Porsche

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Lagt ner planerna på en Boxster alltså? Provkör en Boxster S och en BMW 135i och återkom sedan med dina intryck. Ur ren ekonomisk synvinkel är nog en begagnad Boxster ett bättre köp tror jag. Antagligen ur kvalitetssynpunkt också. I grunden är en 1 serie en budgetbil som man stoppat i en starkare motor i. Plasten i interiören är densamma på instegsmodellen som på toppmodellen.

Åkte till porsche idag för att jag var intresserad av deras enda boxster S dom hade inne. Ringde förra veckan o bestämde och boka tid. Men när jag kom dit idag var den såld. Så gick över till merca o kolla på slk 200 och 350. Men dom hade bara slk 200 hemma. Vilket är en för klen bil. Bara 160hp.
Alltid ogillat bmw, men polarn jag åkte med har en bmw o sa jag skulle gå o kolla. Fall pladask för 135an. Ska dit igen på torsdag och provköra. Sen blir det att ringa banken o fråga om jag får bli en ny ägare av en turkbil :banana
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Åkte till porsche idag för att jag var intresserad av deras enda boxster S dom hade inne. Ringde förra veckan o bestämde och boka tid. Men när jag kom dit idag var den såld. Så gick över till merca o kolla på slk 200 och 350. Men dom hade bara slk 200 hemma. Vilket är en för klen bil. Bara 160hp.
Alltid ogillat bmw, men polarn jag åkte med har en bmw o sa jag skulle gå o kolla. Fall pladask för 135an. Ska dit igen på torsdag och provköra. Sen blir det att ringa banken o fråga om jag får bli en ny ägare av en turkbil :banana

z4an är ju inte heller fel annars. Fast 1 serien är bra trevlig :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
GTS har fått väldigt fina omdömen i motorpressen och av ägarna som köpt dem. Ska tydligen komma ut i en fyrhjulsdriven version också. Samtidigt kommer man ju att presentera efterföljaren till 997 i början av hösten. Det har ju redan släppts lite information om bilen. Längre hjulbas, sju växlad manuell (!) låda. Mer Cayman lik i sitt uppträdande. Det 911 typiska uppträdandet har försvunnit ytterligare enligt förhandsinformationen och interiören påminner om den i en Panamera. Som upplagt för att fånga en ännu större publik.

Har svårt att fixa en uppfattning av kommande 911 (991).
Kommer säkerligen bli en bra bil, men som du skriver, den mesta information man hittar om den hintar om att det blir en lillebror till Panamera snarare än en råare och brutalare eller kanske smartare, smidigare efterföljare till 997.

Räcker det inte med att Panamera och Cayenne säljer snuskigt bra "vid sidan av" - måste dom in och röra runt med 911'ans DNA också?

Snart producerar dom väl lyxbussar helt och hållet istället :tungan ;)


(kortsiktigt kommersiell succé, långsiktig nedgång för varumärket och företaget?)
 

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
50.000:-?! En förstörd och nersöpen 924. Den grabben måste fan in på sinnesundersökning.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
När man sitter i gungstolen på ålderdomshemmet och berättar för barnbarnen att man en gång i tiden valde en dussin-turkbil som BMW istället för en ädelTÿsk Porsche så kommer de att skratta åt en.

Tänk om, tänk rätt. :mattias
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Sen blir det att ringa banken o fråga om jag får bli en ny ägare av en turkbil :banana

Vad sa banken om dina planer att köpa en turkbil?


Har själv haft siktet inställt på en Mercedes A-klass eller CLA i några månader, men insåg nyligen att jag har ju faktiskt mest behov av att bara skjutsa runt mig själv och en väska eller två, och med en massa kompisar med ville, volvo, vovve så kan jag unna mig en Porsche Cayman S istället och vid behov av kombi så byta bil med någon en dag eller två :rock

Vill även tro att jag sparar pengar dels genom att lägga ~250 000 kr istället för 350 000 kr samt att värdeminskningen kommer vara betydligt lägre på en Porsche än en Merc.
Och att jag inte kommer sakna all bad ass gadgets i nya A-klass och CLA :crash
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Porsche det är rätta takter! Jag har en Boxster S - 10, det är ju en cabvariant av Cayman. En fantastisk bil med grym kvalitet! T o m bagageutrymmet fram och bak är förvånansvärt stora!
Försök att hitta en som bara är sommarkörd, vanligare då med Boxstern.
Lycka till!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad sa banken om dina planer att köpa en turkbil?


Har själv haft siktet inställt på en Mercedes A-klass eller CLA i några månader, men insåg nyligen att jag har ju faktiskt mest behov av att bara skjutsa runt mig själv och en väska eller två, och med en massa kompisar med ville, volvo, vovve så kan jag unna mig en Porsche Cayman S istället och vid behov av kombi så byta bil med någon en dag eller två :rock

Vill även tro att jag sparar pengar dels genom att lägga ~250 000 kr istället för 350 000 kr samt att värdeminskningen kommer vara betydligt lägre på en Porsche än en Merc.
Och att jag inte kommer sakna all bad ass gadgets i nya A-klass och CLA :crash

Aha Jönköping, därför du ser ut som en pastor :glömdet

Nu förstår jag koncepetet motor/petrolhead men tror rätt få lever det i bilsammanhang, i.a.f. i kontrast till antalet som vill utge sig för att vara det. M.a.o. om man kan ordet/använder sig av det - gadgets, faller teorin om motörhead.

