Utbomordarfråga - motor dör vid ökad belastning?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad är det med motorhelvetet?!
Har en gammal Suzuki DT 150 (V6) -1990 på båten.

Har tidigare haft startproblem med båten och bytte därför kallstartsventil och soppapump.
Motorn är fortfarande tjurig stundtals men startar nuförtiden utan startgas. Sjösatte gladerligen förra helgen och skulle ut men den turen slutade med ilska och den ilskan håller i sig. Givetvis har jag försökt plöja varenda forum jag hittat och googlat mig trött så jag konsulterar allsmäktige SH.

Symptom:
- Motorn går finfint på neutral och även på växel med lägre belastning. När jag däremot gasar på så brassar den först iväg som ett skållat troll(som den skall) men efter 5-10, kanske 15 sekunder så är det som att någon stängt soppakranen för utan förvarning sjunker varvtalet och så dör den...


Vad jag gjort:
- För att eliminera möjligheten för skit i tanken har jag idag kört med lös tank med annan blåsa.
- Bytt soppapump.
- Kört CRC förgasarrent och även Ki-Akut i soppan.

Jag är "säker" på att det inte sitter i förgasarna. Dels är det 3 stycken förgasare och motorn går jämt och fint när man ligger och kör på 800-3000varv. Skit i förgasarna borde ge ojämnare gång och påverka hela registret.

Motorn går bra på 4000-5000 varv utan växel.

Idag åkte jag ut, tuffade i tio minuter på 1500-2000 varv och gasar på. Båten drar iväg och är påväg upp i planing, varvet stiger 3000-4000-4500 och någonstans runt 5000varv är det som om någon slår av gasen helt och motorn dör.

Därefter tar det en bra stund innan jag lyckas starta den, det låter som om den inte får soppa och alltså inte tänder.

Till slut startar den och jag lägger mig och cirklar runt i ca 10 minuter på 2000-2500rpm utan några problem.. Börjar långsamt öka till 3000rpm, fortfarande utan problem... Märker att den börjar vilja ta sig upp i planing så jag ger lite mer gas, 3100-3200-3300-3400 ... tror att den skall vara med men plötsligt, runt 3500 är det som om någon slår av gasen helt återigen... Denna gång slår jag av själv och motorn håller sig igång och jag kan återigen tuffa runt obehindrat mellan 2000-2500rpm och jag ger upp och åker tillbaka till bryggan.


:huvet:huvet:huvet :mad::mad:

Vattafakka satans djävla motorhelvetes!

Vad kan det vara?

Tändstift?
- Njae, svårt att tänka mig att 6 stift ger upp så plötsligt
Förgasare
- Njae, tre förgasare till 6 cyllar och en så jämn gång men så plötslig död gör att jag har svårt att tro att det är förknasarna.
Blåsan
Bytt och dessutom kört med extern dunk med påtaglig häverteffekt då den stod relativt högt.


Det jag är inne på nu är gamla slangar(de i motorhuset från kopplingen/genomföringen och fram till soppapumparna) där någon av den kollapsar vid belastning p.g.a att det ökade undertrycket i dem eller om något släppt inuti som sätter igen vid högre genomströmning som en backventil...


Några andra förslag?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Installera en temporär T-koppling på bränsleslangen precis före förgasarna. Koppla upp en mätare och kolla bränsletrycket när motorn dör.

Alla delar finns på Biltema
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Har den snabbkopplingar till bränsleledningen så kolla att dom öppnar tillräckligt. Filtret har du väl kollat redan antar jag
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har den snabbkopplingar till bränsleledningen så kolla att dom öppnar tillräckligt. Filtret har du väl kollat redan antar jag

Ja, filtret är kollat.

Ja, det är snabbkoppling in i motorhuset.. brukar dessa kunna blockeras när man gasar på? Felet uppstår ju som sagt efter typ 10 sekunder när man brassar på.
25-6959_m.jpg
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Ja, filtret är kollat.

Ja, det är snabbkoppling in i motorhuset.. brukar dessa kunna blockeras när man gasar på? Felet uppstår ju som sagt efter typ 10 sekunder när man brassar på.
25-6959_m.jpg

Nja tror inte kopplingen rör sig under körning men öppnar den inte riktigt så kan ju inte motorn suga tillräckligt med soppa så att den tex bara orkar 10 sek fullgas. Men blås igenom så märks det om det är trångt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nja tror inte kopplingen rör sig under körning men öppnar den inte riktigt så kan ju inte motorn suga tillräckligt med soppa så att den tex bara orkar 10 sek fullgas. Men blås igenom så märks det om det är trångt.

