Hojvalstråden

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
JA! Nu är den äntligen här!

Var vänlig håll tjafs och argumentationer utanför denna tråd! Denna tråd ska handla om vad man själv tycker och tänker om olika hojar.

Det bör vara ordentliga svar i denna tråd.

Det finns ju som många vet 2 olika typer av motorer.

2-takt som drivs med en blandning av bensin och 2takt olja. Och brukar ha växellåds olja som smörjer växellådan. Det brukar finnas strypningar på 2-taktade 125:eek:r.

4-takt som drivs av enbart bensin och har motorolja i motorn som smörjer växellåda och koppling. De är gjorda för att hållas inom svenska regler för lätt mc som är 11kw=15 hästkrafter och därför finns inga strypningar.
 
Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Okej jag börjar! :)
Aprilia RS 125 (FP) -2006!

Positivt med aprilia RS 125:
Eftersom det är en 2-taktare så är det gött drag i den.
Jag tycker att det är en av de snyggaste 125:eek:rna på marknaden.

väghållningen är mycket bra.
Aprilian är en av dom mest utvecklade 125:eek:rna.
På de nyare modellerna så kommer dom med en ostrypt cdi som man sedan byter mot en strypt för att kunna regga dem på 11kw. så att sedan byta tillbaka cdi tar ca 30sekunder bara att byta en kabel under sadeln. då får hojen ca 28 hk!

motorn kommer från rotax som har mycket erfarenhet av 2-taktare(de gör 2takts motorer åt lynx, ski-doo sea-doo och till gokartar)
Inte överdrivet mycket servis på dom byta växelådsolja och tändstift när du ställer in hojen till vintern.
Och hålla koll på 2-taktsoljan.
kolvbyte mellan 1000-1500mil detta kostar inte så mycket om man kan skruva lite själv.
det finns även gott om reservdelar.( http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_Parts.html http://geiwiz.de/ )

negativt med hojen:
Den är inte så bränslesnål.
Det är inte en hoj som man ligger och kör mc semester med.
endel tycker inte om att det luktar 2-tak men jag gillar det.
skulle vara att du måste skruva lite mer än med en 4-taktare men inte så farligt!

Sammanfattning:
Det är en lekhoj inte en pendla hoj eller åka långt hoj.
Service är mer än en 4-taktare men mycket mindre än en t.ex ktm och gasgas.
Mycket bättre drag än i en 4-taktare.
du behöver inte va rädd för att bli dragen av en moppepojk som har trimmat sönder sin fula derbi...
Jag är mycket nöjd med min hoj! Tveka inte köp!

Hoppas det va såhär du menade man skulle göra! har säkert glömt något med fyll bara i då!'
//Ludde
 
Last edited:

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Innan jag köpte min Aprilia RS 125:a från 2007 var man ju runt och kollade på många. Alla hade sina fördelar och nackdelar. Jag har aldrig gjort ett bättre val än att köra på Rs 125:an.
Asså åker man runt och kollar på 125:eek:r är dem flesta så jävla plastiga och typ leksaksaktiga. De känns som moppar med större motorer och inte som mindre motorcyklar. Jag har klämt på alla 125:eek:r men många har jag kännt på. Det finns 3 st jag tycker känns riktigt rejäla.
1. Aprilia rs 125
2. Ktm 125 Duke
3. Honda Varadero 125
När jag köpte hoj fanns inte KTM:en. För mig lutade det emellan Varaderon och aprilian. Jag var 100% säker på att jag inte ville köra ostrypt. Så när jag köpte tänkte jag inte så mkt på effekten då den ändå inte ska överstiga 11kw. Men med facit i hand så hade inte min hoj några strypningar 2 dagar efter att jag fått körkortet. Asså det är ju jävligt gött att ha valmöjligheten på att ta bort strypningar. Och när jag idag tänker mig själv på en Varadero spyr jag typ. Jag vill inte som 16:åring sitta på en jävla Touring 125:a.

När jag köpte min hoj hade jag nog lite tur med att jag valde den. När man köper sin första hoj och inte kännt på hur det är att äga en vet man ju inte vad man kommer känna efter 1 vecka med den. Idag vet jag bara att jag hade ångrat mig grovt om jag köpt en Varadero.

Sen tycker säkert ni att tex Yamaha Yzf-125 känns rejäl och så. Jojo visst är det bättre än körskolehojarna men det går inte upp emot Duke 125:an eller rs:en.
Visserligen blir det lite mer pengar men det är det stört värt!

