Köpa APEs extra disk koppling i Sverige/Europa?

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
TACKAR! Superbra! Jag skickar ett mail till honom direkt.

Tack för hjälpen!
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Jag skickade ett mail till honom och sade att jag fått hans adress från PiPPi. :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vad är gjort med motorn ? Mycket hästar ?

Om inte, kan man använda EF-lameller (tunnare) för att få i extra kopplingsyta.

Har du mycket hästar kan jag rekommendera en lockup istället, hanterar effekten samtidigt som man kan använda de mjuka originalfjädrarna. Man slipper bli trött i underarmen vid stadskörning...
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Det är en GS 1150 motor så det är väl redan "EF" lameller i den. Inte så mycket gjort med motorn borrad+kammar men inget portjobb men original-lamellerna orkar inte med, har starka nypor så jag tror inte det blir något problem med kopplingshårdheten.
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Jag faxade min order till dom i morse och dom har nu lagt den på posten. Snacka om bra service! :)

Hoppas bara att posten i Sverige inte gör lika "bra" job som vanligt, då tar det nog en månad innan kittet är hemma! :p
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Fick kopplingskittet idag, förbenade posten satt på det i en vecka (och tog hundraspänn för "servicen") tull + MOMS + postens straffavgift 318SEK.

Det fina var att det var USA postens expressbrev som skall levereras hem till dörren! Jag fick åka 2.5mil för att hämta det efter som dom ville ha pengar, dom kunde inte skicka en faktura? jag hatar posten....
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Starka nypor?

Fick äntligen tid att köra lite med nya kopplingen. Den är skitsön och lätt att modulera dock blev jackan bra tight runt vänsterarmen, jag fick bodybilder "pump" i armmusklerna av den! Jag var kanske lite styv i korken när jag sade till Biker66 att jag hade starka nypor... kopplingen rekomenderas inte till någon som bor i storstan. Den funkar här ute i skogarna (och det är bra träning för vänsterarmen) men det blir nog en lockup så småningom.

Bytte till 20-50 olja samtidigt, vilket motorn verka gilla (mindre vibrationer, kan vara inbillning).
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Been there, done that !
Det är då man gärna tar en extra glass vid fikastoppen, så man får vila underarmen... :D

1. Om du inte redan gjort det; Prova med tre HD-fjädrar och tre std-fjädrar, alternativt någon 4/2 kombination (jämnt fördelat såklart) för att hitta minsta användbara fjädertryck som håller kopplingen i schack.

2. Kolla kopplingsvajerns dragning så den inte kinkar någonstans.

3. köp ny vajer, eller ännu bättre, bygg en ny längre som du kan dra i 'snällare' böjar.

Alla detaljer hjälper till, när du tröttnat är en lockup väl värd sina pengar !

Vilka kammar/kubik kör du med ?
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Been there, done that !
Det är då man gärna tar en extra glass vid fikastoppen, så man får vila underarmen... :D

1. Om du inte redan gjort det; Prova med tre HD-fjädrar och tre std-fjädrar, alternativt någon 4/2 kombination (jämnt fördelat såklart) för att hitta minsta användbara fjädertryck som håller kopplingen i schack.

2. Kolla kopplingsvajerns dragning så den inte kinkar någonstans.

3. köp ny vajer, eller ännu bättre, bygg en ny längre som du kan dra i 'snällare' böjar.

Alla detaljer hjälper till, när du tröttnat är en lockup väl värd sina pengar !

Vilka kammar/kubik kör du med ?

Jag skall prova att byta ut ett par mot orginal fjädrarna och se om det räcker (det gör det nog).

Ärligt talat så vet jag inte så mycket om motorn. Jag köpte cykeln i vintras. Den skall vara byggd av Motospeed på nittitalet. Han som jag köpte av trodde att det var 76mm borr och Yoshimura kammar.
Risken är att den åker isär i vinter så vet jag mera sedan.

Funderar på att köpa denna som alternativt vinter projekt:
http://www.blocket.se/ostergotland/Suzuki_GSXR_1100_Turbo_Gatreggad_33756131.htm

Har kontanter vid nästa lön... varför gör man alltid av med pengarna minst lika fort som man får dom? Ska lägga upp länk till annonsen på forat och se om någon vet något om den.

Blir det ingen turbohoj så köper jag troligen ett motorkit från APE. Jag har pratat lite med APE och dom rekomenderade en 1428cc motor. 1500cc var lite överkurs tyckte dom. :D
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Blir det ingen turbohoj så köper jag troligen ett motorkit från APE. Jag har pratat lite med APE och dom rekomenderade en 1428cc motor. 1500cc var lite överkurs tyckte dom. :D

Jaså, det var konstigt, jag har inte haft nååågra problem med mitt 1500-bygge.... :rolleyes:
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har kjørt med 1427cc og 220"rwhp" ( målt på McXpress sin Superflow vattenbroms ) og originale kopplingplater + Motospeed sine medium hårde kopplingsfjader uten problem. Hvis kopplingen slirar er det oftest stålplatene som er skjeve.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top