Ja, det är fullt tänkbart med tanke på att jag använder "min" snabbkoppling till den lånade externa tanken eftersom den hade yamaha-koppling från början...
Om inte annar skulle jag kunna testa med att koppla soppaslangen från tanken direkt på "filterkoppen" för att på så vis gå runt kopplingen..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok, hur är det på sådanna där gamla förknasarmotorer kan de ha någon form av tomgångsmotor/reglerluftslid, något vakuumstyrt härke eller så? Tänkte om det kunde vara temperaturberoende för då finns det på bilmotorer (som jag kan lite bättre även om jag kört utombordare modell mindre hela livet) skapliga standardfel med att de går hur bra som helst medan de är kalla men sen vid arbetstemperatur så händer det nästan ingenting alls och om jag minns rätt även svårstartade då.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Min egna tank har ett ständigt öppet rör (och jag testade även med öppet tanklock) och den senast använda, lösa, tanken har en noga uppskruvad luftskruv.

Hade liknande problem, fixade pump och diverse annat utan resultat. Visade sig att soppaslangen hade en massa "osynliga" sprickor. Bytte slang och allt blev bra. Detta var iofs på en 25hk.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hade liknande problem, fixade pump och diverse annat utan resultat. Visade sig att soppaslangen hade en massa "osynliga" sprickor. Bytte slang och allt blev bra. Detta var iofs på en 25hk.

Ska åka till Kuntze och köpa oarmerad gummislang och bytta alla slangar inne i motorhuset från snabbkoppling/genomföring-> bränslepumpar -> förgasare.
Skall även testa att koppla slangen från tanken direkt på "filterbehållaren"..
Om felet återstår är det förgasarna eller kanske gas-läges-kontrollen(throttle position control)...
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tejpa fast dunken uppepå motorn och mata förgasarbryggan direkt för att eliminera dåligt flöde mellan tank och förknasarna.


Ja, du behöver ju naturligtvis inte tejpa, spännband funkar med.

edit.

Kom på ett tråkigt fel, cylindern som förser pumpen med vacuumpulser kan vara skuren.

edit.

Kom på ett tråkigt fel, cylindern som förser pumpen med vacuumpulser kan vara skuren.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tejpa fast dunken uppepå motorn och mata förgasarbryggan direkt för att eliminera dåligt flöde mellan tank och förknasarna.


Ja, du behöver ju naturligtvis inte tejpa, spännband funkar med.

edit.

Kom på ett tråkigt fel, cylindern som förser pumpen med vacuumpulser kan vara skuren.

edit.

Kom på ett tråkigt fel, cylindern som förser pumpen med vacuumpulser kan vara skuren.

Tanken står redan nu högre än motorn (akterrufftaket) så det blir bra hävert..

Det är dubbla pumpar. Däremot kanske man skulle testa kompet om man lyckas få tag på en sån mätare.

Om cylindern är skuren borde väl inte motorn gå?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tanken står redan nu högre än motorn (akterrufftaket) så det blir bra hävert..

Det är dubbla pumpar. Däremot kanske man skulle testa kompet om man lyckas få tag på en sån mätare.

Om cylindern är skuren borde väl inte motorn gå?

Där 5 burkar kvar som kan hjälpa till att smula ner den sista till atomer innan du behöver märka någon stor skillnad.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har också haft problem med en sån där snabbkoppling. Inte omöjligt att det kan vara den.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har du en pumpblåsa på slangen ? Backventilerna i sådana brukar kunna djävlas.

Hade en Ockelbo T17 med vässad B20 som betedde sig precis som du beskriver. Lagom kul när man åkte vattenskidor. Hela bräslesystemet revs flera gånger (utom en vinkelkoppling). Alla delar inklusive vinkelkopplingen blåstes för att kontrollera att det var öppet. Till slut skruvade vi isär även vinkelkopplingen. I den satt det en bit "ull" och en packningsbit. När man blåste i kopplingen var det öppet men med bensin så trycktes "ull" tussen ihop och packningsbiten täppte till vid ett visst flöde.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top