Konsekvenser av hojåkning

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Laidback du slutar aldrig förvåna mig.
Skönt att allt gick så bra som det gjorde.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Fy fan det där jacket såg inge vidare ut, men du e verkligen en kämpe, jag som vart illamående när ja spräckte ögonbrynet på jobbet, men det va ju ingenting mot det där jacket, Vi på sporthoj kanske borde sponsra laidback med valfri arai hjälm? :yoparty (kanske inte arai carbon då) :fakta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
5-2 kanske inte är en sån dum idé ändå. 5 månader svullande och 2 dagar soppa eller hur är det? ;)

Jag är ny här på forumet och fixade mitt mc-kort i torsdags förra veckan. Har läst din tråd och det lämnar ingen oberörd. Är imponerad över Dig och din inställning till allt som hänt. Tack för att Du delar med dig.

5-2, ja... :hihi :tummenupp

Kul med en ny knutte ibland oss, tyckte själv att det var roligaste tiden (inte samma som vara bäst på att köra) innan man vande sig vid farterna. Men se till att inte bli som mig, jag vill inte ha fler konkurrenter till Permobilsponset vettu.


Laidback du slutar aldrig förvåna mig.
Skönt att allt gick så bra som det gjorde.
Ha ha, det får ju inte gå slentrian i tillvaron! :)

Fy fan det där jacket såg inge vidare ut, men du e verkligen en kämpe, jag som vart illamående när ja spräckte ögonbrynet på jobbet, men det va ju ingenting mot det där jacket, Vi på sporthoj kanske borde sponsra laidback med valfri arai hjälm? :yoparty (kanske inte arai carbon då) :fakta
Ang jacket sa min butler att nu har du verkligen hål i huvet!

Och vad lustigt att du nämner hjälm... När jag låg där, och hon som stannat med cykeln satt och höll i huvudet, så såg jag henne inte för att hon satt bakom min rygg. Nån försöker skoja att jag borde ha cykelhjälm på mig när jag är ute. Jag säger då "-Ähh, man vill ju inte se töntig ut!" Ingen skrattar.
När jag senare kollar bilderna som mannen tog, ser jag att hon hade - CYKELHJÄLM!! Att man aldrig kan hålla tjeften...
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När jag såg Bautistas vurpa igår, fifan... Deja vu, minst sagt! Ungefär så föreställer jag mig min landning, skillnaden är att hans huvud veks undan istället för att få hela kroppstyngden på nackkotorna. Den grabben hade tur.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Då är det riktigt illa. Hade du någon med dig eller kom du åt telefonen? Måste va riktigt tråkigt att ramla ur stolen för dig. Nästan så man ge dig en tröstpresent.

"Nästan"... man kan ju undra vad som krävs för att du ska ge honom en tröstpresent efter den här historien.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Va fan.. Har du börjar med botox? Blev pannan bättre efter skönhetsbehandlingen? För det var väl de det var?? :rolleyes:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Va fan.. Har du börjar med botox? Blev pannan bättre efter skönhetsbehandlingen? För det var väl de det var?? :rolleyes:

EcKsaCkt! Det var botoxet jag ville åt, men för att ha en täckmantel slängde jag pannan i asfalten. Man vill ju inte verka fåfäng! :crash
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi får heltenkelt hyssa om detta!:gnissla

Har du lagt upp bilder på rullen? Kittat den? Lättare batteri?? :tummenupp
Haha nej, inte pimpad över huvud taget. Väljer att ha den lite nedtonad, man vill ju inte bli ett kännetecken på stan.


Men på grund episoden med pannan i somras har jag äntligen fått ett bälte monterat, något som var på gång redan förra sommaren men blev mer, ehh... konkret nu.
Jag ville absolut ha ett bälte jag klarar att få dit och bort själv men vi hittade inget som funkade för mig. Däremot fanns det ett som jag får bort själv och det är ju egentligen det viktiga, man vill ju inte se ut som nån fastspänd galning där endast bältet hindrar mig från att jaga ifatt och bita folk. :dummer

Efter att ha vant mig vid tanken sitter det numera alltså ett rullbälte med rullen/hanen på vänster och honan på höger sida. Får bli så att mina butlers sätter fast bältet innan jag sticker iväg på mina expeditioner, och när jag återkommer till befolkade trakter knäpper jag bort bältet. Gott nog.



En annan sak jag retat mig på länge är att jag inte kommer åt att ladda rullen själv.
Jag kommer ca 35-40km på en laddning, men det kräver att batterierna verkligen varit fulladdade vid start. Det i sin tur kräver att jag verkligen börjar ladda direkt när jag kommer hem, det går inte att vänta tills assistenterna börjar senare på kvällen. Att ladda från helt tomt till fullt tar sisådär 15-17 timmar (10Ah laddare, 2st 73A batt).

