Manuell däckmaskin?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena!

Är det någon som äger en manuell däckmaskin?
Jag och en polare funderar på att gå ihop och köpa en liknande denna: http://www.blocket.se/vasternorrland/Dackmaskin_AIR_Pro_for_mc_dack_10_21__16710608.htm?ca=5&w=3

Man har ju tjänat igen det relativt snabbt. Men hur är det, måste man balansera och jävlas varje gång man byter däck? Om så är fallet så går den ju bort direkt.

Ja, som ni förstår så vill jag ha er synpunkt på att köpa en och kränga däck själv?


-----
Håll stumt och hoppas!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Vafan Wiseguy, det där är ju ett kanonbra tips! Använder du grejorna själv så du kan av erfarenhet säga att det funkar bra?

Blir ju definitivt att köpa prylarna och kränga om däcken själv framöver om det funkar bra, tack!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Balanserigs prylen fungerar kanonbra bara att köpa.
Däckskrängaren har jag inte provat men i ett annat forum var det en som köpte en och var först jättenöjd med den. Men efter några däck vek sig hävstången i ett av hålen som syns på bilden, så den bör nog förstärkas först.
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
www.gp503.de

This is da shit!!!!


Ska du ha den smartaste manuella däcksbytaren så är det denna som gäller Den är mkt bättre än allt annat...
Testat att byta med den och det är out standing good shit
Hängs lätt upp på väggen i Kärran eller placeras i skuffen Skulle gärna se den plagierad av Biltema och ev. i ett lite hårdare metall material......
Själva hemligheten är den del som kränger däcket som samtidigt används åt andra hållet till att kränga på däcket....

Snälla Biltema Köp in och kopiera och sälg..... om den inte är patenterad....
Typisk produkt för att tillverka i smålands skogar där både plast och metall verkstäder finns...
gp503web1250jpg.jpg
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Tipps!
Som däckskrängare använder jag en lite moddad vedklyv (hydraulisk) funkar kanon.:yoparty
 

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Ort
norrtälje
Hoj
ZX 10 2010
biltemas grejor funkar bra, se till att använd glidmedel och kläm in däcket mot mitten på fälgen innan du kränger av det så går det lätt
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hm, det var ju en djungel det här med att kränga däck :/

Någon som vet var man får tag i dom riktigt långa däckjärnen som har ett verktyg per sida? Kan fan inte förklara på bättre sätt, men det används flitigt på jotoob och ser ruskigt bra ut.

En fråga, är det värt att kränga däck själv? Däckverkstaden är halvsur när man inte köper däcken där så jag orkar inte hålla på länge till..
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Vet inte vad du undrar över igentligen!

Långa däcksjärn?, Djungel?
Om man gör rätt, behövs inte mer än 2 däcksjärn och dom behöver inte vara långa!

Lönsamt?
Av & På typ 3-4 minuter + Balansering tar lite olika tid men sällan mer ett par minuter.
Hur ofta byter du däck?
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Vet inte vad du undrar över igentligen!

Långa däcksjärn?, Djungel?
Om man gör rätt, behövs inte mer än 2 däcksjärn och dom behöver inte vara långa!

Lönsamt?
Av & På typ 3-4 minuter + Balansering tar lite olika tid men sällan mer ett par minuter.
Hur ofta byter du däck?

3-4 minuter :D vad drömde du sen.......
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hm, det var ju en djungel det här med att kränga däck :/

Någon som vet var man får tag i dom riktigt långa däckjärnen som har ett verktyg per sida? Kan fan inte förklara på bättre sätt, men det används flitigt på jotoob och ser ruskigt bra ut.

En fråga, är det värt att kränga däck själv? Däckverkstaden är halvsur när man inte köper däcken där så jag orkar inte hålla på länge till..

Iom att du inte har krängt däck innan så kommer du att skada fälgkanterna, köpa en massa onödig utrustning, och svära till förbannelse!

Lämna in fälgarna för däckbyte!!!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En manuell balanskille verkar kool men däckverktyg... fi f-n va tråkigt! När jag var på Gelleråsen så var det någon, kanske en instruktör, som hade något chabrak och förmodad god vana med manuellt dito. Lik förbaskat stod de 2-3 pers o anföll däcket där när skiten skulle på, hela alltet snurra med först och någon hjälpte till så gick det bättre men nä.. det var inte ergonomiskt inte :D

Har man inte ett verkligt behov för en portabel ser jag inte riktigt vitsen med det hela istället för en enklare/begad maskin.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
www.gp503.de

This is da shit!!!!


Ska du ha den smartaste manuella däcksbytaren så är det denna som gäller Den är mkt bättre än allt annat...
Testat att byta med den och det är out standing good shit
Hängs lätt upp på väggen i Kärran eller placeras i skuffen Skulle gärna se den plagierad av Biltema och ev. i ett lite hårdare metall material......
Själva hemligheten är den del som kränger däcket som samtidigt används åt andra hållet till att kränga på däcket....

Snälla Biltema Köp in och kopiera och sälg..... om den inte är patenterad....
Typisk produkt för att tillverka i smålands skogar där både plast och metall verkstäder finns...
gp503web1250jpg.jpg

har sett den i verkligheten och håller med, helt outstanding.
Men för drygt €400 så är det ju inte billigt direkt... hade precis som du gärna sett en kopia av den. :gnissla
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA


dom här grejerna samt dom där plast skydden köpte jag nyligen på biltema, det funkar att kränga däck med men är JÄVLIGT svettigt och tar absolut inga 3-4minuter, dom första 4-5fälgarna blev det skavmärken på dessutom innan man fick in snitsen.

jag skulle rekommendera att köpa 2 upsättningar plastskydd (altså 4st) samt 3st däckjärn, det kommer underlätta.

sen körde jag med en vanlig byggar-tving för att kränga av däcken och det kändes sjukt onödigt slitsamt så den där avkrängar mojängen är antagligen en bra investering också.

balanserings manicken däremot är helt överflödig, kolla hur man balanserar på youtube så fixar du lätt en egen rig av det du redan har i garaget..


som ett kompisgäng som på sikt vill spara in pengar på att kränga däck kan jag rekommendera det, ska du tjäna lite svarta pengar vid sidan av på att kränga däck till dom lokala hojåkarna så bör du köpa en begagnad däcksmaskin dock... den manuella i 1a inlägget har jag ingen aning om hur väl den funkar men kan inte tänka mig att det nånsin blir "lätt" att kränga 190 däck manuellt...
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.

Jag visste att bildkravet snart skulle dyka upp.
Har dock inga bilder i dagsläget, men det hela är inte så komplicerat, jag lägger en kraftig träregel på tvären framför klyvkniven som däcket får stödja mot sedan en träkloss framför kolven denna kloss är anpassad i höjd så att den inte träffar fälgen utan bara däcket, sedan är det bara att sakta och fint trycka loss däcket bit för bit runt fälgen.
Man får hålla koll på träregeln framför klyvkniven så att den inte går sönder, men det är ingen större risk då trät tål rätt mycket på det hållet det blir bara ett hack i den.
Jag skall fota nästa gång jag använder denna metod.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top