ERF i framtiden

connymannen

Connymannen
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Banhoj
Är en liten svår fråga, Elitteamen är för få och det är svårt att göra något åt, Svedala är för litet!
Tror också att det blir lite färre team när REC o NEC slogs ihop!

Nec 4 timmars?

Däremot en ny klass blir enklare!
Här kommer ett lite konstigt förslag :rolleyes:
Originaltank!
Jeepdunk!
Helt original! (förutom kraven)
4.5 timmars med krav på 5 stop 1,30 per person och alla hojar går ju 45 min per tank!
Ålder på cykel är skit samma, ju nyare desto mindre trubbel! Och man kan köra om med en 01 med om man vill! Eller 600cc!

Bara ett av förslagen här!!! :)



24e september du vet när dom gula löven ligger på backen!

Ja ni ser ,fredag 30 september Mantorp.Tror jag det är.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag är en man (nånting i allafall) av ideer och 10 dumma kan ge en bra..

Behåll shemat så som det ser ut idag med sprint o 6 tim och lägg till en extra dag med likandat sprint o 4 tim eller ett lång lopp typ anderstorp 200,,alltså först till 200 varv och det ska va samma förare o samma cyckel.

Och försök att hålla sig till helgen,,vardagar tror jag skrämmer en del.

Kanske man kan ha sprint endurance i heat två av sprint med indelning från heat ett,,,,försten o sisten,, tvåan med näst sisten osv i kanske 6 varv var..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man kanske kan göra såhär, behåll NEC som den är, ändra REC till BYO (bring your own).

Dom team som bara har en hoj kör i NEC enligt dagens reglemente.

Dom som vill köra i BYO kör på sina egna hojar med orginaltank och std hjulinfästningar samt flyttar transpondern mellan sina hojar i teamet.

BYO behöver ingen speciell tankutrustning då hojen redan är fulltankad innan racet.

BYO kan ha 2-6 förare/hojar per team och dom kör i 6 timmar samtidigt med NEC.

BYO kan ha en egen spalt på SH under ERF där man kan erbjuda plats i team eller att man söker plats i team.

BYO betalar ingen serieanmälan, man betalar per förare som man gör i ERF sprint.

Vad tror ni?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Man kanske kan göra såhär, behåll NEC som den är, ändra REC till BYO (bring your own).

Dom team som bara har en hoj kör i NEC enligt dagens reglemente.

Dom som vill köra i BYO kör på sina egna hojar med orginaltank och std hjulinfästningar samt flyttar transpondern mellan sina hojar i teamet.

BYO behöver ingen speciell tankutrustning då hojen redan är fulltankad innan racet.

BYO kan ha 2-6 förare/hojar per team och dom kör i 6 timmar samtidigt med NEC.

BYO kan ha en egen spalt på SH under ERF där man kan erbjuda plats i team eller att man söker plats i team.

BYO betalar ingen serieanmälan, man betalar per förare som man gör i ERF sprint.

Vad tror ni?

Bra idéer! Ska se vad Hans tycker!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man kanske kan göra såhär, behåll NEC som den är, ändra REC till BYO (bring your own).

Dom team som bara har en hoj kör i NEC enligt dagens reglemente.

Dom som vill köra i BYO kör på sina egna hojar med orginaltank och std hjulinfästningar samt flyttar transpondern mellan sina hojar i teamet.

BYO behöver ingen speciell tankutrustning då hojen redan är fulltankad innan racet.

BYO kan ha 2-6 förare/hojar per team och dom kör i 6 timmar samtidigt med NEC.

BYO kan ha en egen spalt på SH under ERF där man kan erbjuda plats i team eller att man söker plats i team.

BYO betalar ingen serieanmälan, man betalar per förare som man gör i ERF sprint.

Vad tror ni?

Kanonbra idé... Då behöver inte nybörjare vara rädda att vurpa sönder någon annans hoj.

En annan fördel är att man kan blanda 600 cc o 1000 cc alltefter förarnas önskemål.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kanonbra idé... Då behöver inte nybörjare vara rädda att vurpa sönder någon annans hoj.

En annan fördel är att man kan blanda 600 cc o 1000 cc alltefter förarnas önskemål.
Japp och dessutom behöver men ingen tankpersonal/mekaniker, keep it simple så lockar det till sig fler förare.

NEC står då kvar som ERF
BYO blir förenklat ERF
ERF sprint är klassen med korta explosiva heat
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Japp och dessutom behöver men ingen tankpersonal/mekaniker, keep it simple så lockar det till sig fler förare.

