Vad kuggade du på vid uppkörning för A-kort?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag välte motorcykeln på garagevändningen(veti fan hur), men när uppkörningsledaren såg hur jag tog upp mc:n på två röda och drog igång den fattade han att jag var gammal cross förare.
- Jasså du har kört cross du? Hur länge?
- 15 år
- Hur kan du då inte klara en garagevändning?!
- För att jag är nervös!
Så jag fick göra allt man kunde bli testad på, sen köra om garagevändningen åt båda håll och klarade lappen. oh yes :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Däckstjut vid inbromsning, kuggad.

Andra uppkörningen bromsade jag som en pensionär, så sa uppkörningsledaren till mig "kan du broma lite effektivare tror du?" kan jag lätt sa jag och bromsa in från 90 så det skrek om framdäcket och nog tom lite smålåsning från bakhjulet, stannade snabbast av alla iaf :D

"Bra, det kan göra skillnaden mellan liv och död en dag" sa uppkörningsledaren som var nöjd, sen gick resten fint
 

liggan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
skövde
Hoj
yamaha tzr 125*2 honda cbr 600f ,suzuki gs75x,yamaha rd125
Bromsningen i 90 på banan, synd bara att det inte blev bättre när gubben testade på samma hojj (fars gamla suzuki 750 1982)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kugga på uppkörningen för A1 pga av att jag inte använde bakbromsen :brinnerup

Han tyckte att även om bakdäcket va nån cm i luften så skulle man ha foten på bromsen.. :huvet

Tipset är att inte använda bakbromsen på riktigt, den gör ju ingen nytta - men tryck på den för syns skull. Sen tittar man framåt och håller balansen:D
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Tipset är att inte använda bakbromsen på riktigt, den gör ju ingen nytta - men tryck på den för syns skull. Sen tittar man framåt och håller balansen:D

själv tycker jag det är jävligt stabilt att använda bakbromsen vid just inbromsning 70-0/90-0 men tyvärr använder jag aldrig det i trafiken::näsblod
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Men tänkt på att det är färre som tar mc kort nu än tidigare, altså behöver de kugga fler för att få samma omsättning och behålla jobbet
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
2 fingrar på broms- och kopplingshandtag som beredskap, måste vara alla fingrar (åtminstone på bromsen)
Glömde blinkers ut ur en rondell.
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Kuggade min första uppkörning på att jag låste bakhjulet i högfartsbromsning, fick en chans till men det hjälpte inte:mad:
På andra uppkörningen hällregnade det och jag var skapligt nervös för att göra om samma misstag, men träning ger färdighet :D
 

Zvebbo

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Kramfors
Hoj
GSX600F
Kuggade första för att "jag såg för osäker ut på grusvägen". Körde helt enkelt för sakta, missade att det var 70-väg så låg väl runt 45.
Så gasa på!
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Skulle köra upp för a-begr. för 4 år sen. Det första uppkörningsledaren säger är ta upp den på centralstödet. Det hade trafikskolan missat att gå igenom, så där var jag lagom bitter. Dom som har försökt få upp en tung hoj på centralstödet utan att veta rätt teknik vet att det krävs sanslös styrka(typ lyfta hela hojens vikt) om man ska lyckas, och det var inget jag hade. :gnissla Detta innebar alltså att jag inte kunde/fick göra säkerhetskontrollen. (Påpekade att jag gärna gör den på sidostödet, men det var inte okej tydligen)

Sen missuppfattade jag på något konstigt sätt hur man skulle göra vändningen i undanmanövern, och tolkade det som att körledaren ville att jag skulle vända INNAN den sista konen, istället för att runda den. Det var ju fullständigt omöjligt. Dessutom satte jag nog ner en fot på krypkörningen.

Fick alltså inte kortet. :gnissla

Roligare var det förra veckan när jag tog tungt kort och satte alla banor på första försöket stiligt och snyggt, utan några som helst tveksamheter. :banana


70 på grusväg? Det kan dom väl inte mena att man ska köra?

Varför inte? Det är klart du ska kunna hålla hastighetsbegränsningen, annars har du uppenbarligen inte speciellt bra kontroll över din hoj. Fick själv köra grusväg på uppkörningen, och det var inga problem att köra 70. Kan du inte det, så öva mer. Det är okej att sladda lite. :tummenupp
 
Last edited:

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Jag klarade det givetvis på första försöket! :)
Broder dock kugga på undanmanöver provet.
1a försöket åkte han i 47? Hur kunde hon se det?
2a försöket släppte han av för han kom in för fort.Ajaj Håll jämn gas även om det går lite fort.
3dje försöket åkte han på fel sida av en kon.
Sen var det slut åkt.

Precis som jag skriver detta håller han på med en ny uppkörning.
Håller tummarna!
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
På landsvägen så var jag för mycket mot mittlinjen i högersvängarna.
 

JockeHellberg

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003 Husaberg FS 650
Jag passar på att skriva en fråga jag med eftersom jag är påväg att ta kortet.
Vart ska man ligga i körfältet, i mitten eller på vänster sida?
Kör man på vänster sida i sitt eget körfält känns det som man ligger så j'vla nära mötande bilar men har hört att dom inte tycker om när man kör i mitten heller.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top