Konsekvenser av hojåkning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Oerhört bra skrivet med inlevelse. Fick nästan känslan att det var jag som låg på sjukhussängen och inte du Laidback. Med det sagt tror jag igen verkligen kan förstå vad du gått igenom förrän man själv är där. Jag tror många som läser tråden blir påminda om sin egen sårbarhet.

Jag hoppas att du kommer att vara kvar på forumet och dela med dig av dina erfarenheter även i framtiden trots att du själv inte längre har möjlighet att köra motorcykel.

Önskar att forskningen en dag kommer att göra framsteg så att folk med din typ av skador kan få sin känsel och rörlighet tillbaka av hela mitt hjärta. Kämpa på där. Väldigt imponerad över din livsglädje.
 

{Sleipner}

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2009
Ort
stockholm
Hoj
Förbrukade. Kawasaki er6 F. R1 06 Röd. R1 07 Vit Röd. R1 07 Svart. R1 08 Svart
kraschade själv min hoj för några veckor sedan in i en bil. De krävs nog en sådan för de flesta innan man slår av på gasen. Eller rättare sagt man lär sig nog aldrig helt men lite mer eftertänksam är man.

Jag tycker de är starkt att skriva här som du gör. ett stort :tummenupp för dig.
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Tack för att du delade med dig av din berättelse, gripande läsning.

Vanligtvis brukar det endast vara tidningsartiklar som man snabbt bläddrar förbi redan efter rubriken.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag vet inte vad jag skall säga mer än att jag känner med dig och tack för att du vill dela din historia med oss andra här på SH. Vem vet, kanske du räddat någon du med detta skapat lite eftertanke hos..
Ja det var det som var min tanke med tråden!
Att få folk att tänka sig för.
Att bara svinköra på roliga och bra ställen. Inte bara rutinsvina! Då kanske vi slipper några "onödiga" krascher.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack laidback för att du delar med dig. Jag behöver verkligen bli påmind, då jag som Starstriker också har två små pojkar som behöver mig. Jag har lite ångest för förra veckans bravader, och har gått i samma tankar som dig Starstriker. Mitt enda problem är att hornen växer fram ibland, och jag låter mitt alter ego ta över ..
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Mycket stark av dig att dela med dig av det som hänt dig och jag hoppas det kan leda till eftertanke till dom som behöver det!
Jag menar inte detta som någon form av "moraltant", men som motorcyklist måste man alltid ha marginalerna på sin sida då man trots fin skyddsutrustning är mer eller mindre naken i trafiken om man jämför med tex en bil.

Jag vet själv vilken TUR jag haft vid mina krascher, som också en gång resulterat i lång sjukhusvistelse med respirator, nackfixering o morfin dimma. Men min ryggmärgsskada har bara inneburit att jag inte har någon känsel i halva kroppen och att det konstant känns som om någon står och slickar skinnet på mig med en gasolbrännare, samt att jag har tappat medvetandet pga att det fortfarande finns svullnad kvar kring hals och nacke, som gör att inte blodet har helt fri väg... Min olycka hände på bana, men hade den hänt på landsväg så hade jag förmodligen inte varit med längre.

Har själv åkt ambulans 5 gånger sedan 2006 (3 gånger hojrelaterat), så man är förb… trött på sjukhus… och hade det berott på egna tabbar, så hade jag lagt ner hojkörandet för länge sedan.
I år har jag dock sluppit ambulansåka, men tyvärr inte att ligga på sjukhus…

Som sagt oerhört stark av dig och mycket bra skrivet, du borde nog fundera på att skicka in material för att få det publicerat, för det sätt du skriver på väcker eftertanke och kan säkert rädda liv!!!
 
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Mycket bra skrivet.. Själv har jag klarat mig undan väldigt lindrigt rent fysiskt när jag klotat, skrapsår, hjärnskakning, ett brutet nyckelben. Det som tagit mest stryk är suget att köra. Sista gången jag gick omkull kändes det inte kul att åka längre så nu har jag lagt det på hyllan. Det jag tänkte mest på efter var vad som kunde ha hänt, om jag hade åkt in i räcket, om bilen bakom mig inte hunnit bromsa, en massa sånt. För min del räcker det nu och när man läser såna här trådar känns det beslutet bara mer och mer rätt.

