Tips inför Sachsenring,Tyskland MotoGp

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Tja! Har några frågor om MotoGp Sachsenring som jag undrar över...

1- Billigt och bra boende nära banan/eller var rekommenderar ni att man bor?

2- Vilken/vilka läktare är riktigt bra/bättre än övriga läktare?

3- Hur lång tid kan det ta från ett hotell i ex Dresden tills man kommit på plats på läktaren (Sön,racedag), och hur tidigt måste man åka isåfall?

4 Är det några fle som ska ner och kolla?

Tacksam för svar... :)
 

Crach and burn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki gsx1000k8
Har du inga biljetter blir det nog svårt att hitta bästa stället! Brukar vara utsålt på läktarna och väldigt lite ståplatser. Annars mycket bra ordnat med service. Mat o dryck i massor. Mycket att titta på. Om man bor i Dresden är det några timmar innan man kan äntra banområdet. Banan ligger några kilometer från autobahn. Mycket bilar på söndagen!
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Har du inga biljetter blir det nog svårt att hitta bästa stället! Brukar vara utsålt på läktarna och väldigt lite ståplatser. Annars mycket bra ordnat med service. Mat o dryck i massor. Mycket att titta på. Om man bor i Dresden är det några timmar innan man kan äntra banområdet. Banan ligger några kilometer från autobahn. Mycket bilar på söndagen!

Thanks. Det ser ut att finnas biljetter kvar när man söker på MotoGp´s sida iallafall, så jag hoppas på det! :)

Testat utelivet i Dresden? Undrar om det är nåt ös där...
 

Crach and burn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki gsx1000k8
Det är stort, o utbudet är därefter! Men tufft o sitta vid banan om man partajar för hårt!
Var där när asfalten smälte på autobahn 2007 tror jag! Jävel då var man inte kaxig på kvällen!
 

markimark

Underlagskontrollant #17
Gick med
27 Feb 2011
Ort
Borås
Hoj
Nyskild.
Tjenixen.

Förra gången vi var där bodde vi norr om banan, gångtid ca 20-25 min. Priset varierar beroende på om du tältar eller bor i huset, men från 30-40E om ja inte missminner mig.
Angående läktare så är det alltid en bedömningssak, men man går ju runt alla dagar förutom racedagen för att se alla möjliga ställen.
Vi satt vid frittfall, två kurvor innan start/mål. Riktigt fränt när dom kommer i full hastighet. Också ett ställe där det ibland händer avåkningar. Där finns också ett par ställen där man kan sitta utan att ha läktarplats.
Dresden har jag inte en aning om, jag hänvisar till ovanstående talare.
Och ja, det är en hel del svenskar som åker ner.

Och angående utelivet så tror ja inte du blir besviken. I stan är det hålligång hela tiden plus att du har väll närmare 100 000 tyska bögar som har tagit en hel kulle i besiktning med öltält på 100x50m x 2 plus massa annan bröte :banana
 
Last edited:

wainright

Wainright
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Ljungby
Hoj
ducati 999
Mitt läktar tips är T5 till T9
Zwickau och Chemnitz är närre boende än Dresten.
Var där -09 och vi köpte biljetter på fredagen på plats.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Fortsätter på en gammal tråd. Ska ner och se Motogp på GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland Sachsenring i sommar.

Någon som har en annan åsikt om bästa läktarplats när man ska se motogp på sachsenring?
Spontant känns T4 som ett bra läge men då får man väl en gul-fiftande flagga framför facet.

http://www.autoclassmagazine.com/web/sachsenring/
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Fortsätter på en gammal tråd. Ska ner och se Motogp på GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland Sachsenring i sommar.

Någon som har en annan åsikt om bästa läktarplats när man ska se motogp på sachsenring?
Spontant känns T4 som ett bra läge men då får man väl en gul-fiftande flagga framför facet.

http://www.autoclassmagazine.com/web/sachsenring/

Har suttit på T4 (eller T3, minns inte), T8 och T1. T3/T4 satt vi första året för vi hade ingen aning och det såg bra ut på kartan men gillade inte den läktarplatsen. Långsamt parti när hojarna går på typ avslag eller lite stödgas. Man behövde inte ens ha proppar i öronen. För lite action tyckte jag.

Året efter satt vi på T8 och det var mycket bättre tyckte jag. Mer fart och dom sladdar lite gött genom kurvan framför. Man fick se en och annan omkörning bakifrån också.

