Sporthojsklassiker som investering. Diskussion önskas !

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
OMX30 är upp 470% sedan 1991 om man tittar långsiktigt på börsen (jobbar som aktiemäklare så jag är partisk). Med alla placeringar gäller det att det behövs kunskap för att tjäna pengar på dom. Finns många bilar som inte stigit i värde (precis som aktier).

Så köp gärna en klassiker men i första hand för nöjes skull (funderar själv på det). Dammsugar kawan, första bladen, Suzuki GSX750R & GPZ900R är några funderingar jag har

Tjena !

Jo, då har du bättre koll än mig. Jag hämtade bara info från en helg artikel i the Times. Och jag argumenterar absolut inte emot. Jag håller med om det du skriver. Tror man kan gå bort sig även på klassiker investeringen. Precis som på börsen.

Självklart ska det vara för skojs skull i första hand, men jag tycker att kan bil nissarna ha kul och samtidigt få avkastning på några hundra procent så borde vi hoj älskare kunna göra detsamma.

Sen framförallt är det ju så. Spelar man inte, vinner man inte.
Jag kör både börsen och ska testa detta.

Kanske får jag slänga in mer än 40` som jag tänkte ha som limit för första hojinvesteringen. Kanske blir det mer om det krävs för att hitta rätt objekt !
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag siar att en blåvit GSXR750 1998 i mintcondition kommer bli klassikervärde på inom 10år.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
En De tomaso pantera i bra skick hade till exempel ökat i värde med runt 300% på 20 år. Inte illa. Det fanns massor med exempel.
För svenskar nämndes P1800, De hade ökat 2-300 % i värde på 20-25 år. Hojar måste ju gå samma väg. Om man väljer rätt ex.

Mvh

Måste hojar gå samma väg? Bilar är eftertraktade och älskade av den stora massan, det finns betydligt fler objekt att investera i och sannolikheten att de går upp i värde är högre. Men visst, skulle du köpa en sprillans ny NR750 när de kom för 350k så skulle du säkert kunna få en mille idag. Men hur ofta dyker såna tillfällen upp och hur stor chans har gemene man att haka på ett sådant?

Du gör många hänvisningar till bilindustrin, jag vill se fler exempel på hojsidan, gärna med siffror. Och inga extrema exempel i stil med NR750.


Låt säga att jag skaffar samma hoj som du, en GSX-R 750 1985. Den kommer att kosta mig 1700kr/år i försäkring och 4000kr/år i garageförvaring. Den måste alltså gå upp 5700kr/år i värde för att jag över huvud taget ska gå break even när jag säljer den, och då kör jag inte en meter!

Även om du skaffar en hoj som går upp 2-300 % i värde på 20-25 år så kommer du att sälja den med brakförlust, efter att ha dragit av alla förvaltningskostnaderna som jag listade i mitt förra inlägg. Under förutsättning att du inte investerar en hoj i miljonklassen - då blir ovannämnda kostnaderna en fis i rymden procentuellt.
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag har köp några som jag tror på kommer leverera bra andrahandsvärde i framtiden hoppas jag, annars är det bara trevliga att titta på i garaget. Hojjarna är en Mv Agusta f4 1000r och en ducati sport 1000s.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
RD 350 ypvs har ju börjat öka i pris, tror inte direkt de kommer att sjunka inom de närmaste.

Instämmer:tummenupp
Det såldes många RD 350 under flera års tid och fortfarande finns det ganska gott om dom. Tror dock att priset kommer att öka efterhand som tillgången minskar.
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
En som redan börjar bli dyr och riktigt kult förklarad är Buell S1 white lightning -98.
Tillverkades bara i 1 år= få tillverkade och ännu färre kvar i gott skick.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Alla jag känner som gjort lite slantar på hojar och bilar faller in under nedanstående.

1. De är in i helvete bra på att skruva
2. De scoutar fram fordon som är skrot enligt de flesta (och prissatta därefter) men dolda juveler enligt de insatta.

