Köp en Husa fyfan!

balkan

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Saudan i gaudan, det är bra med tryck i deras 650... det är precis som en på forumet här sa till mig när jag valde motard för några år sedan, börja med något lugnare för när du väl provat husan blir det svårt att gå tillbaka. Och han hade helt rätt! Idag skulle jag nog aldrig köpa en 450, 660 eller någon annan mer tamare maskin. Servicen får det helt enkelt vara värt! Så här rolig motard har jag nog aldrig kört... känns som att man smiskar hela tiden! Någon som håller med?

Enda nackdelen är väl att ALLT redan finns där från början, både utseende och effekt. Finns inget kvar att göra! Fast att kalla det nackdel är väl fel...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
härligt, får man provköra? :D:yoparty
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Största nackdelen är väll om du går in i husatråden och läser att vartannat inlägg handlar om ras och renovering. Har varit sugen på Husa 650 många gånger, men det har alltid fallit på deras minst sagt bristande driftsäkerhet.

Nu kommer en massa husaägare skriva att dom minsann aldrig haft något ras osv... Finns säkert en del maskiner som går klockrent, men ser man till felprocenten så är dom nog bra mycket högre än något annat märke. Det är iaf den största nackdel jag ser med Husa 650 och den som fått mig att avstå.
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Ja alltså, de äldre har en benägenhet att rasa. Det går inte att
förneka. Årsmodell -04 är också väldigt känslig eftersom den har
större slagvolym och påfrestar ramlager mm. hårdare än de
äldre eller nyare modellerna. Min kompis som kört -04 i ca tre
år har kört i snitt ca 100timmar innan ras. Lite väl magstarkt
för min del...

Enligt de flesta husamekar man pratar med så är årsmodell -06
och framåt mycket mer pålitliga. Med det sagt inte rasfria... :)

För mig är det värt varenda krona man lägger på service och underhåll.
Maken till brutal körglädje har jag aldrig upplevt förut. Jag drar upp
min på slangen utan ryck och inte ens fullgas på 3:an.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Provkör en sådan här så kommer du sälja husan!!! :krama:tungan:D
Skämt å sido! Det är just därför det är så täta oljebyten på en Husa mot KTM´s LC4:eek:r.

SXV2.jpg
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Ja alltså, de äldre har en benägenhet att rasa. Det går inte att
förneka. Årsmodell -04 är också väldigt känslig eftersom den har
större slagvolym och påfrestar ramlager mm. hårdare än de
äldre eller nyare modellerna. Min kompis som kört -04 i ca tre
år har kört i snitt ca 100timmar innan ras. Lite väl magstarkt
för min del...

Enligt de flesta husamekar man pratar med så är årsmodell -06
och framåt mycket mer pålitliga. Med det sagt inte rasfria... :)

För mig är det värt varenda krona man lägger på service och underhåll.
Maken till brutal körglädje har jag aldrig upplevt förut. Jag drar upp
min på slangen utan ryck och inte ens fullgas på 3:an.

Har haft en -08 Husa jag med och håller med om att den gick som fan. Då vägde jag ca 110 kg (betydligt lättare nu) och är 189 lång. Det fick mig att känna mig som en jättebaby på cykeln vilket var tråkigt.

Nu sitter jag med en 660 från -04 och är bra mycket mer nöjd med den. Längre serviceintervall, bättre att åka lite längre på. Jag får också upp den på slangen på 3:an utan några som helst problem med gasen. Ligger även i 115-120 och rycker upp den på 4:an.

Gillar man mopedstorlek, köra på bana, täta oljebyten/servicear samt bra drag så förespråkar jag Husan. Vill man köra lite längre och inte bara nöta i närområdet eller på bana och nöjer sig med LITE sämre ös så kör man på KTM 660.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Håller med TS husan är brutal.

Med alla som säger att det blir ras på alla husor är svaret NEJ.
Modellerna innan -04 var känsliga, men långt från alla fick ett ras.


En husa 650 är bara jämföra med vilken motorcross 4t som helst, eller en fördigkittad supermotard för tävling.
Det krävs mycket service, olja/filter var 5:e timme, kolla ventilerna var 10:e timme. Lämna in var 100:e timme (ibland tidigare, ibland senare) för stora motor renovering med kolv, kam, lager osv. Precis som på vilken ktm, suzuki, yamaha 450 racekittad hoj som helst.

Att många husor har rasat tror jag beror på, att folk som inte kan eller inte fattar har köpt en och sen kör dom på varvstoppet med dom. Byter inte olja/filter. Märker inte när ventilerna behöver ställas. Rent jävla slarviga helt enkelt.


