Hedenbasen...

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Då det verkar råda oklarheter om vad som gäller Hedenbasen och körning där skriver jag några rader..


Det är försvarsmakten som använder Hedenbasen som övningsområde, detta togs över från F21 för mer än 10år sedan (satt med på mötet då man bestämde vilka som skulle nyttja basen). Då bestämdes att det var Hemvärnet, FMCK, dåvarande AF1 (lågflyg övningsområde) och hoppklubben LUFK (denna är upplöst sedan många år). Jag brukar nu boka denna för bla FMCK/SMC avrostning men även för "vanliga" FMCK körövningar samt träning på de manöverbanor vi har markerade men vanligtvis bokar jag ej upp basen då jag har en stående körorder för hela skjutfältet (och rätt att utfärda sådana).

Vi har medvetet valt att inte boka hela Hedenbasen vid våra mer frekventa FMCK aktiviteter då detta inte känts nödvändigt men SÄK-C tycker att vi skall göra detta ändå men vi väljer fortfarande att inte låsa igen då det brukar gå att samsas (Hedenbasen är STOOR). I helgen framkom det lite "gnäll" när vi ville låta en nybörjare slippa störande trafik (eg att betrakta som buskörning med kollisionsrisk) och bad en person undvika att störa under en kortare tid (första gången det varit ett problem). Alternativet är då att låsa igen Hedenbasen och detta är inget vi vill då det bör gå att samsas :) Bla blev jag själv bortkörd av F21 jaktlag som jagade älg där för några år sedan, detta slutade med att de blev bortkörda :D

Vad som är nytt för i år är att Älvsby Flygklubb har fått ett tillstånd att nyttja det man önskar på Hedenbasen (så länge detta ej krockar med militär verksamhet) under vardagar 09-17 samt ett antal helger, då denna verksamhet innefattar segelflygplan som av naturliga orsaker måste landa när landning påbörjats (går ju liksom inte att göra om landning utan motor). Hur och när detta kommer att bedrivas kommer att anslås på Hedenbasen samt att vägbommar mm kommer att hänvisa/avvisa (där så krävs för säkerheten). En tanke med att tillåta denna verksamhet är att man får en mer "ordnad" verksamhet men detta är bara på prov då policyn är att ej tillåta ngn form av civil verksamhet på militära övningsområden.

Mao så bör man titta sig för så man inte möter en landande segelkärra, dessa har smala "vassa" vingar och kan vara riktigt svåra att se när man möter dem rakt frammifrån :död

Uppdatering... Ch I19 har i helgen efter påtryckningar från Polisen (pga det Streetrace som var där i lördags)beslutat att Hedenbasen skall hållas låst och de som har "behörig" anledning att vara där får hämta ut nycklar hos Säk C mao så är Hedenbasen nu igenbommad och skyddsvakterna bevakar att den så är (skyddsvakten låste basen idag utan att meddela Säk C så jag fick tillstånd att klippa låsen då skyddsvakten ej hade meddelat Säk C om detta men nu sitter det "rätt" hänglås där igen). Tråkigt att man tagit detta beslut men inte helt oväntat då pga all vandalism som skett där de som de idag sa "fått hämta ca 2st utbrända bilar/vecka"
 
Last edited:

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Tack för upplysningen! :tummenupp
 

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Bara en sådan enkel sak som ett modellflygplan gör nog tillräckligt ont att få i hjälmen om man dammar på i 250+km/h...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Uppdatering... Hedenbasen är STÄNGD

Ch I19 har i helgen efter påtryckningar från Polisen (pga det Streetrace som var där i lördags)beslutat att Hedenbasen skall hållas låst och de som har "behörig" anledning att vara där får hämta ut nycklar hos Säk C mao så är Hedenbasen nu igenbommad och skyddsvakterna bevakar att den så är (skyddsvakten låste basen idag utan att meddela Säk C så jag fick tillstånd att klippa låsen då skyddsvakten ej hade meddelat Säk C om detta men nu sitter det "rätt" hänglås där igen).