:krama Försöker inte såga fotknölarna av vare sig dig eller någon annan utan det har en poäng. Ska man leva äta dö en Porsche för 250k som det låter för dig, alltså ha den som brukis oavsett hur flott eller mediokert skick det blir så.. mja. Det är en ganska deprimerande förarplats i dagens mått om man har någon form av gadgetinstinkt. I den prisklassen får du inte ens en automat, fine det finns dom som gillar att rycka i golvet utan att vara bärnsten men spaken i dessa är rätt trött med tanke på vad den sitter i, ganska långa växellägen och en helhet som inte är helt rapp i växlingssammanhang.

Varför?

Ja det är i sig ett av det starkare korten Porsche besitter = dom, kan, gå som troll men är lika lättkörda som vilken annan välbyggd personbil som helst.

Snygg bil och kul att köra men du sitter alltid på golvet och mår dåligt i vänsterbenet i köerna, saknar praktiska egenskaper och får boka en hyrbil till småhandel på Ikea. När du sitter där halvt panikslagen i 4.5km/h och räknar ner antalet frikopplingar innan det blir dyrt med en SUV-grill i backspegeln där du vet sitter en sms:ande fotbollsmorsa bakom ratten.. då, då söker du någon form av tröst i bilen och blir påmind att du inte ens har blåtand i. Skruvar upp radion istället och får lyssna på egenviktiga personer diskutera gårdagens halv åtta hos någon annan... :brinnerup

Eller så älskar du det, tänk efter före bara :tummenupp
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Aha Jönköping, därför du ser ut som en pastor :glömdet

Besöker du Jönköping någon gång så kan du få bikta dig hos mig :tungan
(Men bara första timmen jag bjuder på, övriga timmar kostar dig!)

Uppskattar ditt inlägg, bra feedback ifall någon mer spontant bara vill ha en äldre Porsche utan att tänka efter.
Så nu kan jag kartlägga mer hur jag tänkt och tänker :)

Nu förstår jag koncepetet motor/petrolhead men tror rätt få lever det i bilsammanhang, i.a.f. i kontrast till antalet som vill utge sig för att vara det. M.a.o. om man kan ordet/använder sig av det - gadgets, faller teorin om motörhead.

:krama Försöker inte såga fotknölarna av vare sig dig eller någon annan utan det har en poäng. Ska man leva äta dö en Porsche för 250k som det låter för dig, alltså ha den som brukis oavsett hur flott eller mediokert skick det blir så.. mja. Det är en ganska deprimerande förarplats i dagens mått om man har någon form av gadgetinstinkt. I den prisklassen får du inte ens en automat, fine det finns dom som gillar att rycka i golvet utan att vara bärnsten men spaken i dessa är rätt trött med tanke på vad den sitter i, ganska långa växellägen och en helhet som inte är helt rapp i växlingssammanhang.

Varför?

Ja det är i sig ett av det starkare korten Porsche besitter = dom, kan, gå som troll men är lika lättkörda som vilken annan välbyggd personbil som helst.

Snygg bil och kul att köra men du sitter alltid på golvet och mår dåligt i vänsterbenet i köerna, saknar praktiska egenskaper och får boka en hyrbil till småhandel på Ikea. När du sitter där halvt panikslagen i 4.5km/h och räknar ner antalet frikopplingar innan det blir dyrt med en SUV-grill i backspegeln där du vet sitter en sms:ande fotbollsmorsa bakom ratten.. då, då söker du någon form av tröst i bilen och blir påmind att du inte ens har blåtand i. Skruvar upp radion istället och får lyssna på egenviktiga personer diskutera gårdagens halv åtta hos någon annan... :brinnerup

Eller så älskar du det, tänk efter före bara :tummenupp

Jag vill iallafall tro att jag tänkt igenom det mesta, och är medveten och accepterat "uppoffringarna" man gör med en sportbil istället för en bekväm familjebil.

Man vet väl kanske aldrig vad eller hur man jobbat om X antal år, men i nuläget har jag lite udda arbetstider så jag slipper bilköerna (och dessa har bara blivit värre och värre här i JKPG senaste åren, några få men rejäla flaskhalsar stoppar upp hela stan vid 07:30-08:15 och 15:50-16:50, men det är nog inte unikt för JKPG heller).

Har erfarenhet av Boxster (årsmodell 2003 (tiptronic), ~2010 (manuell) och ~2016 (GTS, PDK)) och några få dagar med en 911 (manuell), så känner till hur kopplingen är, men har mitt sikte inställt på en manuell trots det. Gillar tanken på att komma "så nära bilen" som möjligt.


Det som verkligen fick mig intresserad utav gubbmärket Mercedes var hur undgomlig och fräsch deras A-klass och CLA är, i synnerhet interiören - annars hade de aldrig landat på min radar. Och hade jag fortsatt den inriktningen så hade jag njutit av allt en sådan bil har att bjuda på, inkl. ljussättning i interiören.
Med ambitionen för en Porsche i min prisklass så får man njuta mer av "bare bones".
Musik och telefonsamtal genom headset (Plantronics & JayBird) och ingen touchskärm att kladda på hehe
(Cruise Control är nog det enda "lyxiga" jag kan spontant komma på som jag inte tänker leva utan)

Ser några Porschar där första köparen gjort "misstaget" att välja bakvindrutetorkare (minns inte om det är tillval eller om det är tillval att välja bort), jag kan helt klart köpa och leva med en bil som har det, men om man skulle vilja få bort den, går det att göra snyggt (och relativt billigt?)?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
P.S Att ha en bil med 3,4 liters-sugmotor i dagens värld, det är fan mumma :banana
Nu för tiden finns det väl knappt någon motor att välja på förutom 2,0 liters med turbo eller fjuttigare!?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
På tal om Merc så har ju de 6,2 liters sugmotor.
Fram till typ för fem år sen...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top