Äldre Honda CR250, för lek och skoj

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Äldre Honda CR250, för lek och skoj, Update, CR500 frågor!

vad tror ni?

Är det idiotisk att köpa en sent 80 tidigt 90 tal cross istället för en 10 år nyare hoj?

Honda_CR250R_1988.jpg


:yoparty

Kolla sista innlägg! :)
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Är det den på bilden? Den ser ju ny ut. Annars är gamla crossar slitet och sönderkört. Dom har gjort sitt. Men man kan ändå få några timmar kul för en liten peng!
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Det är inte den på bilden, men vi talar om 88-93 ca. När du säger att dom har gjort sitt menar du att det blir mer mekande än åkning? Det måste självklart vara en i gott skick.

När blir en cross "gammal"? En 15 år gammal hoj kan ju vara bättre än en 5 år gammal hoj, beror ju på vem som har ägt den, service etc.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte den på bilden, men vi talar om 88-93 ca. När du säger att dom har gjort sitt menar du att det blir mer mekande än åkning? Det måste självklart vara en i gott skick.

När blir en cross "gammal"? En 15 år gammal hoj kan ju vara bättre än en 5 år gammal hoj, beror ju på vem som har ägt den, service etc.

Garanterat mer mekande än åkande. Det är snudd på lika mycket mektimmar som åktimmar om du köper en helt ny maskin.
På en 88-93a kan du räkna med 3-5 timmar mek per körtimme.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Garanterat mer mekande än åkande. Det är snudd på lika mycket mektimmar som åktimmar om du köper en helt ny maskin.
På en 88-93a kan du räkna med 3-5 timmar mek per körtimme.

:jisses

Vad är det man måste meka på hela tiden? Trodde det var nog med oljebyte vare 2-3 timmar.. Nu är det snack om amatöråkning.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Allting slits overkligt fort på crossar!
Vajrar, lager, skruvar som ramlar av, grepp som knäcks, dämpare som ska servas, spel ska kontrolleras, kolvar ska bytas, tvätta och fetta in luftfilter efter varje körning.

Alla jag känner som har köpt en Cross från fel sida -00 har bytt hoj inom ett år bara för att meckandet blir för mkt. Spara hellre ngn månad till och köp ngt lite nyare. Du kommer inte att ångra dig:).
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
köpte mig en CR250 -98 i vintras (Dec) och den hade stått ett tag i en lada och vehövde piffas till lite. De jag har fått åtgärda än så länge på den är Drivpaket (dreven + kedja)/styrlager (sönderrostat)/ Oljebyte växellåda (vilket man får göra med jämna intervall) / Bromsklossar bak (då dom var utslitna) Luftfilter får man ju tvätta och byta i jämna mellanrum med... Men de är ju sånt som hör till.

dock tycker jag inte de varit JÄTTE mycket mekande för att man ska tröttna och jag är en glad amatör som tagit upp de igen efter 10-12 år uppehåll. Saker slits och speciellt på Cross cyklar. De gör de även med en nyare så... 88-93 är kanske är lite väl gammalt för att de ska vara hyfsat... dessutom är de ju de där med reservdelar till äldre hojar...

Har iofs en CR500 1984, men de är mer nostalgi och vinterhobby som man skaffade de renoveringsobjektet för...

Så sikta på en lite nyare än 93 så ska du se att de blir bra, meka kommer du får göra i alla fall beroende på hur hårt man kör och om man är om kull ofta osv... Sett de som en bra chans att lära sig meka med grejerna, itne lika känsligt som men en dyrare nyare cykel...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:jisses

Vad är det man måste meka på hela tiden? Trodde det var nog med oljebyte vare 2-3 timmar.. Nu är det snack om amatöråkning.

Uppskattad tid bara för att nämna några återkommande detaljer på en helt ny hoj för en 40-årig motionär.