Därför tänkte jag att en laddkontakt nånstans nere på vänster sida av rullen borde funka för mig. I måndags var de här och monterade ett fäste för kontakten (ett böjt och vridet plattjärn). Och tamejfan, funkade på första försöket! :tummenupp


Ytterligare två problem lösta!


Om någon elkunnig läser detta får hen gärna berätta hur det funkar att ladda batterier. Jag har fått berättat för mig att laddaren inte laddar fullt tills batteriet är fullt, att laddkurvan "trappar ned" på slutet. Är det därför det tar sån tid att ladda fullt?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej, satt och slösurfade lite och snubblade över detta klipp vilket fick mig att tänka på dig och den här tråden. For what ever det är värt postar jag den, du kanske tycker det är skit och flum eller så kanske ger den dig ngt. :) Med Vänlig Hälsning, E

http://www.break.com/video/the-power-of-lucid-dreaming-2764682

Ja, lite flum var det nog.

Men fifan om jag kunde drömma mig till att vara ute och åka hoj hela nätterna... Det skulle göra mig till en snällare människa. :krama



Mina nätter sen jag kraschade har blivit fyllda med icke-sömn. Vanligtvis har jag alldeles sagolikt ont i baken = att sova på rygg (med baken i madrassen) är uteslutet. Alltså ligger jag på sidorna och sover, inte så tokigt då baken får vila inför nästa dags sittning i rullen.
Tyvärr brukar tar det minst en timme innan smärtan lindras så det går att sova.

Då jag inte klarar att vända mig själv i sängen får jag hjälp med det, viktigt för att undvika trycksår. Kl. 02.00 kommer det alltså två personer som vänder mig till andra sidan. De måste instrueras hur jag vill ha täcket, hur huvudkudden ska ligga, hur kudden mellan knäna och under ena foten måste vara. Nackdelen är då att jag oftast är KLARVAKEN när de går därifrån, tar en halvtimme - timme att somna om.
05.00 kommer samma personer tillbaks och vänder mig till första sidan igen. Ny föreläsning om hur jag vill ha kuddar och täcke ordnat i sängen. Såhär framåt morgonen är det ännu svårare att somna om, inte alltid det lyckas.



Man kanske tycker att jag inte behöver vara så petig med ordningen i sängen, det är väl bara att ändra själv hur jag vill ha det?! Jo visst, men tack vare mina spastiska händer har jag plastskenor fastspända med kardborre. De spänner ut händerna nattetid och utan dem skulle jag till slut inte kunna öppna händerna alls på dagarna.
Tyvärr gör skenorna att det blir omöjligt för mig att greppa och flytta täcket och kuddarna, därför måste allt vara okej innan de som vänder mig går härifrån.

Jag gissar att ett par - tre timmar går åt till att somna om varje natt, irriterande.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ja, lite flum var det nog.

Men fifan om jag kunde drömma mig till att vara ute och åka hoj hela nätterna... Det skulle göra mig till en snällare människa. :krama



Mina nätter sen jag kraschade har blivit fyllda med icke-sömn. Vanligtvis har jag alldeles sagolikt ont i baken = att sova på rygg (med baken i madrassen) är uteslutet. Alltså ligger jag på sidorna och sover, inte så tokigt då baken får vila inför nästa dags sittning i rullen.
Tyvärr brukar tar det minst en timme innan smärtan lindras så det går att sova.

Då jag inte klarar att vända mig själv i sängen får jag hjälp med det, viktigt för att undvika trycksår. Kl. 02.00 kommer det alltså två personer som vänder mig till andra sidan. De måste instrueras hur jag vill ha täcket, hur huvudkudden ska ligga, hur kudden mellan knäna och under ena foten måste vara. Nackdelen är då att jag oftast är KLARVAKEN när de går därifrån, tar en halvtimme - timme att somna om.
05.00 kommer samma personer tillbaks och vänder mig till första sidan igen. Ny föreläsning om hur jag vill ha kuddar och täcke ordnat i sängen. Såhär framåt morgonen är det ännu svårare att somna om, inte alltid det lyckas.



Man kanske tycker att jag inte behöver vara så petig med ordningen i sängen, det är väl bara att ändra själv hur jag vill ha det?! Jo visst, men tack vare mina spastiska händer har jag plastskenor fastspända med kardborre. De spänner ut händerna nattetid och utan dem skulle jag till slut inte kunna öppna händerna alls på dagarna.
Tyvärr gör skenorna att det blir omöjligt för mig att greppa och flytta täcket och kuddarna, därför måste allt vara okej innan de som vänder mig går härifrån.

