Konsekvenser av hojåkning

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaja, fyllo ibland kanske. MEN GAMMAL!!

Ingen som vet nåt om "varningstriangeln"?
 

Blomkvist1986

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda VTR1000f
Jaja, fyllo ibland kanske. MEN GAMMAL!!

Ingen som vet nåt om "varningstriangeln"?

När man lägger muspekaren på den står det exclamation, "Ett utrop som syftar till att påvisa att talaren överväldigas av starka känslor". Säkert någon form av varning då vissa kan ha svårt att läsa liknande trådar.

Har läst igenom hela tråden nu, och den får än att börja fundera på allt och lite till. Kan inte förstå hur en av dina dagar är trots att jag jobbat inom hemvården i 3 år tidigare i mitt liv och sett mycket och lite till.

Tycker ditt initiativ till den här tråden är kanon, det får en att tänka till en gång extra när man är ute och kör. Hoppas trådar som en sådan här hålls i liv så vi slipper se mera utav de.

Hoppas du får en trevlig midsommar nu! och till er andra var försiktiga på vägarna folk kör som dårar på midsommar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack!
Då slipper jag ligga sömnlös och grubbla över det!

Kul att du gillar tråden. Tack detsamma, skål!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Laidback: Riktigt bra skrivit. Öppnade tråden med tanken att det var ytterligare en som skullbeskriva en olycka där hojen blev skrot men personen i fråga fick inga skador. Fick en smärre chock!
Har själv en brorson som sitter i elrulle tackvare ett medfött handikapp (muskeldystrofi tror jag det heter), hans muskler utvecklas ej. Grabben är 13 år och väger nu ca 20 kg om jag inte minns fel. Men det är inte min poäng. Min brorson är nog den person i vår familj som har störst livsglädje, om man bortser från min 6 åriga son som inte ser ett bekymmer i hela världen. Jag blir så imponerad av personer som antigen har medfödda handikapp eller råkar ut för något som skapar ett handikapp och sedan vågar gå ut och prata om det. Fan vad starka ni är!!!

Jag är helt övertygad att du med denna tråd räddat ett antal personer från att förolyckas på hojen.

Fortsätt att vara stark och hitta de små sakerna som ger livsglädje, det verkar du redan göra.
Jag kommer drömma om medecinska underverk som kan göra din tillvaro bättre.

En sista sak. Som alla andra säger i tråden. Ruskigt bra skrivet och formulerat. Hade jag varit du så hade jag försökt få ihop en längre berättelse som kan tryckas och kanske användas i utbildningssyfte.

Hoppas du hade en underbar midsommar.

Mvh
Andreas
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Det låter skitläskigt!
Du är alltså helt utan känsel på den sidan? Tror det är väldigt svårt att tänka sig om man är okraschad. Jag kan likna det med när foten "somnat". Jag kanske har 15% på en sida och bara "djupkänsel" på andra.

En äldre gentleman berättade att han kom i hyfsad fart med sin manuella rulle och utan att han märke det så glider fotten av och in under fotplattan.
Allt han märker är att det rycker till i benet.

Vi en noggrannare besiktning visar det sig att knät ryckts ur led!! Creepy!


Jo, den är helt borta, från under foten upp till bröstvårtan. Stämmer precis som du säger med som när en fot eller arm somnat helt och man kan slå den i väggen utan att det känns något. Det enda konstiga är att det bränner så förbannat och skulle tex min sambo komma och lägga armen om mig lite försiktigt så känns det som om hon bränner mig med glödgat stål. Samma sak när man duschar och strålarna träffar hud, hehe, det tog ett tag att komma över mentalt :) Men om man slår sig hårt så känns det ingenting. Antar att det är samma för dig också?

Läskigt med gubbens knäled, hoppas man inte har fel sida av kroppen på fel ställe fler gånger...

Det kändes helskumt när jag testade att köra bana igen, för när jag lade i högerknät, så burra det i magen:) Tyvärr slutade det med ännu en vurpa och mindre skinn på ryggen...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
J3lv4n!
Jag väntar på inspiration, på att det svarta hålet ska öppnas...
Nu känner jag demonerna komma, fyfan vad jag mår dåligt. Skönt!
Del III kommer...



d96angl, kul med beröm!

Tråkigt med din brorson, att han aldrig fått prova ett "normalt" liv.

