Båttråden 2

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, en vattentät telefon är absolut bättre än en icke vattentät telefon. Det är ett trevligt komplement för att hålla social kontakt.

Händer det något ombord och du måste få kontakt med JRCC, kan du nog vara säker på att du minuten tidigare tappar telefonen i durken och spräcker skärmen.

Skulle jag förlita min nödkommunikation till en mobiltelefon skulle det vara en hajfena.

Jag har VHF-radio ombord, men tyvärr har jag inte fått den att funka... Men det står på min "att-göra-lista" innan jag börjar använda båten mer frekvent och ta längre turer ut på öppet vatten :) Hela den här transportfärden har jag ju hållit mig nära land just för att mer eller mindre ha simavstånd till stranden ifall något händer, bara som en extra säkerhetsåtgärd. Men jag ska fixa alla brister ni har nämnt innan jag ger mig ut igen! :) Nu ska jag ju börja renoveringen mer på riktigt, inte bara fokus på rent funktionella ting utan mer göra fint, byta dåligt trä etc :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
På bilden här har jag kopierat tiden strax innan andra flödningen, andra flödningen och en liten bit efter den lyckade starten. Markerat i rött. Det hade i alla fall blivit lite obekvämt nära :näsblod
View attachment 447256

Välförberett för att vara en landkrabba. Det finns de som är mer erfarna som skulle ge sig iväg med mindre utrustning, trots sämre väder. Gubbar som bara ska ut på en liten fisketur, samtidigt som de dricker en öl eller två, och flytvästen är ju bara i vägen... :gnissla



Här står 11 knop för af Musö 22, med trimplan: http://langsjobat.se/snipan-af-muso-22/teknisk-data/
Trimplanen hjälper båten att ligga effektivt i sjön.

Sedan kan vi kolla på ett diagram som det här:
beta30chart1.jpg

(Soppaförbrukningen per timme vid givet varvtal längst ner. Tog det här diagrammet eftersom de jag hittade på Lombardini gällde gram bränsle per kWh, och det kändes jobbigare att räkna på.)

Om man antar att den motorn i en liknande snipa skulle vilja ligga på 2400 rpm vid 6 knop så blir det 2 L/timme. Det blir ett snitt på 0,33 L/M. Antar man sedan att varvtalet måste upp till 3600 rpm för att nå upp till 11 knop blir då förbrukningen där 0,55 L/M. Hmm... Inte såå farligt stor skillnad när man räknar på det... :va
Många antaganden. 0,55 i 11 knop är ju bra. Men tror man når samma med en planande båt i högre hastighet. Om än mindre båt kanske.

Blir ju också intressant att jämföra med planande båtar som håller sig i hastighet innan de möter för mycket motstånd. Vår hr480 vi hade i somras var värdelös på det. Antingen 2.5 knop på typ tomgång eller 12 knop i planing. Däremellan plogade den rejält.
Om man tänker Flipper 666 ht så kanske den tar lite om man håller sig under 5 knop? Med små barn är det mysigt är puttra men ibland måste man komma fram också. Hur kan gissa sig fram till fart innan den halvplanar? Den borde ju gå snålt där också.

Jag kan alltså tänka mig en båt som går snålt i 5 knop och sen 18 kanske.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har VHF-radio ombord, men tyvärr har jag inte fått den att funka... Men det står på min "att-göra-lista" innan jag börjar använda båten mer frekvent och ta längre turer ut på öppet vatten :) Hela den här transportfärden har jag ju hållit mig nära land just för att mer eller mindre ha simavstånd till stranden ifall något händer, bara som en extra säkerhetsåtgärd. Men jag ska fixa alla brister ni har nämnt innan jag ger mig ut igen! :) Nu ska jag ju börja renoveringen mer på riktigt, inte bara fokus på rent funktionella ting utan mer göra fint, byta dåligt trä etc :)

Om det är en gammal installation så gör om antenninstallationen helt , ny kabel och kontakter.
Köp även en bärbar också , behöver inte vara topoffthe line utan Biltema.