Jag gissar att ett par - tre timmar går åt till att somna om varje natt, irriterande.


Hur hade det fungerat med en madrass som ändrar form under natten.
När du sover så märker man antagligen inte detta.

Tänkte mig en madrass som fungerar lite som massagefotöljer.
Trycker på ena stället, och släpper efter på det andra.

Undrar hur kroppen reagerar på sånt :confused:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur hade det fungerat med en madrass som ändrar form under natten.
När du sover så märker man antagligen inte detta.

Tänkte mig en madrass som fungerar lite som massagefotöljer.
Trycker på ena stället, och släpper efter på det andra.

Undrar hur kroppen reagerar på sånt :confused:

Ja, det låter väl som en bra idé. Smart! :tummenupp Ska kolla med min arbetsterapeut när jag stöter ihop med henne nästa gång.

Minns att när jag var på Sahlgrenska och opererade armen så hade de en madrass som ändrade lufttrycket då och då under natten. Kompressorn som satt vid fotändan gick jättetyst och hördes inte. Men de små luftstötar den gav fortplantade sig i madrassen och lät R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R, inte ens kudden dämpade. Jag vaknade varje gång den startade, flera gånger i timmen kändes det som! :mad:
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Ja, det låter väl som en bra idé. Smart! :tummenupp Ska kolla med min arbetsterapeut när jag stöter ihop med henne nästa gång.

Minns att när jag var på Sahlgrenska och opererade armen så hade de en madrass som ändrade lufttrycket då och då under natten. Kompressorn som satt vid fotändan gick jättetyst och hördes inte. Men de små luftstötar den gav fortplantade sig i madrassen och lät R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R, inte ens kudden dämpade. Jag vaknade varje gång den startade, flera gånger i timmen kändes det som! :mad:

Vi tillverkar här i lilla Tranemo en säng som heter Care of sweden. De har tydligen riktigt bra madrasser som levereras till sjukvården. http://www.careofsweden.se/produkter/ :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi tillverkar här i lilla Tranemo en säng som heter Care of sweden. De har tydligen riktigt bra madrasser som levereras till sjukvården. http://www.careofsweden.se/produkter/ :)

Kanon att du berättar det nu!
Faktum är att det snart är dags att byta madrassen i min säng och det skulle va fint om mitt landsting hade avtal med Care of Sweden, ska kolla med arbetsterapeuten.



I min säng krävs det en rätt okej madrass eftersom jag inte kan vända mig själv och för att i det längsta undvika trycksår (som kan se ut såhär: https://www.google.se/search?q=tryc...a=X&ei=lR44VJ7-N-nnygPc1YHwDw&ved=0CAYQ_AUoAQ). Det gör att jag blir liggande tre timmar på samma sida innan de kommer och vänder på mig. "Jaha, och varför vänder de dig inte oftare då?" Jo, när jag blivit vänd tar det evigheter innan jag somnar om och skulle de komma oftare kan jag lika gärna strunta i att lägga mig.

Madrassen har jag för mig ska bytas vart fjärde-femte år eller så och det är nog tur att det inte är oftare, den kostar nämligen vansinniga pengar.
 

Smagatusk

Guest
Kanon att du berättar det nu!
Faktum är att det snart är dags att byta madrassen i min säng och det skulle va fint om mitt landsting hade avtal med Care of Sweden, ska kolla med arbetsterapeuten.



I min säng krävs det en rätt okej madrass eftersom jag inte kan vända mig själv och för att i det längsta undvika trycksår (som kan se ut såhär: https://www.google.se/search?q=tryc...a=X&ei=lR44VJ7-N-nnygPc1YHwDw&ved=0CAYQ_AUoAQ). Det gör att jag blir liggande tre timmar på samma sida innan de kommer och vänder på mig. "Jaha, och varför vänder de dig inte oftare då?" Jo, när jag blivit vänd tar det evigheter innan jag somnar om och skulle de komma oftare kan jag lika gärna strunta i att lägga mig.

Madrassen har jag för mig ska bytas vart fjärde-femte år eller så och det är nog tur att det inte är oftare, den kostar nämligen vansinniga pengar.


Hej!

Jag såg dokumentären på SVT (såg att du själv länkade till den nyss), om gymnasten. Känner du igen dig i hans situation? Har ni liknande skador?

Angående din nattsömn, jag antar att du inte har samma personal som kommer om nätterna? Om samma personer kommer hade du kanske sluppit instruera dem varje natt. Jag blev farsa för första gången för 2 veckor sedan och jag har aldrig saknat en hel natts sömn så mycket som jag gör nu. Dock är ju mitt problem bara tillfälligt...

