Anmärk på min körning

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Var brutalärliga och anmärk på min/varandras körning!

Bombar inte helvete i detta klipp utan tar det ganska lungt, anmärk på allt som är dåligt/bra. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]hstg0WfLaxE[/YOUTUBE-ID]
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Min fråga är det enkelriktad väg? , jag ogillar verkligen att möta någon i mitt körfält på grund av att de tror att det inte kommer någon eller dylikt...det smäller allt för ofta på grund av många kör på fel sida av vägen...visst du kanske tror att du ser att det inte kommer någon men mitt råd är att försök håll dig på din sida klarar du inte av det sänk hastigheten så du inte riskerar någon annans liv.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vi har högertrafik i Sverige. Kör på Höger sida av vägen, tack.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Måste försvara mig lite här och säga att på specifikt den här vägen fick jag höra av min körskolelärare; att jag gör fel om jag inte utnyttjar hela vägen vid fri sikt! Som man tydligt kan se ligger jag också till höger överallt där det inte är fri sikt.

Så gör om gör rätt med eran bedömning av detta. :tummenupp
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Kör på rätt sida vägen. Bra vanor är också att inte slå av på gasen mitt i kurvor och försöka möta med varv vid nedväxlingar. Tänk på att t.ex. barn kan cykla ut på vägen när du kör förbi skymda utfarter vid hus (min son får inte spela xbox hela dan om solen skiner som det gjorde på filmen :)).
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
måste nog fylla i vad de andra redan nämnt ,, lär dig o kör i högra fältet , det finns tillfällen där man klarat sig både en o 2 ggr pga av att man hållt mer till höger
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Håller på med körkortet just nu, och har precis gått igenom placering. Om du har helt fri sikt så sa min lärare att du kan skära kurvan så mycket som möjligt. Annars så ska du i en högerkurva köra i ditt högra hjulspår och i en vänsterkurva köra i ditt vänstra hjulspår. Jag tycker iallafall du är farligt mycket ute på fel sida av vägen innan/efter kurvor :va

Edit: Kan ju säga att detta är mina tankar, men jag är inget proffs.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om du vill ha input på körningen.. Be nån polare åka bakom och filma..
Och kör då ingen bombrepa för att se cool ut, utan kör som du brukar, sitt som du brukar osv så får du säkert mer tips..

A och O är att se vart du tittar när du kör.

Sen som generella grundtips så säger jag: Slå aldrig av på gasen i en kurva.. och bromsa aldrig i en kurva.. (nu kommer nån säga "man kan visst bromsa i en kurva".. och ja det kan man.. men lite för mkt så rätar upp hojen och bombar rakt ut i terrängen.. alternativt så släpper det.. så bäst är att ta för vana att aldrig göra det).
Kör aldrig fortare in i en kurva än att du klarar att hålla gas genom hela.

Sist men inte minst.. ta en kurs.. vill du inte börja med storbana så finns säkert någon Knix i närheten av dig.. du kommer bli förvånad över hur mkt det ger.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Kan bara hålla med övriga. Håll dig på högra delen vägen, låt det bli en vana, det kommer rädda dig från flera obehagliga överraskningar.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Måste försvara mig lite här och säga att på specifikt den här vägen fick jag höra av min körskolelärare; att jag gör fel om jag inte utnyttjar hela vägen vid fri sikt! Som man tydligt kan se ligger jag också till höger överallt där det inte är fri sikt.

Så gör om gör rätt med eran bedömning av detta. :tummenupp

Du missar ju apex allt för ofta :va
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Personligen tycker jag att det suger att åka motorväg rakt fram i 30 mil. Jag tycker att det är roligare att svänga med hojen. :yoparty

Varför då leta upp en sjukt kurvig väg för att sedan göra den så rak som möjligt. :va

Lägg ner hojen mera och håll dig alltid på rätt sida av vägen istället. Klarar man inte det kör man för fort. Bara att sänka hastigheten så får man ut mera av vägen man valt med omsorg...

