MC-stölder

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Sedan den 8:e har det varit en markant ökning av hojstölder i Stockholms området och det pekar i ett flertal fall på att det inte är amatörer som råkar "hitta" en hoj.

Det här är inget nytt för i år utan det brukar se ut så då säsongen drar igång på allvar men som det ser ut nu så är ökningen av stölder ganska markant och jag vill uppmana alla att ha lite extra koll på era hojar.

Den här formen och även ökningen av stölder drabbar naturligtvis inte bara Stockholm utan hela landet i olika vågor och perioder under hela sommaren.

Var uppmärksam.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Jorå! Ur mitt garage blev en KTM stulen i början på veckan. Och på min hoj hade dom fuckat up tändingslåset. Gick ner en sväng till garaget igår natt i hopp om att dom skulle vara där igen (jag vet, long shot) givetvis beväpnad. Stjäl man hojar så har i min mening förlorat sitt existensberättigande. Och skall tas av daga!.
//Micke
 

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
stöldförsök på min hoj inatt, står utomhus och kapellet var uppklippt, speglarna var krokade och hojen lite flyttad. har Larm på skivbromslåset, kanske det som avskräckte. nojig är man iallafall.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
stöldförsök på min hoj inatt, står utomhus och kapellet var uppklippt, speglarna var krokade och hojen lite flyttad. har Larm på skivbromslåset, kanske det som avskräckte. nojig är man iallafall.

Förmodligen så blev försöket avbrutet av någonting i omgivningen.. Larm brukar oftast inte avskräcka dem som pysslar med stölder av den här typen..
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Har inte koll på övriga landet just nu men att hojstölderna i Stockholm ökat dramatiskt den senaste tiden har nog ett flertal uppmärksammat.

Om någon vecka eller månad så drabbas Malmö, Luleå, Gävle, Västerås eller något annat område på samma sätt.

Vissa hojar stjäls av proffs och försvinner spårlöst (kat 1) andra åker runt med ny "ägare" (kat 2)

Kat 1. Kommer vi inte att se eller höra någonting av igen.

Kat 2. Går och kommer att hittas om vi hjälps åt.

Hojtjuvar (kat 1.) Bryter inte tändningslås och dylikt och dom åker inte hoj utan de kartlägger och dyker upp i skåpbilar vid rätt tillfälle med de rätta verktygen.

Hojtjuvar (kat 2.) har oftast inte utrustning för att åka hoj utan kör runt på sina "fynd" i märkliga plagg och är oftast inte van att framföra en hoj.

Naturligtvis så är det inte hela sanningen och jag skulle kunna definiera några kategorier ytterligare men det finns nu anledning att vara extra uppmärksam på att det kan finnas stulna hojar där du bor och alla iakttagelser kan vara till hjälp för den som drabbats.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Ingen som saknar en yamaha r1?
Såg en idag utan skylt i handen/Haninge tyvärr gick det för fort att se färgen, men den var mörk och hade Akra liknande slipon, personen var klädd i jeans o nån mörk tröja
 

spinnyp

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV 1000 -2002
Är helt tom inombords :( Någon snodde min Aprilia SL 1000 -00 i helgen, sågat upp låset som satt i bromsskivan... j-vla idioter, en påle i röven skulle dom ha...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ärlig mc-förare i från Bikerboyz på en 2007 R1 som dock saknade sin regskylt!!:krama

Men utslaget på en siffra av 100 "stulna" motorcyklar så tror NI!! att det % ligger till att *A* motorcyklarna faktiskt är stulna, *B* motorcyklarna är "stulna" pga att dom tex är svårsålda/dålig ekonomi mm, *C* "stulna" pga av en omkullkörning med endast halvförsäkring: låt höra, hur tror NI!! att det ligger till??:va




om 100 hojar är stulna, tror jag personligen att 20 av dessa är "stulna"
och att kanske 10 st är "stulna" på grund av klotning.

men detta är vad jag tror, vi lär aldrig få fram exakta siffror på hur det ser ut i verkligheten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
om 100 hojar är stulna, tror jag personligen att 20 av dessa är "stulna"
och att kanske 10 st är "stulna" på grund av klotning.

Utan eld ingen brand brukar man säga. Utan att gå in på några sifferförhållanden tror jag också att många stölder är "arrangerade". Svårsålda hojar, dyra försäkringar och självrisker. Vissa chansar med halvförsäkring på en nyare hoj och kraschar hårt. Listan kan nog göras lång när det gäller kollektivets uppfinningsrikedom.

Jag tror att försäkringsbolagen har svårt att avslöja när det är verkliga stölder och när det inte är det till skillnad från olyckor som folk arrangerat. Ställer man ut en sporthoj på gatan eller något annat attraktivt kommer den förr eller senare att försvinna även om man har alla lås och larm i världen. Eftersom man uppfyllt försäkringsvillkoren kan bolaget inte annat än att betala ut.

När det gäller stölderna här i Helsingborg verkar du och några till vara rätt så insatta i vilka typer det är som håller på. Ni kanske har räknat ut hur de jobbar också? Kör de runt i olika områden i stan tills de ser något eller har de fått informationen från hörsägen via någon som som är ärlig och som berättar av rent oförstånd?

De ligor som Kenny_kx syftar på är nog svåra att skydda sig mot. De måste ju ha någon som har lokalkännedom på plats om det är som det antyds ett gäng som åker land och rike runt och utför stölder under mc-säsongen. I synnerhet om de stjäls från garage och andra gömda platser.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Förmodligen så blev försöket avbrutet av någonting i omgivningen.. Larm brukar oftast inte avskräcka dem som pysslar med stölder av den här typen..

Bättre än inget i alla fall.
Kör med ABUS Detecto själv också och även om jag inte tror att det gör jätteskillnad så tror jag nog att det är bättre än många andra alternativ... men inte så att det avskräcker helt o hållet.

Vad gäller lås så skall man tydligen försöka ha ett skivbromslås som nyper om själva skivan också då den inte är helt enkelt att komma förbi som de som kniper om "ekrarna" innanför skivan som man lätt klipper upp och får bort låset.

Själv har jag hojen inlåst i larmat utrymme med larmat skivbromslås och andra fordon som står ivägen utanför dörren... lyckas de sno hojen så är det inte mycket jag kunnat göra för att förhindra det.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Om man har en stulen hoj i området som sakta men säkert byter skepnad för varje dag som går. Först rök regskylt sedan hållaren och samtidig sprayas den förut blå/vita GSX-R nu svart i omgångar..

Man vet ungefär vart den är men kan inte komma åt den trots att den åker till och från samma plats så gott som varje dag..

Vad kan man göra rent juridiskt?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top