ERF i framtiden

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Efter det senaste ERF-racet vaknar frågan till liv igen! Vad ska vi göra för att väcka liv i ERF igen? Antalet startande har inte varit så lågt sedan 2002, vad beror det på? 27 till start är inte riktigt nog för att klara ekonomin, och vi vill helst inte höja startavgifterna.
Någon som har förslag på hur vi kan höja deltagarantalet?
Hur kan arrangörerna göra produkten bättre?

Är det så att nybörjarna skräms bort av de seriösa teamen? Är det för komplicerat att organisera ett team? Är det något i reglementet som gör det svårt att komma till start? Ska vi kanske köra race i Norge eller Finland igen? Ska vi tillåta stafettrace, dvs man kör på sin egen hoj istället för att köra 2 eller 3 på samma hoj?

Kom med förslag, något måste göras!
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Helt klart så har nivån höjts till i år. Mitt tvåmannateam körde bättre än någonsin under premiärhelgen och hamnade längre bak än vanligt. Kanske är det så att det skrämmer nybörjarna.

Staffettrace tror jag är en god idé. Det kan säkert fylla upp en 5-6t team per race som vill prova på, samt att deltagarna tar sin egen risk med den egna hojen.

Personligen är det tävlingen mot mig själv som är drivkraften när jag kör. Därför har massor av utrustning för snabba depåstopp och dylikt inte varit så viktigt. Teamet har oftast bara bestått av oss två som kör vilket också gör allt ganska enkelt. Jag tror många räds logistiken runt körningen istället för att fokusera på just körningen. Att man kan tävla med ganska enkla medel och samtidigt köra väldigt mycket hoj är reklamen vi måste få ut. Det finns alltid någon där ute att tävla med.

För övrigt tänker jag ta med en jetski till Karlskoga den 28:e. :D

/Roberth
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Att köra en serie till i serien kan ju verka bökigt. Men det hade nog varit bra att ha möjlighet till så kallad staffetrace. Förra året i brno körde dom en sådan variant där man åkte in och flytta över transpondern till nästa hoj och ut direkt. Det är nog en bra form för att få mer team, risken är väll stor att det är sprintförare som kör i träningssyfte, samt trångt i depån om massvis med förare ska stå där med hojar som står på däckvärmare kablar mm.

Tror även att det är lite svettigt för nybörjare att ligga och köra med så snabba förare. men att köra som amatör på exempelvis falkenberg eller karlskoga när det kommer förare med 10-15 sec lägre varvtider och som kör hårt och tajt kan jag tänka mig upplevs som rätt skrämmande. (man vet ju själv hur det var första tävlingen jag själv körde 2006 på anderstorp, det var hårda tajta omkörningar som man inte var van vid.)

Kanske skall man gå tillbaka till 4 eventuellt 5 timmar, då funkar det betydligt bättre om man bara har två förare i teamet. Då skulel man kunna fylla ut med ytterligare en serie typ norska national eller likande.

I övrigt verkar det (i mina ögon) som att det är färre tävlanden över huvud taget. sst 600 verkar full men övriga klasser har mindre tävlande än föregående år. Kanske är det för dyrt.?

Man kanske skall skrota nec och rec och köra en för hojar nyare än 5 år och en för hojar äldre än 5 år. då kan det bli en riktigt bra budgetserie som insteg i racingvälden där man kan köpa en hoj för under 40 000 och tävla med.?

Sedan ta bort serieanmälningsavgiften, tror att den skrämmer bort en hel del som i annat fall kanske gänra skulle prova på ett race.


Mvh Oskar
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Vi är, idag, ett team som så fort det bara är möjligt ska komma igång. Men startsträckan är ju mycket längre än vad man tror.

Det är mycket som ska fixas innan man är klar att göra entré. Inte minst måste två i vårt team fixa licens, och bara det känns som ett aber. Inte många tillfällen härneromkring, Skåne. Då kommer givetvis någon kloking att säga: Har man intresse nog så kunde man t ex varit på Torpet i påskas.
Men det är mycket som ska klaffa för att man ska kunna pricka i de få tillfällen som vi lyckats hitta till detta. Här finns nog ett hinder till utvecklingen att finna.

Att det "numera" är knivskarp konkurrens påverkar nog till viss del oxå. Men å andra sidan så ska det ju vara lite utmaning, så där är jag kluven.