Skära kurvorna gör man om man vill vinna tid från a till b.
Eftersom du skriver att du inte är ute och bombar på filmen utan kör lugnt tycker jag att du kan hålla dig på rätt sida av vägen.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Vid 2,12 håller du ett, i mitt tycke, för tajt högerspår i den skymda högerkurvan.Tur att du hade fritt spår så inte stavgångande GunnBritt eller Kaj med trasig bil var där.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sen måste jag hålla med andra att håll dig i ditt körfält. Då har du extra marginal de gångerna du behöver det.

Nu är jag ingen expert på området, men jag tycker att du svänger för tidigt och kommer för långt ut. En dag kommer du till en kurva som nyper och då är det ingen hit.. (gjorde det själv när jag övningskörde, för fort in i en kurva, svängde för tidigt.. och vips så var jag i mötande fil och körde.. på ren tur, absolut inget annat än tur, så kom inget möte. Annars hade jag krockat.

Jag har försökt illustrera det med en bild. (jag är inte bara usel på att köra, utan usel på att rita också.). :tummenupp
 

Bifogat

  • kurva.jpg
    kurva.jpg
    50 KB · Visningar: 192

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Håller med övriga, har u en mainstreem japcrap så håll dig till raka öppna vägar o gasa duktigt, annars så fortsätt att njuta och utveckla din körning..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det "anmärkningsvärda" med din körning är att du är mer på vänstersidan än på högersidan av vägen. Tycker det är rätt tydligt att det går för fort för dig. Sen verkar du inte heller vara speciellt rädd för dom skymda korsningarna du passerar med jämna mellanrum.

Jag tvivlar även starkt på att din körskolärare sa att du skulle utnyttja "hela vägen". Han menar förmodligen hela din väghalva. Man ska inte korsa över mittlinjen på vägen i annat syfte än omkörningar eller att man behöver väja för något. Finns det ingen anledning att göra det så gör man inte det helt enkelt. Korsade du kurvorna med fri sikt sådär på uppkörningen också? :va

Skulle inte tro det.

Och som sagt, slå aldrig av på gasen eller koppla / växla sakta mitt i en kurva. Du tappar allt vad feedback från hojen heter och hips vips sitter du i grönsakerna. Bromsa / motorbromsa innan kurvan sen ska du successivt ge gas allt ifrån det du går in i kurvan tills dess att du lämnar den. Då får du betydligt bättre flyt i körningen.

Som nån också föreslog: kör en knixkurs eller bandag. Man lär sig oerhört mycket på kort tid då.
 
Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Alla andra har ju redan tagit upp dina problem med högertrafik, skymda kurvor, krön, folk på och vid sidan av vägen samt utfarter.
Du bör som sagt tänka lite mer på vad som KAN hända. Tänk om du skulle möta en som kör som du eller ännu värre..

Jag måste säga en sak som var riktigt bra.
Kåplöst!:tummenupp
 

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Svintrinnda
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
Mitt linje?

Jag måste nog försvara Orecic lite, för om inte jag blivit blind eller om det är ofocusen på filmen så finns inte någon mitt linje.
Finns det inte någon mittlinje så är hela körbanan ett körfält, det är alltså ok att utnyttja vänstersidan i en vänsterkurva om sikten tillåter det. Dock så bör man ju inte ligga kvar på vänstra sidan av vägen även efter kurvan.

//Andreas
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Jag måste nog försvara Orecic lite, för om inte jag blivit blind eller om det är ofocusen på filmen så finns inte någon mitt linje.
Finns det inte någon mittlinje så är hela körbanan ett körfält, det är alltså ok att utnyttja vänstersidan i en vänsterkurva om sikten tillåter det. Dock så bör man ju inte ligga kvar på vänstra sidan av vägen även efter kurvan.

//Andreas

Håller med, men det betyder inte att man kan ta skymda vänsterkurvor på vänstersidan av vägen. Normalt sett ligger man i mitten av en väg med ett körfält (dock var denna väldigt bred för att vara enkelfilig) pga risken att det kommer fordon av olika slag som kör upp på vägbanan är väldigt stor. TS kör även som om han hade 100% fri sikt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top