så dyra för bara 10 år sen. de finns knappt längre till salu. och hittar du en är det dyrt om de är "rätt".

70-80 tals bimota. Samma som ovan.
RD500 i rätt skick
Kawa trepipar. mk1-3
rg500
Honda nsr400/250
rc30
0w01
Laverdas trepipar
ett knippe duccar från 70-80 tal
gsx750rr
zx7rr

det finns fler så klart, me det är några hojar jag minns som mkt prisvärda för 10-20 år sedan. Några var det ju skrotpengar på länge.



Finns fler exempel
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Skulle gärna köpt en Guzzi LeMans 76:a för 10-20år sedan om jag kunnat backa tiden :)

De har blivit rätt dyra..

SP1 har kommit ner till ganska rimliga nivåer , skulle gärna köpa. Bara en liten detalj..jag måste sälja av ngt först..och priserna är verkligen låga på hojar nu.

SP1 är jävligt mkt hoj för pengarna nu tycker jag, men de verkar inte sjunkit färdigt riktigt än. kommer ut ngn riktigt billig då och då ff.

Le mans är nog en bombsäker investering, om man hittar ngn....
Redan riktigt dyra i rätt skick.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top