Första P-boten i mitt liv, vad gäller ?

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
Hej jag har aldrig fått en p-bot på min mc och nu har dom satt en utan för min lägenhet.
Vad gäller ?
den står bredvid en cykelställ, finns inga skyltar om parkeringsförbud ? har stått där i 3 år och aldrig fått några problem förut ?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
1. Betala inte boten förrän du får påminnelsen. Det ökar på den administrativa kostnaden :tummenupp
2. Ring direkt och fråga (tfn finns på lappen). Det går bra att vara artig men stå på dig om de inte kan ge ngt bra svar.
3. Kolla med ägaren av marken om de inte kan måla upp en MC-ruta åt dig (fastighetsägaren eller kommunen).
 

Smagatusk

Guest
Brukar stå på boten varför du fått böter. Vad står det?
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
kolla med fastighetsägaren. Har han gett dig "grönt" att stå där så överklaga. Det är ju inte precis många mc-skyltar uppe på gårdar osv. Så det ska P-vakterna ta och skita i.

Bara att bestrida =)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Dom fick ett ryck här i Lund förra året, jag drabbades av samma sak. Så nu är kommunala cykelställ och annan mark oanvändbar.

En möjlighet är att parkera på mark som hör till fastighet (alltså inte kommunens) så kan dom inte lappa dig (om inte fastighetsägaren har anlitat p-vaktbolag).
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Hej! Vad det sitter för skyltar vid infarten till området. Vad står det på kontrollavgiften, dvs överträdelse? Jag sitter på bio atm men kan hjälpa dig mer när jag kommer hem.

Mvh
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
Hej! Vad det sitter för skyltar vid infarten till området. Vad står det på kontrollavgiften, dvs överträdelse? Jag sitter på bio atm men kan hjälpa dig mer när jag kommer hem.

Mvh
Xe står för var jag stod, en bil får plats bredvid utan problem.
fick för omarkerd parkeringsplats.
enda skylten är en grå pil. (se bild)
 

Bifogat

  • parkering.jpg
    parkering.jpg
    26.9 KB · Visningar: 431

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
Dom fick ett ryck här i Lund förra året, jag drabbades av samma sak. Så nu är kommunala cykelställ och annan mark oanvändbar.

En möjlighet är att parkera på mark som hör till fastighet (alltså inte kommunens) så kan dom inte lappa dig (om inte fastighetsägaren har anlitat p-vaktbolag).

ska ringa dom imorrn och kolla.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
En parkeringsbot ska alltid betalas. Men som någon skrev vänta gärna till påminnelsen den är ändå "gratis".
Men bestrider du utan att betala så åker du ändå till kronofogden under tiden ärendet utreds. Så betala först..klaga sen.

För övrigt går MC som bil alltså sitter det ingen särskild MC skylt så får du inte stå där. Motorfordon skall parkeras på anvisade platser.
Finns ju små fula bilar som är mindre än en guldvinge men inte får dom stå vart dom vill för det.
Läste så sent som idag i MC-Folket att parkeringsvakter satt böter på att flera hojar står i samma ruta men bara betalat 1 avgift. Så en del är nitiska.

Dom uppmanade därför alla hojåkare att ta varsin ruta ändå så bilister blir förbannade för dom inte får plats. Till slut kanske markägaren tröttnar och ger hojarna en egen plats :banana
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Lita på mig..... Betala först och bestrid sedan :mattias


det beror på om det är gatumark alltså parkerings anmärkning måste du betala först och bestrida sen.

är det på tomtmark (privat mark) kontrollavgift. kontakta parkeringsbolaget som utfärdat. skicka in skriftlig överklagan.de lägger ärendet vilande medan de tittar,kontrollerar och fattar beslut...
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Lita på mig..... Betala först och bestrid sedan :mattias

Är du helt 100 på det? Jag har nämligen för mig att man betalar om det är polisen eller kommunen (via p-vaktbolag) och bestrider sedan men däremot om det är privata bolag så bestrider man innan man betalar? Inom andra områden där man får fakturor så kan det inte gå vidare om man bestrider (gärna skickar sin bestridan via rek till utfärdaren). Istället löses fakturan via tingsrätt om man inte kommer överens på annat sätt. Det kan gå vidare till inkasso men då skickar man sin bestridan även till dem. Nu är en p-bot småpengar i sammanhanget och troligtvis inte värt besväret (vilket p-bolagen vet) men är man helt säker på sin rätt så varför inte köra hela vägen om man inte har annat för sig elelr vill leka lite rättshaverist? :D
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kolla infarterna till området om det är zonparkering. I så fall är du rökt eftersom parkering då bara är tillåten på markerade platser.
 

Visby

Broken strings
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
Suzuki 750
Är du helt 100 på det? Jag har nämligen för mig att man betalar om det är polisen eller kommunen (via p-vaktbolag) och bestrider sedan men däremot om det är privata bolag så bestrider man innan man betalar? Inom andra områden där man får fakturor så kan det inte gå vidare om man bestrider (gärna skickar sin bestridan via rek till utfärdaren). Istället löses fakturan via tingsrätt om man inte kommer överens på annat sätt. Det kan gå vidare till inkasso men då skickar man sin bestridan även till dem. Nu är en p-bot småpengar i sammanhanget och troligtvis inte värt besväret (vilket p-bolagen vet) men är man helt säker på sin rätt så varför inte köra hela vägen om man inte har annat för sig elelr vill leka lite rättshaverist? :D

man väljer ju själv... men....
Följande händer: Du får en p-bot å inte betalar....
Du får en påminnelse= 50 kr. Du betalar inte = inkassokrav på 160 kr. Du betalar inte= kronofogden 300 kr i ansökningsavgift samt 340 kr i ombudsavgift för den sökande/ombudet.... alltså ett tillägg på 850 kr för att du inte betalade...

som jag skrev.... Lita på mig. Betala först och bestrid sedan.....
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Första påminnelsen är det ingen straffavgift på, "än". Själv betalar jag aldrig med den som sitter på rutan. Har faktiskt hänt 2 gånger att det inte kommit nån påminnelse, bort slarvad eller bort glömd, vad vet jag. Länge sedan dock.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
man väljer ju själv... men....
Följande händer: Du får en p-bot å inte betalar....
Du får en påminnelse= 50 kr. Du betalar inte = inkassokrav på 160 kr. Du betalar inte= kronofogden 300 kr i ansökningsavgift samt 340 kr i ombudsavgift för den sökande/ombudet.... alltså ett tillägg på 850 kr för att du inte betalade...

som jag skrev.... Lita på mig. Betala först och bestrid sedan.....

Helt rätt, men vänta gärna på påminnelsen, med riktig tur så får du ingen påminnelse. har hänt mig :D
 

Visby

Broken strings
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
Suzuki 750
Första påminnelsen är det ingen straffavgift på, "än". Själv betalar jag aldrig med den som sitter på rutan. Har faktiskt hänt 2 gånger att det inte kommit nån påminnelse, bort slarvad eller bort glömd, vad vet jag. Länge sedan dock.

fel fel fel.. de flesta bolag lägger på 50 kr i påminnelseavgift då lagen säger dom har rätt till det. . Å den sökande har rättighet att yrka 50 kr i påminnelseavgift när det kommer till Kronofogden...
Sen kan jag bara gratulera till dem som inte får ngn påminnelseavgift för att det förfallit på vägen....:yoparty

trodde jag var så tydlig man kunde bli att jag vet vad jag pratar om...:rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top