Man får räkna med olja/filter var 5h och sen lägga ut 10-15.000kr var 100h när man kör en färdig racemaskin.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
KTMs RFS motorer behöver sällan öppnas efter 100timmar, snarare det dubbla om den inte enbart gått gata.
WR450 är ju fan helt skottsäker, kan man döda den motorn?

Men på Husa650 tror jag säkert det beror på den ökade cylindervolymen som gör att det sliter mer? Brutal hoj är det iallafall.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Tror jag har blivit racemotard-skadad också. Köpte 660:n nu i våras med jag veti fan. Känns trött o seg bara, fast jag undrar om de står rätt till med den när ni säger att ni tar upp den på hjulet på gas på fyran? Jag får inte ens upp den på trean utan koppling.

450:n däremot, så jäkla liten, smidig och rapp! Går ju på hjulet av bara glädjen på 1,2,3,4:e växeln också. Servicen känns inte som ett problem men de gör däremot renoveringarna :gnissla

Husan vågar jag knappt testa för då finns det väl ingen återvändo :D
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Tror jag har blivit racemotard-skadad också. Köpte 660:n nu i våras med jag veti fan. Känns trött o seg bara, fast jag undrar om de står rätt till med den när ni säger att ni tar upp den på hjulet på gas på fyran? Jag får inte ens upp den på trean utan koppling.

450:n däremot, så jäkla liten, smidig och rapp! Går ju på hjulet av bara glädjen på 1,2,3,4:e växeln också. Servicen känns inte som ett problem men de gör däremot renoveringarna :gnissla

Husan vågar jag knappt testa för då finns det väl ingen återvändo :D

Har hört flera som säger att 660 är seg att få upp på bakhjulet. Jag bytte till ett Akra helsystem och så har jag 16/38 i drev. Funkar galant att få upp den på bara gaspådrag. Lätt som en plätt på 3:an och lite mer ryck i styret på 4:an, men fortfarande utan koppling. :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
KTMs RFS motorer behöver sällan öppnas efter 100timmar, snarare det dubbla om den inte enbart gått gata.
WR450 är ju fan helt skottsäker, kan man döda den motorn?

Men på Husa650 tror jag säkert det beror på den ökade cylindervolymen som gör att det sliter mer? Brutal hoj är det iallafall.

jämför inte äpplen och päron...

De flesta 650or går som asfaltsracers, dvs väldigt hårt med mycket varv. Jämför en fe450 med en rfs som gått i skogen så är de lika(1). Wr450 körs aldrig (sällan) på asfalt och det är dessutom det mest tråkiga jag kört, dvs lågtrimmat.

1) kolla "Anders" som rev sin skogskörda 450 efter 200h och fann att det var onödigt.
Sent from my X10i using Tapatalk
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
visst går husa 650, sxv 550 och ktm 530 m.m. bättre än tex 640,660 smc,xr650r. men det är ju att "race"-hojjarna är så pass "mycket" lättare som gör den stora skillnaden!:tummenupp
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
jämför inte äpplen och päron...

De flesta 650or går som asfaltsracers, dvs väldigt hårt med mycket varv. Jämför en fe450 med en rfs som gått i skogen så är de lika(1). Wr450 körs aldrig (sällan) på asfalt och det är dessutom det mest tråkiga jag kört, dvs lågtrimmat.

1) kolla "Anders" som rev sin skogskörda 450 efter 200h och fann att det var onödigt.
Sent from my X10i using Tapatalk

Det finns väl ingen som varvar en så stor stonka :tuttar

650 är Hårdrock, riktiga JD-drickande rockers behöver lite kärlek nu och då för att överleva. (Oljebyten på en hårdrockshoj, och rehab för riktiga rockers.) Men ska man åka hårdrockscykel så får man se till att meka lite och serva enligt reglerna.
 

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Ort
hemma
Hoj
En svensk
Kan bara hålla med .Ja Fy fan, Husan är så jÄvla skoj.Har varit ute å åkt med ett stort smajl hela dan idag,efter att jag bytt kamkedja,satt dit dubbla ventilfjädrar från david.Jävlar så fint den går nu :yoparty
Visst den kräver underhåll men va fan så lättmekad,så det är bara skoj
 

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Ort
hemma
Hoj
En svensk
Visst men man kan aldrig jämföra touring hojar med race maskiner,då husan är gjord för bana/Racing men många av dem körs på gata,även av mej
45+are,med många år i skogen. jag aldig haft så mycket körglädje med Husan,Kul som HUSA:D:D:D:D:D:D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top