Konvalecensen kan ju vara sjukt lång och utdragen för den där typen av skador, jag hoppas du inte stannat av i den utan att det går framåt föt dig!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack hörni!

Jo, det här hände i en lång vänsterböj och antagligen satt jag väl och glodde på mätarna eller nåt. Det var vanlig trist 90-väg så jag körde inte tillräckligt "inspirerat", kanske.
Eftersom jag tappat minnet från den dan så har jag ingen aning om vad som hände.

kunde inte släppa tanken på detta ämne .. jag krashade själv för att jag inte var tillräckligt uppmärksam. Det var en härlig kurvorgie, och jag upplevde det som ett skönt rus, där man kör instinktivt, reptilhjärnan kör, och man upplever sig själv nästan som en passagerare efter en härlig joint. In the zone, för er som känner till uttrycket. Tyvärr är det här tillståndet också förenat med längre reaktionstider .. hann inte reagera på att vägen svängde tvärt efter ett krön, så jag flög ut i åkern, men jag hade tur och klarade mig med lindriga skador.
Vill bara passa på och varna för det här ruset lite, och uppmana er till att försöka fokusera på att hela tiden analysera vägen och leta efter möjliga risksituationer, i stället för att bara köra i trans
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt oerhört stark av dig och mycket bra skrivet, du borde nog fundera på att skicka in material för att få det publicerat, för det sätt du skriver på väcker eftertanke och kan säkert rädda liv!!!
Antagligen får det här betydligt många fler att köra med mer eftertanke än högre bötesbelopp, ja. Jag betalar så otroligt mycket hellre 4000kr än hoppar runt nån månad på kryckor. Jag hade kunnat betala betydligt mycket mer än så för att slippa ha ont halvt oavbrutet sen 10:50 28/6 för två år sen. Eller bara för en dag kortare med stödkrage den sommaren!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Oj, vilket gensvar!
Bra att alla tar åt sig, det var min mening med tråden!

"Superlight", ja jäklar! "Slicka skinnet med gasolbrännare" perfekt beskrivet!
Jag känner likadant på framsidan av axeln ibland. Gissar att det blir så på gränsen mellan områden med full och ingen känsel.

Men att få det vi avhandlar publicerat...njääe, inte ska väl jag...

Tack allihop för alla värmande ord, ROLIGT!!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du var ju en av dom som tog mig in i den här hobbyn så jag har dig att tacka för mycket, du var ju en av de erfarna snabba killarna. Sen så är det faktiskt så att vi blir alltid glada när du dyker upp på klubben. Du är trots allt den enda hedersmedlemmen vi har.

Hur många får plats i din bil? Vi borde åka på något äventyr.

Skickar ut en länk till tråden på klubblistan.

Appropå publicera. Det kan vi prata mer om, har en idé.
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag älskar sättet du beskriver det som hänt, och tipset om att verkligen vara närvarande när man kör. Du har absolut inte förstört sommaren för mig, kanske snarare tvärtom? Det du skriver är insiktsfullt!

Vad hade du för skyddsutrustning vid olyckan? Vore intressant att veta oavsett - om du hade bra skydd så är ju det ett exempel på att man inte är odödlig bara för det, och annars så är det ju en orsak för folk att använda skydd. Tror du att du hade överlevt utan skydd?

Hur fort gick det? Om du inte vet så är det intressant att veta hur fort du brukade köra på såna vägar innan olyckan. Jag körde själv omkull i ca 70 i våras och klarade mig då utan en skråma (till skillnad från hojen, som blev skrot). Har försökt omvärdera min syn på varför och hur jag kör mc sedan dess.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du var ju en av dom som tog mig in i den här hobbyn så jag har dig att tacka för mycket, du var ju en av de erfarna snabba killarna. Sen så är det faktiskt så att vi blir alltid glada när du dyker upp på klubben. Du är trots allt den enda hedersmedlemmen vi har.

Hur många får plats i din bil? Vi borde åka på något äventyr.

Skickar ut en länk till tråden på klubblistan.

Appropå publicera. Det kan vi prata mer om, har en idé.
Oj, ja de orden blev jag varm i hjärtat av att höra!!
Men erfaren och snabb... jag? ..tihi..

