Båttråden 2

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Skoj! Vad är det för båt? Synd att du inte kunde vara med hela resan men tyvärr är det ju inte så lätt att ta sig tid till sådant.

Min fasters förra båt köptes av tre norrmän som seglade jorden runt med den under tre års tid. De skötte sina studier på båten och tog sina examen under tiden. Större delen bekostades av deras studiebidrag och resten av det produktionsbolag som gjorde en serie om det. En sådan resa måste vara drömmen att få göra.

Hej,

Det är en Beneteau Oceanis 36 CC -97 som är köpt där nere.
Ja, det är synd att man inte kan vara med på hela resan. Hade varit kul att få segla lite mer i medelhavet. Dock får vi nog en riktigt fin tur genom kanalerna i Holland. Det ska visst vara ganska vackert.

Nån pilsner på det och med familj samt goda vänner ska man inte klaga.

Sista bilden är på segelbåten...

Vilken häftig resa! Vet du vad dom läste? Inte illa att klara av allt utan att träffa lärarna...eller det kanske dom gjorde, fast på video!?
 

Bifogat

  • amsterdam-flower-market-holland-scenery.jpg
    amsterdam-flower-market-holland-scenery.jpg
    86.2 KB · Visningar: 132
  • leiden-canal-holland.jpg
    leiden-canal-holland.jpg
    13.1 KB · Visningar: 134
  • walter-bibikow-prinsengracht-canal-amsterdam-holland.jpg
    walter-bibikow-prinsengracht-canal-amsterdam-holland.jpg
    40 KB · Visningar: 128
  • oceanis.JPG
    oceanis.JPG
    87.3 KB · Visningar: 198

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Hej,

Det är en Beneteau Oceanis 36 CC -97 som är köpt där nere.
Ja, det är synd att man inte kan vara med på hela resan. Hade varit kul att få segla lite mer i medelhavet. Dock får vi nog en riktigt fin tur genom kanalerna i Holland. Det ska visst vara ganska vackert.

Nån pilsner på det och med familj samt goda vänner ska man inte klaga.

Sista bilden är på segelbåten...

Vilken häftig resa! Vet du vad dom läste? Inte illa att klara av allt utan att träffa lärarna...eller det kanske dom gjorde, fast på video!?
Den ser fin ut. Blir säkerligen en trevlig resa genom kanalerna. Glöm inte att ta mycket bilder.

En av dem läste till geolog vet jag. De andra är jag lite mer osäker på. Tycker också det låter lite konstigt att de kunnat sköta det helt på distans, men de gick inte in så mycket på hur de fick ihop det. Några gånger fick de åtminstone flyga hem och sedan flyga tillbaka igen.

Hittade deras hemsida om resan. De har tydligen skrivit en bok om den också. Länk
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Regal empress 170.Vad är det för båt? Är det en :tummenupp eller :gnissla -båt? Finns 2 stycken på blocket,och antar att det är samma båt.och det ger inte så mycket att titta på samma.Någon som vet månne? :Bugar
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Regal empress 170.Vad är det för båt? Är det en :tummenupp eller :gnissla -båt? Finns 2 stycken på blocket,och antar att det är samma båt.och det ger inte så mycket att titta på samma.Någon som vet månne? :Bugar

Vem kan tacka nej till den här inredningen? :yoparty

8000642842.jpg
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu är båten på väg hem från Amsterdam. Hemma runt den 20e.

I förra veckan körde vi den till Amsterdam från Dinant.

Jakten på båtplats är i full gång. Platser i den här storleken växer bannemig inte på träd. Tror båtarna har växt från hamnarna dom senaste åren vad gäller storlek.

Det blir min första vinter med båt, någon som har lust att tipsa om vad man (inte) ska göra för att den ska överleva vintern?

  • Tömma vattentanken har jag räknat ut helt själv :p

Skickar med en bild från Utrecht i Holland. Platsen var så trång att vi fick klämma fast en fender på tvären vid varje pålle och den låta den sitta över natten. Masten stack bara ut en meter eller två :gnissla
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    149.4 KB · Visningar: 211

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Det blir min första vinter med båt, någon som har lust att tipsa om vad man (inte) ska göra för att den ska överleva vintern?


Enligt "böckerna" ska ruffen vara väl ventilerade under vintern.

Så när jag skaffade båt såg jag till att den var väl ventilerad under vintrarna...
... och full med mögel på vårarna.

Eftersom det uppenbarligen inte funkade började jag så småningom med
att stänga alla luftventiler på hösten,
och packa upp båten mögelfri på våren.

Jag har hört flera med samma erfarenheter.


(Min teori:
Allt som mögel behöver finns inne i en normal båt, utom eventuellt fukt.
Kall båt och fuktig varm(are än båten) luft ger kondensfukt i ruffen
om man släpper in uteluften.
Kall båt och fuktig varm(are än båten) luft har man ungefär ett tag
varje dygn.
Stänger man alla luftventiler, och har som jag en båt med lite springor här och där,
kommer fuktnivån inne i båten snart att hamna på genomsnittsfuktnivån utanför.
Duger inte den behöver man en mer aktiv avfuktning.)


