Världens bästa arbetsskor?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vilka är dom?

Ok, vi utvecklar frågeställningen lite..

Arbetsskor har jag betat av några stycken, är ganska petig med dem såvida att jag byter ungefär varje/vartannat år och innersulorna brukar bli utbytt 1-2ggr under den tiden. Hur som helst så måste det ju finnas någon form av top of the line segment bland dessa också med egenskaper som:

  • Hög kvalité
  • Lätta som ett par foppatofflor(typ), god ventilation (huvudsak inomhusbruk men ska tåla väder och vind)
  • Någorlunda stadiga, stål/plasthätta är dock inget krav
  • Det ska kännas som att gå på moln även efter 8-10 timmars användande, ergonomi, antibakteriella egenskaper etc. är bra det med
  • Om man får snygg rumpa av dem precis som på reklamen ses det som en klar fördel

Vad säker mek/industrieliten, vad är bäst?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Efter att nu ha letat till förbannelse så väntar jag med spänning på om de faktiskt finns..
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En lätt känga som tål typ att vandra med som har antistat, har ni några såna på lager då?
Jag hittar då fan inga iaf :gnissla
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Finns ingen som är "bäst". Endera är dom riktigt bra för ett specifikt användningsområde eller en ok kompromiss. Ungefär som hojar med andra ord. :)
Ska dom användas av lekmannen så är det skitsamma och är det yrkespjucks så har företaget oftast en deal med en leverantör med ett begränsat utbud, så i det fallet väljer man bara dom dyraste. ;)
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
http://www.tingstad.se/Product/1007560843

Nästa par när dessa är utslitna blir utan tvekan ett par likadana!

Såna där rackare har jag knatat runt i de senaste 7-8 månaderna å milde jävel va ont jag har i fötterna. Jag tillbringar ca 9-10 timmar per vardag i dom, på betonggolv. Passformen känns bra å dom är inte farligt slitna varken på in- eller utsidan. Men det måste va tunna eller dåligt sviktande sulor eller nåt för mellanfoten (eller vad det heter mellan vrist å tår) känns som handen efter en handskakningskraftmätartävling med en bysmed.
Jag kommer se mig om efter andra märken. Snarast.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja sandaler vore ju bekvämt men slipper gärna blånagel för att man tappar en blocknyckel :tummenupp

Alltså inge ÖB-crap jag är ute efter utan jag menar det bättre/bästa som går att få fram. Exotiska material som kevlar/kåålfiber och titanplatta för hälen vore flott ;) Nä men det måste ju finnas lite bättre prylar än sedvanlig arbetsdojja, liknande dessa har jag stövlat omkring i genom åren:

fefbc3c4c8bb7c9a33a25664355c85253fc2bc9d.jpg


Variationen har varit snöre eller kardborre, sumarum är att de är för tunga och inte helt skonsamma för fötterna... kvalitén på yttersulan kan även diskuteras.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jalas 9000 exalter. Funkar dock bara inomhus. Riktigt sköna pjuck.
 

Bifogat

  • 3050430.jpg
    3050430.jpg
    88.9 KB · Visningar: 894

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har haft ett par Sievi kängor i 3år som jag använt varje dag det varit vinter, använd varje promenad när det varit kallare är 10grader varmt. Använt när det varit 27minus.
Jag skulle inte ens titta på annat märke.

Har nog gått bra många mil då det blir någon mil om dagen med jycken. Nu är dom slut i sula och stötupptagning men 3år är inte illa. Normala skor sliter jag ut bra mycket fortare som jag använt lika med då bara när det varit varmt.
 

manneman

Guest
Såna där rackare har jag knatat runt i de senaste 7-8 månaderna å milde jävel va ont jag har i fötterna. Jag tillbringar ca 9-10 timmar per vardag i dom, på betonggolv. Passformen känns bra å dom är inte farligt slitna varken på in- eller utsidan. Men det måste va tunna eller dåligt sviktande sulor eller nåt för mellanfoten (eller vad det heter mellan vrist å tår) känns som handen efter en handskakningskraftmätartävling med en bysmed.
Jag kommer se mig om efter andra märken. Snarast.

