Porsche

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Cayman är fina men min dröm är en 993. Även om ekonomin aldrig kommer räcka längre än en 996:a.

En standard 996 och 993 kostar ungefär lika mycket. Beror på vad du vill ha för modell ur de båda serierna. Är det en 993 du vill ha så spara till en sådan istället för att hoppa på tåget på en 996. En välskött 993 kommer nog att ha ett stabilt värde, medan en standard 996 antagligen kommer att fortsätta att sjunka i pris ytterligare. Finns alldeles för många sådana ute på marknaden och så är de inte den populäraste modellen bland Porsche folket. Något man kan dra fördel av om man vill hoppa på tåget och äga en Porsche, men inte är en nörd ut i fingerspetsarna.

Jag skulle se Boxster som en separat modell från 911. Olyckligtvis delade de utseende och delar med 911 vilket har gjort att de har fått statusen som en snikmodell för de som inte har råd med en 911. Men jag tycker att det är fel att skriva så. Det är en fantastisk bil på egna premisser. Mittmotor konstruktionen för att det är en helt annan upplevelse än att köra en 911. Just 911 har fått mycket snällare egenskaper sedan ur 911. Den är inte längre svår att bemästra. Visst, kör man över gränsen och släpper gasen helt och hållet i en kurva så släpper häcken. Men jag tror att de gamla 911 krävde sin förare på ett helt annat sätt än de modernare varianterna inkl 993 modellerna som fick en mer avancerad bakvagn än tidigare modeller.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Jag skulle inte köpa en Boxster, och jag har funderat lite på om jag har råd med en 911.
En Boxster är lika cool som en Ducati Monster är för sporthojsfolk.
Det är ju som att köra runt i en Skoda och prata om att det mesta ändå är Audi-delar. Ingen bryr sig och du har köpt en snikbil lixom.

Cayman är fina men min dröm är en 993. Även om ekonomin aldrig kommer räcka längre än en 996:a.

Den här tråden har gjort sitt, har fått svar på mina frågor.
Eftersom ni inte läser mina inlägg innan ni postar!

JAG SKITER I VAD ANDRA TYCKER OM UTSEENDE OCH COOLHETSFAKTOR!
Har precis ägt en skoda. Och jag är lika cool nu som när jag ägde den.:)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Den här tråden har gjort sitt, har fått svar på mina frågor.
Eftersom ni inte läser mina inlägg innan ni postar!

JAG SKITER I VAD ANDRA TYCKER OM UTSEENDE OCH COOLHETSFAKTOR!
Har precis ägt en skoda. Och jag är lika cool nu som när jag ägde den.:)

Många av oss andra skiter i vad trådskaparen tycker och spårar ur om något annat. Precis som i alla andra trådar ;)
Köp du din tjejbil, inget fel i det.

Förresten är 911 Speedster ovanligt lyckad designmässigt. Men den lär ju kosta skjortan.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Mazda miata...

Mazda-Miata-MX-5-3.jpg


Inget fel med andra bilar men här får du en för under 150k som är driftsäkrare och billigare på alla sätt och vis och i mitt tycke har mer design än en boxster.


Turbokonverterade finns det gott om ifall du vill ha lite pulver i fanskapet.

Mazda Mx-5 har dessutom blivit utsedd typ 100 gånger till den "bästa" sportbilen när man kikar på prestanda, ägandekostnad osv. Det gäller dock att man har en enorm penis så man slipper känna sig liten och röd (sosse) i den.
 

JoeyJ

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sorsele
Hoj
KTM 640
man köper inte en boxster bara för att man vill ha en porsche, då har man liksom missat hela grejen. Då kan man lika gärna köpa en TT

en 911 carrera 4S är riktigt najs om man inte har råd med turbon, för just 4S har väl turbons utseende, bromsar och väghållning om jag inte minns fel, till skillnad mot vanliga carreran som ser lite tråkig ut
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
man köper inte en boxster bara för att man vill ha en porsche, då har man liksom missat hela grejen. Då kan man lika gärna köpa en TT

en 911 carrera 4S är riktigt najs om man inte har råd med turbon, för just 4S har väl turbons utseende, bromsar och väghållning om jag inte minns fel, till skillnad mot vanliga carreran som ser lite tråkig ut

Boxter smiskar 98% av alla andra bilar på en bana. Så nog är det en riktig sportbil och därmed även en riktig Porsche.

