Båttråden 2

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För några år sedan satt jag och drömde om att bygga en båt. Bara för att kunna åka ut på Storsjön någon lugn dag och titta på solen och dricka läskeblask.

Då kom jag på att jag inte kan ett dugg om båtar. Kan man inte något så kan man ju alltid gå en kurs eller något och lära sig lite mera. Så jag gick en kvällskurs och tog båtförarintyg. Det var ju skoj. Sedan blev SRC-certifikat, för om man har en båt så är det ju kul om man kan prata med andra båtar också. Ett kustskepparintyg kan ju också vara bra att ha om man skulle råka på att snubbla över något som råkar räknas som ett litet skepp istället. Och när man redan har SRC-certifikat och kustskepparintyg så är det ju inte såå himla mycket mer att lära sig för att kunna ta fartygsbefäl klass VIII examen...

Kanske blir det maskinbefäl klass VIII också om någon anordnar en sån kurs i krokarna.

Men någon båt har det inte blivit än :gnissla

Din och min båtresas början verkar vara varandras direkta motpol :D Ingen form av intyg, ingen form av sjövana, inget radiocertifikat, aldrig ens kört en större båt. Har på min höjd paddlat kanot och rott roddbåt. Menvafan, klart man ska köpa sig ett mindre skepp bara sådär, kan väl aldrig gå fel? :D

- - - Updated - - -

Du får icke stycka reportrar.

Nu har jag dåligt samvete för att jag fann det där ens en aning humoristiskt... Usch, fy fan :död :(
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Din och min båtresas början verkar vara varandras direkta motpol :D Ingen form av intyg, ingen form av sjövana, inget radiocertifikat, aldrig ens kört en större båt. Har på min höjd paddlat kanot och rott roddbåt. Menvafan, klart man ska köpa sig ett mindre skepp bara sådär, kan väl aldrig gå fel? :D

- - - Updated - - -



Nu har jag dåligt samvete för att jag fann det där ens en aning humoristiskt... Usch, fy fan :död :(

Nej det där är verkligen inget att skämta om. Bara här om året hade vi ju faktiskt ett fall där en reporter blir mördad och sedan styckad på en ubåt.

Över gränsen?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej det där är verkligen inget att skämta om. Bara här om året hade vi ju faktiskt ett fall där en reporter blir mördad och sedan styckad på en ubåt.

Jo, jag vet. Det var lite det jag menade. När jag såg den där annonsen tänkte jag direkt på fallet Kim Wall. Så även om kommentaren känns skapligt olämplig får jag ändå medge att den är tragiskt passande... :död
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Din och min båtresas början verkar vara varandras direkta motpol :D Ingen form av intyg, ingen form av sjövana, inget radiocertifikat, aldrig ens kört en större båt. Har på min höjd paddlat kanot och rott roddbåt. Menvafan, klart man ska köpa sig ett mindre skepp bara sådär, kan väl aldrig gå fel? :D
Äh, det ordnar sig alltid. Du klarar dig långt om du har koll på väjningsreglerna. Grunden är att du har väjningsplikt mot alla som kommer från höger. Och när du kör en relativt liten och lättmanövrerad motorbåt har du även väjningsplikt mor alla som inte är lika lättmanövrerade, som t.ex. segelbåtar som seglar. För att göra det enkelt kan du anta att du nog har väjningsplikt mot allt som inte är små fritidsbåtar tills du vet bättre.

Radiocertifikat behövs i stort sett först när du vill sända på VHFen. Det kommer inte vara någon som kommer och inspekterar din båt när den ligger vid kaj och ger dig böter bara för att den sitter där i båten.

Är Elly verkligen ett skepp? Den definitionen blir lite intressant för dig. Gränsen är att ett skepp är över 12m långt OCH 4m brett (så 14m långt och 3.9m brett är inte ett skepp). Är det inte ett skepp så är det en båt. Kustskepparintyg krävs bara för fritidsskepp, inte för båtar. Är det en fritidsbåt krävs inga kvalifikationer alls förutom att du ska framföra ditt fartyg på ett sätt som är förenligt med gott sjömansskap och att båten ska vara sjövärdig.