Det lät ju trist!
Jag slängde av tradition i en gelsula för 200 pesetas och med den så blev de som de gympadojjor de försöker efterlikna.
Bästa skon jag haft var dock ett par högskaftade Diadora men det märket har jag aldrig sett i arbetsskor igen tyvärr, satan vad sköna de vart då!

EDIT:
Jag hittade de rackarna som inte utan anledning finns fortfarande!
Dessa betalar jag utan vidare själv!
http://res0.graysonline.com/handler...id=5503801&ts=634220918736130000&index=0&s=gl
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns ingen som är "bäst". Endera är dom riktigt bra för ett specifikt användningsområde eller en ok kompromiss. Ungefär som hojar med andra ord. :)
Ska dom användas av lekmannen så är det skitsamma och är det yrkespjucks så har företaget oftast en deal med en leverantör med ett begränsat utbud, så i det fallet väljer man bara dom dyraste. ;)

Sant men nu vill jag ha något bättre än vad leverantörerna har att erbjuda =)

Jalas 9000 exalter. Funkar dock bara inomhus. Riktigt sköna pjuck.

De där skulle faktiskt kunna vara något, enda frågetecknet är hättan... Kapar man tårna om det faller något tungt på dem? Jalas väger 399g strl 42, mina förra (likvärdiga med nuvarande) väger 558g strl 43.
 
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Sant men nu vill jag ha något bättre än vad leverantörerna har att erbjuda =)



De där skulle faktiskt kunna vara något, enda frågetecknet är hättan... Kapar man tårna om det faller något tungt på dem?

Jag vet inte. Har klarat mig ifrån att tappa tunga saker på dom. Mest lastpallar och sånt. Använder inte mina längre men det är de bästa skyddsskorna jag haft.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
när jag började på mitt förra jobb fick jag välja vilka skor jag ville. jag sa käringen i affären att jag hade problem med fötterna och att jag ville ha nåt bra skit.

http://www.profilesupport.se/produkt-4090-jalas-3460a-light-sport.html

jag fick ett par såna här och är sjukt nöjd med dom. Har haft dom 1,5 år nu och har aldrig ont i fötterna. dock kör jag inlägg i dom (kan vara ett tips för dom som får ont i hålfoten). Lätta är dom oxå. är typ som att ha ett par vanliga gympadojjor på sig.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag vet inte. Har klarat mig ifrån att tappa tunga saker på dom. Mest lastpallar och sånt. Använder inte mina längre men det är de bästa skyddsskorna jag haft.

Ok, blir till att maila Ejendals o fråga hur det funkar vid kollaps :) Undrar om de har någon "personlig anpassning"-service måntro. Vet folk som skrotat fötterna och fått anpassade skor för deras fötter efter det så någon måste ju kunna tillverka efter behov.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja sandaler vore ju bekvämt men slipper gärna blånagel för att man tappar en blocknyckel :tummenupp

Alltså inge ÖB-crap jag är ute efter utan jag menar det bättre/bästa som går att få fram. Exotiska material som kevlar/kåålfiber och titanplatta för hälen vore flott ;) Nä men det måste ju finnas lite bättre prylar än sedvanlig arbetsdojja, liknande dessa har jag stövlat omkring i genom åren:

fefbc3c4c8bb7c9a33a25664355c85253fc2bc9d.jpg


Variationen har varit snöre eller kardborre, sumarum är att de är för tunga och inte helt skonsamma för fötterna... kvalitén på yttersulan kan även diskuteras.

har kört med dessa skor och har också problem med både att de e varma samt ont i fötterna
 

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
BT 1100 Bulldog
Det viktiga är att du ska ha bra innesulor som passar dig. Du ska få ställa dig på typ en matta som är kopplad till en monitor så ser dom exakt hur din fot är utformad och ser då vilken sula du ska ha.
Det är en jävulusisk skillnad om du får rätt stöd för hålfoten, jag är nästan aldrig trött i fötterna längre efter att jag har börjat med rätt innesulor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top