ERF i framtiden

Nikhe

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Orust
Hoj
Bimota YB6, KTM 950SM, Yamaha R1
Mja....ha.... här på Sprutthoj hänger en massa racefolk....det verkar ju vara en bra lösning för att.... tja.. slänga ur sig lite lösrykta idéer som ingen samlar upp ändå.
Jag är ledsen, men det var alldeles för länge sedan som jag blev vuxen nog för att inse att denna siten är att likna vid rökrutan i högstadiet!
En massa blaj och ingen verkstad!

Ska vi diskuttera seriens framtid bör det helst göras mellan 200 ögon, jag hoppades att detta skulle göras vid årets sista tävling. Tyvärr hade vi ingen möjlighet att närvara då, men det finns ju en massa andra vettiga hjärnor inom ERF som skulle kunnat säga sitt om vad vi vill serien ska ta för inriktning 2012.
Publik i större mängd kan vi nog utelämna i diskutionen så länge vi inte anordnar karneval typ Le Mans inom tävlingsområdet, men det finns nog lite andra idéer för att öka intresset från tävlande och ev. sponsorer ändå.

Men jag anser fortfarande att ett öppet forum inte är rätta stället att ventilera dessa frågor på, utan de bör tas bland de som har intresse för serien, "typ" på ett forum på ERF för endast de inblandade, för att sedan presentera det som framkommit på ett öppet sätt såsom sprutthoj.com.

STCC, F1, SO ( förutom de gnällande ) etc. behandlar normalt inte sina interna angelägenheter på en Öppen anslagstavla som denna med tanke på sponsorer, publik osv. och detta av en MKT. god anledning! De vill bli tagna på allvar! Sandlådediskuttioner bör hållas i sandlådan och inte publikt!
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
På förarmötet på finalen sade Hasse att serien i sin nuvarande form ska fortsätta även 2012, dock med ett bättre schema än årets, som bara det säkert halverade startfältet på Falken o Finalen på Torpet! kanske med tävlingar på Knutstorp och ev Norge men inget var klart ännu. Gärna med sprint o stafett, men riktig endurance körs med EN hoj!
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Mja....ha.... här på Sprutthoj hänger en massa racefolk....det verkar ju vara en bra lösning för att.... tja.. slänga ur sig lite lösrykta idéer som ingen samlar upp ändå.
Jag är ledsen, men det var alldeles för länge sedan som jag blev vuxen nog för att inse att denna siten är att likna vid rökrutan i högstadiet!
En massa blaj och ingen verkstad!

Ska vi diskuttera seriens framtid bör det helst göras mellan 200 ögon, jag hoppades att detta skulle göras vid årets sista tävling. Tyvärr hade vi ingen möjlighet att närvara då, men det finns ju en massa andra vettiga hjärnor inom ERF som skulle kunnat säga sitt om vad vi vill serien ska ta för inriktning 2012.
Publik i större mängd kan vi nog utelämna i diskutionen så länge vi inte anordnar karneval typ Le Mans inom tävlingsområdet, men det finns nog lite andra idéer för att öka intresset från tävlande och ev. sponsorer ändå.

Men jag anser fortfarande att ett öppet forum inte är rätta stället att ventilera dessa frågor på, utan de bör tas bland de som har intresse för serien, "typ" på ett forum på ERF för endast de inblandade, för att sedan presentera det som framkommit på ett öppet sätt såsom sprutthoj.com.

STCC, F1, SO ( förutom de gnällande ) etc. behandlar normalt inte sina interna angelägenheter på en Öppen anslagstavla som denna med tanke på sponsorer, publik osv. och detta av en MKT. god anledning! De vill bli tagna på allvar! Sandlådediskuttioner bör hållas i sandlådan och inte publikt!

Du har nog missat något. ERF behöver fler deltagande team. Visst, stäng in dig med ett gäng och bestäm hur det skall vara. Det har ju lyckats bra hittills, eller?
Om någonstans så är det väl på SH som ett större antal presumtiva ERF förare finns. Och här kan man ju få en fingervisning om varför det inte blir fler förare/team genom att ta till sig av synpunkter?
Vad har det varit för sandlådediskussioner i denna tråden hittills?
Att jämföra med hur STCC, F1 osv behandlar sina interna angelägenheter är väl totalt ointressant. Det är proffsserier som dessutom ägs av syndikat eller individer.
Vad jag vet är det inget liknande som äger ERF? Eller har jag missat något?
Vill man ha fler deltagare är detta nog ett ypperligt sätt att diskutera på
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Varför inte arrangera tankstation för de som vill? Dvs. arrangörerna ordnar en pump med personal, så får man betala i efterhand. Och blir det kö får man vänta...