Precis som med de Porschar som, sedan gammalt, har dåligt rykte (912, 924, 928 samt till viss del 944, 968) så är de mycket kompetenta om man jämför dem med andra bilar vid samma tidsera.

Porsche har alltid byggt snabba och hållbara biler med hög kvalitet.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Många av oss andra skiter i vad trådskaparen tycker och spårar ur om något annat. Precis som i alla andra trådar ;)
Köp du din tjejbil, inget fel i det.

Förresten är 911 Speedster ovanligt lyckad designmässigt. Men den lär ju kosta skjortan.

Kom det inte en boxster i samma anda som va riktigt nice?

*edit* boxster spyder hette den :tummenupp

*edit 2* så går det om man inte läser hela tråden :huvet
 
Last edited:

JoeyJ

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sorsele
Hoj
KTM 640
Boxter smiskar 98% av alla andra bilar på en bana. Så nog är det en riktig sportbil och därmed även en riktig Porsche.

Precis som med de Porschar som, sedan gammalt, har dåligt rykte (912, 924, 928 samt till viss del 944, 968) så är de mycket kompetenta om man jämför dem med andra bilar vid samma tidsera.

Porsche har alltid byggt snabba och hållbara biler med hög kvalitet.

men hur cool är en boxster egentligen

men det är väl bara jag som är skadad efter att ha provkört boxster efter att tidigare åkt med i en trimmad GT2

blev däremot glatt överraskad när jag fick testa en 968 men det har blivit nog mycket OT nu :krama
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
men hur cool är en boxster egentligen

men det är väl bara jag som är skadad efter att ha provkört boxster efter att tidigare åkt med i en trimmad GT2

blev däremot glatt överraskad när jag fick testa en 968 men det har blivit nog mycket OT nu :krama

Inte som en GT2:a... Men S:en är ivf snygg (de nyare)

Men oavsett det är det en riktigt potent sportbil med mycket hög kvalitet.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det är egentligen inget särskilt att titta efter, men om du vill vara på den säkra sidan är det ett plus om du hittar en bil som är Porsche Approved. Dessa bilar håller hög kvalitet, går oftast inte många mil per säsong och ägs av personer som vårdar sina bilar ömt. Med det sagt är det ett ganska så säkert köp. Många använder sina 911:eek:r som bruksbil året runt utan några problem.

Vill du ha en cab och inte kräver fyra säten finns det enligt mig inte en enda anledning att välja 911 framför Boxster, så länge du inte letar efter en 4S eller Turbo. Vill du ha de klassiska lyktorna är det däremot en god anledning att leta efter en 993 cab (eller 997 men det verkar som att du vill hålla dig i de lägre prisklasserna).

Som du har sett så har de som verkar veta vad de talar om redan påpekat att Boxster är en oerhört potent bil med mängder av körglädje. Provkör en så kommer du märka det.

Här är min S.
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    245.8 KB · Visningar: 100

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Porsche 914 är helrätt nu. Men att hitta en fin välskött sådan är nog inte det lättaste, med tanke på att de inte kostade mer än en spottstyver under många år i skamvrån. Ingen aning hur de är att köra, men de kan inte vara hur dåliga som helst tycker man.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Boxster S är väldigt fina bilar. Kört en sådan en hel del för ett par år sedan. Hur länge har du ägt den? Några problem med motorn?

Här kan ni som är spekulanter läsa på lite om den generation motorer som sitter i Boxster, 996, 997 (1 gen):

http://www.pelicanparts.com/techart...Failures/13-ENGINE-Common_Engine_Failures.htm
Jag har haft den i 1,5 år ungefär. Inga problem alls än så länge. Den har dock ägts av en äldre man som mest haft den till att glida runt i om sommarkvällarna. Han tyckte att han började bli lite för gammal för att åka runt i en så stötig bil.

När det ändå tas upp andra bilar kan jag inte låta bli att lägga upp en bild på den vackraste Porschen av dem alla.
 

Bifogat

  • 55Speedster 077.JPG
    55Speedster 077.JPG
    68.9 KB · Visningar: 95
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top