Båttråden 2

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Imponerad !
Hoppas resten av färden går skitbra :thumbsup

Tack! Än så länge går det bra, kommit ytterligare 25nm söderut såhär långt idag :tummenupp

- - - Updated - - -

Hur djupt går den? Hur lång är masten ungefär? God fortsättning

Ca 2m, och masten var ca 12m hög :gnissla detsamma!

Idag kan man ju inte klaga på vädret iallafall:tummenupp
DSC_0537.jpg
DSC_0536.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dagens tur förflöt utan incident fram till sista halvtimmen, då plötsligt blev det spännande :gnissla hade planerat att stanna till men insåg att jag skulle kunna hinna till Glommen innan mörkret om jag pinnade på lite. Sagt och gjort, höjde varvtalet något och fortsatte. En halvtimme innan ankomst till Glommen, fortfarande ljust, då dör motorn... Soppatorsk. Som tur är hade jag 60l med mig på dunk, men diesel måste ju som bekant luftas vid torrsug... Och jag befann mig just jämte ett rev, som sakta närmade sig... :gnissla tanka upp fort som fan, starta, försöka komma iväg, nej motorn vill inte varva upp, dör igen, helvete, ner och lufta, satan fel verktyg, upp, ner, lufta, revet närmar sig... Till slut får jag rätt på det och kan fortsätta, men solen är nu under horisonten och jag har fortfarande en halvtimme kvar... Som genom en skänk från gudarna tog jag mig hela vägen fram med skymningens sista ljus som ledsagare precis intill det att jag kunde förtöja I glommens hamn. Nu ligger jag I förpiken och dör av pizzaöverdos, glommena pizzeria var det enda som hade öppet inom en mils radie och jag orkade inte gå en mil till efter att ha gått fem km enkel väg till en butik som enligt gpsen hade öppet men som I själva verket hade stängt för säsongen... Trevlig kväll gott folk!
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ankare?


Låter som ett roligt äventyr. Vad tar den per distans?



Finns, men då jag är landkrabba och inte överdrivet vass på det här med att lägga till så har jag funnit att det säkraste metoden för mig är att förtöja fören och sen gå I land med aktertampen och dra in aktern tills båten ligger längs med. Och den enda tampen jag har som är lång nog till detta är den jag hade tänkt till ankaret initialt, och jag kände inte att det var läge att börja krångla med det där I stundens hetta utan att det var bättre att försöka få igång maskin... :gnissla jag har ju luftat det här systemet tidigare och tänkte att det borde gå ganska fort. Revet var kanske inte supernära men tillräckligt för att den här landkrabban skulle bli nervös :gnissla
Screenshot_20190105-163607.jpg

Enligt förra ägaren ca 0.5l på 1500 varv, men då med renskrapad/målad botten. Med 15 års ostron som jag försökt skrapa bort hjälpligt (både simmandes och från kaj) samt ca 1800 varv som jag höll igår så drar hon troligtvis bra mycket mer... Hittills sen jag tog över båten har det gått ca 200 liter, men jag vet ju inte hur mycket som gått åt tidigare till värmepannan, stillastående motorkörning och provtur så hur mycket hon tagit under den här turen är svårt att säga...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kör ni hallänningar med spegelvända sjökort? I bohuslän nöjer vi oss med att hålla dom upp o ner, men vi är ju inte så keliga av oss
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kör ni hallänningar med spegelvända sjökort? I bohuslän nöjer vi oss med att hålla dom upp o ner, men vi är ju inte så keliga av oss

Jag är skåning ;) tja, appen funkade såhär om man valde rutten uppåt som visningsalternativ och jag kan ju inte påstå att jag klagar :D

Nu far vi! Sista etappen för sen här gången! :tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle inte vara ute själv utan möjlighet att akutankra. Som du nu noterat kan enkla problem snabbt bli katastrof om man driver mot något hårt.

Blir också yr av dina bilder på sjökortet.

Ha så kul idag!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Själv funderar jag om jag kan lyckas övertala frun till att äga båt om jag lovar att vi bara kör på rätt hvo100. Segel kommer det aldrig bli för mig ("traumatisk" uppväxt på segelsemestrar).