Så slipper man ju problemet med att få tag i 2 mekaniker som skall stå i tankdepån, och i praktiken kan man ju köra med bara 2 förare och ingen depåpersonal alls! Man vinner ju visserligen inte, men man kan ju enklare komma till start:tummenupp

Eller är det bara jag som har ont om kompisar som vill lägga en helg på att sniffa bensin och titta på när jag roar mig?

Jag och Jompa har kört utan mekaniker och tankpersonal sedan 2008. Det går alldeles utmärkt att tanka och man behöver inte trimma upp en massa nybörjare utan vi är redan samspelta på proceduren. Förarbytet görs 5-10m utanför tankdepån.

Nu är vi ju visserligen inte så snabba då vi rullar runt A-torp på 1,43+ vilket inte kräver däckbyte.

Tveka inte, kör. :tummenupp
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Då dom enda banorna jag kört är Gelleråsen, Knutstorp samt Gotland ring, vilka tider bör man kunna hålla för att inte vara en fara för andra...:rolleyes:

Finns ERF Sprint tiderna från gelleråsen 2010 att få tag på någonstans?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Då dom enda banorna jag kört är Gelleråsen, Knutstorp samt Gotland ring, vilka tider bör man kunna hålla för att inte vara en fara för andra...:rolleyes:

Finns ERF Sprint tiderna från gelleråsen 2010 att få tag på någonstans?

Så länge du kör snabbare än safety car är det inga problem. På förekommen anledning...

ERF-Sprint är nytt för i år. NEC-resultatet har du här. http://www.sdsab.se/erf/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=29&Itemid=98
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Då dom enda banorna jag kört är Gelleråsen, Knutstorp samt Gotland ring, vilka tider bör man kunna hålla för att inte vara en fara för andra...:rolleyes:

Finns ERF Sprint tiderna från gelleråsen 2010 att få tag på någonstans?

Alla tider finns på www.mylaps.com

ERF Sprint 2011

Anderstorp 1: http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=662387
Gelleråsen: http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=692457
Falkenberg: http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=695719
Mantorp: http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=721711
Anderstorp 2: http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=724458
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Man kanske ska fokusera lika mycket på att behålla de team som kör idag, som att skaffa nya team till serien. Det mesta snackat går ju ut på hur det ska komma fler team till Endurance serien. Risken är stor att många lämnar om inget drastiskt sker.

Jag har bett om möte med de ansvariga för serien ett flertal gånger, men då detta ej uppmärksammas, får vi leva vidare i Kalle Anka Cup. Det fanns en önskan från flertalet team att ha ett möte i samband på Mantorp. Men inget hände.


Uppdatering till 2012 kanske ?

* Skapa 1 Endurance och 1 BYO klass som micke snackade om.

* slopa max 4 förare / team per år. Problem för team vid sjukdom / skador!!

* Varför har vi 2 min stop and go? Resten av världen har 30 sek.

* Varför ska SC hämta in 1:an? Detta görs ingen annanstans i världen. Flera team tjänar
1 varv på detta system. SC ska gå ut och ta första bästa team.

* En fungerande hemsida!

// Pontus
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag vill absolut köra ERF!

Varför gör jag det inte?

1, Har inte några polare som är intresserade.
2, Är inte tillräckligt snabb (Personbästa torpet = 1.57)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Man kanske ska fokusera lika mycket på att behålla de team som kör idag, som att skaffa nya team till serien. Det mesta snackat går ju ut på hur det ska komma fler team till Endurance serien. Risken är stor att många lämnar om inget drastiskt sker.

Jag har bett om möte med de ansvariga för serien ett flertal gånger, men då detta ej uppmärksammas, får vi leva vidare i Kalle Anka Cup. Det fanns en önskan från flertalet team att ha ett möte i samband på Mantorp. Men inget hände.


Uppdatering till 2012 kanske ?

* Skapa 1 Endurance och 1 BYO klass som micke snackade om.Bra idé!

* slopa max 4 förare / team per år. Problem för team vid sjukdom / skador!!Beror på att man vill undvika att man ställer upp med ett nytt lag till finalen, med 3 svenska mästare i.

* Varför har vi 2 min stop and go? Resten av världen har 30 sek.För att det står i reglementet. Kan kanske vara bra att ändra, men meningen är att det ska svida att bryta reglerna.

* Varför ska SC hämta in 1:an? Detta görs ingen annanstans i världen. Flera team tjänar
1 varv på detta system. SC ska gå ut och ta första bästa team.Om SC plockar ledaren tjänar ingen på det, racet neutraliseras. Om SC plockar första bästa team lägger vi till ett lotteri varje gång det blir SC. Sportsligt? Inte ett dugg.

* En fungerande hemsida!Det kan jag definitivt hålla med om.

// Pontus

//Humlan
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag vill absolut köra ERF!

Varför gör jag det inte?