Senast jag var där satt vi på T1. Visst det är rakan men jag tyckte det var rätt bra ändå. Man får se hur jävligt Motogp hojarna går när dom går på slangen halva rakan och verkligen höra dom sjunga ut :) Sen är det skoj att man sitter mitt i mot depåboxarna så man ser lite vad som händer där och när dom rullar hojarna för varmkörning. När Rossi rullar ut från boxen och drar sig i skrevet i vanlig ordning :) Dessutom passerar förarna på moppe precis framför läktaren när dom är på väg till depån från sina motor homes antar jag. Visst man är inte där för att kolla på moppar men lite starstruck blir man när Rossi o Lorenzo åker förbi o vinkar :)

Hade jag åkt dit igen hade jag nog försökt sitta på T15. Satt där nåt åt på en träning och man kommer riktigt nära banan där. Läge att se en del omkörningar också. Antar att den är populär för de brukar ta slut fort där.

Angående boende så har jag alltid campat på Ankeberg. Det är en upplevelse de också :fyllisar :D
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det är nog 10-15 år sen vi var nere varmt som f n bodde på Ankeberg, det är helt galet ställe:fyllisar som man måste uppleva :banana
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Har suttit på T4 (eller T3, minns inte), T8 och T1. T3/T4 satt vi första året för vi hade ingen aning och det såg bra ut på kartan men gillade inte den läktarplatsen. Långsamt parti när hojarna går på typ avslag eller lite stödgas. Man behövde inte ens ha proppar i öronen. För lite action tyckte jag.

Året efter satt vi på T8 och det var mycket bättre tyckte jag. Mer fart och dom sladdar lite gött genom kurvan framför. Man fick se en och annan omkörning bakifrån också.

Senast jag var där satt vi på T1. Visst det är rakan men jag tyckte det var rätt bra ändå. Man får se hur jävligt Motogp hojarna går när dom går på slangen halva rakan och verkligen höra dom sjunga ut :) Sen är det skoj att man sitter mitt i mot depåboxarna så man ser lite vad som händer där och när dom rullar hojarna för varmkörning. När Rossi rullar ut från boxen och drar sig i skrevet i vanlig ordning :) Dessutom passerar förarna på moppe precis framför läktaren när dom är på väg till depån från sina motor homes antar jag. Visst man är inte där för att kolla på moppar men lite starstruck blir man när Rossi o Lorenzo åker förbi o vinkar :)

Hade jag åkt dit igen hade jag nog försökt sitta på T15. Satt där nåt åt på en träning och man kommer riktigt nära banan där. Läge att se en del omkörningar också. Antar att den är populär för de brukar ta slut fort där.

Angående boende så har jag alltid campat på Ankeberg. Det är en upplevelse de också :fyllisar :D



Tänker nog att det får bli T1 efter din utförliga beskrivning:)
Självklart finns det ett värde i att se Rossi dra sig i skrevet och se alla Aliens uppradade.
Racet kan man ju ändå följa på Storbildsskärmen:fyllisar.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jag var där 2010. Vi hade platser på antingen t5 eller t6, där såg man inte så mycket av det hela live. Mest en kurva man såg sedan drog de iväg på en bakraka om jag minns rätt. Noterade att det var folk som befann sig uppe på en kulle som strövade fritt på ett större parti och hade en god överblick på flera partier. Tror det är det som är betecknat som t10. Det såg ut som att vara ett bra ställe att vara på. Man visste ju inte så mycket innan man åkte dit, vi tog nåt som såg bra ut på kartan och som inte var fullbokat, det är ju en annan sak när man står där....

Det var inga problem att få tältplats på ankeberg när vi var där, vi hade inte bokat den biten innan vi åkte. Det var verkligen en upplevelse att bo där, livat hela nätterna!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänker nog att det får bli T1 efter din utförliga beskrivning:)
Självklart finns det ett värde i att se Rossi dra sig i skrevet och se alla Aliens uppradade.
Racet kan man ju ändå följa på Storbildsskärmen:fyllisar.

Annars kan jag verkligen rekommendera T2. Man ser målgången precis, samt första kurvan efter rakan mitt i blickfånget där det såklart ofta är mkt action. Man ser precis ner till kurva 2 och 3, samt ”typ” 5,6,7. Dessutom ser man kurva 11 där de blåser på fullt innan kurva 12 ner mot vattenfallet. Dvs, man följer med i hur racet utvecklar sig väldigt bra, det känns väldigt ”live” för stora delar av racet. Dessutom är mycket av matstånden uppe på kullen bakom denna läktare,

Vi stod och kollade på delar av Moto2 från bron nere vid kurva nio men hela den sidan känns lite avskuren från resten av banan, skymd av kullen där T2-läktaren ligger. Vi bodde inte på Ankerberg utan på en mer avsides camping inne i stan. Gillar man tyska hårdrockare, random eldsvådor och folk som slåss så de välter kravallstaket och rullar igenom campingplatser så är Ankerberg helt rätt. För oss räckte det med ett studiebesök en kväll...
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Såg att man nu på MotoGP.com kan klicka på olika läktare och se bilder från just läktaren. :)