Så vilka utflyktsbåtar passar en småbarnsfamilj som helst inte tar mer än 0.5l/nm?
Snipa med nyare dieselmotor? Har kollat lite på typ 560ht men då är det ju bensinutombordare och egentligen är vi helt nöjda med att tuffa fram. Men visst, 12 knop kan ju vara bra.

Dåligt utbud på blocket nu så svårt att se vad man ska kolla mer på. Budget upp till 200 000 men kan ökas om vi tror på idén.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu är Elly hemma vid kajen I Halmstad! :yoparty dagens tur förflöt utan incident! :tummenupp detta har verkligen varit ett smärre äventyr, fyfan vad skönt att ha fått det gjort :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Finns, men då jag är landkrabba och inte överdrivet vass på det här med att lägga till så har jag funnit att det säkraste metoden för ?mig är att förtöja fören och sen gå I land med aktertampen och dra in aktern tills båten ligger längs med. Och den enda tampen jag har som är lång nog till detta är den jag hade tänkt till ankaret initialt, och jag kände inte att det var läge att börja krångla med det där I stundens hetta utan att det var bättre att försöka få igång maskin... :gnissla jag har ju luftat det här systemet tidigare och tänkte att det borde gå ganska fort. Revet var kanske inte supernära men tillräckligt för att den här landkrabban skulle bli nervös :gnissla
Det kunde nog inte bli så mycket närmare. En luftning till och du hade stått på revet och svurit. Eller åtminstone skrapat av lite mer fripassagerare från skrovet. :tummenupp

Vad hade du för säkerhetsutrustning med dig?


Så vilka utflyktsbåtar passar en småbarnsfamilj som helst inte tar mer än 0.5l/nm?
Snipa med nyare dieselmotor? Har kollat lite på typ 560ht men då är det ju bensinutombordare och egentligen är vi helt nöjda med att tuffa fram. Men visst, 12 knop kan ju vara bra.
12knop är en hastighet som gör att det kommer krävas en del motorstyrka därmed och bränsle. På en mindre båt. Detta på grund av deplacementsfarten. Håller man sig på gränsen eller under går det relativt lite soppa. För en liten familjebåt på 6-8m så rör det sig om ca 6-7knop.

Så är det en snipa på 6-8m kan en liten dieselmotor räcka till för deplacementsfarten och hålla hyfsad bränsleförbrukning. Vill man upp till det dubbla i hastighet så går det också, och då kommer det krävas större motor och gå några gånger mer soppa när man ligger på den hastigheten.

Sök efter t.ex. "halvplanande snipa" eller liknande.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kunde nog inte bli så mycket närmare. En luftning till och du hade stått på revet och svurit. Eller åtminstone skrapat av lite mer fripassagerare från skrovet. :tummenupp

Vad hade du för säkerhetsutrustning med dig?
Kan nog vara så, jag hade nog en del tur med mig på den här färden :)

Flytväst, nödflotte, säkerhetslina (att knyta om mig ifall man rör sig på däck under färd), mat, vatten, extra bränsle, mobiltelefon, powrrbank, extra bilbatteri, diverse verktyg... Typ så.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kan nog vara så, jag hade nog en del tur med mig på den här färden :)

Flytväst, nödflotte, säkerhetslina (att knyta om mig ifall man rör sig på däck under färd), mat, vatten, extra bränsle, mobiltelefon, powrrbank, extra bilbatteri, diverse verktyg... Typ så.
På bilden här har jag kopierat tiden strax innan andra flödningen, andra flödningen och en liten bit efter den lyckade starten. Markerat i rött. Det hade i alla fall blivit lite obekvämt nära :näsblod
skraaap.jpg

Välförberett för att vara en landkrabba. Det finns de som är mer erfarna som skulle ge sig iväg med mindre utrustning, trots sämre väder. Gubbar som bara ska ut på en liten fisketur, samtidigt som de dricker en öl eller två, och flytvästen är ju bara i vägen... :gnissla


Ja och de påstår 12-13 knop. Hur går det till?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Snipan af Musö 22 för Leverans 2019 https://www.blocket.se/vi/80898567.htm
Här står 11 knop för af Musö 22, med trimplan: http://langsjobat.se/snipan-af-muso-22/teknisk-data/
Trimplanen hjälper båten att ligga effektivt i sjön.