Själv är jag fucked på båda punkterna, så för mig handlar det hela om att torska så lite som möjligt...vilket man faktiskt rätt ofta lyckas med när det gäller hojar. Förra hojen körde jag "gratis" (förutom bensin och service) i ett år...jämfört med första halvåret 2011 på börsen var den hojen en bättre investering, men sett över tid är hojar och bilar ren konsumtion för oss vanliga dödliga.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag bygger min pensionsförsäkring på att spara äldre hojar, har samlat i ett tiotal år och gissar att utveckling har varit god jämfört med börser och liknande. För att få god utdelning så är nog första kravet att det ska vara billigt när det köps. För att få tag i en sådan knarr så gäller det att vara snabb och inte tveka, om cykeln finns på andra sidan Sverige och det är kväll så åker man om priset är rätt. Dagen efter är den såld till någon annan eller vilket är vanligt någon har bjudit mer.
Marknaden på cyklar i Sverige är bra med många billiga cyklar vilket innebär att det är köparens marknad, att sälja här är kasst. Exempelvis så finns det en Z1000R på blocket se länk nedan. Den har ganska högt pris i Sverige men om den är så fin som den ser ut och alla delar finns med så är modellen värderad till dubbla och trippla i USA och Tyskland och säkert andra länder utöver dessa. Även den Bakker som har nämnts i tråden är nog maxad i pris här men i Europa kan man få mer.
Tips på cyklar som jag tror ökar i värde är GSX1100R olika årsmodeller då kulten kring dessa är stor jamfört med t ex FZR eller ZZR som visserligen var snabbare men saknar utstrålningen. Om man vill skapa en samling så är de fyra turbohojarna något som skulle gå att få ihop för ca 50-80 tusen, borde vara en sund investering men Kawasakin är nog svårfunnen.
RD350 nämns från början men i England så är priserna rejält höga på dessa, särskilt tidiga utan YPVS vilket är en i Sverige helt ointressant modell för nästan alla. Anledningen är nog att det var en populär modell som ny och många vill ha en igen. Förövrigt så är inte alltid ovanlighet en bra sak då det faktiskt verkar som att ju populärare modellen var från början desto fler vet vad det är och vill ha en, kanske drömde om en eller hade när ungdomen forfarande var något som pågick.

Det bästa är ändå att även om de inte skulle öka så mycket i värde så bara att ha dem är värt massor för mig i alla fall. Jag samlar på gamla racers så om du har en stående så hör av dig.

http://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_Z1000_R2_34091336.htm?ca=11&w=3
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Visst har du rätt. Mitt yrke sedan över 20 år e den typen av bilar,å jag repeterar-handlar man det "rätt" så e avkastning från börsen för vanligt folk närmast patetiskt i jämförelse rent praktiskt.

Hojar däremot kan jag för lite om för att yttra mig över,men att -80 talare skulle vara för nya e rent nonsens ur bilperspektiv iaf.
Ta en bil som Mercedes 190 2.3 samt 2.5-16. Dvs svaret på tidiga BMW M3. En vettig sådan köpte man för 10 år sen för typ 15-20 lappar. Idag kostar en fin ledigt 100´. En tidig M3a i sin tur(som ju e en mkt sen 80 talare i huvudsak den med) e ju 150 loppor bara det står på hjul.

Mao gäller det rent logiskt prexiss som du e inne på att använda kristallkulan.
Som nämnts...tidiga Fizzer å Gixxer...tidiga Fireblades(förutsatt att vi inte talar slutkört skrot)
Låter iaf rimligt för min del att de kommer sticka i pengar.

Ligger en gammal Kawa 750 H2a ute på blocket fn...begärs 75´...tror knappast ngn tar den för de pengarna,å däri ligger väl lite av grejen med hojar. Vanliga hojar kommer aldrig närma sig de ekonomiska höjderna bilar gör. Eller,det låter iaf mig väldigt orimligt.

Har själv ngr gamla Camaro -69;or ståendes. Den ena en riktig specialare,å värderad som den står till 500´. En bil jag när det begav sig betalade knappa 50´för kan jag säga.

Däremot...exemplet du tar upp med Pantera. Haft ngr stycken å jag vill nog mena att vettiga,användbara ex legat ekonomiskt mkt stilla i Sverige. 300´då...å det e ung vad samma bil kostar idag om vi talar en L eller GTS eller ngt liknande. Grupp 3 bilarna naturligtvis ngt dyrare å de gt5 breddade i sin tur...beror nog mkt på vilket grundchassie.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
RGVRHS1_JPG.jpg


suztlr1000.jpg


... annars finns det en rd500 på blocket som inte är så dyr.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Visst har du rätt. Mitt yrke sedan över 20 år e den typen av bilar,å jag repeterar-handlar man det "rätt" så e avkastning från börsen för vanligt folk närmast patetiskt i jämförelse rent praktiskt.