10 min - Rengör eller byt till ett rent och inoljat luftfilter varje timme samt smörja kedja.
10 min - Tvätta hojen, lite väderberoende men i uppskattat snitt.
2 min - Byta olja, tar väl 10 minuter var femte timme.
10 min- Serva framgaffel, 3 timmar var 20e timme
3min- Serva bakstötdämparen 2 timmar var 50e timme
3min- Byta däck, bak var 20e timme och fram efter kanske 50h
Summerar till 38 minuter för varje körtimme...

Byta kolvar kanske kolla ventilspel
Lägg till smörja lite vajrar, och annat jag "glömt" så som kedja, bromsklossar div lager mm och reparera efter krasher så passerar du kanske timmen jag skrev.

Kör du sedan en 20 år gammal hoj så kan du räkna med att nåt går sönder varje gång du varit ute och kört. Och det spelar ingen roll hur mycket du reparerar och när du tror du lagat allt som kan gå sönder så är det dax att börja om i samma ände du började.
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Garanterat mer mekande än åkande. Det är snudd på lika mycket mektimmar som åktimmar om du köper en helt ny maskin.
På en 88-93a kan du räkna med 3-5 timmar mek per körtimme.
Bullshit!

Jag körde bara med min -94:a som jag hade för ett par årsedan, inge krångel whatsoever. Samma för mina kompisar som hade kx250, yz250 samt suzukis 250 vad den nu heter. Många motionskör bara sina crossar å de blir därför inte så slitna.

Skicket är det avgörande i det prissegmentet.
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Jag hade en YZ125 årsmodell 1999, det var ett jävulskt meckande om man jämför med hojen jag köpte efter, en helt ny KTM 525 EXC 2005, på KTMen behövde jag "bara" ställa ventiler lite då och då samt köra vanlig oljeserivce osv.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Gamla hojar är rullande renoveringar, och det är *svindyrt* att få fason på något söndermekat, ovårdat gammalt lik som gått via ett par glada motionärer, vidare mot 3 generationer av bondsöner som transportfordon på bondgården.

Lägg hellre de slantarna på något nyare, och leta efter det mest välhållna (plast och avgassystem är helt ointressant, titta på fälgar, lager och hur motorn är skött, kvitton och gamla kolvar = bytt, säger ägaren att det nyss är bytt = det är inte bytt).

Fråga dig själv, vill du åka eller skruva?

/J
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

n0sferatu

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Ske-å
Hoj
2003 Kawasaki zx12r .... 1993 Honda cr250
Har själv en gammal cr250, och visst, nog händer det att man får skruva.. Men rent generellt så tycker jag vi har jäkligt många fler körtimmar än mektimmar. Då är vi bara glada motionärer på lite skogsvägar och ibland på bana. Har haft en bunt av gamla crossar, och har inte varit så mycket skruvande på nån av dom.. Polaren har en 84'as rm250, den bara går och går (dessutom stenhårt) Och då får man räkna in att en sån kostar typ 3-4k, så kraschar man eller nånting dyrt far, köp en till :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Äldre crossar brukar inte kosta särskilt mycket, men tänk på att reservdelar kan vara dyra. Satsa hellre några tusenlappar extra på ett välvårdat ex istället för ett "renoveringsfynd". Det du "sparar" äts snabbt upp av reparationer.

Min erfarenhet är också att äldre 2T-crossar ofta bara går och går. Köp en i bra skick så får du otroligt mycket kul per krona!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bullshit!

Jag körde bara med min -94:a som jag hade för ett par årsedan, inge krångel whatsoever. Samma för mina kompisar som hade kx250, yz250 samt suzukis 250 vad den nu heter. Många motionskör bara sina crossar å de blir därför inte så slitna.

Skicket är det avgörande i det prissegmentet.

Ja, vad säger man? Du ser ju själv mitt inlägg där jag sumerar småposter och det är inte ens allt som behöver göras på en crosshoj. Köper man sedan ett gammalt lik så går diverse andra prylar sönder utöver vad som hör till ren service.