Sedan kan vi kolla på ett diagram som det här:
beta30chart1.jpg

(Soppaförbrukningen per timme vid givet varvtal längst ner. Tog det här diagrammet eftersom de jag hittade på Lombardini gällde gram bränsle per kWh, och det kändes jobbigare att räkna på.)

Om man antar att den motorn i en liknande snipa skulle vilja ligga på 2400 rpm vid 6 knop så blir det 2 L/timme. Det blir ett snitt på 0,33 L/M. Antar man sedan att varvtalet måste upp till 3600 rpm för att nå upp till 11 knop blir då förbrukningen där 0,55 L/M. Hmm... Inte såå farligt stor skillnad när man räknar på det... :va
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kan nog vara så, jag hade nog en del tur med mig på den här färden :)

Flytväst, nödflotte, säkerhetslina (att knyta om mig ifall man rör sig på däck under färd), mat, vatten, extra bränsle, mobiltelefon, powrrbank, extra bilbatteri, diverse verktyg... Typ så.
Får instämma att du ändå tänkt genom ditt val av utrustning något.
Dock, tre saker att beakta inför framtida utrustningslistor;

Handburen, vattentät GPS. Mobiltelefoner är känsliga.
Handburen, vattentät Vhf. Mobiltelefoner är känsliga.
En kamrat.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Får instämma att du ändå tänkt genom ditt val av utrustning något.
Dock, tre saker att beakta inför framtida utrustningslistor;

Handburen, vattentät GPS. Mobiltelefoner är känsliga.
Handburen, vattentät Vhf. Mobiltelefoner är känsliga.
En kamrat.

Överlevnadsdräkt(er)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På bilden här har jag kopierat tiden strax innan andra flödningen, andra flödningen och en liten bit efter den lyckade starten. Markerat i rött. Det hade i alla fall blivit lite obekvämt nära :näsblod
View attachment 447256

Välförberett för att vara en landkrabba. Det finns de som är mer erfarna som skulle ge sig iväg med mindre utrustning, trots sämre väder. Gubbar som bara ska ut på en liten fisketur, samtidigt som de dricker en öl eller två, och flytvästen är ju bara i vägen... :gnissla

Det håller jag absolut med om! Men sanningen att säga så satte jag mig nog själv i en onödigt dålig sits genom att försöka snabblufta och sen komma iväg. Lärdom, gör det ordentligt från början så sparar man tid i slutändan :)

Ja, riktigt så dum att jag ger mig ut på en tredagars tur utan flytväst, extra bränsle, extra ström och dylikt är jag väl inte... :D Säkert mycket jag hade kunnat göra bättre, men med kort varsel så var detta det bästa jag kunde åstadkomma. Jag var liksom tvungen att passa på när nu stjärnorna linjerade så som de gjorde, annars vet man aldrig när nästa tillfälle skulle komma... Och ju tidigare jag kunde flytta båten desto bättre. Hade redan dragit över tidsfristen som jag kom överens om med föregående ägaren så det började kännas lite bråttom.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Får instämma att du ändå tänkt genom ditt val av utrustning något.
Dock, tre saker att beakta inför framtida utrustningslistor;

Handburen, vattentät GPS. Mobiltelefoner är känsliga.
Handburen, vattentät Vhf. Mobiltelefoner är känsliga.
En kamrat.

Tack för tipsen, det och mycket annat står på önskelistan :tummenupp Men faktum är att telefonen är vattentät, så litet plus i kanten där kanske? :hihi
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tack för tipsen, det och mycket annat står på önskelistan :tummenupp Men faktum är att telefonen är vattentät, så litet plus i kanten där kanske? :hihi
Jo, en vattentät telefon är absolut bättre än en icke vattentät telefon. Det är ett trevligt komplement för att hålla social kontakt.

Händer det något ombord och du måste få kontakt med JRCC, kan du nog vara säker på att du minuten tidigare tappar telefonen i durken och spräcker skärmen.

Skulle jag förlita min nödkommunikation till en mobiltelefon skulle det vara en hajfena.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top