Jag beundrar människor som dig som har en sån livsglädje trots handikapp och sjukdomar. Ni är ett föredöme.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kanon att du berättar det nu!
Faktum är att det snart är dags att byta madrassen i min säng och det skulle va fint om mitt landsting hade avtal med Care of Sweden, ska kolla med arbetsterapeuten.



I min säng krävs det en rätt okej madrass eftersom jag inte kan vända mig själv och för att i det längsta undvika trycksår (som kan se ut såhär: https://www.google.se/search?q=tryc...a=X&ei=lR44VJ7-N-nnygPc1YHwDw&ved=0CAYQ_AUoAQ). Det gör att jag blir liggande tre timmar på samma sida innan de kommer och vänder på mig. "Jaha, och varför vänder de dig inte oftare då?" Jo, när jag blivit vänd tar det evigheter innan jag somnar om och skulle de komma oftare kan jag lika gärna strunta i att lägga mig.

Madrassen har jag för mig ska bytas vart fjärde-femte år eller så och det är nog tur att det inte är oftare, den kostar nämligen vansinniga pengar.

Rätt stört att kroppen kan ta sådan skada av att ligga still.


Nu kanske inte detta är ett alternativ, men sömntabletter?
Fungerar det när någon väcker en?


Jag har aldrig provat.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Jag såg dokumentären på SVT (såg att du själv länkade till den nyss), om gymnasten. Känner du igen dig i hans situation? Har ni liknande skador?

Angående din nattsömn, jag antar att du inte har samma personal som kommer om nätterna? Om samma personer kommer hade du kanske sluppit instruera dem varje natt. Jag blev farsa för första gången för 2 veckor sedan och jag har aldrig saknat en hel natts sömn så mycket som jag gör nu. Dock är ju mitt problem bara tillfälligt...

Jag beundrar människor som dig som har en sån livsglädje trots handikapp och sjukdomar. Ni är ett föredöme.

Hej, och tack för de vänliga orden!

Alla ryggmärgsskador är väldigt unika och går sällan att jämföra rakt av, t.ex. alla med
C4-skador. För mig funkar vänster sida bäst, men å.a.s. har jag något bättre känsel i höger. Andra kanske har tvärtom.
Gemensamt är ändå att det mesta nedanför skadenivån är påverkat. Det yttrar sig i saker som spasticitet, smärta, problem med blåsa/tarm, trycksår och naturligtvis själva förlamningen i olika utsträckning för alla drabbade.

Gymnasten i programmet har haft en sagolik tur vid sin olycka. Redan efter ett par veckor kunde han börja röra benen för att senare börja gåträna. Och att han kunde gå utan stöd får mig att tro att han har ganska bra känsel i ben och fötter.
Om jag försökte gå utan gåbordet skulle jag ramla efter första steget, jag har absolut noll känsla för vad benen har för sig. Jag måste titta på fötterna hela tiden för att veta var de hamnar, benen kunde lika gärna vara radiostyrda.

Vid något tillfälle fick man se en röntgenbild på hans skada och det såg lite ut som att hans tredje nackkota (C3) "glidit av" resten av kotpelaren. Jag landade antagligen på huvudet i kraschen och fick en krosskada på C4-C5, alltså snäppet längre ned.
Vi har båda en skada på ryggmärgen, men där slutar nog liknelsen. Och sen undrar jag hur han kunde prata trots respiratorn? Måste ta reda på det.


En kille jag känner har 98% invaliditet, han trivs bra i sin manuella rulle som han tar sig fram rätt bra med så länge det är plant. Det beror till stor del på att han fick den slappa(re) modellen av förlamning och kan därför dra tillbaks armarna och få till hyfsade "påskjut".
Jag som inte ens har 80%, fick däremot den spastiska varianten på min lott, vilket gör att mina armar alltid är stela och spända. Det gör att jag inte får tillbaka armarna lika bra för ett nytt tag och känner mig som en fånge i den manuella rullen.
Likadant med våra händer; han har svårt att greppa en bulle på bordet medan samma bulle blir till mos i mina knytnävar. Om jag ens får in den i handen vill säga.

Vilken variant som är "bäst" är omöjligt att säga. Som att jämföra RD 350 med Goldwing, helt unika maskiner och bäst på olika saker.



Angående nätterna kanske jag skulle göra som du föreslår, att be om samma personal varje natt. Varför har jag inte kommit på det själv?! :dummer
Tack för tipset, ska överväga ett samtal till deras samordnare!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top