Konsekvenser av hojåkning

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Tack för att du delar med dig! Nu för man en liten tankeställare inför denna lördagsturen,nästan så man vill skippa den helt. Men man kommer aldrig ha kul om man ska gå runt och vara rädd för saker!
Hoppas innerligt att om jag råkar ut för en större olycka så ska olyckan ta mitt liv och inte min rörlighet.

Skål på er hojjbröder:tummenupp
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Tack för att du delar med dig! Nu för man en liten tankeställare inför denna lördagsturen,nästan så man vill skippa den helt. Men man kommer aldrig ha kul om man ska gå runt och vara rädd för saker!
Hoppas innerligt att om jag råkar ut för en större olycka så ska olyckan ta mitt liv och inte min rörlighet.

Skål på er hojjbröder:tummenupp

Ta INTE illa upp, men du måste verkligen tänka på vad du säger här!

Det finns SÄKERT många som tänker precis som du, men man säger det aldrig!!! Framför allt inför folk som faktiskt blivit så svårt skadade att dom tappat rörelsen...

Det finns folk som fortfarande lever ett relativt normalt liv trots sina skador... Det är en omställning man måste vänja sig vid men tillslut så blir det ens vardag, något man inte tänker på och lever vidare...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hoztic, tackar!

Jo, en del har mer tur än andra! Men jag fick åtminståne göra nåt meningsullt som omvärlden kommmer att hylla mig för! HÄPP!!

En kille jag lärt känna under resans gång stod på en trappstege och grejade med nåt i taket. Stegen välter och killen slår ryggen mot en byrå...
Han låg och skrek på hjälp i sex timmar! I fickan låg mobilen och ringde, men han kunde inte röra armarna...
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tack för dina målande beskrivningar. Det känns nyttigt att läsa historier som dina, (era).

Bara att få med sej en gnutta vett och eftertänksamhet innan man löder iväg är mycket värt.

Sent with one hand in the air!
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Tack för att du delar med dig!

Sitter du nu 5 år efter fortfarande i rullstol? eller missförstod jag?
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Det blir inte alltid som man har tänkt sig.

Låt oss alla vakna upp imorgon till en dag som blir som vi kan tänka oss. Lite eftertanke ökar chanserna till det. Du sprider eftertanke, tack så mycket o ha det fint.
 

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Ort
Koja i slottskygen
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10
:Bugar Tack för att du delade me dig av din erfarenhet! Man får sig verkligen en tankeställare......saker händer av en anledning:gnissla
Tack igen o all heder till dig o dina nära som finns där när du behöver de :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Sätta på sig allt och bara ååååka... glida med på naturens krafter och ha full kontroll på allt i lagliga 70-80...
Den känslan av kontroll är som bortblåst i 170-180! Då går tankarna istället till "bromsar jag tillräckligt, lås inte hjulen lås inte hjulen, lutar jag tillräckligt SHIT jag missa växeln Oh JÄVLAR JAG KOMMER UT I MÖTANDE AAAAAAAH BROOOOMSA!!!"
Exakt så känner jag! Det som frälste mig till att åka MC var njutningen av att på ett direkt sätt uppleva naturen samt friheten över att åka vart jag vill på ett smidigt och avslappnat sätt. När jag pressar mig till att köra fort blir det obehagligt. Mina sinnen hänger inte med och jag blir stressad. Speciellt när jag deltar på en gruppkörning och pressar mig själv till att hänga på de andra. Jag kommer att hålla mig till hojar som är gjorda för att köras lugnt och är behagliga att köras i ett softare tempo. Det blev gips förra sommaren, med den turen att skadan skulle läka nästan helt och hållet. Nästa gång kommer jag antagligen inte ha samma tur. Därför ska jag undvika att det blir en nästa gång så gott jag kan.

Tack för att du delade med dig TS!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Laidback jag har en fråga och jag hoppas du inte tar illa vid dig av den:
Man hör ofta "folk" säga att om de kraschar så dör de hellre än att bli ett "paket". Det låter i din berättelse som att du spenderat en del tid som just paket. Hur tänkte du om sådant medans du låg där och inte kunde prata? Och hur tänker du om sådant nu?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tack laidback för din(a) historia(er) (läst dina inlägg tidigare)! Verkligen starkt av dig att dela med dig och ge oss en påminnelse om hur jäkla lätt hänt det faktiskt är...

Jag hoppas verkligen att vetenskapen/sjukvården tar de steg framåt så de inom en överkomlig framtid kan lappa ihop din rygg igen!
Du verkar inte främmande för att återigen få grensla en hoj och jag håller tummarna för att den dagen kommer.

Skrattade åt liknelsen med Steven Seagal, men den käre tjocke B-filmsskådisen är en mes i jämförelse med dig. :tummenupp
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Sambons morbror råkade ut för en ostabil stege, varpå hans rygg träffar den enda stenen på gräsmattan nedanför, efter ett fall på runt 5+ meter. Han överlever, men blir liggande ett bra tag innan grannen dök upp. Numer, snart två år senare är han halvkroppsförlamad med allt vad det innebär, ensamt boende och vägrar hemtjänst.

