Konsekvenser av hojåkning

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Inte för att moralpredika. Men nu när våren är i antågande så kan det vara passande med en tankeställare. Ta er tid att läsa Laidbacks rader. Fundera . Gasa klokt. :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Inte för att moralpredika. Men nu när våren är i antågande så kan det vara passande med en tankeställare. Ta er tid att läsa Laidbacks rader. Fundera . Gasa klokt. :tummenupp

Det tar jag som en fin komplimang, tack Lasse! :)


Har inte uppdaterat tråden på länge, vet inte riktigt vad som kan va intressant att skriva om. Lite grann har förstås hänt...


I augusti lossnade ett av fotstöden som åkte in under rullen och slog tvärstopp, med mig flygande framåt. Trodde det skulle räcka med det vanliga ögonbrynet:
1. Innan akuten (3).JPG

Men efter akutbesöket kom jag hem med lite extrautrustning:
5. Andra gipset satt i fyra veckor (6) - kopia.JPG


Annandag jul var det dags igen. Ena motorn låste sig och rullen slängde av mig i en häck. En av grenarna i häcken var en centimeter från att göra mig enögd:
Två stygn fem mm från ögat (5) - kopia.jpg

Fick nu nya motorer som gjorde rullen svårstyrd och osmidig att köra.


Två veckor efter förra vurpan:
På en smal trottoar kom jag för nära en tyngd till ett byggstängsel och tvingades släppa styrspaken med numera känt resultat. Vid landningen klarade sig konstigt nog ögonbrynet:
005.JPG


Det känns inte lika skönt avkopplande att ta en sväng med rullen, även om vi "mappat" motorerna för lite mer sansad gång. Får se om det ändrar sig när värmen kommer.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du kör ju värre nu än när du tävlade.

Men är det så vanligt att folk ramlar ur stolarna eller är du extra duktig?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du kör ju värre nu än när du tävlade.

Men är det så vanligt att folk ramlar ur stolarna eller är du extra duktig?

Nja... Man räknar väl vurpa per kilometer och då blir det inte så farligt?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag var och levererade ett nytt projekt till Laidback idag. Fantastiskt kul att se din samling Yamaha hojar. Tack för titten. Hoppas du orkar med IT-projektet och levererar bilder här. Ingen brådska förstås. /Lasse
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Väldigt nyttig information för denne "nye åkaren". Att fan tänka till före då nästan varje sekund man kör, så är det går det åt helvete nu så går det fan åt helvete på riktigt!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Inte för att jag vill förstöra sommaren för er, men här kommer några klipp som RSS lagt ut, direkt ur verkligheten.

I den första berättar Per om hur han vaknade upp till ett liv som ryggmärgsskadad och hur jävligt det är med trycksår.
https://www.youtube.com/watch?v=lCv5kKQLx5M


Och för er som vill fördjupa (!) er i trycksår berättar Madde allt. Det göttaste börjar vid 2.30 - lova att ni tittar färdigt!
https://www.youtube.com/watch?v=mzztgxid59I

Ja, det är ett riktigt arsel och Ja, det är benet hon sätter topsen mot. Välkommen till våran värld. :)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Inte för att jag vill förstöra sommaren för er, men här kommer några klipp som RSS lagt ut, direkt ur verkligheten.

I den första berättar Per om hur han vaknade upp till ett liv som ryggmärgsskadad och hur jävligt det är med trycksår.
https://www.youtube.com/watch?v=lCv5kKQLx5M


Och för er som vill fördjupa (!) er i trycksår berättar Madde allt. Det göttaste börjar vid 2.30 - lova att ni tittar färdigt!
https://www.youtube.com/watch?v=mzztgxid59I

Ja, det är ett riktigt arsel och Ja, det är benet hon sätter topsen mot. Välkommen till våran värld. :)

Fan, önskar nästan att jag inte tittat... men en bra påminnelse om att ta det varsamt nästa gång man är ute. Ta hand om dig Laidback och tack för att du delar med dig även om det handlar om tunga saker.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fan, önskar nästan att jag inte tittat... men en bra påminnelse om att ta det varsamt nästa gång man är ute. Ta hand om dig Laidback och tack för att du delar med dig även om det handlar om tunga saker.

Haha nej, när man ser hur hon kör in topsen flera cm under sårkanten så... Det bara kryper i baken, fruktansvärt! :zpy
Tack själv Loccone för att du tittar, och tänk efter före när du är ute och kör. :)



Trycksår kan drabba vem som helst som inte byter sitt- eller liggposition tillräckligt ofta. Men eftersom en ryggmärgsskada också drabbar känseln nedanför skadenivån, är det större risk att man får trycksår när man inte känner nåt. Och när man inte kan använda benen försvinner musklerna, alltså dämpmaterialet i rumpan.
Kvar blir ett tunt skikt med skinn som ska tåla att sitta på hela dagar, och det är därför extremt viktigt med rätt utprovad dyna i rullen.

