Hojvalstråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
MT-09 eller motsvarande tycker jag låter som ett utmärkt val. Eller en äldre Aprilia Tuono V2 och liknande. Allt över 100 hk och vissa med marginal. Jämfört med 07 beror det nog mest på vilken karaktär du föredrar, twin eller trippel.

Honda är snygg, men efter ett antal hojar och provkörningar genom åren kan jag bekräfta att du är på rätt väg som hellre kikar på vikt och hanterbarhet.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Är detta verkligen hojvalstråden? Känns väl kort...

Nåväl, jag behöver råd.
Körde några olika hojar idag bla CB1000r
Hade nästan bestämt mig för en sådan innan jag testade den men efter provkörningen av en mindre i mellanklassen kände jag, den är för stor och tung. Så vad finns som är bra med pulver i men inte så tung? Behöver verkligen inte ha 160hk men gärna kring 100hk. Sedan bör priset vara sub 100kkr...så MT-09 skulle gå men blir den en best eller är den hanterbar för en medelålders farsa som vill finnas kvar ett tag till? MT07 har jag inte testat men är den för tam? Och hur känns cb650r? Borde testat den men glömde bort det...
Vill ha en körglad hoj som är lätt... och med bra vrid..och även kunna behålla kortet...o livet..
Med CB1000r kändes det att denna kommer inte funka, hornen växte rejält och under 100km/h var inget kul...

Är högst partisk i mitt förslag men det låter som du behöver en Ducati Hypermotard 939.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Vad tror ni om Z900, den saknar TC och lullull..men har fått hyfsade resultat.
Jag är rädd att MT09 kommer vara ett monster, vill ha en enkel lätt och lättsvängd hoj som en 600 men med bottenvrid och som inte är hysterisk utan med effekt under kontroll
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hypermotard är en trevlig hoj, dock ganska dyr i inköp och att äga. Men visst är den snygg. Ska se om jag kan få testa en 939.
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Bara med dig skämta aprillo. Men eftersom du inte "högg" på ironin är du förmodligen född -90 eller senare. Det är rätt spännade att köra i 200+ med en gammal 70-talare!
Hehe, trodde du kopierat fel länk:)
Ja, jag är närmare 50 än 30...Så när jag var liten såg hojarna ut sådär:)
Jag har kollat en del klipp på Youtube och alla säger MT09 är en riktig värstinghoj. Jag är rädd att den är för extrem, jag ska provköra men om alla varnar för typ att den alltid går på bakhjulet och att man får vara försiktig så då tänker jag att det kan bara bli jobbigt att köra en sådan hoj. Lutar isf mer åt MT07 eller CB650r...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vad tror ni om Z900, den saknar TC och lullull..men har fått hyfsade resultat.
Jag är rädd att MT09 kommer vara ett monster, vill ha en enkel lätt och lättsvängd hoj som en 600 men med bottenvrid och som inte är hysterisk utan med effekt under kontroll
Jag tror det är MT-10 du tänker på. 09 med 115 hk och 3 cylindrar är knappast ett monster.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hehe, trodde du kopierat fel länk:)
Ja, jag är närmare 50 än 30...Så när jag var liten såg hojarna ut sådär:)
Jag har kollat en del klipp på Youtube och alla säger MT09 är en riktig värstinghoj. Jag är rädd att den är för extrem, jag ska provköra men om alla varnar för typ att den alltid går på bakhjulet och att man får vara försiktig så då tänker jag att det kan bara bli jobbigt att köra en sådan hoj. Lutar isf mer åt MT07 eller CB650r...

