Vad kuggade du på vid uppkörning för A-kort?

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Stockholm, Södermalm
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Jag håller för närvarande på att ta mckort och undrar lite vad ni som någon gång blivit kuggade gjorde för fel på eran uppkörning. Så jag har lite bra tips inför min kommande uppkörning.

Ni som fixade uppkörningen på första försöket behöver alltså inte skriva i denna tråd :)
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Jag kuggade mig aldrig, men jag körde på en isfläck och fick breställ och trodde att jag skulle bli underkänd, men jag körde inte omkull så jag jag fick lappen.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kuggade inte, men fick tillsägelse för att jag körde för sakta på motorvägen...(gamla bojsänket jag körde upp på orkade knappt nå 100..)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Vänstersväng med rödljus, bilarna i motsatt riktning skulle rakt fram och fick grönt samtidigt. Jag körde och dom körde :gnissla nära krock..

Sen tyckte förarprövaren att jag väntade för länge med att köra ut, "det irriterade bakomvarande". Ville vara på den säkra sidan ju :va
Andra gången hade jag en annan förarprövare som sa, kör ut när ni kan. Jag kommer ikapp :tummenupp
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
En i min grupp blev kuggad på bromsning. den vart inte tillräckligt effektiv, det hade med nervositeten att göra eftersom att han vart jätte bra på det tidigare. Den andre blev underkänd för att han trängde in sig i en rondell och fick bakomvarande bil att bromsa.

Ta de lugnt o tänk 2 gånger. kör saktare än tillåtet så du hinner tänka efter.
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Missade en lektion jag hade behövt alldeles innan, då jag försökte komma undan billigt, straffade sig då jag blev nervig samt ärligt talar övat för lite
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
körde 50 på en skitbred och tom 30-sträcka efter att ha missat skyltarna p.g.a. jäkligt högt informationsflöde och dålig uppmärksamhet i korsningen innan. När jag såg 50-skyltar igen insåg jag mitt misstag..
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Kuggade på lågfarten då jag tog i en kon !
Dock blev jag godkänd med en "rödljuskörning" så ibland har man tur :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Missade högerregel (höll på att smälla)

Missade att inte köra om på påfart till motorväg

Missade hastighetsbegränsningarna.

:)
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Uppkörningstomten såg någon form av svaghet i mina vändningar. Först fick jag köra om höghastighetskonbanan fastän jag klarade den på första försöket. Sen, typ 20 minuter in på trafikdelen, fick jag order om att vända på en lång raksträcka, vanlig väg. Sen igen och igen... Fram och tillbaka. På sjätte (!) vändningen på samma 50-meters raksträcka mitt ute i skogen körde jag lite för vitt och fick framhjulet utanför asfaltkanten och välte. Kuggad! :huvet
 

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Stockholm, Södermalm
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Låst framhjul vid inbromsning från 90 och vurpa. Fick inte ens pröva på trafikdelen:(

På tal om låsta framhjul... Ibland när jag övar hårda inbromsningar så låser jag bakhjulet lite grann, men jag låser upp det väldigt snabbt så det kanske bara blir en meter svart märke på asfalten. Dvs inget farligt, jag tycker att jag har bra kontroll ändå.
Vad tror ni, skulle dom ogilla om det hände på provet?
 

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Ort
Köping
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
För högt tempo på lågfartsdelen, höll inte jämn hastighet genom högfartsdelen, bakhjulslåsning i 90 räckte för å kugga mig förra året. Manlig "avrättare" från trafikverket. Måste varit gammal KGB snubbe eller nått sånt. Tokgrinig va han iaf! :mad:

Idag gick det bättre.
Var i med foten typ två ggr på lågfarten. Lyckades släppa av lite på gasen i högfartsdelen. Men bromsprov gick bra samt trafiken.
Kvinnlig "avrättare". Hur snäll å trevlig som helst! Jag var nervös som fan men hon tog ner en på jorden på en gång. :krama
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Kuggade inte heller men fick tillsägelse för att jag inte tittade tillräckligt uppmärksamt vid korsningar. Dvs, läraren såg inte att jag tittade därför att jag inte vred tillräckligt på hjälmen så att HAN såg att jag tittade...

DÅ hade jag åkt moppe och lätt mc åren innan.

En annan under min uppkörning blev kuggad när han körde 85 på 90väg.

Även om man är nervös så tror jag att det bästa tipset man kan få är att om man är nervös, så berätta det för läraren, ta några djupa andetag och försöka slappna av, och försöka tänka på annat FÖRE körningen... Försök att småprata med läraren direkt innan körning...
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Bromsning från 90 km/h. Spöregn på uppkörningsdagen och hade aldrig testat detta i regn tidigare.
Det som flög för mig var att inte fega på bromsningen och jag låste både fram och bakdäck, skapligt nära att lägga omkull men klarade precis. Men inbromsningen såg nog allt annat än säker ut, så kugg på det!
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Kugga på uppkörningen för A1 pga av att jag inte använde bakbromsen :brinnerup

Han tyckte att även om bakdäcket va nån cm i luften så skulle man ha foten på bromsen.. :huvet
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top