NEC står då kvar som ERF
BYO blir förenklat ERF
ERF sprint är klassen med korta explosiva heat
Ett vinnande koncept,,,vad finns det för ursäkt att INTE köra..

Pris..mmm börja med nåt annat
Kvalitet,,1,34 på A torp,,då finns det klass åkare med
Kvantitet,,kör både sprint o BYO på samma hoj tills du spyr.
Nöje,,,Fivers soffa,,skalmans gående,,carlbarks speed..mm.
Långt o resa,,,,stick o brinn,,eller kan vi byta.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag kollade in byo / stafett på ett av racehelgerna brorsan körde nere i europa på tidigare i sommar.
Det tycktes fungera kanon och folk bytte mellan äldre R6 till kittade nya R1, och hade skitkul.
Nackdelen är ju dock att man inte kan utnyttja fälgar mm mellan hojarna, en fördel är att man hinner regnkitta hojen i lugn och ro innan byte.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag kollade in byo / stafett på ett av racehelgerna brorsan körde nere i europa på tidigare i sommar.
Det tycktes fungera kanon och folk bytte mellan äldre R6 till kittade nya R1, och hade skitkul.
Nackdelen är ju dock att man inte kan utnyttja fälgar mm mellan hojarna, en fördel är att man hinner regnkitta hojen i lugn och ro innan byte.
Prexis om man har tre hojar kan en ligga ute, en stå redo med slicks samt den tredje med regndäck, inget tokstressmek bara softa köra och ha kul!!!
 

Nikhe

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Orust
Hoj
Bimota YB6, KTM 950SM, Yamaha R1
ÄR Sporthoj det officiella forumet för ERF?
Det borde finnas ngt. lämpligare ställe att diskutera allvarliga frågor rörande serien.

För att skapa mer intresse för serien så kan man ju göra det ännu mer komlicerat att följa racen/serien.....eller? Vad är det för hoj med startnummer zz, nä det kan det ju inte vara, zz, han har ju har ju xx.... osv...osv...
Modsport inom bilracingen är ju ett skräckexempel för mig som publik. Vem f-n vann egentligen? ´Å varför?
Inforamtion is the key...as alltid! Vi kan ju alltid köra en serie för oss själva mitt i skogen, eller försöka skapa lite spänning runt det hela och hoppas att det kommer ett par tre personer och kikat också!
ERF-hemsidan är ju inte helt galen i det avseendet men aaaaaaaldeles för sen med det senaste. Som ansvarig för flera raceteams hemsidor vet jag hur knepigt det är att vara helt "up to date" hela tiden, och att få ut informationen till allmänheten är ännu svårare.+
Kommer man ( som publik ) till ett race och inte har en aning om hur olika placeringar under racet påverkar seriens utgång tappar man intresset.
Av någon outgrundlig anledning verkar alla Svenskar/Nordbor vara kalenderbitare som bryr sig mer om seriens utgång än matchen som spelas just nu, fråga mig inte varför!

Det finns en j-vla massa att prata om för att öka intresset för RR överhuvudtaget i landet, men jag tror knappast Sprutthoj är rätt ställe för de seriösa frågorna.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ÄR Sporthoj det officiella forumet för ERF?
Det borde finnas ngt. lämpligare ställe att diskutera allvarliga frågor rörande serien.

För att skapa mer intresse för serien så kan man ju göra det ännu mer komlicerat att följa racen/serien.....eller? Vad är det för hoj med startnummer zz, nä det kan det ju inte vara, zz, han har ju har ju xx.... osv...osv...
Modsport inom bilracingen är ju ett skräckexempel för mig som publik. Vem f-n vann egentligen? ´Å varför?
Inforamtion is the key...as alltid! Vi kan ju alltid köra en serie för oss själva mitt i skogen, eller försöka skapa lite spänning runt det hela och hoppas att det kommer ett par tre personer och kikat också!
ERF-hemsidan är ju inte helt galen i det avseendet men aaaaaaaldeles för sen med det senaste. Som ansvarig för flera raceteams hemsidor vet jag hur knepigt det är att vara helt "up to date" hela tiden, och att få ut informationen till allmänheten är ännu svårare.+
Kommer man ( som publik ) till ett race och inte har en aning om hur olika placeringar under racet påverkar seriens utgång tappar man intresset.
Av någon outgrundlig anledning verkar alla Svenskar/Nordbor vara kalenderbitare som bryr sig mer om seriens utgång än matchen som spelas just nu, fråga mig inte varför!