Lustigt att du nämner "hitta de små sakerna som ger livsglädje".
Härom veckan hittade jag två sådana saker.
Dels upptäckte jag att jag kunde både sätta på och stänga av rakapparaten själv.
Och sen kom jag på hur jag skulle göra för att komma åt hissknapparna i ett par hissar jag brukar åka.
Inget man blir lycklig av kanske, men två saker mindre att be om hjälp om.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Superlight, du beskriver exakt som det känns!

Och duschen var en plåga innan assistenterna hade lärt sig hur det funkar.
Om vattnet rinner uted bröst/armarna-ingen fara. Spola rakt på-då går larmet!

Nu har jag lärt mig att det, som du skriver, gäller att vara lite hårdhänt. I början när jag låg på IVA försökte de att försiktigt stryka på Ipren-salva, och jag skrek...

Står det om sånt här i körskoleböckerna?
 

sportbike

Guest
Helt OT:
Jag undrar varför det sitter en gul varningstriangel framför den här tråden?
Samhällsfarlig information?


Alltså om man kollar på "MC-relaterat...".

Den betyder väl "viktig tråd" kanske, men jag tar bort den om det är ok?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
J3lv4n!
Jag väntar på inspiration, på att det svarta hålet ska öppnas...
Nu känner jag demonerna komma, fyfan vad jag mår dåligt. Skönt!
Del III kommer...



d96angl, kul med beröm!

Tråkigt med din brorson, att han aldrig fått prova ett "normalt" liv.

Lustigt att du nämner "hitta de små sakerna som ger livsglädje".
Härom veckan hittade jag två sådana saker.
Dels upptäckte jag att jag kunde både sätta på och stänga av rakapparaten själv.
Och sen kom jag på hur jag skulle göra för att komma åt hissknapparna i ett par hissar jag brukar åka.
Inget man blir lycklig av kanske, men två saker mindre att be om hjälp om.

På grabbens 6årsfest med familjen idag så fick han en eldrivenvattenpistol (Nerf hette den) av brorsonen.
Genast tänkte man att vi måste ju fixa så brorsonen kan vara med och kriga. Tänkte nu utforma ett fäste så han kan ha en vattenpistol på sin elrulle. Kommer får dra ut sladdar till en knapp på elrullen som han klarar av att trycka på. Dessutom tänkte jag koppla en större tank till pistolen så han ej behöver fylla den så ofta. Sen är det dags för vattenkrig!

Finns det någon som skulle kunna bjuda min brorson och mig på lite svetskunskap när vi kommit så långt i designen? Görna i Göteborgs- eller Halmstadsregionen.

Kommer utnyttja färstena till elrullebordet med två stag upp till pistolen där vi ska utforma ett fäste.

Laidback om du är intresserad så har han en Balder elrulle man ska få en ny inom kort. Vet dock inte vad den nya heter. Han kör som en galning och välte med den han har nu för 2 veckor sedan då han var lite för oförsiktig. Klarade sig med skrapsår i ansiktet. Vilket var tur då det kunde slutat betydligt värre.
Vad tycker du om tanken med fästet? Hoppas det kan bli en succe! :yoparty

Mvh
Andreas
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Bra tråd. Den har räddat livet på nån i helgen.

Körde hem idag från Värmland, och på en liten kurvväg utanför Skövde körde en stor traktor ut framför mig. När han hade skopa och framhjul ute på vägen fick han syn på mig. Jag såg att han blev rädd, men jag var beredd och hade redan saktat ned...

Men hur illa kunde det inte gått...?

Jag krockade med en lastbil en gång och fick efter det tillbringa ett antal veckor på sjukhus, och ett antal månader med ångest och sjukgymnastik...

Det går så fort! Plötsligt har det hänt och går inte att få ogjort, och man ligger där i gruset och kroppen har blivit konstig...

Tusan oxå, nu kommer tårarna..., tack för den bästa tråden på länge... ha det alla...
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Superlight, du beskriver exakt som det känns!

Och duschen var en plåga innan assistenterna hade lärt sig hur det funkar.
Om vattnet rinner uted bröst/armarna-ingen fara. Spola rakt på-då går larmet!

Nu har jag lärt mig att det, som du skriver, gäller att vara lite hårdhänt. I början när jag låg på IVA försökte de att försiktigt stryka på Ipren-salva, och jag skrek...

Står det om sånt här i körskoleböckerna?