Sedan SRC certifikat så är du safe.

Orkar du inte får du bara använda grejerna i nödfall förutom kanalerna L1 och L2
som är licenfria och kan användas för vad som helst.

Certet är viktigt dock så du har koll på hur trafiken sköts och hur räddningsinsatser
, kanaler och så används
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Båtklubben som jag hyr båtplats av har visat innehålla en hel del fisförnäma bryggseglare som blev enormt skitnödiga när det kom en sliten gammal fiskebåt och la sig vid samma kaj som deras dyra plastbåtar. Flera medlemmar i styrelsen jobbar redan för att få mig vräkt, och under tiden har jag beordrats lägga mig så absolut långt bort från övriga båtar som möjligt. Jaja, jag är inte den som är den. Efter att ha flyttat Elly längst ut på kajen har jag dessutom lagt över en rejäl presenning som döljer den värsta röran. Därunder kan jag förhoppningsvis jobba vidare i fred, utan att hon sticker i ögonen på folket i båtklubben samt någorlunda skyddat från väder och vind så att relingsbytet kan fortskrida. Första åtgärden blev att dra upp resterna av masten ur hålet i däcket. Vikten på den kvarvarande tvåmetersbiten sa väl egentligen allt om stadiet av röta, den vägde fan ingenting :hihi

DSC_0558.JPGDSC_0559.JPG
DSC_0556.JPGDSC_0557.JPG
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett enormt projekt och imponerande att du verkar lösa det mesta pö om pö också!

Det där med att simma i land vintertid om det händer något kan du glömma, du dör ändå efter några minuter. VHF, GPS och kamrat är bra grejor särskilt vintertid. Men du hade en bra lista ändå!

Skit i bryggrannarna. När de upptäcker att du är en sailor och inte en uteliggare blir det enklare. Presentera dig och visa en bild på hur båten skall bli så slipper du kriget med societeeeeten.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om du ligger kvar i sommar ska jag komma och inspektera. Då kan jag hjälpa till i kriget mot töntarna.

Vad betalar man för platsen?

Jag tror annars dom är rädda för att den ska sjunka och du ska gå upp i rök.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Båtklubben som jag hyr båtplats av har visat innehålla en hel del fisförnäma bryggseglare som blev enormt skitnödiga när det kom en sliten gammal fiskebåt och la sig vid samma kaj som deras dyra plastbåtar. Flera medlemmar i styrelsen jobbar redan för att få mig vräkt, och under tiden har jag beordrats lägga mig så absolut långt bort från övriga båtar som möjligt. Jaja, jag är inte den som är den. Efter att ha flyttat Elly längst ut på kajen har jag dessutom lagt över en rejäl presenning som döljer den värsta röran. Därunder kan jag förhoppningsvis jobba vidare i fred, utan att hon sticker i ögonen på folket i båtklubben samt någorlunda skyddat från väder och vind så att relingsbytet kan fortskrida. Första åtgärden blev att dra upp resterna av masten ur hålet i däcket. Vikten på den kvarvarande tvåmetersbiten sa väl egentligen allt om stadiet av röta, den vägde fan ingenting


Backa inte för nötterna för då kräver de bara mer. Ge dem lång näsa genom att lyckas!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Varför vill dom vräka dig?

De visste väl vad det var för båt och att du tänker rusta upp den under tiden du hyr?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Synd det är lite för kallt för att måla. Annars lite rengöring med en rotborste å rolla på lite vit färg å snygga till dörren borde gå rätt fort. Sen kan dom gnälla hur mycket dom vill
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett enormt projekt och imponerande att du verkar lösa det mesta pö om pö också!

Det där med att simma i land vintertid om det händer något kan du glömma, du dör ändå efter några minuter. VHF, GPS och kamrat är bra grejor särskilt vintertid. Men du hade en bra lista ändå!

Skit i bryggrannarna. När de upptäcker att du är en sailor och inte en uteliggare blir det enklare. Presentera dig och visa en bild på hur båten skall bli så slipper du kriget med societeeeeten.