Det finns en j-vla massa att prata om för att öka intresset för RR överhuvudtaget i landet, men jag tror knappast Sprutthoj är rätt ställe för de seriösa frågorna.
Nej, SH är inte officiell sida för ERF, men här hänger en massa racefolk. Därför diskuterar vi ERF här.
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Man kanske kan göra såhär, behåll NEC som den är, ändra REC till BYO (bring your own).

Dom team som bara har en hoj kör i NEC enligt dagens reglemente.

Dom som vill köra i BYO kör på sina egna hojar med orginaltank och std hjulinfästningar samt flyttar transpondern mellan sina hojar i teamet.

BYO behöver ingen speciell tankutrustning då hojen redan är fulltankad innan racet.

BYO kan ha 2-6 förare/hojar per team och dom kör i 6 timmar samtidigt med NEC.

BYO kan ha en egen spalt på SH under ERF där man kan erbjuda plats i team eller att man söker plats i team.

BYO betalar ingen serieanmälan, man betalar per förare som man gör i ERF sprint.

Vad tror ni?

Micke.
Tanken är god, men detta kommer att betyda nådastöten för riktig Endurance. NEC kommer att dö ut! En skam att kalla det för Endurance.

Istället för att Humlan och brånalt ska sitta och gissa, borde de istället bjuda in alla team chefer och utveckla något positivt.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Har ni kunnat få nån input från förarna vad bristen i startande beror på?
Själv tror jag ni fick en tuff kalender i år som säkert gjort det svårt för många.
Man (säger inte att alla är likadana) är ofta sent ute med betalningen, oftast för att man vill säkra alla andra faktorer som har med kostnader att göra. Sen tror jag att vi (Humlan å jag) snacka om att många kanske är rädda att skrota hojen i race ett, för att sen inte kunna utnyttja sin betalade start i race 2..? (återigen kalendern)
Får man tillbaka avgiften om man avanmäler sig? Är nån hundring man torskar kanske??

Tror även att fartskillnaderna kan skrämma vissa, nya, men även gamla ERF:are. Finns det chans att ERF-sprint utvecklas och blir fler till antal? Kanske om man lyckas med två dagar, ett för NEC, 6-8 timmar, ett för REC med ERF-sprint?

Som sagt så har jag inte varit på plats i ERF-samanhang på ett tag, men lite idéer i allafall.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Micke.
Tanken är god, men detta kommer att betyda nådastöten för riktig Endurance. NEC kommer att dö ut! En skam att kalla det för Endurance.

Istället för att Humlan och brånalt ska sitta och gissa, borde de istället bjuda in alla team chefer och utveckla något positivt.
Ja det tål att tänka på Pontus, men i dagsläget måste vi öka antalet deltagare på något vis, det löser sig säkert.
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Micke.
Tanken är god, men detta kommer att betyda nådastöten för riktig Endurance. NEC kommer att dö ut! En skam att kalla det för Endurance.

Istället för att Humlan och brånalt ska sitta och gissa, borde de istället bjuda in alla team chefer och utveckla något positivt.


Instämmer,vad sägs om att ha ett möte i samband med Mantorp(på torsdagskvällen)?

Diskutera hur och vad som krävs för att ERF-serien ska fungera..

Min åsikt är:

Bättre uppdatering av ERF-sidan,okej många tävlande hänger här men inte åskådare!
Tanken är väl att man ska kunna hitta all info på den officiella sidan.

NEC=Snabbhjul byten,snabbtankning,24 liters tankar,"nya" hojar mm..

REC=Inga snabb bytes system(hjul,tankning..),orginaltankar,hojar som är minst 2år gamla..

ERF-sprint=Fungerar väl bra som det är,kör vidare.

Själva planeringen inför race med tankstopp,hjulbyten,förarbyten,reparationer i samband med ev. krasch(INTE kul men det tillhör ju endurance också) är ju tjusningen....

BYO är säkert bra men risken är nog att endurance konceptet försvinner!

Lågt deltagande har nog fler faktorer men en sak är nog att årets kalender inte är så bra....lååångt mellan vissa tävlingar och sen så plötsligt 2 helger efter varandra.
ERF hamnar väl tyvärr i skymundan för SM/SO och får väl ta dom datum som blir över...väldigt synd för ERF är ju skitkul.

Man kanske kunde "sälja in" ERF ihop med vissa SM/SO helger(typ som ERF:et på Bikeweek)....=mer deltagande,mer publik,bättre datum..?

Vad tror ni om det,kan det vara nåt?
 

IQ-tuning

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2007
Ort
Trosa
Hoj
2005, Suzuki GSXR 1000
Byo

Man kanske kan göra såhär, behåll NEC som den är, ändra REC till BYO (bring your own).

