Vad kuggade du på vid uppkörning för A-kort?

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Jag körde ifrån uppkörningsläraren vid ett rödljus... Fick dessutom en avhyvling som hette duga av idioten... När jag påpekade att det var huvudled och inte fanns någon lämplig plats att stanna på så vart han tvärtyst i några sekunder innan han sträckte över lappen :banana
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag och en kille till kuggades pga att vi körde för sakta på grusväg. Vi var de enda två som kört cross tidigare, och tänkte att det är bra att ta det lugnt o visa att man är förståndig.

Vi fick veta att bashastighet på vägar utanför samhälle är 70 km/h...vilket hade känts farligt med de branta rullgruskanterna som låg i kurvorna.
Well, vi stod på vid nästa uppkörning och sen var saken råbiff : )
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Ingenting, men jag lyckades snubbla och tappa hojen när jag skulle kliva av efter det sista momentet på uppkörningen. Lyckades fånga hojen några cm innan den slog i asfalten. Till min stora lättnad stod uppkörningskontrollanten med ryggen till just då och såg inget.
 

Sebmaizter

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2017
Ort
Kungsängen
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Uppkörning Gillinge

Blir en bump och lite lärdomar från min nyligen kuggade uppkörning i Gillinge.

Säkerhetskontroll
Drev och Kedja, inga kommentarer.

Manöverdelen
1. Lågfart - Motorstopp efter första dubbelkonerna. NErvositet antar jag.
2. Högfart - Gick bra, men ska jobba på "smidigheten" i slalomåkningen.
3. Bromsning - 70km/h gick bra men blev tillsagd att verkligen "bromsa effektivt" i 90km/h. Vilket jag gjorde och klarade den delen.
4. Lågfart (igen) - Blev tillsagd att fokusera på att hålla blicken mer uppåt, gjorde detta och klarade mig. Utan motorstopp denna gång ;)

Trafik
Hade börjat regna så var blött överallt och allt annat än "trevligt" körväder. Hursom så blev det en hel del landsvägar. Bl.a. en 70km/h väg med en hel del skymda kurvor, backkrön o.d. Riskmedveten som jag är så blev väl den aktuella farten närmare 55-60km/h i kurvorna och 65-70km/h på rakorna.

Sen ut på grusväg där jag blev tillsagd att anpassa hastigheten mellan 10km/h - 70km/h. Körde väl mellan 15-30 i kurvorna och upp till 50km/h på de längre rakorna. Fegt men "riskmedvetet" tyckte jag...

Efter detta blev det inget mer utan tillbaka till uppkörningsplatsen.

Kontrollantens Kommentarer
Som vissa kanske förstått redan så blev jag kuggad på hastighetsanpassning på motorväg och grusväg. Vad jag inte förstod (hade inte läst trådar som denna innan) var att han ville se att jag kunde hantera hojen i högre hastigheter och "pressa" den lite mer. Med andra ord accelerera och bromsa mer mellan kurvorna på grusvägen. Samt att jag skulle hållit högre hastighet på landsväg.

Mina lärdomar
Riktigt besviken då enda anledningen att jag körde långsamt/fegt var att jag trodde det var detta de ville se. Framförallt med rådande väder och väglag. Hade han sagt åt mig att köra fortare hade jag inte haft några problem med att göra det.. Men men, ibland får man lära sig den hårda vägen.:gråta

Så, körde väl helt enkelt för fegt för att jag trodde det var det de skulle vilja se. :huvet Sanningen är väl mer i stil med att de vill se att du kan hantera hojen i "riktiga" hastigheter och hastighetsanpassa där det verkligen behövs.

Nu blir det till att öva en jäkla massa gruskörning och undersöka vägarna runt Tullinge. Nästa uppkörning om 2 månader :brinnerup

Hoppas min historia kan hjälpa någon!

P.S. Av de 7 som körde upp den dagen missade 3 på manöverdelen och 2 på trafikdelen (var en kvar när jag drog som jag inte vet hur det gick för). Av de som kuggade var 2 privatister och 3 från körskola.