Stirra dig inte blind på effekten, en Yamaha RD 350 med ca 60 hk är vildare än en Yamaha MT-10 med 160 hk...
Hur "vild" en modern hoj är sitter i högerhanden...
Däremot förstår jag din tanke med att köpa en hoj som är rolig och levande i vanliga hastigheter, och då är en naken hoj i mellanklass segmentet spot on.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är du ute efter hoj med känsla av vrid så är Mt-09 ett bra val. Trippeln drar mysigt från botten. Visst kan den vara vild och köras på ett hjul, men det går bra att styra. En fyrcylindrig på 6-700 cc känns väldigt tom i botten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det roligaste och mest hanterbara jag har kört är MV Agusta Brutale 800. Annars är väl en Triumph Street Triple trevlig, men kanske lite tunn i botten.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det lutar mot MT-09, får väl se till att provköra den
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Det lutar mot MT-09, får väl se till att provköra den
Hade en när jag tog körkort, lättkörd och trevlig och du behöver absolut inte oroa dig för att den skulle vara för snabb eller svårkörd. Mkt hoj för pengarna helt klart.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hade en när jag tog körkort, lättkörd och trevlig och du behöver absolut inte oroa dig för att den skulle vara för snabb eller svårkörd. Mkt hoj för pengarna helt klart.

Bra, alla som kör den på YouTube säger att den är typ livsfarlig men jag tycker det låter otroligt att den skulle vara en sådan best.
Nu är det ju inte min första hoj så det ska nog gå bra. Som tur är så klassas man numera som medelålders så försäkringen är billig 3500kr...med 4k i självrisk...3800kr med 1500kr i självrisk...finns fördelar med att bli gammal
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det roligaste och mest hanterbara jag har kört är MV Agusta Brutale 800. Annars är väl en Triumph Street Triple trevlig, men kanske lite tunn i botten.
MV Augusta brutale är sjukt snygg, har dock hört att kvalitén är sådär...
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Bra, alla som kör den på YouTube säger att den är typ livsfarlig men jag tycker det låter otroligt att den skulle vara en sådan best.
Nu är det ju inte min första hoj så det ska nog gå bra. Som tur är så klassas man numera som medelålders så försäkringen är billig 3500kr...med 4k i självrisk...3800kr med 1500kr i självrisk...finns fördelar med att bli gammal

Man undrar ju vad de har för preferenser för nått monster är den verkligen inte! Jag övningskörde ju på min, tränade lågfart etc och det var hur lugnt som helst. Ett par månader senare ville jag ha något snabbare.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det lutar mot MT-09, får väl se till att provköra den

Provat en Duke 790? Om inte, gör det innan du bestämmer dig. Eller varför inte en 890R som kommer nu när som helst. Tror det blir svårt att hitta en roligare hoj.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
OK. Nu hamnade jag här också, sry!

MT-09 är nog den snabbaste, "tråk-hojen" jag kört. Effektkurvan upplevs som helt spikrak och även om det bevisligen drar på ordentligt ger det liksom ingen direkt kick eller mersmak att tala om. Svänger OK, men inger inget jätteförtroende. Om något så känns helheten som en billig, plastig historia med en körkänsla klart sämre än vad vikten talar om.

CB 650R är något av en doldis. Verkar stendöd på begagnatmarknaden. Var lite inne på att köpa en sådan själv men ångrade mig efter provkörning. Den känns verkligen som en sporthoj för gata, på gott och ont. Eller m ao: tung men stabil front, rejäl svängradie, klent bottendrag med markerad topp. Sådär värst mycket bekvämare än vilken annan 600a som helst upplevde jag den inte heller. Kändes mest som man lika gärna kunnat ta steget ut och köpa på sig 20-30hk till på en gång.

Triumph Street Triple RS av senaste snitt däremot. Vilken hoj. Den bäst balanserade hoj jag kört alla kategorier. Den dansar genom kurvorna med telepatisk precision, har både rejält bottendrag och en varvvillighet utan dess like, samt en körställning och komfort som lämnade absolut inget att önska. En så otroligt mycket trevligare hoj än Yamahan så det nästan är löjligt, även om jämförelsen nu inte är helt rättvis. Har däremot aldrig kört den vanliga Street Triple eller MT-09 SP. Hade kanske tyckt annorlunda då. Fast hojvärldens härligaste insugsljud kan förstås ingen MT-09 mäta sig med, oavsett.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top