Tråkigt att man tagit detta beslut men inte helt oväntat då pga all vandalism som skett där de som de idag sa "fått hämta ca 2st utbrända bilar/vecka". Under nästa vecka och en vecka till kommer Älvsby flygklubb att nyttja basen 7dgr/vecka, dvs 14dgr och vi har fått "order" om att vi måste låsa efter oss, planen var ju att det skulle gå att samsas under denna tid men nu har Försvarsmakten gett nya direktiv som helt skall stänga obehöriga ute.

Lite tråkigt att man i fortsättningen lär vara ensam där inne när vi kör manöverbanor, är ju kul när annat MC-folk tittar förbi, ska undersöka huruvida det är möjligt att släppa in viss verksamhet när jag ändå är där..
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Ja det var ju tråkigt!
Men jag måste undra hur polisen tänker. är det bättre med streetrace på allmän väg?
Jag förstår att det kan ha varit störande ljud för boende i byarna runt basen och de är väl nöjda.
Sen tror jag inte på att det har brunnit två bilar i veckan där, men är det sant så fortsätter säkert bilar att brinna nån annan stans.

Nåja trist är det iaf!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ja det var ju tråkigt!
Men jag måste undra hur polisen tänker. är det bättre med streetrace på allmän väg?
Jag förstår att det kan ha varit störande ljud för boende i byarna runt basen och de är väl nöjda.
Sen tror jag inte på att det har brunnit två bilar i veckan där, men är det sant så fortsätter säkert bilar att brinna nån annan stans.

Nåja trist är det iaf!


Jag som bor i närheten har då inte hört någon gnälla om ljud.

Försvarsmakten säger att de ansvarar för vad som sker på deras övningsområden och att Polisen nu bett dem låsa så av vad jag uppfattade av Skyddsvakten så är det efter påtryckningar från Polisen som chefen I19 beslutat om låsning. Håller med dig om antal brunna bilar men detta var vad skyddsvakten sa till mig.

Precis.. Streetracen fortsätter men nu på sämre ställen, Polisen fattar som vanligt inget :huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Streetracen fortsätter men nu på sämre ställen, Polisen fattar som vanligt inget :huvet

Precis som på de flesta andra ställen, alltså. Man är snabb med att påtala att man jobbar för trafiksäkerhet och upprätthållande av lag och ordning. I verkligheten handlar det bara om att maximera intjänandet av bötespengar, maktmissbruk, arrogans och att se till att individen inte har för roligt...
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Jag som bor i närheten har då inte hört någon gnälla om ljud.

Ok det var ett antagande från mig, men någon är det som tipsar polisen.
Visst ryktet går och når säkert polisen, eller så får dom tips från allmänheten.

I lördags var det väldigt få bilar och lite publik på plats och denna gång bröts körningen av att civilbilen som kom ställde sig mitt på flygrakan innan något "race" kördes.

Kontentan av detta blev att de "livsfarliga streetrace bilarna" ställde sig på kvantum parkeringen istället.
Där var det ingen som brydde sig, en målad polisbil körde förbi och såg att vi stod där men gjorde inget!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Av vad jag förstår nu så innebär denna "nyordning" med låsning inget hinder för FMCK/SMC arrangemangt på basen utan är nog istället en fördel då obehörig trafik ej förekommer.

Då det är Ch I19 som beslutat om stängningen har jag informerat de som pysslar med streetrace på basen om att ta ett snack med honom, kanske är det lönlöst men om man inte försöker ha en dialog kommer man absolut ingen stans. Kanske är en variant att hålla racen på dagtid för att slippa "svansen" som skräpar ner och då även få "störningen" under dagtid. Dock har Försvarsmakten en massa miljöregler att hålla sig till och tillåter de en bullrande verksamhet på sin mark lär även ev streetrace ingå i denna så det är nog ingen lätt sak att lösa inom deras regelverk.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top