Körde upp på en Yamaha Tracer 1000cc.


EDIT Försök #2

Klarade det på andra försöket två veckor senare. Inget konstigt och en betydligt trevligare kontrollant. Alla manöverdelarna på första försöket och trafiken utan problem. Fick en kommentar angående att jag borde vara mer redo att använda fotbromsen (byta fotposition med andra ord), men det var allt. Så jäkla härligt! Nu blir det till att fortsätta lära sig och bygga erfarenhet den lilla del av säsongen som finns kvar!
 
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Hmm. Det här med grusvägskörning vid uppkörning verkar vara ett kapitel för sig märker jag. Kuggade ej, men höll under min egen uppkörning knappast högre hastighet än 50-60kmh på gruset, max. (Å andra sidan skulle jag inte köra snabbare just där idag heller. Stundtals rejält smal och kurvig grusväg med dålig sikt därtill). Att man "måste" vara uppe i 70kmh under (upp)körning bara för att det är bashastighet låter knasigt.

Sebmaizter: såklart jäkligt trist med missad uppkörning, men du lär fixa den lätt nästa gång istället! Du kan alltid trösta dig med att du knappast varit den första som antagit att man bör köra särskilt lugnt vid uppkörning. Att istället hantera hojen på ett sådant sätt den faktiskt är gjord för (om än inom gällande hastighetsbegränsningar), funkar garanterat oftast bättre, och gör som bonus själva uppkörningen åtminstone något roligare :D
 

kribasko

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2007
Ort
kiruna
Hoj
kawasaki er-6n
Killen som körde upp före mig blev kuggad för att han inte hade kollat bakåt över axeln nog mycket. Han var riktigt grinig när han blev kuggad då han är yrkeschaufför (kör långtradare). När jag sen skulle köra upp så kollade jag givetvis överdrivet mkt över axeln och fick beröm för de . Jag blev iaf godkänd, trots att killen som körde upp före mig var mycket bättre förare. (Åtminstone på manöverdelen)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
P.S. Av de 7 som körde upp den dagen missade 3 på manöverdelen och 2 på trafikdelen (var en kvar när jag drog som jag inte vet hur det gick för). Av de som kuggade var 2 privatister och 3 från körskola.

Det gick bra för mig :tummenupp

Jäkligt surt att de inte gick vägen för dig med... Det enda jag kan säga att han var bra jäkla nitisk. Den första i våran grupp skulle verkligen fått åka ut i trafik, hans manöverbanor såg ju kanonbra ut.

Tror nog att han drog in dig och mig på samma grusade vägar, vet tyvärr inte hur fort jag körde, körde bara på känn.

En kompis kuggade i Gillinge för någon månad sen och körde upp i Tullinge förra veckan, och grejade det kanonbra :kär Så om 2 månader sitter lappen för dig solklart :tummenupp Så får du se till att lugna farsan innan också! Hehe stackarn var ju dödsnervös! :tungan:yoparty

Kul att se dig här på SH :tummenupp


EDIT: Snöa förresten inte in dig på att alla privatister kuggar. Körde upp privat för både A1, A2, och nu A, alla tre som privatist och alla gick vägen på första försöket. Så skapa inga spärrar där :jäs Din pappa frågade mig 3-4 gånger om jag visste om det var högre chans att bli godkänd enbart för att man är under körskolans flagg. Självklart är det inte så! Min brorsa Klarade även han A1 och då ''A-begränsad) på första försöken som privatist. Sen så fick den latmasken A behörighet automatiskt då han gick efter de gamla reglerna med A-begränsad - fuuuusk! :zpy:zpy:zpy:fakta:fakta

Men allting gott kommer ju också med ont... Så här bra var min dag när jag skulle köra upp för A1 ''första'' gången:D:D:tuttar https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265888-Hur-man-INTE-lyckas-skaffa-körkort!&highlight=
 
Last edited:

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Mitt var som så att uppkörningsläraren körde om mig på insidan vid ett övergångsstället, han var fly förbannad när vi kom tillbaka till körskolan för att jag bromsade för hårt vid övergångsstället men han hade inga kommentarer om varför han körde om mig på insidan och höll på att köra på personen som gick över


