Båttråden 2

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
La i båtuslingen för tre veckor sen. Men inte har det varit nå bra väder när jag haft tid.. jaja..
En 6.80 trollingbåt med aktersnurra från Hynda. Plats för 8 pers eller 6 aktiva fiskare. Gjorde sista turen i november för att bärga julsillen.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nej inte än, sjösätter 11 maj.

Idag ska det lagas plast i fören. Någon jävel har krockat sönder stäven under vattenytan :4skrika
Det är en gammal lagning som gått upp.
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Låter ju inte direkt jättekul... Själv brukar jag komma i sjön första gången i slutet av juni eller i början av juli :) Tar upp pråmen efter varje tur, lite meckigt men jag gillar inte bottenfärg..
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ganska död Davo. Inte sjösatt. Mina båtar gör 21 resp 29 knop, det är inte jättefort nej.:tummenupp
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Kan ju kännas jävligt fort.. 20 knop i min Äckelbo B14 känns jävligt fort så fort vattnet krusar sig lite medans 50 knop i Pilen känns extremt långsamt för det mesta..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sjösätter Vinö på lördag, 25/4.
Roligaste dagen på året!:)
 
Last edited:

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Nä man vill ju inte ha en påmålad broms under båten :lol Varenda liten knop räknas :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag visste väl att det skulle finnas en båttråd här någonstans :D Dock inte mycket aktivitet här på ett par år... :gnissla Jag tar väl en för laget och gör ett litet lyft då :)

Har från och med idag tagit över en gammal fiskebåt vid namn Elly:

DSC_0320.JPGDSC_0324.JPGDSC_0328.JPGDSC_0329.JPGDSC_0330.JPGDSC_0331.JPGDSC_0333.JPG

Jag har en del jobb framför mig :näsblod
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Något av en utopisk drömbåt är Yamarin 65DC, gärna med 225-hästaren där bak.
http://www.yamarin.com/sv/batar/65-Day-Cruiser/ProductId/54
Har jag läst att den då går runt 50 knop. Men, jag som egentligen är seglarkille (och bara åkt en Flipper 570 som fränast) har ingen aning om fart på sjön. Hur fort är 50 knop? Måste man "passa" båten hela tiden? Vill man ha 50hk till eller känns det fullt tillräckligt? På en 65DC eller likn alltså.

Det var lite nybörjarfrågar från mig.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För några år sedan satt jag och drömde om att bygga en båt. Bara för att kunna åka ut på Storsjön någon lugn dag och titta på solen och dricka läskeblask.

Då kom jag på att jag inte kan ett dugg om båtar. Kan man inte något så kan man ju alltid gå en kurs eller något och lära sig lite mera. Så jag gick en kvällskurs och tog båtförarintyg. Det var ju skoj. Sedan blev SRC-certifikat, för om man har en båt så är det ju kul om man kan prata med andra båtar också. Ett kustskepparintyg kan ju också vara bra att ha om man skulle råka på att snubbla över något som råkar räknas som ett litet skepp istället. Och när man redan har SRC-certifikat och kustskepparintyg så är det ju inte såå himla mycket mer att lära sig för att kunna ta fartygsbefäl klass VIII examen...

Kanske blir det maskinbefäl klass VIII också om någon anordnar en sån kurs i krokarna.

Men någon båt har det inte blivit än :gnissla

Dock tillbringas det en del tid med att titta på ritningar och drömma. De flesta drömmarna handlar om stålskrov och lite utseende i riktning mot fiskebåt/bogserbåt/arbetsbåt och dieselmotor. Jag tycker att en båt är som intressantast när den ser ut att ha en uppgift i sitt liv. Inte bara vara en flytande husvagn för familjesemestern eller dyr leksak för innerstadskonsulter.

båten.jpg
båttvå.jpg
båttre.jpg
Observera att skalan på den sista är lite större. :tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Något av en utopisk drömbåt är Yamarin 65DC, gärna med 225-hästaren där bak.
http://www.yamarin.com/sv/batar/65-Day-Cruiser/ProductId/54
Har jag läst att den då går runt 50 knop. Men, jag som egentligen är seglarkille (och bara åkt en Flipper 570 som fränast) har ingen aning om fart på sjön. Hur fort är 50 knop? Måste man "passa" båten hela tiden? Vill man ha 50hk till eller känns det fullt tillräckligt? På en 65DC eller likn alltså.

Det var lite nybörjarfrågar från mig.
50 knop är ju över 90 kmh. Inte direkt så det är läge att släppa ratten och ta sig en kopp kaffe och ett par småkakor då. Och går det lite vågor så slår det lätt ganska så mycket.

Med en toppfart på 50kn så ligger den nog bland de snabbaste 10% av fritidsbåtar. Med stor säkerhet snabbare än Flippern du hade åkt. Ska det vara snabbare så blir det nog rib, vattenskoter, något slags spartansk tävlingsbåt eller att lägga ut ett par miljoner.

Har den rekommenderat max 225hk så gå inte över det. Då kan det bli strul med försäkringar och liknande. Tror inte heller det skulle göra så mycket för toppfarten med 50 kusar till när den redan toppar 50kn. Då är det snarare att den skulle orka mer med mer last. Men att gå på minimum av rekommenderade hästkrafter ska nog också undvikas. Det kan vara knappt vad som krävs för att plana med bara föraren ombord, så med båten full av kompisar är den inte i närheten av att plana.

Fast jag känner egentligen inte till Yamarinen i fråga tillräckligt väl utan uttalar mig bara rent generellt. Så ta det jag säger med en nypa salt :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top