Vissa personer inser inte ens hur stora fel och brister deras hojar har. Tidigare mekade jag mer än bara åt mig själv så jag har sett vilka lik som folk drar runt i skogarna. Glappa överallt och egentligen odrägliga att köra. Exempelvis hjulnav som blivit totalt söndernötta och omöjliga att montera nya lager i bara för att ägarna varit för snåla och lata att byta lager i tid. Stötdämpare där kolvstången nött genom godset för att ägarna kört dom tomma på olja istället för att serva.
Eller som hillbillyn som dök upp på crossbana under ett "öppet hus" när någon seriös åkare påpekade att luftfiltret bör rengöras varje gång man kört. Fnyste hillbillyn åt sin kompis och menade att det gjorde då inte han.
Några veckor senare stod samma kille hos crosshandlaren med en crossmotor totalförstörd av sand.

Jodå jag har sett många sådana som dig!

Låt mig besikta din crosshoj och du kommer nog börja gråta när du fattar vad du kör omkring med.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har själv en gammal cr250, och visst, nog händer det att man får skruva.. Men rent generellt så tycker jag vi har jäkligt många fler körtimmar än mektimmar. Då är vi bara glada motionärer på lite skogsvägar och ibland på bana.


Definiera körtimmar tack! Jag räknar effektiv körtid och inte tiden jag sitter i depån och dricker kaffe.
En normal lördag kommer jag till banan 11:30 och lämnar den 15:30 det är 4h + 1h restid men körtiden brukar landa på 1h effektiv körtid.

Såg vid nåt tillfälle en kille på SOE som sa sig körde en hel dag på en tank med sin cross. När jag frågade så visade sig att dom åkte ut i skogen, grillade korv osv. så det handlade ju inte om en hel dags körning längre utan mer troligt körde han inte mer än 1h på sin tank vilket är det normala.

Ofta passar jag på att sköta lite mek på banan, kanske byter till rent luftfilter medans 80-kubikarna kör, eller kränger ett däck. Då slipper jag göra det sedan jag kommit hem men det är fortfarande mek-tid även om jag gör den under dödtid på banan istället för i garaget.
 
Last edited:

n0sferatu

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Ske-å
Hoj
2003 Kawasaki zx12r .... 1993 Honda cr250
Definiera körtimmar tack! Jag räknar effektiv körtid och inte tiden jag sitter i depån och dricker kaffe.
En normal lördag kommer jag till banan 11:30 och lämnar den 15:30 det är 4h + 1h restid men körtiden brukar landa på 1h effektiv körtid.

Såg vid nåt tillfälle en kille på SOE som sa sig körde en hel dag på en tank med sin cross. När jag frågade så visade sig att dom åkte ut i skogen, grillade korv osv. så det handlade ju inte om en hel dags körning längre utan mer troligt körde han inte mer än 1h på sin tank vilket är det normala.

Ofta passar jag på att sköta lite mek på banan, kanske byter till rent luftfilter medans 80-kubikarna kör, eller kränger ett däck. Då slipper jag göra det sedan jag kommit hem men det är fortfarande mek-tid även om jag gör den under dödtid på banan istället för i garaget.



Mja, när vi far ut så är det 95% effektiv körtid, vi har ingen stor fin bana med bänkar osv, utan en mindre (i princip folktom) bana mitt inne i skogen, samt att vi kör i sandtag och mestadels på småvägar i skogen (typ enduro-spår) far vi ut vid 12 så är vi kanske tillbaks vid 17-18 något, och har haft sammanlagda pauser på ca en timme inkluderat tankning.


Men visst, som du säger i ditt förra inlägg så klart man kör omkring med skrot i dina ögon sett. Jag byter olja och rengör luftfilter, men det är nog dom enda servisarna jag faktiskt bryr mig om, allt annat körs till det rasar eller uppstår ett problem, då fixar man det.. Om det inte är alldeles för dyrt/omständigt, då är det bara skrota skiten och skaffa en ny!

