Vad kuggade du på vid uppkörning för A-kort?

BGiHBG

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki -99
Jag passar på att skriva en fråga jag med eftersom jag är påväg att ta kortet.
Vart ska man ligga i körfältet, i mitten eller på vänster sida?
Kör man på vänster sida i sitt eget körfält känns det som man ligger så j'vla nära mötande bilar men har hört att dom inte tycker om när man kör i mitten heller.


På den tiden jag tog mitt kort (början på 90-talet) skulle man ligga mitt i körfältet (eller i linje med bilarnas registreringsskyltar som min trafiklärare brukade säga :tummenupp) Vet inte om reglerna har ändrats sen dess.

Ett tips är dock att öppna teoriboken för att kontrollera. Borde väl ta max 5 minuter att hitta sådan info. Om det inte står någonting om placering i körfälten i din teoribok kan du nog använda den som papper för en brasa istället....
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Kugga på uppkörningen för A1 pga av att jag inte använde bakbromsen

Han tyckte att även om bakdäcket va nån cm i luften så skulle man ha foten på bromsen..
__________________

samma här, men jag fick skit för att bakhjulet var ovanför marken överhuvudtaget.

Jag passar på att skriva en fråga jag med eftersom jag är påväg att ta kortet.
Vart ska man ligga i körfältet, i mitten eller på vänster sida?
Kör man på vänster sida i sitt eget körfält känns det som man ligger så j'vla nära mötande bilar men har hört att dom inte tycker om när man kör i mitten heller.

MITTEN! Du ska ta upp plats som en bil så att ignen börjar smyga förbi dig.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
2a försöket släppte han av för han kom in för fort.Ajaj Håll jämn gas även om det går lite fort.

gjorde jag med när jag tog kortet. hade dock en väldigt bra anledning till det. var där kvällen innan och då var det nå jävla löv som låg på banan. bromsade, körde över det och fick ett ställ som var nära å sluta i diket. detta med en BMW 650 isch. den var tung som stryk iaf. då var jag bara van vid å sladda med min 125a...
 
Last edited:

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Ska ni köra upp på tullinge? Läs hela denna tråd ngra gånger! Hjälpte mig som tusan och många andra. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159114
Ett tips är även att åka till området dagen innan och kolla vägarna och skyltar mm.

Du skall ta din plats i trafiken.
Sen om du ligger till höger eller vänster om oljesträcket i mitten(om det är synligt) så är det varken bu eller bä. Så länge du inte överdriver.

Av min körskolelärare fick jag det beskrivet så här.
Till höger om "oljelinjen" i vanlig landsvägskörning för att bakomvarande fordon skall kunna se förbi dig.
Till vänster i områden och miljö där det kan hjälpa dig att hinna väja för trafik från utfarter, barn bakom bilar.. Du förstår nog!

Finns inget som duger i alla lägen.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Lite OT: Men hur många av er har bilkort? Med tanke på att jag läser att folk brister i vanliga trafikregler ;-)
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Jag fick göra om bromsen, klarade 3e gången(!), samt en fotnedsättning på långsamma vid sista konen. Fick dock fortsätta till trafiken som gick bra.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
körde med överdriven "fil-placering" på landsväg. Typ som att jag räjsar på bana fast i 30 knyck om du fattar ;-)

EDIT: jag har inte bilkörkort ännu.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
lyfter denna gamla tråd igen då jag nyligen tog kortet , jag kuggade inte på körningen men på skrivning 2 gånger .... teori är inte min starka sida , på uppkörningen vart jag väldigt nervös , men hade tur att kör läraren var en schysst gubbe. lågfarts delen gick bra (satte ner foten 1 gång) hög farts delen sisådär , hade problem men att hålla jämn hastighet men samma där klarade det , bromsning samt körning gick suveränt, trafik läraren sa så här ang hög farts delen , farten har ingen super stor betydelse dock vill dom att man ska hålla jämn hastighet (50km) det viktigaste är att man kan "trycka" mc:n åt sidorna för skarpa svängar vid konerna. vill också påpeka att skolan jag körde på hade jag en sur gubbe som gjorde inget annat än att klaga oh förolämpa , enligt han skulle jag aldrig få hoj kort.
så tips jag har är att ta din tid , jäkta inte och välj ABSOLUT INTE fjärdhundra trafikskola i enköping. idioter om du frågar mig , pengar mjölkning och förolämpningar är det ända som dom duger på.:huvet
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
lyfter denna gamla tråd igen då jag nyligen tog kortet , jag kuggade inte på körningen men på skrivning 2 gånger .... teori är inte min starka sida , på uppkörningen vart jag väldigt nervös , men hade tur att kör läraren var en schysst gubbe. lågfarts delen gick bra (satte ner foten 1 gång) hög farts delen sisådär , hade problem men att hålla jämn hastighet men samma där klarade det , bromsning samt körning gick suveränt, trafik läraren sa så här ang hög farts delen , farten har ingen super stor betydelse dock vill dom att man ska hålla jämn hastighet (50km) det viktigaste är att man kan "trycka" mc:n åt sidorna för skarpa svängar vid konerna. vill också påpeka att skolan jag körde på hade jag en sur gubbe som gjorde inget annat än att klaga oh förolämpa , enligt han skulle jag aldrig få hoj kort.
så tips jag har är att ta din tid , jäkta inte och välj ABSOLUT INTE fjärdhundra trafikskola i enköping. idioter om du frågar mig , pengar mjölkning och förolämpningar är det ända som dom duger på.:huvet