I hans sits, då han var 63 när han föll om jag minns rätt, så hade det varit mer humant om han fått kila vidare. En skogsmänniska som spenderat hela livet i skogen med häst och dragit ved, det var hans liv. Det gav honom en fysik som en atlet, vilket kan ha hjälpt honom att överleva, nu sittandes, tittandes ut genom fönstret på skogen där han helst skulle vilja vara.

Han tappade det enda intresse han hade och har ingen vilja att lära sig någonting nytt, något modernt som kan aktivera honom där i rullstolen t.ex. Han jobbar som hårdast på att göra sig ovän med alla han känner på olika sätt, "lashing out" om man säger så, då han mår rejält dåligt. Rejält laddat bankkonto hjälper inte när man har otur, kan man väl sammanfatta det med i hans fall.

Det vi i hans närhet (om än på 25 mil) lärt oss är att man ska leva livet medan man har möjligheten och att oturen kan slå till när som helst (förutsatt att man inte utmanar döden med ordentligt taskiga odds var dag, då kommer det nog som ett brev på posten), under nästan vilken aktivitet som helst. Som han sa själv... han hade lika gärna kunnat trilla för 30 år sen när han gjorde exakt samma sak på samma sätt, bortsett från att trilla ner.

Personligen skulle jag nog välja att överleva och hamna i rullstol, om valet gavs, förutsatt att jag får ha sinnet och överkroppsmobiliteten i behåll. Skulle nog värdera det högt att få se mina döttrar (2+ år / 1 vecka gamla) växa upp, även om jag inte kan springa jämte dom, om nu oturen skulle slå till i ett ovaksamt ögonblick.

Väl skrivet i alla fall laidback, det är såna där historier man skänker en tanke medan man trycker på krukan och drar åt handskarna innan man vinkar till sambon och döttrarna och far iväg på en hojtur.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sambons morbror råkade ut för en ostabil stege, varpå hans rygg träffar den enda stenen på gräsmattan nedanför, efter ett fall på runt 5+ meter. Han överlever, men blir liggande ett bra tag innan grannen dök upp.

Såna här trådar får en att tänka till en extra gång. Jag gillar verkligen mitt hojåka. Jag kör förhållandevis försiktigt, men det är ingen garanti för att man skall slippa otrevliga olyckor. Sen jag fick två småkillar kom allt i en annan dager. Det är fortfarande kul att köra, men glädjen grumlas av att man känner sig egoistisk som utsätter sig för såna risker och i förlängningen riskerar att inte finnas där för sina barn.

Olyckan kommer när man minst anar. En granne när jag var liten gick en vintermorgon iförd morgonrock och tofflor ut för att hämta tidningen i villaområdet. Han halkade och bröt nacken.

Man bör nog vara (mer) tacksam över alla de dagar då man är hel och frisk.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Laidback jag har en fråga och jag hoppas du inte tar illa vid dig av den:
Man hör ofta "folk" säga att om de kraschar så dör de hellre än att bli ett "paket". Det låter i din berättelse som att du spenderat en del tid som just paket. Hur tänkte du om sådant medans du låg där och inte kunde prata? Och hur tänker du om sådant nu?
Så tänkte jag nog själv också tidigare
numera har jag träffat så många olika typer av "paket". En del kan bara röra huvet och andra är helt "avklippta" från bröstet och neråt (tror Tomas Fogdö hör hit) men har fullkänsel/rörlighet i överkroppen.
Men jag nog inget riktigt paket, allt funkar men j---t illa.

Tidigare tänkte jag mig ett paket som en dreggelpotta som inte fattar nått, men nu förstår jag att allt inte är svart eller vitt.
Men det är klart att i början var inte alla dar rosenskimrande!
Det första jag kunde röra på var ena foten, sen en arm osv...

Idag kan jag lärt mig att raka mig, bläddra i tidningar, har hittat en mobil jag kan trycka på. Visst ja, jag kan trycka det jag skriver nu!
Det bästa är att jag klarar mig själv, utan assistenter, några timmar så jag kan åka en sväng på byn med rullen!
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag och min fru och min kompis åkte omkull föra sommaren och vi klara oss oförskämt bra! Min frus tumme krånglar lite ibland jag känner av ett knä men vad är det ? Jag beundrar alla som biter ihop och går vidare :)
 

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Jag vet inte vad jag skall säga mer än att jag känner med dig och tack för att du vill dela din historia med oss andra här på SH. Vem vet, kanske du räddat någon du med detta skapat lite eftertanke hos..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack ska ni ha!

En sån här tråd skulle nog inte funka på Zatzy!
Det krävs nog knuttar som själva kraschar lite här och där själva för att förstå vad det handlar om! Vi lever nära faran, kanske därför vi gillar hojar?

Jorå, det är lätt att hamna i rullstol har jag förstått.
En dam jag träffade blev delvis förlamad efter en röntgning (heter det så?) med kontrastvätska på sjukan.
En äldre pensionerad busschaufför halkade i trädgårn och slog i ett trappsteg,
sen var det kört.
Sen var det en yngre hjälte som körde bil på fyllan. Körde 160 och voltade ut på en åker och eftersom han inte hade bälte flög han ut genom takluckan!
Bil+fylla+160+obältad= 4 rullstolar totalt!

Ja ni ser, det är inte bara hoj som är farligt!


Edit: Ja alltså, hon blev lam när de injecerade vätskan i ryggen
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top