Personligen så duger en äldre cross för mig, då det blir rätt få kördagar per år eftersom det intresset ska slåss med dom andra, samt familjen. Och då jag inte är någon stjärna som tävlar eller dyl, utan bara vill kunna ha jävligt kul i skogen utan att det ska kosta mig en massa pengar. Hade jag haft en ny(are) cross för 30-60k så hade jag gråtit blod om man kraschade den. (faktum är att det är jättemycket pengar när sambon är sjukskriven och man har en bunt ungar som också kostar pengar :p)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag är helt på tvåtaktarns linje, folk har ingen aning vilket räppel de åker med, och hur mycket bättre en hoj fungerar som faktiskt har lager kvar i länkaget, och gas i dämparen.
Ekrar som är så lösa att de käkar upp nav/fälgbanor, etc, etc.

Får man prova en välhållen hoj, eller känna skillnaden lite frisk renoverad fjädring gör, så förstår man, så enkelt är det. :) Det är klart att det fungerar bara motorn startar, växlarna går i och det bromsar någorlunda.

Men det är skillnad, stor skillnad på ett välhållet exemplar (vilket är dyrt och innebär mer jobb än man kan tro) och något som bara körs, köpa ett redan sunkigt ök, och sedan köra tills det rasar blir dyrare i längden än att hitta något välhållet och sköta om det.

/J
 

n0sferatu

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Ske-å
Hoj
2003 Kawasaki zx12r .... 1993 Honda cr250
...jag är helt på tvåtaktarns linje, folk har ingen aning vilket räppel de åker med, och hur mycket bättre en hoj fungerar som faktiskt har lager kvar i länkaget, och gas i dämparen.
Ekrar som är så lösa att de käkar upp nav/fälgbanor, etc, etc.

Får man prova en välhållen hoj, eller känna skillnaden lite frisk renoverad fjädring gör, så förstår man, så enkelt är det. :) Det är klart att det fungerar bara motorn startar, växlarna går i och det bromsar någorlunda.

Men det är skillnad, stor skillnad på ett välhållet exemplar (vilket är dyrt och innebär mer jobb än man kan tro) och något som bara körs, köpa ett redan sunkigt ök, och sedan köra tills det rasar blir dyrare i längden än att hitta något välhållet och sköta om det.

/J



Hänger inte riktigt med i ditt resonemang att det skulle vara dyrare med en gammal hoj. Som i mitt fall, har nu haft cr250n i ca 6år, köpte den för 8k, har lagt ut 900:- kolvkit, 250:- packningar, 1000:- för renovering av vattenpump, sen tillkommer såklart oljor av diverse slag. Så 10500:- på 6år = 1750:-/år. Samt att jag har nästan ingen värdeminskning kanske 500-1000kr per år. Sätter jag ut den på blocket idag får jag garanterat 6k idag, kanske 8k om jag låter den ligga ett tag.

Men säg att man köper en nyare hoj, efter 2007 tex. Betalar 25000kr för den, och servar efter konstens alla regler, om man räknar lite generellt på det så kanske servicekostnaden per år ligger på 2-3k (exkl oljor) har man då den i 6år så blir det ca6600/år och med en värdeminskning på ca 10k under dom 6 åren.

Visst, servar du den lika "lite" som jag gör med min hoj så kommer servicekostnaden ner en hel del men värdeminskningen enbart äter upp totala kostnaden av min hoj under samma tidsperiod.

Nu är inte mina siffror någon exakt vetenskap eller så, bara ungefärliga uppskattningar, kan vara lite galna på sina håll så ta det med en nypa salt. Ville bara framföra min poäng att det behöver inte vara dyrare än att köpa nyare, sen blir väl allt lite vad man gör det till, och det beror på hur mycket man kör, hur mycket man brinner för det osv.