Ja det är inte så lätt med teorin när man inte bemästrar språket.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Man Borde kanske införa någon övre gräns på hur många uppkörningar man får kugga på innan man får en spärrtid. Som det är nu kan man ju boka ny uppkörningar direkt om jag inte missminner mig?
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Man Borde kanske införa någon övre gräns på hur många uppkörningar man får kugga på innan man får en spärrtid. Som det är nu kan man ju boka ny uppkörningar direkt om jag inte missminner mig?

precis , dock tycker jag spärr är att ta i då man kan ha en dålig dag osv , men misslyckas man mer än 5 gånger anser jag personligen att man kanske borde lägga hoj åkandet åt sidan ett tag
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
jag ber om ursäkt , svenskan är fortfarande något nytt för mig , men tycker att jag på något sätt gör mig förstådd i alla fall :)

;)


B-licensen fick det bli två uppkörningar på men A var inga problem.
Jag fick dock rådet att "lyfta blicken". Jag glodde kanske lite överdrivet mycket på tomten som låg bakom och skuggade mig. ;)
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Rent ut sagt, vad är det för idioter till trafikskola som förolämpar betalande elever.
Den måste ju ha ett rejält stort hål i huvudverksamheten. :va

ska ju inte dra alla över en kam , det finns lärare bara för bil och sen för mc på trafikskolan , men mc är ur uselt. gammal gubbe på 60 + något som inte gör mer än att klaga , ord man fick höra konstant var "det blir nog ingen mc åkare utav dig" och "du funderar inte på att ta moped". han hade inte någon bra förklaring heller på kurvteknik , fick lära mig själv tack vare youtube om "countersteering" kan inte ordet på svenska.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Trodde jag skulle bli kuggad på A2 kortet.
Körde upp i Halmstad, är från HBG så kan inte stan...


Körläraren sa "När ni kör ut från provområdet så är det direkt 60, det är itne skylltat men där är 60 och blir sen 40."

Så när jag skulle köra ut så blanda jag ihop det och trodde det va 40 och sen 60.... så när jag såg 40 skylten trodde jag direkt att det va kört... nu har jag kört för sakta.

Sen på det så säger instruktören "Följ skyltarna till sjukhuset" går jättebra tills vi kommer till sjukhuset där det är en höger sväng in till sjukhuset och lite framför ett ljuse med högersväg.
Instruktören säger "Sväng höger" men glömmer säga att jag inte ska följa till sjukhuset längre. Så han stressa upp lite och sa "Nej nej, fel" jag får panik och motorstopp. Får dock snabbt igån hojen igen.

Senare kör vi i princip tillbaka..... vi sätter oss ner vid en bänk (jag va sista man och köra)... han börjar med "Vad händer när vi körde ut från provområdet?" Jag förklara att jag blanda ihop hastigheten (eftersom det itne va skyltat). Han bad om ursäkt för sjukhusmissen, han erkände att han glömde informera att vi inte skulle följa skylten längre....

Sen börjar han.... "Christina (min farmor)... va hon lärare på Filbornaskolan (HBG)?...." Trodde han skulle mjuka upp mig inför nerslaget.

Så vi börja snacka om min familj, hon va lärare och blev senare rektor, och läraren glömde helt bort och förmedla hur det gick.

Så precis när han reste sig så sa han "Juste, du blev godkänd på körningen"

Riktigt trevlig instruktör, hoppas jag får han när jag tar A kortet.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Man Borde kanske införa någon övre gräns på hur många uppkörningar man får kugga på innan man får en spärrtid. Som det är nu kan man ju boka ny uppkörningar direkt om jag inte missminner mig?


precis , dock tycker jag spärr är att ta i då man kan ha en dålig dag osv , men misslyckas man mer än 5 gånger anser jag personligen att man kanske borde lägga hoj åkandet åt sidan ett tag

Jag misstänker att de flesta som misslyckas med uppkörningen flera gång pga inte övar tillräckligt och av rent snålhet:3freak (Så vill man ha kort, ska fan man ge 110% inte chansa!):tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top