Hojar däremot kan jag för lite om för att yttra mig över,men att -80 talare skulle vara för nya e rent nonsens ur bilperspektiv iaf.
Ta en bil som Mercedes 190 2.3 samt 2.5-16. Dvs svaret på tidiga BMW M3. En vettig sådan köpte man för 10 år sen för typ 15-20 lappar. Idag kostar en fin ledigt 100´. En tidig M3a i sin tur(som ju e en mkt sen 80 talare i huvudsak den med) e ju 150 loppor bara det står på hjul.

Mao gäller det rent logiskt prexiss som du e inne på att använda kristallkulan.
Som nämnts...tidiga Fizzer å Gixxer...tidiga Fireblades(förutsatt att vi inte talar slutkört skrot)
Låter iaf rimligt för min del att de kommer sticka i pengar.

Ligger en gammal Kawa 750 H2a ute på blocket fn...begärs 75´...tror knappast ngn tar den för de pengarna,å däri ligger väl lite av grejen med hojar. Vanliga hojar kommer aldrig närma sig de ekonomiska höjderna bilar gör. Eller,det låter iaf mig väldigt orimligt.

Har själv ngr gamla Camaro -69;or ståendes. Den ena en riktig specialare,å värderad som den står till 500´. En bil jag när det begav sig betalade knappa 50´för kan jag säga.

Däremot...exemplet du tar upp med Pantera. Haft ngr stycken å jag vill nog mena att vettiga,användbara ex legat ekonomiskt mkt stilla i Sverige. 300´då...å det e ung vad samma bil kostar idag om vi talar en L eller GTS eller ngt liknande. Grupp 3 bilarna naturligtvis ngt dyrare å de gt5 breddade i sin tur...beror nog mkt på vilket grundchassie.

Tjena !

Ja, Det är nog så att bilar är "enklare" då det riktar sig mot massorna.
Det verkar som att de stiger betydligt snabbare i pris än hojar dessutom. Vad det nu beror på.

Nu var ju frågan om hojar kunde/kan göra samma resa. Och jag tror vi närmar oss ngn slags mainstream inställning, Att det går, Men är svårt och att kostnaderna kommer äta upp mkt. Precis som förvalta kapital också gör förvisso.

Panterorna som nämndes i artikeln jag läste beskrevs aldrig. Men det stod att Panteror skeppas runt hela jorden idag om de är i bra skick.
Det var ju en amerikansk tidning, Och de nämnde att man enkelt köpte en fin pantera för runt 100` i Staterna i mitten på 90-talet, Som nu säljs framförallt till europa för 3-400`. Kommer själv ihåg att det fanns flera fina Panteror i sverige på den tiden runt 100-150`.

Frågan är ju vilka hojar som blir motsvarigheten till de exempel du nämner. MB 2,5 16, M3, etc. ?
Mercorna du nämner har ju en avkastning på nästan 1000%.
exkl kostnader då.

Direkt översatt kanske vi pratar om just specialare som SP modeller alt småserie hojar som nämnts. Typ Bakker, Bimota, Bullen, m fl

Det är uppmuntrande att läsa ditt inlägg ivf.
Själv funderar jag på att köpa en Honda NSX som skoj investering.

Mvh

Jag bygger min pensionsförsäkring på att spara äldre hojar, har samlat i ett tiotal år och gissar att utveckling har varit god jämfört med börser och liknande. För att få god utdelning så är nog första kravet att det ska vara billigt när det köps. För att få tag i en sådan knarr så gäller det att vara snabb och inte tveka, om cykeln finns på andra sidan Sverige och det är kväll så åker man om priset är rätt. Dagen efter är den såld till någon annan eller vilket är vanligt någon har bjudit mer.
Marknaden på cyklar i Sverige är bra med många billiga cyklar vilket innebär att det är köparens marknad, att sälja här är kasst. Exempelvis så finns det en Z1000R på blocket se länk nedan. Den har ganska högt pris i Sverige men om den är så fin som den ser ut och alla delar finns med så är modellen värderad till dubbla och trippla i USA och Tyskland och säkert andra länder utöver dessa. Även den Bakker som har nämnts i tråden är nog maxad i pris här men i Europa kan man få mer.
Tips på cyklar som jag tror ökar i värde är GSX1100R olika årsmodeller då kulten kring dessa är stor jamfört med t ex FZR eller ZZR som visserligen var snabbare men saknar utstrålningen. Om man vill skapa en samling så är de fyra turbohojarna något som skulle gå att få ihop för ca 50-80 tusen, borde vara en sund investering men Kawasakin är nog svårfunnen.
RD350 nämns från början men i England så är priserna rejält höga på dessa, särskilt tidiga utan YPVS vilket är en i Sverige helt ointressant modell för nästan alla. Anledningen är nog att det var en populär modell som ny och många vill ha en igen. Förövrigt så är inte alltid ovanlighet en bra sak då det faktiskt verkar som att ju populärare modellen var från början desto fler vet vad det är och vill ha en, kanske drömde om en eller hade när ungdomen forfarande var något som pågick.