I många fall var jag nog inte mer än minuter ifrån stranden, men det kanske är orealistiskt ändå... Nåja, inget bekymmer denna gång :D

Tack :) och jag ska försöka prata med dem så får vi se. De tyckte väl helt enkelt att hon såg förjävlig ut, och att det inte passar sig bland deras fina blanka plastbåtar för miljoner... Tramsigt tycker jag, jag betalar för min plats och båten är försäkrad så jag tycker väl att jag skulle få ha vad jag vill på min plats... Men vi får se hur det går. Jag har iallafall en I klubben som står på min sida och för min talan mot styrelsen, hoppas han lyckas övertyga dem att ge mig en chans :)

Om du ligger kvar i sommar ska jag komma och inspektera. Då kan jag hjälalltill i kriget mot töntarna.

Vad betalar man för platsen?

Jag tror annars dom är rädda för att den ska sjunka och du ska gå upp i rök.

Tack, det var snällt :tummenupp

Vintertid är lite billigare än sommaren, men utslaget på ett år inklusive el så går det på ca en tusenlapp I månaden.

Tja, hon är ju helförsäkrad och jag har gett dem kopior på försäkringsbrevet så... Isåfall är de ju rädda för ett ickeproblem :D

Backa inte för nötterna för då kräver de bara mer. Ge dem lång näsa genom att lyckas!
Ska göra mitt bästa!
Varför vill dom vräka dig?

De visste väl vad det var för båt och att du tänker rusta upp den under tiden du hyr?

De tyckte väl att hon såg för skräpig ut helt enkelt, en skamfläck för marinan eller något... Jada, jag har påtalat detta samt visat bilder på båten. Men skicket var kanske ännu värre än de trott eller något...

Synd det är lite för kallt för att måla. Annars lite rengöring med en rotborste å rolla på lite vit färg å snygga till dörren borde gå rätt fort. Sen kan dom gnälla hur mycket dom vill

Jaja, nu har jag ju min presenning som döljer det värsta. När det väl blir lite varmare så kan jag fixa allt det där :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt upp en skylt om "Kulturföremål under renovering", det kan ju finnas nån undersysselsatt pensionär på klubben som kan vilja hjälpa till också. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kajerna är fulla av tappade sugar. Brist på tid, pengar och kunskap gör att de ibland lämnas över till nästa. Eller så ligger de kvar ett decennium till. Jag har varit runt på massor av båtklubbar runt Stockholm både sommar och under lågsäsong. Jag gillar att fota de övergivna båtarna som naturen är påväg att ta över. Björkar som väger upp genom skrovet, mossa på knapar och halkipar, rostiga gamla B18.

Vi hade en medlem i båtklubben. Han hade en gammal fiskebåt. Lite för stor egentligen och den tyngsta båt vi dragit på slipen. Han rev ut allt invändigt vilket gjorde att det var stökigt under och kring båten. Kladdade med VC-tar under vattenlinjen som sedan kladdades av på slipens spännband, lång kvar vid mastkransbryggan för länge och var svår att få tag i. Han stack ut helt enkelt. Båten blev väl inte klar under de två åren han låg i klubben. Vet inte hur det gick med båten. Dåvarande ägare har dött hörde jag sedan.

Det är väl en klassiker i Arga snickaren och i verkligheten. Riva ut allt, rum efter rum. Sedan tar pengar och ork slut. Eller dom som rev upp alla golv samtidigt och fick balansera på bjälklaget i kök och alla rum. Jo det är effektivt om man inte ska bo där med familjen samtidigt.