Men men, köp hellre en billigare cross och lägg mer krut på utrustningen än tvärtom iaf! Tror inte det finns någon crossförare som inte kraschat ett par ggr :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang att det skulle vara dyrare med en gammal hoj. Som i mitt fall, har nu haft cr250n i ca 6år, köpte den för 8k, har lagt ut 900:- kolvkit, 250:- packningar, 1000:- för renovering av vattenpump, sen tillkommer såklart oljor av diverse slag. Så 10500:- på 6år = 1750:-/år. Samt att jag har nästan ingen värdeminskning kanske 500-1000kr per år. Sätter jag ut den på blocket idag får jag garanterat 6k idag, kanske 8k om jag låter den ligga ett tag.

Men säg att man köper en nyare hoj, efter 2007 tex. Betalar 25000kr för den, och servar efter konstens alla regler, om man räknar lite generellt på det så kanske servicekostnaden per år ligger på 2-3k (exkl oljor) har man då den i 6år så blir det ca6600/år och med en värdeminskning på ca 10k under dom 6 åren.

Visst, servar du den lika "lite" som jag gör med min hoj så kommer servicekostnaden ner en hel del men värdeminskningen enbart äter upp totala kostnaden av min hoj under samma tidsperiod.

Nu är inte mina siffror någon exakt vetenskap eller så, bara ungefärliga uppskattningar, kan vara lite galna på sina håll så ta det med en nypa salt. Ville bara framföra min poäng att det behöver inte vara dyrare än att köpa nyare, sen blir väl allt lite vad man gör det till, och det beror på hur mycket man kör, hur mycket man brinner för det osv.

Men men, köp hellre en billigare cross och lägg mer krut på utrustningen än tvärtom iaf! Tror inte det finns någon crossförare som inte kraschat ett par ggr :)

Min poäng är - skulle man börja detaljstudera din hoj till exempel, så skulle man hitta en del smått och gott.

Fungerar fjädringen som det är tänkt blir allt så ofantligt mycket bättre, och det innebär att man servar bitarna, länkage och sving skall ned för uppsmörjning regelbundet.
Har ingen brytt sig brukar det inte finnas tillstymmelse till lager kvar - och vanligtvis är lagerlägena förstörda med ( = dyrt ).

Har man aldrig rivit isär dämpare/gaffel är allt slut där med - i bästa fall kan man renovera med lite friska bussningar/packboxar och lite ny olja/gas - men det är med största säkerhet saker som är trasiga (pga att det gått torrt, eller slagit igenom hårt).


Poängen är - det beror lite på vad man är ute efter, lattja i en grusgrop, skitsamma, köra på en crossbana och ha kul - då är det betydligt viktigare att ha ordning på bitarna.

En risig fjädring är rent av farlig att köra med på banan, folk gör sig illa på riktigt därute (vi har väl ett par invalidiseringar, och minst ett dödsfall på crossbanor bara i år).

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang att det skulle vara dyrare med en gammal hoj.

Det där beror mest på hur ofta man kör.

Köper man en ny hoj och kör en gång under samma sommar så kostar ju den turen 40kkr bara i värdeminskning.

Och tvärtom blir det också dyrt att försöka träna 100 timmar per år med en hoj som gått över 300 timmar.

Det är alltså en balansgång mellan reparationskostnader och värdeminskning/kapitalkostnader där vi alla hamnar lite olika i vad som är ekonomiskt idealt.

Sen tycker jag nog bästa köpet för de flesta är en ca 3 år gammal hoj som gått få timmar. Dom har nästan slutat sjunka i värde och har den få timmar betyder det att man kan nöta många timmar innan det börjar bli mycket mek. Det är timmarna som sliter, inte åren. Att hitta hojar med få timmar är ju dock inte så lätt, särskillt med tanke på att många inte ens är ärliga med vad dom anger.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top