Porsche

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Du glömde 914.
Skratta gärna, men jag gillar dem skarpt.
http://www.youtube.com/watch?v=UGLrjLExmKk

916.... Mumma! Coolaste bilen porsche byggt för gatan.

Eller 914-6 heter den väl faktiskt.

Porsche 914 är helrätt nu. Men att hitta en fin välskött sådan är nog inte det lättaste, med tanke på att de inte kostade mer än en spottstyver under många år i skamvrån. Ingen aning hur de är att köra, men de kan inte vara hur dåliga som helst tycker man.

Jag har ägt en! Helt fantastisk bil. Å helt omöjlig att mecka med. :)

Den jag hade var det 4an i å det är ju ingen raket dock är. Vägållning en är finfin. Min var uppgraderad med lite moderna grejer och riktiga däck.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När det ändå tas upp andra bilar kan jag inte låta bli att lägga upp en bild på den vackraste Porschen av dem alla.

Har inte haft några bekymmer med min gamla turbo heller och den har nog inte varit kärring körd i hela sitt liv skulle jag tro. Bytt slitdelar och gjort rutinmässig service.

Är nog benägen att hålla med. Visst är det en 356 Speedster du lagt upp en bild på. En drömbil när jag var yngre. Nu har priserna stuckit iväg upp i himlen. Synd man inte slog till när man var 16 år gammal eller helst ännu tidigare.

Jag har ägt en! Helt fantastisk bil. Å helt omöjlig att mecka med. :)

Den jag hade var det 4an i å det är ju ingen raket dock är. Vägållning en är finfin. Min var uppgraderad med lite moderna grejer och riktiga däck.

Coolt, har du något mer att berätta om dem? Vad ska man ha för uppgraderingar?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Lite halv trådkapning men jag är oblyg.

De olika varianterna/årsmodellerna av Boxster - hur mycket skiljer det, egentligen?
Icke S, första åren, mot icke-S med större motorn mot S från de olika åren etc. Vilka specialvarianter finns och är nån extra bra eller mest "tröjor och dekaler"?


Sent from my X10i using Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De olika varianterna/årsmodellerna av Boxster - hur mycket skiljer det, egentligen?
Icke S, första åren, mot icke-S med större motorn mot S från de olika åren etc. Vilka specialvarianter finns och är nån extra bra eller mest "tröjor och dekaler"?

Den klenaste Boxstern hade 204 hk när den introducerades 1996 och den senaste s-modellen har 310 hk. Dagens klenaste Boxster har 255 hk och den första s-modellen från 2000 hade 252 hk.

Det har funnits ett par specialversioner genom åren. Den främsta är nog den allra senaste Boxster Spyder, men den har inte så användbart tak för våra bredgrader. Den har något mer effekt än en Boxster S med sin 320 hk och väger något mindre på grund av lite viktbesparingar man gjort på några ställen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Den klenaste Boxstern hade 204 hk när den introducerades 1996 och den senaste s-modellen har 310 hk. Dagens klenaste Boxster har 255 hk och den första s-modellen från 2000 hade 252 hk.

Det har funnits ett par specialversioner genom åren. Den främsta är nog den allra senaste Boxster Spyder, men den har inte så användbart tak för våra bredgrader. Den har något mer effekt än en Boxster S med sin 320 hk och väger något mindre på grund av lite viktbesparingar man gjort på några ställen.

Visst var det 2000 som icke-s fick lite större snurra (2.7-3?)?
Är då slutsatsen att man ska ha (vill ha) en 00a eller nyare och att S eller ej är mindre viktigt?

Sent from my X10i using Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Visst var det 2000 som icke-s fick lite större snurra (2.7-3?)?
Är då slutsatsen att man ska ha (vill ha) en 00a eller nyare och att S eller ej är mindre viktigt?

2,7 liters motorn kom nog runt 00 också som ett svar på att många ansåg att 2,5 liters motorn var något klen i förhållande till chassit. Personligen hade jag satsat på en s-modell alla dagar i veckan och köpt en så ny modell som möjligt i den budget du satt upp. Men som du kan se har en standard Boxster i princip samma effekt som gårdagens s-modell. Med tanke på utbudet av Boxster så har man råd att vara kräsen på modell, skick, utrustning etc. För många räcker nog en 2,7 liters icke s-modell långt - även ur tidigare årsmodell. Hade antagligen hoppat över 2,5 liters modellen helt och hållet om den inte var riktigt billig i inköp. Med det sagt är inte den första Boxstern en dålig bil. Om någon erbjöd en fin sådan för ett riktigt bra pris och man inte är så kräsen på effekt eller senaste facelift ur den generationen så är det nog bara att slå till.

Med ovan nämnt så vill jag inte påstå att jag är någon expert på Boxster. Finns som sagt massor att läsa på nätet där du kan lära dig vad som skiljer de olika modellerna åt förutom motorerna. När man gjorde väsentliga uppdateringar etc.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Coolt, har du något mer att berätta om dem? Vad ska man ha för uppgraderingar?

Ska man använda den till seriös banåka behöver man byta allt vad gäller bromsar och chassie samt nya stolar.

Har man väl bytt det finns det inget annat att byta förutom motor och låda eller om man vill; hela bilen. Det finns inte så mycket grejer på de där gamla bilarna :)

Ska man finåka och ta den ett varv på banan då och då behöver man, i vanlig porscheanda, endast serva och byta däck.
 

tkdrille

Guest
Måste fråga. Vad skulle en vanlig service kosta . Och kamremsbyte om de nu har såna eller vad nu den fått :) på boxstern då.
Typ jämför lite bilar så man kan bestämma sig :) kostar en service 10 lapp om gången känns de lite onödigt
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Han försöker lista ut vilken mojäng som är spridare på folkabussen.
Måste ju öva på nåt om Stureplansgrodan skulle gå sönder nån gång.

Uppdatering!

Just nu har jag som sagt fullt upp med skåpbilen att få den på reperation och besiktiga. Sen så är det midsommar. :banana

Så jag planerar att nästa vecka besöka porsche center. Hoppas dom har nån för provkörning. Sen har jag även öppnat upp ögonen för tyska marknaden som är billigare. Då kan man hitta en 2 års nyare modell för samma peng :)

Tänk om min mekaniker inte va så upptagen :tungan då hade min skåpbil vart klar nu :D:krama
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Uppdatering!

Just nu har jag som sagt fullt upp med skåpbilen att få den på reperation och besiktiga. Sen så är det midsommar. :banana

Så jag planerar att nästa vecka besöka porsche center. Hoppas dom har nån för provkörning. Sen har jag även öppnat upp ögonen för tyska marknaden som är billigare. Då kan man hitta en 2 års nyare modell för samma peng :)

Tänk om min mekaniker inte va så upptagen :tungan då hade min skåpbil vart klar nu :D:krama

Midsommar ja. Ska du till Utö? Då hade ju denna Porscheföregångare passat fint; enkel att laga själv så du slipper vänta på den där mekanikern, och den funkar lika bra i vatten som på land. :tummenupp
 

Bifogat

  • VW_Schwimmwagen_1.jpg
    VW_Schwimmwagen_1.jpg
    193.9 KB · Visningar: 57
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top