Jag avundas den energi du har som tar dig an ett sånt där projekt. Det är ju positivt att hon flyter. Men sedan kan det snabbt försvinna mycket pengar och "elbow grease" tills skicket är så man slipper oroa sig för om ett lätt duggregn kommer vara vad som får bägaren att rinna över. :gnissla
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
50 knop är ju över 90 kmh. Inte direkt så det är läge att släppa ratten och ta sig en kopp kaffe och ett par småkakor då. Och går det lite vågor så slår det lätt ganska så mycket.

Med en toppfart på 50kn så ligger den nog bland de snabbaste 10% av fritidsbåtar. Med stor säkerhet snabbare än Flippern du hade åkt. Ska det vara snabbare så blir det nog rib, vattenskoter, något slags spartansk tävlingsbåt eller att lägga ut ett par miljoner.

Har den rekommenderat max 225hk så gå inte över det. Då kan det bli strul med försäkringar och liknande. Tror inte heller det skulle göra så mycket för toppfarten med 50 kusar till när den redan toppar 50kn. Då är det snarare att den skulle orka mer med mer last. Men att gå på minimum av rekommenderade hästkrafter ska nog också undvikas. Det kan vara knappt vad som krävs för att plana med bara föraren ombord, så med båten full av kompisar är den inte i närheten av att plana.

Fast jag känner egentligen inte till Yamarinen i fråga tillräckligt väl utan uttalar mig bara rent generellt. Så ta det jag säger med en nypa salt :tummenupp

Som sagt har jag ju aldrig åkt i en liknande båt, men just det där tilltalar mig nåt oerhört. Att den är så snabb, men ändå hyfsat bekväm och t.o.m. har sovplatser, låter som den optimala båten. En ZZR för sjön!

Och Flippern... En gammal 70-talare med en trött Johnsson 70 som nätt och jämt kämpade sig över 30kn. Njä, ingen dröm precis.

En annan ouppnåelig drömbåt är Targa 32 med dubbla D6 400. Tänk att sitta i kaptensstolen, tungt krossa vågorna i sin väg och lite lojt knäppa på vindrutetorkaren, när man mullrar fram i över 40knop. Det är en sån drömbåt - nästintill ett fartyg! :tungan
https://www.targa.fi/boats/32
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Äh, det ordnar sig alltid. Du klarar dig långt om du har koll på väjningsreglerna. Grunden är att du har väjningsplikt mot alla som kommer från höger. Och när du kör en relativt liten och lättmanövrerad motorbåt har du även väjningsplikt mor alla som inte är lika lättmanövrerade, som t.ex. segelbåtar som seglar. För att göra det enkelt kan du anta att du nog har väjningsplikt mot allt som inte är små fritidsbåtar tills du vet bättre.

Radiocertifikat behövs i stort sett först när du vill sända på VHFen. Det kommer inte vara någon som kommer och inspekterar din båt när den ligger vid kaj och ger dig böter bara för att den sitter där i båten.

Är Elly verkligen ett skepp? Den definitionen blir lite intressant för dig. Gränsen är att ett skepp är över 12m långt OCH 4m brett (så 14m långt och 3.9m brett är inte ett skepp). Är det inte ett skepp så är det en båt. Kustskepparintyg krävs bara för fritidsskepp, inte för båtar. Är det en fritidsbåt krävs inga kvalifikationer alls förutom att du ska framföra ditt fartyg på ett sätt som är förenligt med gott sjömansskap och att båten ska vara sjövärdig.

Jag avundas den energi du har som tar dig an ett sånt där projekt. Det är ju positivt att hon flyter. Men sedan kan det snabbt försvinna mycket pengar och "elbow grease" tills skicket är så man slipper oroa sig för om ett lätt duggregn kommer vara vad som får bägaren att rinna över. :gnissla

Roger på den! :tummenupp

Check, då får den sitta kvar som nödfallsradio i alla fall. Jag är ju utbildad på VHF-radio fast i flygsammanhang :näsblod

Nix, hon är en så kallad paragrafare, dvs bygd med måtten 11.95x4.80 just för att slippa undan reglerna :tummenupp Så vad jag förstår ska ingen form av certifikat eller behörighet behövas. MEn det skadar ju inte att lära sig lite grundläggande sjövett innan man drar ut :näsblod

Vad det än är jag har så ska du nog inte vara avundsjuk :gnissla Det rör sig nog snarare om en diagnos :hihi Energi kanske jag har, men tid, pengar, vett och sans är det sämre med :hihi :gnissla MEn jag tänker att jag kör och så ser man, går det så går det :tummenupp