Jag tror att man ska försöka väcka till liv den gamla tanken med Racingskola. För att stötta i förberedelserna. Var det inte skalman och någon till som hade en sådan för några år sedan på forumet?

Där allt kan dryftas utan att någon ska känna sig puckad. Vad ska najjas? Uppsamlingskärl hurdå? Tips på utrustning. Det är inte sä jäkla lätt när man bara kört bandagar tidigare.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag tyckte det var ruggigt roligt att prova på ERF!
Jag tror lite som Lawner att 4-5 h räcker.
Känns som färre och färre har råd att köra. Jag tycker ändå att anm avg är skälig och att man får extremt mycket körning för pengarna. Har ingen lösning på pengar problematiken.
Dock som Lawner sa, kanske ska köra en klass med nyare hojar och en klass med hojar 5 år och äldre.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kanske skall man gå tillbaka till 4 eventuellt 5 timmar, då funkar det betydligt bättre om man bara har två förare i teamet. Då skulel man kunna fylla ut med ytterligare en serie typ norska national eller likande.

...
Man kanske skall skrota nec och rec och köra en för hojar nyare än 5 år och en för hojar äldre än 5 år. då kan det bli en riktigt bra budgetserie som insteg i racingvälden där man kan köpa en hoj för under 40 000 och tävla med.?

:fakta :tummenupp
Kortare race igen (4 timmar var lagom) samt klassindelning som gör det mer "OK" att köra med gammal billig hoj. Stafett-grejen låter inte så dum heller.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som potentiell deltagare tycker jag att stafett låter som en bra lösning.

Har pratat med "sprintkompisar" om att köra ERF och diskussionen dör ganska fort eftersom ingen vill offra sin egen hoj men gärna köra på någon annans. Om man då kan köra sin egen hoj tror jag att fler kan vara intresserade av att testa. En annan fördel blir att man slipper fundera på tankning, snabba däckbyten osv eftersom man kommer att ha gått om tid att fixa det på sin egen hoj medans kompisen är ute och kör.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En annan fördel blir att man slipper fundera på tankning, snabba däckbyten osv eftersom man kommer att ha gått om tid att fixa det på sin egen hoj medans kompisen är ute och kör.
Då faller ju hela idén med endurance? Att hålla sig banan, vara hyffsat snabb och ha ett bra fungerande team är ju paketet som gör ERF intressant. Tror stafettrejs bara ger tre förare lite mer "billig" träningstid. För oss långsamma så är det kul att kunna plocka snabbare team för att man är bättre på strategi, planering och utförande.
ERF avgörs inte bara på banan.

4 timmars rejs är billigare och ändå utmanande, man kan köra på ett set däck om man håller ner tempot lite. Tiden för hjulskiftet (om man nu inte har superdupersnabbskiftprylar på hojen) äter upp de få sekunder per varv man kan köra snabbare med nya ostar. Det går lite mindre soppa och man sliter lite mindre på hojen och detta håller ner kostnaderna.

På 4 timmar klarar man sig dessutom med två förare vilket gör temabyggandet lite enklare, det är relativt enkelt att hitta en bra kompis att köra och fungera ihop med.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vi är, idag, ett team som så fort det bara är möjligt ska komma igång. Men startsträckan är ju mycket längre än vad man tror.

Det är mycket som ska fixas innan man är klar att göra entré. Inte minst måste två i vårt team fixa licens, och bara det känns som ett aber. Inte många tillfällen härneromkring, Skåne. Då kommer givetvis någon kloking att säga: Har man intresse nog så kunde man t ex varit på Torpet i påskas.
Men det är mycket som ska klaffa för att man ska kunna pricka i de få tillfällen som vi lyckats hitta till detta. Här finns nog ett hinder till utvecklingen att finna.

Att det "numera" är knivskarp konkurrens påverkar nog till viss del oxå. Men å andra sidan så ska det ju vara lite utmaning, så där är jag kluven.

Jag tror att man ska försöka väcka till liv den gamla tanken med Racingskola. För att stötta i förberedelserna. Var det inte skalman och någon till som hade en sådan för några år sedan på forumet?

Där allt kan dryftas utan att någon ska känna sig puckad. Vad ska najjas? Uppsamlingskärl hurdå? Tips på utrustning. Det är inte sä jäkla lätt när man bara kört bandagar tidigare.