Jag själv har det ganska väl förspänt, när jag kan sitta och veva på träningscykeln varje dag = muskler i baken. Dessutom kan mina assistenter slå en snabb flukt efter röda tryckmärken varje morron när jag står jag upp och får kallingarna neddragna innan duschen.

Har läst att på 50-talet dog hälften av de som kraschade ryggen av just trycksår, som sen blev infekterade och patienten dog, man visste helt enkelt inte hur man skulle ta hand om trycksår. T.ex. trodde man att det var bra att massera där röda tryckmärken uppstod, något som är absolut förbjudet idag då man lärt sig att det kan förvärra saken. Så det känns som läkekonsten kommit en rätt bra bit framåt sen dess.


Och så får jag väl erkänna att jag ville öka dramatiken, när jag sa att arslet i klippet var äkta. Det är det inte. Kanske.

Det här arslet däremot, ser väldigt äkta ut:
https://www.youtube.com/watch?v=atPgw1I9s6c
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Även fast jag har en farsa som kört sporthoj i 35 år och som har varit med om mycket längs vägen, som nu försöker få över all sin kunskap/erfarenhet på mig så har det varit väldigt nyttigt att läsa detta. Han har många gånger uppmärksammat mig på att det kan vara otroligt små marginaler som skiljer ett skrubbsår till total katastrof. Jag lyssnar på honom och försöker ta in alla råd han ger men det är bra att få läsa om upplevelser från de som faktiskt råkat ut för svåra olyckor. Det blir jäkligt påtagligt och jag sitter här och känner mig lyckosam som kan röra mina ben.

För mig blir det mc-kort nu i sommar och jag har hela tiden tänkt ta det jäkligt lugnt. Nu har jag inte någon hoj som bjuder till någon inspirerad körning men jag ska försöka ha den här tråden samt farsans ord i huvudet varje gång jag kliver på hojen sen.

Tack för att du delade med dig laidback och tack till er andra. Kämpa på!
 
Last edited:

Bunkee

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2018
Ort
Hajschaparal
Hoj
MT 09
Har ett armband som mina barn har gjort tillsammans med deras namn i. Det sitter sidan om tändningen så att det är det sista jag ser innan jag drar iväg. Just för att påminna om att det finns två knoddar som väntar på att jag ska komma hem.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tja!

Ett sånt skydd hade absolut räddat min nacke. Eller... Nu vet jag ju inte hur mycket våld nacken blev utsatt för, och inte heller hur mycket kragen skyddar mot, men den hade säkert motverkat mycket av kraften. Det är en sån skada jag har, en krosskada där jag dök med huvet först i backen.

Jag tänkte mig annars att mitt vanliga gamla ryggskydd gjorde mig nästintill odödlig, men tji fick jag. Nackdelen med skyddet du nämner är såklart att det inte funkar ihop med sporthojar, annars hade de funnits i MotoGP för länge sen.
Men för cross och hojar med upprätt körställning är de säkert användbar. Tex när custom-Leffe ska ut och åka med Berit på söndagarna, blir schnyggt ihop med fransjackan! :hihi

Jag började kika på nackskydd efter jag läste detta, verkar finnas för både gatbruk samt en version för RR.

https://www.revzilla.com/motorcycle/leatt-stx-road-neck-brace

EDIT: Tror dock en sån här är bättre. https://www.revzilla.com/motorcycle/spidi-full-dps-vest
 
Last edited:

Firestone

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2018
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ER6N
Otäckt och lärorikt, tack för att du låter fler lära av vad som kan hända.

Jag åkte av från en skenande häst en gång, och landade på huvudet. Det var ingen liten bit jag flög. Det knäckte till i varje kota i hela ryggen, men jag kunde snabbt komma upp på hästen igen. Vem vet hur nära jag var att bli en grönsak?

Ett liv helt utan risker medför hög risk för ett innehållslöst liv. Vi tar risker för att det är värt det.

Din avåkning kan ha orsakats av okänt epileptisk blackout eller en mötande dåre. Ingen vet.

Hoppas att jag har vänner kvar om jag hamnar i samma sits som du.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Man får skatta sig lycklig att man inte råkat ut för mer, så som man har kört. Men märker att man lugnat ner sig nu när man närmat sig 40 strecket. Nu är man ju ensamstående med en 4 och en 2 åring hemma. Så jag har ju inte ens tid att köra. Ännu mindre att ens stuka fotena
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top