Något som kanske också är värt att säga är att en 2-takts 125:a inte borde köras strypt. Asså det är ngt som är på typ 34 Hp som man stryper till 15. Den går kanske snabbare än fyrtaktarna men den går hackigt och jävligt jobbigt. Man måste slira på kopplingen som faan då strypningarna på Rs 125an dödar varvtalet upp till 5000 rpm.

Jag var skeptisk till 2-takt tills att jag ägt en ett tag. Nu har jag varit skeptisk till 4-takts 125:eek:r tills att Duken kom.
Så köp en Duke 125:a kör med den som den e och vill du ha ut mer så vänta på trimdelar som borde komma snart. Eller så köper man en Rs 125:a kör med den strypt och den dagen man känner sig redo stryper man av :p
Gör detta och du kommer leva lyckligt i alla dina dar!

Srry om detta inlägg va jävligt luddigt. Jag är övertrött och skriver bara lite vad som dyker upp!
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Honda CRM 125 R
Även kallad slitvarg

Positivt:
-Två-taktare som har lite krut i bakfickan, 26hk avstrypt.
-Jättespännande effektkurva, man märker att det är en två-taktare.
-Kan gå väldigt långt bara man vårdar den, lång intervall på service och en kolv kan hålla 1500-2000 mil om man har tur!
-Samma block som NSR 125, så den kan agera donator och tvärtom.
-Stadig och rejält byggd, grunden är utformad efter cr250 crossarna, så det gäller att inte vara för kort när man ska slänga sig upp på den.

Negativt:
- Frambromsen kan upplevas svampig, åtgärdas lättast med stål-spunnen bromsslang
- Har många olika strypningar, dock inte komplicerade att ta bort
- Inte den mest vässade kniven i lådan i två-takt släkten, men håller därefter.
- Finns inga kåpor att köpa till, så dra inte om kull om du inte är duktig på att gjuta eller plastsvetsa

Som sagt, en lätt mekad hoj, som inte är allt för svår att trimma heller.
Ska du köpa något i trim-väg, satsa på ett arrow-system, går lös för runt 3k och ger optimalt för cykeln :tummenupp

EDIT: Är det någon som vill tilläga något jag missat, PMA mig om vad så ska jag fylla på! Onödigt med mer än en post per modell :)
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Srry om detta inlägg va jävligt luddigt. Jag är övertrött och skriver bara lite vad som dyker upp!

Precis det du ska göra :tummenupp

Sen de som undrar vad de ska ha för hoj får läsa i denna tråd och göra sina egna uppfattningar om hojarna.
 

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Min tur min tur!

Jag kör Ktm 125 Exc, en riktigt skojig hoj. I storlek är den nästan som Ktm's 530 modeller.. skittufft?! Är i allafall en hoj att rekommendera för dom som gillar lek och fart, dock måste du vara lite mekkunnig.
2-takt för dom som inte vet.

Kan börja lite smått med negativt och positivt..

Positivt
Väghållningen är bra
Samma med bromsar
Grym effekt
Kul bushoj
Utseende
Trim om så önskas är lättillgängligt.
Inte allt för dyra reservdelar
Hyffsat lätt mekad

Negativt
Täta byten av kolv och olja. Ang kolv så beror det lite på hur man kör.. Lugn körning kan kolvbyte vara vid runt 60h, annars vid mer gäsande körning är runt 25-30h normalt.
Drar väldigt mycket bensin
Dom nyare modellerna är sjuhelvetes dyra
Ingen pendlar hoj (negativt/positivt?)

Får lägga till mer senare, är tom i skallen för tillfället. :)

Ha det!

- Finns inga kåpor att köpa till, så dra inte om kull om du inte är duktig på att gjuta eller plastsvetsa

Det där kändes väldigt konstigt.. Finns det inte någonstans i huvudtaget? :va
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det där kändes väldigt konstigt.. Finns det inte någonstans i huvudtaget? :va

Nope, det är stendött, har haft CRM i tre år nu, och jag har inte sett en ända återförsäljare utav plast till den. Man kan hitta från den japanska modellen, men de passar dock inte.

Precis det du ska göra :tummenupp

Sen de som undrar vad de ska ha för hoj får läsa i denna tråd och göra sina egna uppfattningar om hojarna.