Licenskurs finns den 31 juli-1 augusti i anderstorp. Även ERF-skola kommer vi att ha dessa dagar.
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Jag instämmer med Maverick....

Då faller ju hela idén med endurance? Att hålla sig banan, vara hyffsat snabb och ha ett bra fungerande team är ju paketet som gör ERF intressant. Tror stafettrejs bara ger tre förare lite mer "billig" träningstid. För oss långsamma så är det kul att kunna plocka snabbare team för att man är bättre på strategi, planering och utförande.
ERF avgörs inte bara på banan.

4 timmars rejs är billigare och ändå utmanande, man kan köra på ett set däck om man håller ner tempot lite. Tiden för hjulskiftet (om man nu inte har superdupersnabbskiftprylar på hojen) äter upp de få sekunder per varv man kan köra snabbare med nya ostar. Det går lite mindre soppa och man sliter lite mindre på hojen och detta håller ner kostnaderna.

På 4 timmar klarar man sig dessutom med två förare vilket gör temabyggandet lite enklare, det är relativt enkelt att hitta en bra kompis att köra och fungera ihop med.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Då faller ju hela idén med endurance? Att hålla sig banan, vara hyffsat snabb och ha ett bra fungerande team är ju paketet som gör ERF intressant. Tror stafettrejs bara ger tre förare lite mer "billig" träningstid. För oss långsamma så är det kul att kunna plocka snabbare team för att man är bättre på strategi, planering och utförande. ERF avgörs inte bara på banan.
Men nu är ju problemet att det är för få team som kör och då måste man ju tänka i andra banor.

De som ställer upp med flera hojar i samma "team" kan ju köra ett eget race i racet så att det inte påverkar teamen som föredrar endurancekonceptet.
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
erf

Jag instämmer med Maverick....

instämmer oxå.

staffet tankar hade jag oxå förut men det tar bort lite tjusningen av erf, så de tankarna har jag helt släppt.

däremot låter det bra med lite kortare race och att kanske ha en klass där det är fritt med snabb tankning och hela paketet och nyare hojar och en klass där det är mer reglerat på hur ny hojen man får åka etc etc.
 

MC Doktorn

Guest
Min erfarenhet efter min mycket lyckade och intensiva karriär som en medioker förare var att köra REC med 4 timmar relativt std var idealisk.

Det var som en kvinnas kjol tillräckligt långt för att täcka det väsentliga men ändå så kort att det väcker intresse.

Flera "vanliga" människor ägnade sig åt racing på en hobbynivå som passade deras ekonomi, intresse och tid. Det var kul att rejsa mot gatnisse och klippa han i chicanen.

Hur kommer det sig att produkten blivit mindre attraktiv?

Kanske att det finns mindre intresse för gatnisse att tävla med sin sporthoj.

Kvar finns en relativt selektiv skara av personer som har mycket resurser och initierat intresse vars livsstil är att leva, andas och verka för att kunna köra racing. Dom är snabba, 24 l tankar, snabbkopplingar tränar i ett exotiskt land på vintern.

Vad har den mediokre bandagomanen för intresse att köra mot dessa?

Jag antar att bankörnings arrangörerna fortfarande har samma antal som förr och det är väl ur den kategorin som man borde hitta dom "potentiellla".

Man ska kunna komma med sin sunkiga hoj och måttliga snabbhet och tävla med likasinnade och hetsa dom, det är det som är essensen i racing att tävla på samma villkor :fakta



Det är vad jag tycker:)
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Håller med Mc Doktorn :tummenupp
Vårt team hade aldrig bildats om inte 4-timmars rec funnits.
Att begränsa till 18Liters tank i rec tror jag kan vara vettigt.
 

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
I ett hus
Hoj
Tuff
Allt handlar om pengar, tid å veta att man har en chans där ute. Tycker att det låter timligt med en rec serie som har krav på hojarna. låt grabbarna grus med 24l tank å snabbytar hjul leka, har sj inga problem med att Nec är med å åker med rec, men kan vara som de sägs här att de kanske skrämmer folk. Främst gatåkare som sätter på sin laptimer å kanske åker 50 tider runt torpet på max. sen kollar dom triderna i nec å ser at mortensson å alex åker 35 tider. Sj hade jag ju inte köpt race kåpor till min gat hoj å tagit licens för att starta där. sen tror jag stafett race tar bort feelingen över taktik mm.
å sen att höja start avgiften för att åka? de har ni ju redan gjort till iår. hoppas att det löser sig iaf. älskar att gassa!!!
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Det är kanske smart att lyssna extra mycket på de som är sugna och vill komma igång. Det borde vara den gruppen som är mest intressant?