Det bästa är ändå att även om de inte skulle öka så mycket i värde så bara att ha dem är värt massor för mig i alla fall. Jag samlar på gamla racers så om du har en stående så hör av dig.

http://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_Z1000_R2_34091336.htm?ca=11&w=3

Hej !

Tack för intressant inlägg. Du har väl tageit det ett par steg längre än jag tänkt mig. Har inget bra förvaringsalternativ ännu. Men skulle jag hitta rätt "lada" på landet, Så skulle jag kunna tänka mig att göra som du.

Dina förslag påminner om mina egna ideer, Även om jag tror mer på 750n vad det gäller GSXRen. Men å andra sidan är de första årsmodellerna av 1100an mkt prisvärd just nu. Och det finns knappt några orginalare att få tag på redan nu.

Mvh

RGVRHS1_JPG.jpg


suztlr1000.jpg


... annars finns det en rd500 på blocket som inte är så dyr.

Hej !

RGVn såg ju äckligt fin ut. Är det en annons du hittat eller ?
TLR är ju en udda best alltså. Den ser så pass udda ut att den kanske blir just en klassiker ngn gång. Men jag tror det kommer bli en längsam ökning på den. Kan ej förklara varför dock...
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Måste hojar gå samma väg? Bilar är eftertraktade och älskade av den stora massan, det finns betydligt fler objekt att investera i och sannolikheten att de går upp i värde är högre. Men visst, skulle du köpa en sprillans ny NR750 när de kom för 350k så skulle du säkert kunna få en mille idag. Men hur ofta dyker såna tillfällen upp och hur stor chans har gemene man att haka på ett sådant?

Du gör många hänvisningar till bilindustrin, jag vill se fler exempel på hojsidan, gärna med siffror. Och inga extrema exempel i stil med NR750.


Låt säga att jag skaffar samma hoj som du, en GSX-R 750 1985. Den kommer att kosta mig 1700kr/år i försäkring och 4000kr/år i garageförvaring. Den måste alltså gå upp 5700kr/år i värde för att jag över huvud taget ska gå break even när jag säljer den, och då kör jag inte en meter!

Även om du skaffar en hoj som går upp 2-300 % i värde på 20-25 år så kommer du att sälja den med brakförlust, efter att ha dragit av alla förvaltningskostnaderna som jag listade i mitt förra inlägg. Under förutsättning att du inte investerar en hoj i miljonklassen - då blir ovannämnda kostnaderna en fis i rymden procentuellt.

Tjena !

Ja, räknar man så, Då är det kört. Inget snack om saken.
Nu var det dock ett väldigt nattsvart scenario du målade upp.
Förvisso realistiskt för en del människor.

En garageplats för 400/mån kan man ju t ex klämma in ett helt gäng med hojar på. En bekant har 7 hojar på en vanlig bilplats. Stånde på depåstöd då.

En avställningsförsäkring på en hoj typ min egen gsxr 750-88 ligger på några hundringar/år. Ställer jag på och kör några veckor/år är det knappt märkbart. Då är jag dock "vuxen och bor i mellanstor stad".

Tror vi kan enas om att om detta ska lyckas behöver man ha ett stort billigt garage (typ sitt eget villa garage alt lada/lokal på landet) och köpa antingen ett knippe hojar i prisklassen jag nämnde alt en riktig dyr historia som redan handlas som raritet.

Jag har inga siffror att ge dig. Tråden är liksom tänkt att reda ut begreppen lite. Viket vi ju håller på att göra nu.

Det enda jag har hittils är att en amatörsamlare jag känner säger att de flesta bimotorna som såldes för 20-50` bara för 10 år sedan, Redan ligger mellan 100-150` i framförallt central och sydeuropa.
Han nämnde också Ducati 851 och 888 som lämpliga objekt som knappt finns till salu i sverige längre.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top