Jag ska rycka ur tummen och komma ner och besikta så det går anständigt till, vi vill ju inte veta av några oegentligheter!
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Den hobby vi har är förenat med livsfara. Men så är så mycket annat i livet. Tycker ingen ska oroa sig för det njut och kör med insidan.

Visst kan det vara lite själviskt när man har barn och familj. Men man måste få leva sitt liv. Kan själv fundera över sånt när man t ex. sitter framför sh men väl på hojen är det bara koncentration.

Önskar alla en härlig säsong!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag älskar sättet du beskriver det som hänt, och tipset om att verkligen vara närvarande när man kör. Du har absolut inte förstört sommaren för mig, kanske snarare tvärtom? Det du skriver är insiktsfullt!

Vad hade du för skyddsutrustning vid olyckan? Vore intressant att veta oavsett - om du hade bra skydd så är ju det ett exempel på att man inte är odödlig bara för det, och annars så är det ju en orsak för folk att använda skydd. Tror du att du hade överlevt utan skydd?

Hur fort gick det? Om du inte vet så är det intressant att veta hur fort du brukade köra på såna vägar innan olyckan. Jag körde själv omkull i ca 70 i våras och klarade mig då utan en skråma (till skillnad från hojen, som blev skrot). Har försökt omvärdera min syn på varför och hur jag kör mc sedan dess.
Min utrustning trodde jag inte ens var intressant att ta upp men okej!

Hjälm:Nolan n94 repor på visiret och högt upp på pannan samt rikligt nerblodad!
Handskar:Held Akira (?) oskadade
Stövlar:prexport nåt ca 1800:- oskadade
Ställ: Dainese Monza oskadat men sönderklippt (av sjukvården!)
Ryggskydd: Dainese gammalt har varit med om måånga krascher...

...alltså inga posörgrejer men inget junk heller.
Vägen var en trist 90-väg,, och jag hade nog hållt 120 normalt sett kanske.
Sen var det en trist vänster där jag satt och glodde på annat, gissar jag.
Jag kom utanför asfalten och ner i diket.

Där flög jag vidare ut på åker och dök på huvudet, därför krossade kotor som en dykskada,
inte avbrutna som om jag rullat mot en trottoarkant t.ex.

Ja, där ungefär började mitt nya liv som "roadkill"!
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Bra berättat där laidback, inte för att få folk att sluta köra utan att förstå riskerna.

Har kört hoj i 30 år med ett antal krascher i bagaget men så tog "turen" slut för ganska exakt 14 månader sen. Är instruktör inom SMC och vi höll på att förbereda förra årets kurser, hade satt dit en väska bakpå ,en som jag inte använde så ofta, vi hade letat på ett ställe där vi skulle träna bromsning när något händer med väskan som åker in i bakhjulet med en stor krasch som gjorde mig förlamad från axlarna och nedåt. Sitter i elrulle idag och styr både den och datorn via en hakstyrning.

Skulle jag köra hoj igen om jag kunde = JA
Skulle jag rekommendera andra att ta hojkort = JA
 

apmojt

n00b
Gick med
7 Sep 2009
Ort
Värmdö
Hoj
GSX-R 750 K01
"Inspirerande" är fel ordval men hittar inget bättre just nu. Stora creds för texten, insiktsfulla ord blandat med rätt inställning, från en som inte bara pratar utan även upplevt. Stort av dig att göra den postningen!

Med risk för att låta pretto, det är texter som den här, bedrifter som det du gjort, som på riktigt kan rädda liv i sommar. Jag lär i alla fall försöka ha dina ord i bakhuvudet när man drar det där extra på rullen. För det är bara en tidsfråga innan en hårdare crash är ett faktum just nu...

Återigen, bugar.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Skulle jag köra hoj igen om jag kunde = JA
Skulle jag rekommendera andra att ta hojkort = JA

Tack till alla som ger oss en inblick i baksidan.

Så som du tänker jag lite aRWe. Ska jag avstå helt för att något kan hända? Nej. För om nåt händer en dag, och gör att jag aldrig mer kommer åka hoj, då kommer jag ångra alla gånger jag avstod.
Men händer något så jag lär ju ångra just den ödesdigra gången. Men ännu mer alla gånger jag inte gjorde det jag ville, när jag kunde.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top