Där ska inte du hamna! :D
Har du funderat på att bygga en ställning till presenningarna så det funkar att jobba under? Lättare att komma åt och det ser inte så stökigt ut. Fladdrande presenningar som blåst av och gått sönder ser lite trist ut. Många struntar i att titta till sin täckning när det blåst eller snöat mycket.
Jag skulle dela upp jobbet i mindre delprojekt. Vet inte hur det skulle funka i ditt fall.
Sen är det väl kul om det är aktivitet på kajen och att arbetet går framåt.
Kan du använda kajen till att lagra nytt virke, gammalt ruttet virke mm eller är det förbjudet?
Det är jävligt tråkigt att du har styrelsen emot dig och därmed ögonen på dig.
Folk har åsikter om allt och nu är det lätt att framföra dom på FB t ex.
Söndagsflanörer älskar att titta på båtar, särskilt i trä. Om dom är fina. Båtar som ligger på land under fladdriga presenningar och på värdefull mark där man istället skulle kunna bygga bostäder... No so much.

Hoppas att det löser sig med styrelsegubbarna. Kör på med din renovering bara. Lycka till!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tappade sugar? Folk är ju bara allmänt korkade, obegåvade, talanglösa och ska förmodligen inte ha med hantverk och göra..
Kajerna är fulla av tappade sugar. Brist på tid, pengar och kunskap gör att de ibland lämnas över till nästa. Eller så ligger de kvar ett decennium till. Jag har varit runt på massor av båtklubbar runt Stockholm både sommar och under lågsäsong. Jag gillar att fota de övergivna båtarna som naturen är påväg att ta över. Björkar som väger upp genom skrovet, mossa på knapar och halkipar, rostiga gamla B18.

Vi hade en medlem i båtklubben. Han hade en gammal fiskebåt. Lite för stor egentligen och den tyngsta båt vi dragit på slipen. Han rev ut allt invändigt vilket gjorde att det var stökigt under och kring båten. Kladdade med VC-tar under vattenlinjen som sedan kladdades av på slipens spännband, lång kvar vid mastkransbryggan för länge och var svår att få tag i. Han stack ut helt enkelt. Båten blev väl inte klar under de två åren han låg i klubben. Vet inte hur det gick med båten. Dåvarande ägare har dött hörde jag sedan.

Det är väl en klassiker i Arga snickaren och i verkligheten. Riva ut allt, rum efter rum. Sedan tar pengar och ork slut. Eller dom som rev upp alla golv samtidigt och fick balansera på bjälklaget i kök och alla rum. Jo det är effektivt om man inte ska bo där med familjen samtidigt.

Där ska inte du hamna! :D
Har du funderat på att bygga en ställning till presenningarna så det funkar att jobba under? Lättare att komma åt och det ser inte så stökigt ut. Fladdrande presenningar som blåst av och gått sönder ser lite trist ut. Många struntar i att titta till sin täckning när det blåst eller snöat mycket.
Jag skulle dela upp jobbet i mindre delprojekt. Vet inte hur det skulle funka i ditt fall.
Sen är det väl kul om det är aktivitet på kajen och att arbetet går framåt.
Kan du använda kajen till att lagra nytt virke, gammalt ruttet virke mm eller är det förbjudet?
Det är jävligt tråkigt att du har styrelsen emot dig och därmed ögonen på dig.
Folk har åsikter om allt och nu är det lätt att framföra dom på FB t ex.
Söndagsflanörer älskar att titta på båtar, särskilt i trä. Om dom är fina. Båtar som ligger på land under fladdriga presenningar och på värdefull mark där man istället skulle kunna bygga bostäder... No so much.

Hoppas att det löser sig med styrelsegubbarna. Kör på med din renovering bara. Lycka till!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sätt upp en skylt om "Kulturföremål under renovering", det kan ju finnas nån undersysselsatt pensionär på klubben som kan vilja hjälpa till också. :)

Bra förslag, ska fan ta och göra det :D Diskuterade lite med personen i klubben som står på min sida, han tyckte också att det var lite väl mycket åsikter från bryggseglarna som knappt ens vet hur man framför sina blanka plastjollar... :gnissla Roligare med folk som använder sina båtar tyckte han, och jag kan bara hålla med :tummenupp När Elly väl är fin och iordninggjord så ska vi ta många långa och roliga turer hon och jag :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kajerna är fulla av tappade sugar. Brist på tid, pengar och kunskap gör att de ibland lämnas över till nästa. Eller så ligger de kvar ett decennium till. Jag har varit runt på massor av båtklubbar runt Stockholm både sommar och under lågsäsong. Jag gillar att fota de övergivna båtarna som naturen är påväg att ta över. Björkar som väger upp genom skrovet, mossa på knapar och halkipar, rostiga gamla B18.