1, Har inte några polare som är intresserade.
2, Är inte tillräckligt snabb (Personbästa torpet = 1.57)

1:an är ett problem. 2:an är det för den som kör 1,56. Kanske!

Jag har hittils inte varit med om att de snabbaste gnäller på fartskilnaderna som är ute på banan. Kör och ha kul istället.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
1:an är ett problem. 2:an är det för den som kör 1,56. Kanske!

Jag har hittils inte varit med om att de snabbaste gnäller på fartskilnaderna som är ute på banan. Kör och ha kul istället.

Sant sant...
Då är det bara punkt 1 kvar att lösa. :tummenupp

Jag fattar ju givetvis att man förlorar fett på att inte ha snabbtankning och en 25-literstank. Men FÅR man ställa upp med en 17-litarstank och ett par dunkar från Biltema med bensin?

Lättare att hänga på om man slipper bygga om hojen...
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Sant sant...
Då är det bara punkt 1 kvar att lösa. :tummenupp

Jag fattar ju givetvis att man förlorar fett på att inte ha snabbtankning och en 25-literstank. Men FÅR man ställa upp med en 17-litarstank och ett par dunkar från Biltema med bensin?

Lättare att hänga på om man slipper bygga om hojen...

Max tankstorlek är 24liter.

1.11.11 Tankning/Tankdepå

Tankning får endast ske på särskilt av arrangör anvisat område. En man ur teamet skall stå beredd med eldsläckare för brandbekämpning. Tankpersonal skall ha flamsäkra kläder, handskar och baldaklava.Brandsläckaren skall vara kontrollerad och godkänd, godkännandet får ej vara äldre än ett år. Tankutrustning skall vara slutna och så beskaffad att bensinspill undviks. Miljömatta skall användas vid tankning.Tankutrustning och bensindunkar skall vara märkta med teamets nummer. Varje team får endast ha bränsle för en tankning i tankdepån.

Dvs du kan inte köra med tratt och hälla ifrån dunken direkt. En jeepdunk med slang och en avluftning fungerar bra. Man måste dock vara snabb att stoppa i tid så det inte rinner över. Det har vi provat.

Notera att skinnställ med handskar och hjälm är fullgott som flamsäkra kläder.

Reglementet. http://www.sdsab.se/erf/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=1
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kanon.

Då verkar det inte vara mycket som behövs fixas på den punkten heller.
Tack för infon! :tummenupp
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Förstår dock inte varför du svarar på frågorna?
Detta var menat som ett förslag till de som ska göra förbättringar till nästa år ....

Om du inte förstår vad jag menar med SC situationen, så känns det hela överflödigt. Likaså Stop n go ..

Tänk dig att " Du har ledaren i ryggen när du går ut, SC glider upp, du blir snällt förbivinkad, således hinner du köra ifatt 1 varv, tills SC släpper hela fältet igen" - DU menar att man inte vinner på detta systemet, hur tänkte du nu, hade du otur ?

För att ta bort Kalle Anka stämpeln, så kanske vi ska anpassa oss till internationell standard, eller har vi döpt om serien till " Humlan Cup" igen?

 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Förstår dock inte varför du svarar på frågorna?
Detta var menat som ett förslag till de som ska göra förbättringar till nästa år ....

Om du inte förstår vad jag menar med SC situationen, så känns det hela överflödigt. Likaså Stop n go ..

Tänk dig att " Du har ledaren i ryggen när du går ut, SC glider upp, du blir snällt förbivinkad, således hinner du köra ifatt 1 varv, tills SC släpper hela fältet igen" - DU menar att man inte vinner på detta systemet, hur tänkte du nu, hade du otur ?

För att ta bort Kalle Anka stämpeln, så kanske vi ska anpassa oss till internationell standard, eller har vi döpt om serien till " Humlan Cup" igen?
Om du vill bli tagen på allvar kanske du ska sluta med personangrepp?

I fallet med SC tjänar den som blir omvinkad inget varv, de är fortfarande på samma varv. Det han tjänar är avståndet på banan. Omvänt gäller att i fallet du beskriver ovan tjänar den som leder massor på alla SC, eftersom han då kommer ikapp alla som är varvet framför honom. Förstår du inte det är det ingen anledning att resonera.
Orsaken till att SC fångar första hoj internationellt är att man använder dubbla SC, dvs man har 2 klungor. Då försvinner vinsten för ledaren på alla SC. På svenska banor funkar inte detta, eftersom banorna är så korta.

Orsaken till att jag svarade är att jag i egenskap av arrangör(mitt jobb) har möjlighet att lägga fram förslag när vi diskuterar med Brånalt. Tycker du det är ett problem eller en möjlighet? Hans läser inte här så ofta, som du kanske vet.
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Trist att du inte kan skilja på ironi/skämt och personangrepp.
Fråga inte mig om förbättringar för serien fler gånger. Du har så mycket
fel i vad du skriver, men jag orkar inte bry mig längre. Lek ni vidare.