Idag åkte jag upp till Elly och fick pysslat lite! Eftersom jag är snål/fattig och har mer driv än folkvett så kom jag på den briljanta idén att försöka skrapa henne ren medan hon ligger i vattnet medelst snorkel och cyklop. Sagt och gjort, våtdräkt på och verktyg i hand så hoppade jag i. Sen emigrerade picken en decimeter upp i buken ungefär :näsblod Det var kallt... :D Tacka fan för våtdräkten, utan den hade det aldrig gått :gnissla Men efter ett par timmar hade jag i alla fall lyckats frigöra propellern (som när jag började inte över huvud taget gick att identifiera som en propeller, den var fullständigt täckt av musslor, ostron och diverse växtlighet) samt roderläget så efter det kunde jag montera det nya rodret (även det ifrån vattnet). Jag tror dock att jag kommer behöva ta upp henne oavsett, jag kunde inte skrapa ordentligt när jag plaskade omkring så jag får nog ta den kostnaden och hyra ett lyft på någon varvskran alternativt något dygn på en slip. Jag är ju landkrabba av rang (de e ecklitt under ytan) så det får vara värt pengarna att kunna skrapa ordentligt, och så kan jag ju passa på att bottenmåla samtidigt. Men at ha fåt propellern frilagd och rodret monterat känns bra iallafall, då kan hon gå för egen maskin kortare sträckor så att jag kan ta mig bort till närmsta varv. Det finns tack och lov en del sådana i närheten (orust).

DSC_0350.JPGDSC_0352.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som sagt har jag ju aldrig åkt i en liknande båt, men just det där tilltalar mig nåt oerhört. Att den är så snabb, men ändå hyfsat bekväm och t.o.m. har sovplatser, låter som den optimala båten. En ZZR för sjön!

Och Flippern... En gammal 70-talare med en trött Johnsson 70 som nätt och jämt kämpade sig över 30kn. Njä, ingen dröm precis.

En annan ouppnåelig drömbåt är Targa 32 med dubbla D6 400. Tänk att sitta i kaptensstolen, tungt krossa vågorna i sin väg och lite lojt knäppa på vindrutetorkaren, när man mullrar fram i över 40knop. Det är en sån drömbåt - nästintill ett fartyg! :tungan
https://www.targa.fi/boats/32

Det där förliga sovrummet såg fan najs ut :kär Den bilden sparar jag, bra att ha som inspiration när Elly ska renoveras :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det där förliga sovrummet såg fan najs ut :kär Den bilden sparar jag, bra att ha som inspiration när Elly ska renoveras :D
Hmmm, det är väl du som har en fläktmotor från kommunistlandet, monta den på taket till styrhytten och sen kan du hävda att båten drivs av miljövänlig vindkraft. ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmmm, det är väl du som har en fläktmotor från kommunistlandet, monta den på taket till styrhytten och sen kan du hävda att båten drivs av miljövänlig vindkraft. ;)

Tror båten blir lätt top-heavy med stjärnan på taket :hihi
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Lite off-topic men minns en tråd här som bla innehöll mycket träbåtsåkande i Ålands skärgård, killen hade en blogg också, någon som minns/vet vad den heter?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dock tillbringas det en del tid med att titta på ritningar och drömma. De flesta drömmarna handlar om stålskrov och lite utseende i riktning mot fiskebåt/bogserbåt/arbetsbåt och dieselmotor. Jag tycker att en båt är som intressantast när den ser ut att ha en uppgift i sitt liv. Inte bara vara en flytande husvagn för familjesemestern eller dyr leksak för innerstadskonsulter.

View attachment 445273
View attachment 445274
View attachment 445275
Observera att skalan på den sista är lite större. :tungan
Efter att ha haft de där ritningarna uppsatta på kontoret någon månad nu så är jag helt övertygad om att det i alla fall inte blir båten på nedersta bilden. Den ser ut som någon leksak. Rent av barnslig.

