Världens bästa arbetsskor?

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Det lät ju trist!
Jag slängde av tradition i en gelsula för 200 pesetas och med den så blev de som de gympadojjor de försöker efterlikna.

Trist är det ja. Hade dom gått sönder eller vart osmidiga som ett par plankbitar hade det vart lättare att avfärda dom som skit, men det är ju i övrigt trevliga pjux. Jag ska labba lite med sulor innan jag ger upp.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo jag fick svar btw:

Frågeställning:

Hej!

Är ute efter de bästa arbetsskorna marknaden har att erbjuda och blev tipsad om "Jalas 9000 exalter" från er. Lite frågor uppstod dock:

Hittar inte modellen på eran hemsida, utgående modell?

Har den i sådant fall blivit ersatt med någon ny modell? Bättre?

Jalas 9000 exalter har aluminiumhätta enligt specifikation, frågan är då om det är risk för att tårna klipps av om något såpass tungt faller på foten? Eller är konstruktionen genomtänkt så sett så att det blir en kross/klämskada istället? Frågeställningen gäller alltså hur hättan kollapsar när en för tung vikt belastar den.

Det jag är ute efter är den bästa möjliga arbetsskon = ventilation, ergonomi, gärna antibakteriell, stadig, god kvalité och så lätt som möjligt. Huvudsak inomhus men ska tåla väta men behöver inte hålla tätt och stål/plast/aluminiumhätta är inget krav. Nuvarande arbetssko väger 558g st/strl 43, upplevs som ganska tung.

Tacksam för svar.

Vänligen


Svar:

Hej!

Tack för ditt mail. Exalter är en av de lättaste skyddskorna som finns på marknaden och den finns fortfarande kvar i vårt lager.
Den är väldigt luftig och har dubbeldämpning i sulan. Aluminiumhättan fungerar precis som en stålhätta så det är ingen skillnad vad som händer om man tappar något.
Bifogar ett produktblad så ser du hur den ser ut.


Mvh


Ja det var väl ett trevligt svar o inget ont om det men hur tydlig ska man behöva vara i sin frågeställning gällande hättan? :) Nu kanske denne inte kunde det hela så specifikt men då är det väl bättre att säga det och/eller hänvisa frågan vidare. Någon måste ju konstruerat skon på ett visst sätt...

Jaja, lutar i vilket fall åt denna, ser riktigt fin ut i den bifogade pdf´en. Får helt enkelt se till att inte få något tungt på fötterna :tummenupp

http://www.ejendals.se/item_images/produktblad/sv/9000.pdf
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Någon som vet vilka butiker som kränger Converse Raptor? Går att köpa på nätet men jag vill ju testa i butik då storlekar aldrig stämmer, jag har allt mellan 40 och 42 :(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jalas 9000 exalter har aluminiumhätta enligt specifikation, frågan är då om det är risk för att tårna klipps av om något såpass tungt faller på foten? Eller är konstruktionen genomtänkt så sett så att det blir en kross/klämskada istället? Frågeställningen gäller alltså hur hättan kollapsar när en för tung vikt belastar den.

stål/plast/aluminiumhätta är inget krav.


Aluminiumhättan fungerar precis som en stålhätta så det är ingen skillnad vad som händer om man tappar något.


Ja det var väl ett trevligt svar o inget ont om det men hur tydlig ska man behöva vara i sin frågeställning gällande hättan? :) Nu kanske denne inte kunde det hela så specifikt men då är det väl bättre att säga det och/eller hänvisa frågan vidare. Någon måste ju konstruerat skon på ett visst sätt...

Hur fan ska du ha det, först är hättan inget krav, sen litar du inte på svaret du får...

Är skojäveln godkänd att säljas som skyddssko så uppfyller den kraven som arbetarskyddet ställer på den, och du hade ju inte ens krav på att den skulle ha hätta... :huvet
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur fan ska du ha det, först är hättan inget krav, sen litar du inte på svaret du får...

Är skojäveln godkänd att säljas som skyddssko så uppfyller den kraven som arbetarskyddet ställer på den, och du hade ju inte ens krav på att den skulle ha hätta... :huvet

:)

O så läser vi en gång till...

Det hela handlar alltså inte om hurvida det uppfyller några krav eller ej utan vad som händer om för stor vikt kommer på hättan av metall, någonstans går gränsen. Som jag är skolad så väljer man bort ex stålhätta inom vissa områden just för att om den ger vika så klipps tårna av och då blir det strul. Sen är inte jag särskilt uppdaterad i ämnet, det kanske är en skröna och nu kanske man konstruerar hättan av borstål men min kunskap om aluminium är inte såpass att jag kan säga att det kan vara lika starkt, därav frågeställningen.

Så nej det är inget krav på hätta men om det sitter där vill jag veta hur bra/dåligt det fungerar i praktiken och inte vad en siffra säger i en specifikation :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
:)

O så läser vi en gång till...

Det hela handlar alltså inte om hurvida det uppfyller några krav eller ej utan vad som händer om för stor vikt kommer på hättan av metall, någonstans går gränsen. Som jag är skolad så väljer man bort ex stålhätta inom vissa områden just för att om den ger vika så klipps tårna av och då blir det strul. Sen är inte jag särskilt uppdaterad i ämnet, det kanske är en skröna och nu kanske man konstruerar hättan av borstål men min kunskap om aluminium är inte såpass att jag kan säga att det kan vara lika starkt, därav frågeställningen.

Så nej det är inget krav på hätta men om det sitter där vill jag veta hur bra/dåligt det fungerar i praktiken och inte vad en siffra säger i en specifikation :tummenupp

Vad jag förstår är det en gammal skröna (som troligen kostar folk tårna). Vad jag fått lära mig är att om du mosar en godkänd hätta så hårt att tårna skulle kunna klippas av/krossas så hade dom mått lika dåligt/ännu sämre utan hätta.

Lite som att många förr vägrade använda bilbälte eftersom dom ville kastas genom rutan ut från bilen för att slippa brinna inne.

Jag körde för ett gäng år sedan laserscanning av mina fötter och fick sulor individuellt tillverkade. Nästan vilka skyddsskor som helst blev sköna trots att jag körde 12h skift och gick omkring HELA passen.
Nuförtiden sitter jag mest på kontor, kanske skulle scanna av sittknölarna och få en stol custom made?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis som Josef skriver, det är en skröna, så gammal och vanlig att Mythbusters har testat den.

OM det vore så att man klippte tårna, tror du inte att arbetarskyddet skulle upplysa om det då, alternativt förbjuda skorna?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det kan det säkert vara men nu forskar jag inte så ofta om detta ;) Men du har bra humorfaktor på ditt onlinehumör, något lokalt från Umeå? :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top