Vi hade en medlem i båtklubben. Han hade en gammal fiskebåt. Lite för stor egentligen och den tyngsta båt vi dragit på slipen. Han rev ut allt invändigt vilket gjorde att det var stökigt under och kring båten. Kladdade med VC-tar under vattenlinjen som sedan kladdades av på slipens spännband, lång kvar vid mastkransbryggan för länge och var svår att få tag i. Han stack ut helt enkelt. Båten blev väl inte klar under de två åren han låg i klubben. Vet inte hur det gick med båten. Dåvarande ägare har dött hörde jag sedan.

Det är väl en klassiker i Arga snickaren och i verkligheten. Riva ut allt, rum efter rum. Sedan tar pengar och ork slut. Eller dom som rev upp alla golv samtidigt och fick balansera på bjälklaget i kök och alla rum. Jo det är effektivt om man inte ska bo där med familjen samtidigt.

Där ska inte du hamna! :D
Har du funderat på att bygga en ställning till presenningarna så det funkar att jobba under? Lättare att komma åt och det ser inte så stökigt ut. Fladdrande presenningar som blåst av och gått sönder ser lite trist ut. Många struntar i att titta till sin täckning när det blåst eller snöat mycket.
Jag skulle dela upp jobbet i mindre delprojekt. Vet inte hur det skulle funka i ditt fall.
Sen är det väl kul om det är aktivitet på kajen och att arbetet går framåt.
Kan du använda kajen till att lagra nytt virke, gammalt ruttet virke mm eller är det förbjudet?
Det är jävligt tråkigt att du har styrelsen emot dig och därmed ögonen på dig.
Folk har åsikter om allt och nu är det lätt att framföra dom på FB t ex.
Söndagsflanörer älskar att titta på båtar, särskilt i trä. Om dom är fina. Båtar som ligger på land under fladdriga presenningar och på värdefull mark där man istället skulle kunna bygga bostäder... No so much.

Hoppas att det löser sig med styrelsegubbarna. Kör på med din renovering bara. Lycka till!

Usch nej, där får vi verkligen hoppas att man inte slutar :näsblod Det vore ett alltfgör ovärdigt öde åt stackars Elly :( Så nejdå, här ska inte tappas någon sug ;)

Faktum är att det redan är rätt mycket plats därunder, mer än väl ståhöjd på mitten. Visst hänger sidorna in litegrann, men inte så att det stör. Ska nog kunna jobba på relingen som det är. Har satt upp en påle precis vid ingången för att hålla ut presenningen lite extra just där, men annars är det rätt lugnt. Hon är ganska stor, så där är gott om plats på däck :) Men ja, någon slags ställning ska jag nog försöka bygga ändå. Mest för att få lite spänn på saker och ting för att minimera fladdret :)

Jag hoppas inte att presenningen ska fladdra sönder, jag köpte biltemas tyngsta (180g/m2 eller vad det nu var) med förhoppning om att det ska hålla för lite fladder... Och jag har folk som håller koll på henne i veckorna medan jag är borta, så tittar jag själv till henne på helgerna :)

Jo, jag har en liten checklista med saker jag vill göra och planerar att ta en sak i taget:
- En rejäl tvätt för att bli av med diverse mossa och annan påväxt.
- Den trasiga rutan ska bytas.
- Utvändigt ruttet trä, dvs reling etc, ska bytas. Kommer även byta de delar av spant som sticker upp genom plasten på däck, de är så ruttna och går troligtvis inte att rädda så jag är inne på att helt enkelt kapa dem i höjd med däcket och gjuta igen hålen med ny plast samt gjuta in rostfria beslag i plasten i vilken jag sedan kan fästa relingen i.
- Golvet i styrhytten samt nere i salongen ska bytas.
- Maskinrummet ska städas ur ordentligt.
- Generatorerna/elsystemet ska fräschas upp alt. bytas då hon laddar dåligt. Detsamma gäller hennes NiFe-batterier som ska få ny elektrolyt.