Ajajaj, jo det är ännu värre när man inte håller i duschen själv, nä det verkar inte som om dom fått med detta i läroböckerna...:näsblod

Kommer bilderna i din avatar från den vurpan? Hoppas allt är bra annars med dig och din sambo. Inte sett er på någon bandag på länge. Ni kör väl fortfarande bägge två?

Tjenare, det var länge sedan :)

Jo bilderna kommer från den kraschen, mitt splitternya BERIK race helställ slets helt itu rakt över ryggen direkt när jag landade på asfalten :(

Allt så bra det nu kan bli annars med oss båda och jag hoppas kunna köra igen i framtiden, men vi får se...

Hoppas allt är bra med dig?!

Jag kommer säkert med o tittar nån gång iaf när Maria ska köra. Hoppas vi ses då :)
 
Last edited:

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Riktigt bra läsning denna gången med, fick ett par leenden på läpparna också, på sättet du skriver.. mycket underhållande.

men en fråga, kanske skrivit det innan, men isf har jag missat det.. vilka kroppsdelar kan du röra ? tänkte mest hur du skriver på datorn om du är förlamad osv.

och blir du aldrig typ förbannad för att du kunde gå och vara helt frisk, till förlamad osv bara "så" ? inget som irriterar dig ?

väntar förbrilt på del III.

en massa bra text.
 

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Speed Triple -07
Ett tack i mängden!

Med risk för att låta som ett eko:

Tack laidback!

Jag behövde det där!

I egenskap av tankspridd kicktorsk så utsätter jag mig dagligen för dubbla risker. Den ena mer uttalad...
Den då man dampar ur totalt på gasrullen och likt Bruce Banner förvandlas från något alldagligt och dödligt till något jävligt stort, starkt och odödligt.
Den andra inte fullt så omtalade, men onekligen minst lika farlig. Am I right!? Att inte vara närvarande alls, över huvud taget. Man är långt långt borta. Allt för långt för vad marginalerna tillåter, om Murphy eller någon av hans jävla polare är ute och luftar lien.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att nå 100. Inte på mätaren, utan på tårtan.
Som någon annan trådskribent uttryckte det, så hjälper det att tänka på anhöriga och hur pinsamt det vore att lämna dem i livet. Dom verkar ju onekligen tycka om en (ibland).
Har även plockat ur dB killern ur min LeoVince slipon, vilket gör det direkt pinsamt att gazza på.. Men det hjälper ju inte på landsbygden!

Trotts dessa "försiktighetsåtgärder" staplar jag risker på hög. Jag är kicktorsk! Min sambo lika så, and we love it.
Det handlar inte bara om att åka hoj, vi vänder på varje liten sten i jakt på "The thrill of living".

Så tack ännu en gång, för att du släppte ner den illaluktande verkligheten i mitt blåögda knä. Det behövs lite nu och då.

Vill också tacka för rolig läsning! Det känns lite undeligt att mellan tårarna garva rått åt din morbida humor.
Så fortsätt att leva och berätta din historia, för en sak kan vi nog alla enas om.

Den kissar på den där jävla riskettan! :arsele

MVH
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
d96angl!

Jag vet inte alls vad Balder är för stol, har ju kontrakt med Permobil.
Men vattenpistolfästet kan bli en höjdare bara han kan använda det. Det gäller att tänka till vid utformningen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra tråd. Den har räddat livet på nån i helgen.

Körde hem idag från Värmland, och på en liten kurvväg utanför Skövde körde en stor traktor ut framför mig. När han hade skopa och framhjul ute på vägen fick han syn på mig. Jag såg att han blev rädd, men jag var beredd och hade redan saktat ned...

Men hur illa kunde det inte gått...?

Jag krockade med en lastbil en gång och fick efter det tillbringa ett antal veckor på sjukhus, och ett antal månader med ångest och sjukgymnastik...

Det går så fort! Plötsligt har det hänt och går inte att få ogjort, och man ligger där i gruset och kroppen har blivit konstig...

Tusan oxå, nu kommer tårarna..., tack för den bästa tråden på länge... ha det alla...
Ja allt som har hjul och står vid sidan av vägen ÄR läskigt!

Kommer ihåg att på favoitsträckan häromkring hade de boende lessnat på oss.
De tog helt enkelt och parkerade en skrotbil som om den just skulle köra ut från en av villatomterna.
Effekten blev att varje gång jag passerade bilen kände jag mig tvungen att slå av just där, man vet ju inte OM den skulle ut just då.
Biljäveln stod där i flera år... Smart!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top