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Mt-01 05
På tal om låsta framhjul... Ibland när jag övar hårda inbromsningar så låser jag bakhjulet lite grann, men jag låser upp det väldigt snabbt så det kanske bara blir en meter svart märke på asfalten. Dvs inget farligt, jag tycker att jag har bra kontroll ändå.
Vad tror ni, skulle dom ogilla om det hände på provet?
låste också framhjulet ett antal gånger under uppkörning men de ansåg jag hade kontroll o klarade mig-:)
 

Sebmaizter

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2017
Ort
Kungsängen
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
EDIT: Snöa förresten inte in dig på att alla privatister kuggar. Körde upp privat för både A1, A2, och nu A, alla tre som privatist och alla gick vägen på första försöket. Så skapa inga spärrar där :jäs Din pappa frågade mig 3-4 gånger om jag visste om det var högre chans att bli godkänd enbart för att man är under körskolans flagg

Haha, nej men det har jag inte gjort! Är nog mer han som snöar in sig på det... Dock tror jag att en körlektion, alternativt uppkörning via körskola, hade kunnat förvarna mig inför detta. Men det är ju mitt fel, inte kontrollantens :smasha

Å andra sidan så sparar jag mer pengar på att behöva göra en till uppkörning än att ta EN lektion på körskolan så det går förhoppningsvis mer än jämnt ut i slutändan!
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Haha, nej men det har jag inte gjort! Är nog mer han som snöar in sig på det... Dock tror jag att en körlektion, alternativt uppkörning via körskola, hade kunnat förvarna mig inför detta. Men det är ju mitt fel, inte kontrollantens :smasha

Å andra sidan så sparar jag mer pengar på att behöva göra en till uppkörning än att ta EN lektion på körskolan så det går förhoppningsvis mer än jämnt ut i slutändan!

Hehe jovisst är det så :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hål i huvudet.


En körlektion inför uppkörningen är mycket väl använda pengar istället för att lägga dem på en till uppkörning.

På en körlektion får du återkoppling i realtid och nyttiga tips att ta till dig inför en förhoppningsvis ljus framtid på två hjul. En uppkörning är bara en kontroll av det nödvändigaste.

Alla borde vilja lära sig så mycket som möjligt istället för att bara tänka på att det skall vara enkelt. Det handlar om överlevnad för både dig själv och för andra.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Klarade mej på första men det var många som kugga lågfart/högfart. Vi va 9 som körde den dagen, 5 kuggade låg/högfart och fick inte åka ut på vägen. Vi andra 4 som klara de blev samtliga dodkännda på vägen trots något fel här och där.

Visar man att man kan hantera en motorcykel och olika situationer på ett bra sätt (bra är inte alltid rätt men bra ;).) så kommer dom godkänna dej
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Klarade det på första försöket, men hade medvetet tagit ett antal lektioner mer än "nödvändigt" för att arbeta bort eventuell nervositet. Så jag var väldigt självsäker i min förmåga.

Hade jag klarat det utan de sista 2 dubbellektionerna innan? Ja säkert men jag hade defintivt varit mer nervös och risken att jag klantat till något hade varit betydligt högre.
 

Danyael

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
TL1000R, VTX1800, VT750
Blev underkänd ('Avvisad' hette det i detta fallet) p.g.a. att framdäcket tappade luften vid den hårda 90-inbromsningen. Inspektören gick ej med på att fylla på luft igen, så det var bara att lasta in mc:n i släpet och åka och ställa tillbaka allt med en smak av surt äpple i truten.

Kan tillägga att det EJ var punktering, åkte direkt till verkstad på hemvägen och fick det bekräftat. Troligtvis var det en aning dåligt lufttryck i däcket vid inbromsningen så luften smet ut mellan däck och fälg.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kuggade aldrig, fick t.o.m. höra av min trafiklärare i efterhand att förarprövaren aldrig hade skådat en 17-åring med bättre kurvteknik :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top