Iallafall på Barca.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Annars kan jag verkligen rekommendera T2. Man ser målgången precis, samt första kurvan efter rakan mitt i blickfånget där det såklart ofta är mkt action. Man ser precis ner till kurva 2 och 3, samt ”typ” 5,6,7. Dessutom ser man kurva 11 där de blåser på fullt innan kurva 12 ner mot vattenfallet. Dvs, man följer med i hur racet utvecklar sig väldigt bra, det känns väldigt ”live” för stora delar av racet. Dessutom är mycket av matstånden uppe på kullen bakom denna läktare,

Vi stod och kollade på delar av Moto2 från bron nere vid kurva nio men hela den sidan känns lite avskuren från resten av banan, skymd av kullen där T2-läktaren ligger. Vi bodde inte på Ankerberg utan på en mer avsides camping inne i stan. Gillar man tyska hårdrockare, random eldsvådor och folk som slåss så de välter kravallstaket och rullar igenom campingplatser så är Ankerberg helt rätt. För oss räckte det med ett studiebesök en kväll...

Som du lägger fram det så låter ju faktiskt T2 som väldigt bra val.
T1 eller T2 får det nog bli.
Campa på Ankeberg lär nog gå bort för våran del, har bokat ett hotell en bit utanför där man kan avnjuta en bira i godan ro utan fulla tyskar.
Frågan som återstår är var är smartast att köpa biljetter? På motogp.com eller på någon annan sajt där de redan verkar ha släppt biljetter?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Som du lägger fram det så låter ju faktiskt T2 som väldigt bra val.
T1 eller T2 får det nog bli.
Campa på Ankeberg lär nog gå bort för våran del, har bokat ett hotell en bit utanför där man kan avnujta en bira i godan ro utan fulla tyskar.
Frågan som återstår är var är smartast att köpa biljetter? På motogp.com eller på någon annan sajt där de redan verkar ha släppt biljetter?
Hotel låter bra. Det blir det för mig också nästa gång. Jag köpte biljetter på MotoGP.com, det funkade bra och kändes mest pålitligt. Ingen aning om det finns någon fördel med andra biljettförsäljare men om jag skulle gissa så får de själva inga biljetter innan MotoGP-organisationen själva släpper dem.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Som du lägger fram det så låter ju faktiskt T2 som väldigt bra val.
T1 eller T2 får det nog bli.
Campa på Ankeberg lär nog gå bort för våran del, har bokat ett hotell en bit utanför där man kan avnjuta en bira i godan ro utan fulla tyskar.
Frågan som återstår är var är smartast att köpa biljetter? På motogp.com eller på någon annan sajt där de redan verkar ha släppt biljetter?

Du kan säkert gå bort till T1an på nån träning o kolla. Om det är lite folk brukar man kunna smita upp på en läktare även om man inte har sittplats där. Har vart lite olika från år till år hur hård kontroll de varit. Gå dit precis innan Motot3 träningen börjar, sen häng kvar på läktaren och kolla motogp också. Får du förhoppningsvis se förarna på moppe också :)
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Du kan säkert gå bort till T1an på nån träning o kolla. Om det är lite folk brukar man kunna smita upp på en läktare även om man inte har sittplats där. Har vart lite olika från år till år hur hård kontroll de varit. Gå dit precis innan Motot3 träningen börjar, sen häng kvar på läktaren och kolla motogp också. Får du förhoppningsvis se förarna på moppe också :)

Absolut, det kommer vi att göra :D.
Eftersom det är första gången på ett Motogp-Race ska bli sjukt roligt och se spektaklet "live" med paraplybrudar och Ailens med solbrillor och allt vad det innebär:banana
Tack för alla hjälpsamma tips:tummenupp
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det kommer vara bland det bästa du gjort!

Ljudet, farten, atmosfären.
Man inser inte hur jävla fort det går och hur sjukt duktiga de är fören man ser det live.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Har dom gjort om hemsidan www.motogp.com där man sen trycker på "tickets"?
Jag köpte förra året biljetter till Mugello. Fick mail från Motogp.com när biljetterna släpptes och gick in på hemsidan och bokade.

Nu har jag Inte fått nått mail trots att jag är uppskriven som prenumerant när dem släpper biljetterna, men när jag går in på sidan går det att köpa biljetter till Mugello. Jag har nu gjort det, men sidan ser inte ut som förra året, och mailet som kom från där jag köpt biljetterna har inte en "riktigt" motogp.com adress, utan slutar på @PG-MC.COM...
:va

Är motogp.com utsatt för hakkers? Har nån länkat till "fel" adress?

Nu står det inte nånting på mitt motogp.com konto att jag har köpt biljetter iår, men förra årets köp står med.


Redigering:
Gah, jag blir galen.

Enligt denna FAQ finns en adress för köpa biljetter:
http://www.motogp.com/en/faq#race_tickets

https://secure.motogp.com/en/Race+Tickets på den sidan finns inga biljetter till salu nu?
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top