Ja tycker igentligen att vi borde edita första posten och lägga in vad alla skrivit där så har vi ett samlat inlägg med vad alla tycker är bra och dåligt, så får vi bara snacket i övriga delen av tråden.
Alternativt, öppna en till tråd för snacket kring denna tråd. :tummenupp

Detta kanske lätt lulligt men du kanske fatta vad jag mena :rolleyes:
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Uselt helt enkelt :tummenner

Hojen gjordes i Italien bara under 2-3 år, och de gjordes inte så många, så när de flytta produktionen tillbaka till Asien så bytte de utseende. Så jag kan väl förstå att det inte var lönsamt att göra kåpor till den gamla. :)
 

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Hojen gjordes i Italien bara under 2-3 år, och de gjordes inte så många, så när de flytta produktionen tillbaka till Asien så bytte de utseende. Så jag kan väl förstå att det inte var lönsamt att göra kåpor till den gamla. :)

Jahaja.. det kan vara förståndligt
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ja tycker igentligen att vi borde edita första posten och lägga in vad alla skrivit där så har vi ett samlat inlägg med vad alla tycker är bra och dåligt, så får vi bara snacket i övriga delen av tråden.
Alternativt, öppna en till tråd för snacket kring denna tråd. :tummenupp

Detta kanske lätt lulligt men du kanske fatta vad jag mena :rolleyes:

Nej då jag förstår vad du menar. Men jag tycker det räcker med en(1) tråd. Man får se till att inte spåra ur totalt som t.ex. det vi snackar om nu att det hålls väldigt kortfattande eller via PM. Inte för att vara "boss" här men jag tror det ska fungera.

Det är väll moderatorer som får hålla ordning och jag hoppas tråden inte låses.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Nej då jag förstår vad du menar. Men jag tycker det räcker med en(1) tråd. Man får se till att inte spåra ur totalt som t.ex. det vi snackar om nu att det hålls väldigt kortfattande eller via PM. Inte för att vara "boss" här men jag tror det ska fungera.

Det är väll moderatorer som får hålla ordning och jag hoppas tråden inte låses.

Okej, det är bra, men vi kanske ska hålla det till en post om en hoj, och fylla på den om man har missat något, så det inte blir 40 post om vad som är bra och dåligt med ex aprilia rs :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
:eek:

Det finns bara 1 sida på 125 forumet hos mig. Ärligt alltså, Jag kan inte se mer än 1 sida.

Jag ser två men det räcker inte.
De visar bara trådar inom en viss tidsgräns, kanske går att justera men sökning är överlägset
Då sökmotorn på SH har lekt livet tidigare (inte testat på länge) så förlitar jag mig på the awesome power of google.

I detta fall var sökordet "site:sporthoj.com hojvalstråden 125" (utan citattecken då)
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
ganska långt ner på sidan kan man välja visa från tidens början. då får man upp alla trådar sedan 125cc delen startades :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag ser två men det räcker inte.
De visar bara trådar inom en viss tidsgräns, kanske går att justera men sökning är överlägset
Då sökmotorn på SH har lekt livet tidigare (inte testat på länge) så förlitar jag mig på the awesome power of google.

I detta fall var sökordet "site:sporthoj.com hojvalstråden 125" (utan citattecken då)
Man kan ändra så det går att se trådar från början. Längst ner i forumet.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
2t moppe ljud ;)
dyrt
sjukt roligt!!!

4t goare ljud
billiga bra för 16åringar då många går i skola;)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Man kan ändra så det går att se trådar från början. Längst ner i forumet.

Men sökning är ändå överlägset :)

2t moppe ljud ;)
dyrt
sjukt roligt!!!

4t goare ljud
billiga bra för 16åringar då många går i skola;)

Ang ljudet är det väldigt subjektivt.
Jag tar hellre det som du beskriver som "moppeljud" än det "goa ljud" man får ur en 125a.

Stånkaljud låter fel på en sporthoj och en 125cc stånka låter för mjäkigt för min smak.

Som sagt en smaksak.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Är detta verkligen hojvalstråden? Känns väl kort...

Nåväl, jag behöver råd.
Körde några olika hojar idag bla CB1000r
Hade nästan bestämt mig för en sådan innan jag testade den men efter provkörningen av en mindre i mellanklassen kände jag, den är för stor och tung. Så vad finns som är bra med pulver i men inte så tung? Behöver verkligen inte ha 160hk men gärna kring 100hk. Sedan bör priset vara sub 100kkr...så MT-09 skulle gå men blir den en best eller är den hanterbar för en medelålders farsa som vill finnas kvar ett tag till? MT07 har jag inte testat men är den för tam? Och hur känns cb650r? Borde testat den men glömde bort det...
Vill ha en körglad hoj som är lätt... och med bra vrid..och även kunna behålla kortet...o livet..
Med CB1000r kändes det att denna kommer inte funka, hornen växte rejält och under 100km/h var inget kul...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top