Dom team som bara har en hoj kör i NEC enligt dagens reglemente.

Dom som vill köra i BYO kör på sina egna hojar med orginaltank och std hjulinfästningar samt flyttar transpondern mellan sina hojar i teamet.

BYO behöver ingen speciell tankutrustning då hojen redan är fulltankad innan racet.

BYO kan ha 2-6 förare/hojar per team och dom kör i 6 timmar samtidigt med NEC.

BYO kan ha en egen spalt på SH under ERF där man kan erbjuda plats i team eller att man söker plats i team.

BYO betalar ingen serieanmälan, man betalar per förare som man gör i ERF sprint.

Vad tror ni?

Detta låter ju helt perfekt!
Då måste man ju bara vara med och köra.
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Varför inte arrangera tankstation för de som vill? Dvs. arrangörerna ordnar en pump med personal, så får man betala i efterhand. Och blir det kö får man vänta...

Så slipper man ju problemet med att få tag i 2 mekaniker som skall stå i tankdepån, och i praktiken kan man ju köra med bara 2 förare och ingen depåpersonal alls! Man vinner ju visserligen inte, men man kan ju enklare komma till start:tummenupp

Eller är det bara jag som har ont om kompisar som vill lägga en helg på att sniffa bensin och titta på när jag roar mig?

Tekniskt reglemente är bra, men det blir ofta konstigt. Är min R1-03 "kittad" eftersom jag flyttat ner bromsoket och limmat fast kedjejusteringen innan racet?
Och köper du en gammal hoj är den ju oftast trimmad/ombyggd på nåt sätt, det är ju billigare att köpa en gammal racehoj än att bygga om en gatcykel!

Skall det vara klassindelning så gå bara på ålder, yngre eller äldre än 3 år. Så får folk själva välja om de vill förstöra en utprovad grundkonstruktion, eller om de tror att de är smartare än 100 st japanska ingengörer:D
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag tror att många som ännu inte börjat med "riktig" racing sneglar en hel del på ERF då konceptet med sin skenbara enkelhet verkar lockande. Jag tillhör själv en av dem. Problemet, som inom all form av racing, är tröskeleffekten - det första steget är för stort.

Vad som behövs är tydlig, klar och lättillgänglig information där ALLT förklaras på ett sätt som en oinvigd kan förstå - det är väldigt lätt att känna sig exkluderad och därmed tappa suget när man känner sig som en dumskalle. Här är det också viktigt att de som redan kör ERF är ambassadörer för sin egen sport eftersom risken med att kvaliteten och satsningarna höjs är att depåerna stängs och att nyfikna möts av ryggtavlor isf leenden.

Det fina med ERF är ett enklare reglemente vad gäller hojar och mycket körtid - två viktiga grundelement när man ska rekrytera entusiaster ur främst bandagscommunityt. Jag tror att stafettidén kan göra lockelsen större att prova - ingen vurpar min hoj, jag vurpar ingen annans - men samtidigt är risken att det helt enkelt bara blir körträning för de redan snabba och därmed platsar inte rookies. Detta borde iofs gå att styra och man får väga för- mot nackdelar. Kvalitet vs återväxt om man så vill.

På bandagar med BikePromotion körs det ett race i varje bandagsgrupp utom grön. Ingen riktig racing men samtidigt något mer än bara banåka. Ett kul och bra koncept där framför allt alla är välkomna trots varierande förmåga och på sin egen hoj. De allra flesta brukar också delta.

Så hur göra ERF mer attraktivt?
*Arbeta med nyrekrytering och information, eventuellt tillsammans med en bandagsarrangör.
* Se till att det finns en väldigt lättillgänglig instegsklass (troligtvis bäst i sprint-form) där de tuffa killarna inte får vara med om de inte anpassar sig till omständigheterna. Kanske till och med kan klara sig utan licens. Detta kan kombineras med ovanstående punkt.
* Ha flera och mer geografiskt spridda licenskurser.



Ovanstående är bara ett par tankar från en utomstående.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Det blir inte enklare o billigare än vad det är i dag,,lägger man till BYO så är det perfekt.Jag anser att det finns ett stort mentalt fel hos många piloter och det är att man anser att man måste ha nya däck till varje pass o nya cycklar varje år,värsta fjädringen,lättaste fälgarna,snyggaste husbilen,flest mekaniker,överflöd av funkisar o sjukvårdare,,,,ingen har väl allt av det här men ta din hoj som den är,bo i släpet,köp beggade däck o hoj,dela med en kompis o lägg pengarna på att köra inte en massa lull,,,,jag lovar att ingen kommer ångra att dom börja.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top