Börjar där så får vi se vad mer jag kommer på framöver :)

Tack så mycket, hoppas det jag med! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kom ner till Elly idag och såg att hela presenningen låg slängd överbord och varenda fästögla på andra sidan hade slitits ut ur sina hålor... Nåja, det var värt ett försök. Har nu bundit ner presenningen så att den ligger spänd över däck istället, går dessvärre inte att jobba under så som det ser ut nu så jag får försöka tänka ut en annan lösning där. Alternativt bara jobba då det är bra väder och slänga bort presenningen varje gång man ska göra någonting...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Presenningar har en otäck förmåga att efterlikna segel. Ett av segels stora fördelar är att det fungerar som ett ypperligt vindfång...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Presenningar har en otäck förmåga att efterlikna segel. Ett av segels stora fördelar är att det fungerar som ett ypperligt vindfång...

Ja, ja kan ju inte påstå att jag är överdrivet förvånad i och för sig... Men när man bemödar sig med att köpa det stadigaste biltema har att erbjuda och samtidigt lägger manken till och nyttjar varenda ögla som finns att tillgå när man knyter fast skiten så känns det lite tråkigt att det fladdrar sönder likförbaskat... Nåja, jag har iallafall fått städat av däcket, nu ska det tillverkas relingsfästen och inväntas varmare väder och sen är det bara att börja plasta och måla! :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Var här inte någon som var svag för träbåtar och behöver en till?
Saxat från facebook: https://m.facebook.com/groups/1531183837104424?view=permalink&id=2325979670958166

"NÖDROP FRÅN HJÄLMARE KANAL!

Från Jan Eriksson, platsansvarig vid Hjälmare kanal har jag fått bilder på en fin båt som av ett dödsbo skänkts till barncancerfonden. Fonden kan inte ta hand om det och där den står idag i Hjälmare docka kan den inte stå kvar utan ska skrotas innan sommaren. Skrota båtar kostar pengar och det vill ju av förståeliga skäl inte barncancerfonden göra och inte heller Jan Eriksson.
Så nu behöver den en ny ägare och som kan ta över rätt omgående och då antar jag att det närapå är gratis!!!

Så här skriver Jan vad han vet om den:
"Båten är byggd 1963 på Djupviks varv. Lite osäker på modell betäckning, ev Kutter 410.(?)
Marinen hade henne som någon typ av bunkerbåt innan sjövärnskåren övertog henne. Skrovet är i ek liksom skepps och däcksspant.
Modellen hade en aluminiumstyrhytt.
Flera av spanten i förskeppet är utbytta samt hela däcket med däckshus.
Maskin o backslag står på land, renoverades för ca 20 år sedan men är inte startad sedan dess. (Volvo Penta MD 100, ca 150 hk, 1700 kg)
Båten torrsattes i Hjälmare docka 1996 och ägaren mättade borden kraftigt med linolja/terpentin.
Borden har torkat isär men jag tror inte det finns någon som helst röta.
Mellan 1996 – 2006 la ägaren ca 50 000 arbetstimmar.(!) Han var mycket noga.
Det finns mängder av virke o annat som följer med båten.
Jag har stor respekt för det jobb som ägaren lagt ner och hoppas att vi inte ska behöva skrota den."

Så kontakta Jan Eriksson fort den som är intresserad, han är inte på facebook och jag är bara förmedlare

Jan Eriksson
Platsansvarig Hjälmare Kanal AB
Telefon: 070-264 53 29
Tel vxl: 08-655 90 00

mvh
Hansi Ohlsson"
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top