Båttråden 2

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ikväll lekte jag den lille kemisten och blandade färsk elektrolyt till Ellys Ni-Fe-batterier :) Skapligt exoterm reaktion då kaliumhydroxiden åkte ner i destvattnet :gnissla Tyvärr hade firman jag beställde från glömt att inkludera komponent nr 2, litiumhydroxiden... Så nu står jag här med 10 liter inkomplett elektrolyt. Nåja, ingen större fara då litiumhydroxiden ska blandas i den rena kaliumhydroxidlösningen stegvis oavsett, så när jag väl får resten av grejerna kan jag göra färdigt då. Men jag hade hoppats på att kunna få elektrolyten färdig ikväll och renovera upp batterierna i helgen så att jag äntligen kan få lite hushållsström i båten. Startbatterierna är ju avsedda just för start så utan Ni-Fe-batterierna har jag varken belysning eller annat. Jaja, altid är det något som ska krångla... Det finns annat att pyssla med så jag går ju knappast sysslolös. Ska försöka tömma och skrubba ur dieseltanken samt slipa lite trä utvändigt om vädret håller :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den här helgen har jag bytt till nya fräscha dieselfilter, sugit ur gammal diesel ur tanken, fyllt på med ny och fin diesel samt luftat systemet, efter det startade hon på första knapptrycket med jämn och fin tomgång :) provtur hanns tyvärr inte med denna gång, men antingen nästa helg eller helgen efter det! Det blir första gången på 15 år som hon lämnar bryggan! :tummenupp

 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Den här helgen har jag bytt till nya fräscha dieselfilter, sugit ur gammal diesel ur tanken, fyllt på med ny och fin diesel samt luftat systemet, efter det startade hon på första knapptrycket med jämn och fin tomgång :) provtur hanns tyvärr inte med denna gång, men antingen nästa helg eller helgen efter det! Det blir första gången på 15 år som hon lämnar bryggan! :tummenupp

Vilket jävla projekt. Ska bli kul att följa.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vilket jävla projekt. Ska bli kul att följa.

Jodu, jag har att göra :näsblod hon har ju stått utan underhåll I ur och skur I massor av år, så utvändigt trä och dylikt är ju I skick därefter. Men invändigt, rent strukturellt, är hon överlag frisk. Gammal tätvuxen ek ruttnar inte så lätt, så allt väsentligt är friskt. Och maskinellt är hon väldigt bra, startar lätt och går bra. Det är mycket med det utvändiga dock, mycket röta. Där ska det slipas en hel del, relingen ska bytas, masten är rutten och måste tas bort...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Herregud, där har du lite att göra. Bara att kvala upp ärmarna och öppna plånboken!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Onödig uppmaning men här kommer den ändå, Bushido.

Sluta aldrig med dina projekt, eller att starta nya för den delen!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Onödig uppmaning men här kommer den ändå, Bushido.

Sluta aldrig med dina projekt, eller att starta nya för den delen!

Ingen risk, och inte för att det behövde bevisas men jag gick och köpte mig en gammal DT125ypvs häromdagen som jag ska sätta dubbdäck på och ha som vinterhoj :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag skulle det ha blivit provtur med Elly men det sket sig tyvärr. Hann så långt som att kasta loss sista linan, men när backen skulle i tog det stopp i reglaget. Kewken. Bara att surra fast igen och börja felsöka. Trilskande vajerspel/mekanism visade det sig. Åtgärda (hyfsat enkelt, lite smörj och motion var allt som krävdes) och sen dags att prova igen. Fullt styrutslag och i med backnämenvafan!? Styrningen funkar knackigt och ger inte fullt vänster?? Stänga av, surra fast, felsöka. Läckande hydraulcylinder... Dubbelkewk... Ingen provkörning idag alltså... Bara att åka hem och börja leta efter ersättare.

Men på den ljusa sidan så fick jag igång den gamla reflexpannan som står i maskinrummet så nu har jag vattenburen värme i hela båten :tummenupp Fantastiskt ändå, skiten har stått oanvänd i 15 år men efter lite förvärme så bran det stadigt där inne och värmen spred sig så fint ut i varenda element genom hela båten. Behövdes varken luftas eller fixas någonting, det bara funkade direkt :tummenupp "javafan", tyckte föregående ägaren. "Gamla grejer, det funkar. Det moderna systemet med en helvittes massa inställningsmöjligheter som jag installerade i segelbåten funkade i max 24 timmar och sen aldrig mer. Modernt piss" :D

DSC_0489.JPGDSC_0488.JPG
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Idag skulle det ha blivit provtur med Elly men det sket sig tyvärr. Hann så långt som att kasta loss sista linan, men när backen skulle i tog det stopp i reglaget. Kewken. Bara att surra fast igen och börja felsöka. Trilskande vajerspel/mekanism visade det sig. Åtgärda (hyfsat enkelt, lite smörj och motion var allt som krävdes) och sen dags att prova igen. Fullt styrutslag och i med backnämenvafan!? Styrningen funkar knackigt och ger inte fullt vänster?? Stänga av, surra fast, felsöka. Läckande hydraulcylinder... Dubbelkewk... Ingen provkörning idag alltså... Bara att åka hem och börja leta efter ersättare.

Men på den ljusa sidan så fick jag igång den gamla reflexpannan som står i maskinrummet så nu har jag vattenburen värme i hela båten :tummenupp Fantastiskt ändå, skiten har stått oanvänd i 15 år men efter lite förvärme så bran det stadigt där inne och värmen spred sig så fint ut i varenda element genom hela båten. Behövdes varken luftas eller fixas någonting, det bara funkade direkt :tummenupp "javafan", tyckte föregående ägaren. "Gamla grejer, det funkar. Det moderna systemet med en helvittes massa inställningsmöjligheter som jag installerade i segelbåten funkade i max 24 timmar och sen aldrig mer. Modernt piss" :D

View attachment 446847View attachment 446848

Vänster? :7peta
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Javafan, jag är landkrabba av rang :D Ingen mening att ens försöka dölja det :D Viljan är större än vetandet i detta fall, jag vill väldigt gärna men fan vet om man ens borde :gnissla Kan inte ens slå en halvduglig knop :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Premiärtur med Elly, första gången på 15 år som hon lämnar bryggan! :tummenupp



 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Elly och jag bevittnar soluppgången :)

Lite sjö går det, för en landkrabba :näsblod


 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Blev lite för bra till slut, nu har jag ingen mast längre :näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att masten var gammal och rutten visste jag, den skulle ner oavsett. Men jag hade ju föredragit att det skett på mindre våldsamt vis :näsblod

DSC_0518.jpg

Men jag har tagit mig en bra bit idag! :)

Screenshot_20190104-193448.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har ingen upplyst dig om att det är januari..?

Jag är inte direkt ute och nöjesåker, ren transportfärd för att få hem båten lite närmre hemma så jag slipper åka fem timmar för att fixa med henne. Har fixat båtplats I Halmstad, så det blir "bara" 1.5h istället :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Härligt!
Vad blev det för cigarr i ruffen?

Det blev bullens pilsnerkorv, för senil som jag är så glömde jag resehumidoren hemma... :( :huvet nåja, får ta en när jag kommer fram istället. Om allt går som det ska så bör jag vara I Halmstad framåt söndag lunch!

- - - Updated - - -

Jo, det är ju kallt.

Jag har dieselpanna och vattenburen värme I båten :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top