// Pontus

Om du vill bli tagen på allvar kanske du ska sluta med personangrepp?

I fallet med SC tjänar den som blir omvinkad inget varv, de är fortfarande på samma varv. Det han tjänar är avståndet på banan. Omvänt gäller att i fallet du beskriver ovan tjänar den som leder massor på alla SC, eftersom han då kommer ikapp alla som är varvet framför honom. Förstår du inte det är det ingen anledning att resonera.
Orsaken till att SC fångar första hoj internationellt är att man använder dubbla SC, dvs man har 2 klungor. Då försvinner vinsten för ledaren på alla SC. På svenska banor funkar inte detta, eftersom banorna är så korta.

Orsaken till att jag svarade är att jag i egenskap av arrangör(mitt jobb) har möjlighet att lägga fram förslag när vi diskuterar med Brånalt. Tycker du det är ett problem eller en möjlighet? Hans läser inte här så ofta, som du kanske vet.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Trist att du inte kan skilja på ironi/skämt och personangrepp.
Fråga inte mig om förbättringar för serien fler gånger. Du har så mycket
fel i vad du skriver, men jag orkar inte bry mig längre. Lek ni vidare.

// Pontus

Trist att du ska blanda in ironi i en seriös tråd.
Om jag har fel kan du väl upplysa mig?
Du lägger fram några förslag, vissa av dom anser jag vara bra och vissa mindre bra. Måste du bli sur för att jag inte håller med dig i allt du skriver?
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Jag förstår att det är frestande att lägga in en BYO-klass men då tycker jag att man förlorar endurancekänslan. Tror till och med att en del (jag?) kommer sluta köra av den anledningen. ERF-Sprint tycker jag borde räcka för den gruppen.
jag har en bra förklaring till detta men nu ska jag sova så jag får skriva mer om det en annan dag.
Har tyvärr inga kreativa förslag för tillfället.
 

bergsman

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
halmstad
Hoj
kawa zx10r
Jag har ingen generallösning på problemet,men skall ERF-serien överleva så behöver vi fler utövare.

BYO klass kan vara något om man har det som en egen klass.
Jag själv tyckte att det hade varit roligare om vi hade haft fler fordon på banan de 2 sista tävlingarna.

Jag hoppas att inte folk slutar köra Endurance race pga man trampar på lite tår för att få serien att överleva.
Jag tycker att sprint race är kul, men ERF är roligare det är en lag sport,det räcker inte med att vara snabbast för att vinna.

Många blir avskräckta av allt material som ERF teamen har men vi vet att man behöver inte det till att börja med,utan det viktigaste är att ha kul.
De team som är med i toppen är de som är lite mer seriösa om man nu kan kalla dem seriösa:tungan.



Jag vet att det håller på och planeras på olika håll ang framtiden.
Nu vet jag att många kommer att skrika högt men finns det någon möjlighet att utöka samarbetet men SM tävlingarna tex att ERF får 1 dag under helgen,alt kvälls race efter SM tävlingen om det nu är möjligt.
Jag vet att många ser ner på ERF serien för det har ju inte SM status och det är inga duktiga förare där.
Jag håller inte med kolla tiderna topptemen kör och när DU kan säga att du är snabbare i en hel timme, först då tycker jag att man kan yttra sig ang snabba förare i ERF.

Tjusningen är att ERF har alla sorters förare långsamma som Ubersnabba men de långsamma förarna måste tillåtas att vara med.
Det har varit mycket diskussioner ang fart skillnader i ERF och SM tävlingar,men hallå hur tänker ni? skall alla vara lika snabba som toppen i PRO Suberbike för att få lov att ställa upp.

Det verkar som att man har glömt att många har det här som en hobby, när följer diskussionerna ang framtiden för roadracingen i sverige.
Jag själv sponsrar mig själv för jag anser att det här är det roligaste man kan göra med kläderna på och jag tror att det finns många som är i samma sits.
Våran målsättning är inte att bli svensk mästare utan ha kul.

De långsamma förarna behövs för ATT finansiera de snabbas framfart på banan och håller ni inte med räkna ut vad det skulle kosta att genomföra en helg med bara 10 st deltagare per klass!!

ERF sprint har vuxit under säsongen och det är helt rätt väg att gå för alla nya att prova på racing på ett lite mer förenklat sätt:krama.

Jag tycker att vi skall vara tacksamma för att det finns eldsjälar som Hans som lägger ner tid för att vi skall ha skoj.:krama

Förslag:

1. Utöka samarbetet med SM arrangör för att köra endurance under en SM helg(kvällsrace etc).

2.ERF-stafett tror jag är en lösning men det skulle behövas ett lite striktare reglemente så att det inte blir en friträning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top