För vår del är det de långa loppen som lockar. Känslan av att bygga ett team. Att skaffa en eller två hojar bara till detta hör till. För vår del ökar det känslan av att det är racing det handlar om. Ingen av oss skulle vilja köra med någon av gathojarna i ERF. Vi har inte hojar till det heller.

Nej jag tror mer på det jag skrev tidigare, mer öppenhet och info om vad som krävs. Fler licenskurser. Begränsning i årsmodell på hoj tycker jag kan vara svårt. Skrämmer nog bort en del. Men storlek på tank verkar vara en bra idé. Däremot lite mer styrning i vilka som skall "klassas" upp till NEC.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag gissar att det handlar en hel del om kostnader och logistik.
Kanske finns det möjlighet att underlätta logistiken för teamen? En tankbil som säljer soppa vid banan kanske kan gå att ordna exempelvis?

Jag tror iofs också att 4-timmars racing för "nybörjar"team skulle underlätta tillväxten, medan de mer rutinerade gärna kör längre. Hur man skall lösa detta rent praktiskt är ju dock en intressant fråga om man ändå skall dela på banan.

Skillnad i hastighet på förare kommer det förmodligen alltid att vara.. Det gäller ju kanske för tävlingsledning att vara tydligare i sina riktlinjer vad gäller hur "tight" racing som accepteras, men vi snackar ju faktiskt tävling, inte bankörning.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
å sen att höja start avgiften för att åka? de har ni ju redan gjort till iår. hoppas att det löser sig iaf. älskar att gassa!!!

Men hur ska arrangören lyckas få balans i budgeten då? Grundproblemet är att deltagarantalet är för lågt just nu. Hur löser vi det?

Jag gissar att det handlar en hel del om kostnader och logistik.
Kanske finns det möjlighet att underlätta logistiken för teamen? En tankbil som säljer soppa vid banan kanske kan gå att ordna exempelvis?

Jag tror iofs också att 4-timmars racing för "nybörjar"team skulle underlätta tillväxten, medan de mer rutinerade gärna kör längre. Hur man skall lösa detta rent praktiskt är ju dock en intressant fråga om man ändå skall dela på banan.

Skillnad i hastighet på förare kommer det förmodligen alltid att vara.. Det gäller ju kanske för tävlingsledning att vara tydligare i sina riktlinjer vad gäller hur "tight" racing som accepteras, men vi snackar ju faktiskt tävling, inte bankörning.
Skillnad i fart har inte varit ett problem under de tidigare åren. Redan på stenåldern när jag började skiljde det utan vidare 15 sekunder på bästa och sämsta team. Jag tror inte heller att det körs hårdare idag än tidigare. Däremot tror jag att många tycker att det blivit för seriöst. Flera team har stora bussar och trailers, mycket folk till hjälp i depån, riktiga snabbtankar och snabbytargrejer, osv.
Man kan fortfarande komma ganska långt med en enkel jeepdunk, 2 förare och en mekaniker i depån. Sant är väl dock att man inte har så stor chans att vinna race, men kul kan man ha ändå.
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Skillnad i fart har inte varit ett problem under de tidigare åren. Redan på stenåldern när jag började skiljde det utan vidare 15 sekunder på bästa och sämsta team. Jag tror inte heller att det körs hårdare idag än tidigare. Däremot tror jag att många tycker att det blivit för seriöst. Flera team har stora bussar och trailers, mycket folk till hjälp i depån, riktiga snabbtankar och snabbytargrejer, osv.
Man kan fortfarande komma ganska långt med en enkel jeepdunk, 2 förare och en mekaniker i depån. Sant är väl dock att man inte har så stor chans att vinna race, men kul kan man ha ändå.

Jag tänkte just skriva det samma. Fartskillnader är inte ett problem och bör inte heller vara det i någon regelbok. Det var iovs ett år någon låg och harvade runt långsammaren än safety car men det var ett undantag. Vilken fart man väljer att köra kan ju vara strategi lika gärna som förmåga.

Jag hoppas verkligen att serien lever vidare på ett eller annat sätt. Detta är något av det roligaste jag gjort.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top