Översta båten på mittersta bilden är väl den som känns mest frestande. Men 8m lång och 4ton tung känns lite otympligt. Att hantera under byggandet, dra på vagn till sjön och sedan sjösätta blir ett ganska stort företag. :näsblod


Nix, hon är en så kallad paragrafare, dvs bygd med måtten 11.95x4.80 just för att slippa undan reglerna :tummenupp Så vad jag förstår ska ingen form av certifikat eller behörighet behövas. MEn det skadar ju inte att lära sig lite grundläggande sjövett innan man drar ut :näsblod
Angående paragrafandet så skulle det i det där fallet även kunnat handla om att när det är en fiskebåt som används yrkesmässigt så har du en gräns på 12m lång (oavsett bredd och brutto). Under den krävs bara fartygsbefäl klass VIII examen/skepparexamen och säkerhetsutbildning för fiskare. Över 12m så blir det krav på mer omfattande behörigheter.

Har det blivit några nya framsteg med renoverandet?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Angående paragrafandet så skulle det i det där fallet även kunnat handla om att när det är en fiskebåt som används yrkesmässigt så har du en gräns på 12m lång (oavsett bredd och brutto). Under den krävs bara fartygsbefäl klass VIII examen/skepparexamen och säkerhetsutbildning för fiskare. Över 12m så blir det krav på mer omfattande behörigheter.

Har det blivit några nya framsteg med renoverandet?

Kan mycket väl vara så att det är den paragrafen som namnet syftar på, jag är inte så insatt :) Fick bara höra något om att undkomma regler så jag la således ihop namnet med de licensbelagda måtten och fick fram något som lät logiskt :gnissla

Har varit uppe vid båten varje helg hittills och småpysslat, så det går sakteliga framåt :)

De gamla impellrarna i kylsystemet var dåliga och behövde bytas innan uppstart, så det var prio:



I med nya och sen ihop!




Kul kuriosa: Ena locket blev tydligen för slitet någon gång för länge sedan så man gjorde en nödlösning och vände helt enkelt på det. Numera sitter texten invändigt :D Jag monterade ihop det likadant, funkar det så funkar det :)




Vidare så har jag börjat slipa trädetaljer, städa invändigt samt riva i golvet som var dåligt på sina ställen.







Om jag hinner så ska jag åka upp i helgen och suga ut all gammal diesel ur tanken, byta dieselfilter, fylla i färsk diesel, trycka fett i propellerlager och lite annan allmän service och förhoppningsvis hinna ta en provtur! Blir första gången på 15 år hon lämnar bryggan isåfall! :banana
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kan mycket väl vara så att det är den paragrafen som namnet syftar på, jag är inte så insatt :) Fick bara höra något om att undkomma regler så jag la således ihop namnet med de licensbelagda måtten och fick fram något som lät logiskt :gnissla

...

De gamla impellrarna i kylsystemet var dåliga och behövde bytas innan uppstart, så det var prio:

...

Om jag hinner så ska jag åka upp i helgen och suga ut all gammal diesel ur tanken, byta dieselfilter, fylla i färsk diesel, trycka fett i propellerlager och lite annan allmän service och förhoppningsvis hinna ta en provtur! Blir första gången på 15 år hon lämnar bryggan isåfall! :banana
Båda alternativen är ju fullt möjliga. Det finns mer än en fördel med att hålla sig under 12m :tummenupp

Impellrar är sånt som kan vara bra att ha med sig när man är ute med båten. De är en förbrukningsvara och om de ger upp under färd så står man där utan kylning. Typiskt obra. Nu är ju dina helt nya så det ska vara lugnt i år. Men inför nästa års äventyr kan det vara värt att tänka på.

Passa på att inspektera och rengöra tanken invändigt när du ändå har den tom. Eftersom det antagligen är ett tag sedan det gjordes kan där finnas såväl rost som bakterier.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Båda alternativen är ju fullt möjliga. Det finns mer än en fördel med att hålla sig under 12m :tummenupp

Impellrar är sånt som kan vara bra att ha med sig när man är ute med båten. De är en förbrukningsvara och om de ger upp under färd så står man där utan kylning. Typiskt obra. Nu är ju dina helt nya så det ska vara lugnt i år. Men inför nästa års äventyr kan det vara värt att tänka på.

Passa på att inspektera och rengöra tanken invändigt när du ändå har den tom. Eftersom det antagligen är ett tag sedan det gjordes kan där finnas såväl rost som bakterier.

Så är det ju :tummenupp

Tack för tipset, ska inhandla några extra och förvara i båten!

Jag ska försöka ordna det ja, vad jag förstår borde det finnas en inspektionslucka någonstans som kan öppnas när tanken väl är tom så det blir till att försöka skrubba rent det man kommer åt innan man fyller på ny diesel :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top