Berätta i vår om hur du gjorde och om det funkade.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Enligt "böckerna" ska ruffen vara väl ventilerade under vintern.

Så när jag skaffade båt såg jag till att den var väl ventilerad under vintrarna...
... och full med mögel på vårarna.

Eftersom det uppenbarligen inte funkade började jag så småningom med
att stänga alla luftventiler på hösten,
och packa upp båten mögelfri på våren.

Jag har hört flera med samma erfarenheter.


(Min teori:
Allt som mögel behöver finns inne i en normal båt, utom eventuellt fukt.
Kall båt och fuktig varm(are än båten) luft ger kondensfukt i ruffen
om man släpper in uteluften.
Kall båt och fuktig varm(are än båten) luft har man ungefär ett tag
varje dygn.
Stänger man alla luftventiler, och har som jag en båt med lite springor här och där,
kommer fuktnivån inne i båten snart att hamna på genomsnittsfuktnivån utanför.
Duger inte den behöver man en mer aktiv avfuktning.)


Berätta i vår om hur du gjorde och om det funkade.

En eller ett par "torrbollar" (dom blå i plast, inte tråkiga polare) kan ju inte göra fuktbekymret värre iaf... Brukar ha 1 sån i bilen över vintern å den har allt samlat ihop lite vätska te våren... Vätskan rekomenderas å de starkaste att INTE grogga med, smakar förfärligt!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tror kärran är saltvattenkyld, det ska man kanske lirka ut före det blir minus?

En eller ett par "torrbollar" (dom blå i plast, inte tråkiga polare) kan ju inte göra fuktbekymret värre iaf... Brukar ha 1 sån i bilen över vintern å den har allt samlat ihop lite vätska te våren... Vätskan rekomenderas å de starkaste att INTE grogga med, smakar förfärligt!

Oki, bra tips!

Köpa färdig torrboll kommer jag inte göra. Här ska ni få ett recept på torrboll som heter duga:

- durkslag
- säck med vägsalt
- hink

Placera durkslaget i hinken. Häll saltet i durkslaget och vips har ni fått ett durkslag som är billigare än en torrboll samt kommer räcka i många år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köpa färdig torrboll kommer jag inte göra. Här ska ni få ett recept på torrboll som heter duga:

- durkslag
- säck med vägsalt
- hink

Placera durkslaget i hinken. Häll saltet i durkslaget och vips har ni fått ett durkslag som är billigare än en torrboll samt kommer räcka i många år.

Så jävla dyra är inte torrbollarna, och på sista tiden har det börjat dyka upp bollar i jätteformat.

Jag köper mina till Taikonslottet (husvagnen) och dom räcker en vinter.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Så jävla dyra är inte torrbollarna, och på sista tiden har det börjat dyka upp bollar i jätteformat.

Jag köper mina till Taikonslottet (husvagnen) och dom räcker en vinter.

Har oxå en i Knullboxen (husvagn). Ställer man durkslaget i diskhon sköter det sig själv hela vintern :)

Efter två år ser den fortf ut som ny.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Sjukt fin film Teo! :tummenupp

Vi har sommarstuga ute på Vindö och kände väl igen oss i slutet av filmen. Frugan började nästan gråta att vi inte bor närmare och kan vara där mer och uppleva sådant där oftare. Då hade det varit läge också för att investera i en lite mer påkostad båt.

Vi har i alla fall ganska roligt med vår gamla lilla båt som är duktig hon också och drar oss på vattenskidor mm.
 

Bifogat

  • IMG_6174.jpg
    IMG_6174.jpg
    100 KB · Visningar: 178

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Grym båt Teo! Själv har man en gammal Terhi 520 hardtop med en trött Mariner 60hk på, gör 23-24 knop en bra dag om man åker själv. Är man fyra vuxna finns det inte en chans att få upp den i planing...

Står i valet o kvalet om man ska sätta på en 90-115hk motor för att få fart på skorven eller om jag ska köpa en annan båt. Har sambo och två barn, fördelen med Terhin är att man inte behöver vara rädd om den. Ungar med sandiga fötter som klättrar runt överallt osv...

Å andra sidan skulle jag vilja ha lite mer plats och lite bättre övernattningsmöjligheter. Har kikat på Skibsplast 600 som jag tror skulle passa oss bra, tycker dock att dom som finns ute är för högt prissatta med tanke på att motorerna är från tidigt 90-tal och alltså är drygt 20år gamla.
 

Bifogat

  • Terhi 520 005.jpg
    Terhi 520 005.jpg
    248.1 KB · Visningar: 169
  • 754800_4.jpg
    754800_4.jpg
    41.3 KB · Visningar: 149

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
I helgen gjorde jag första "egna" turen med båten i svenskt vatten. Vi var 6 grabbar som seglade från Lindholmen till Rörö och sen vidare till Marstrand. Väl på Marstrand kom en riktigt cool båt. Den var motivlackad med Spiderman. Är detta nåt som Teo känner till? Vad är det för motor(er)? Fick tyvärr inte en bättre film på släden.

Här är en liten snutt på spiderman-båten

[YOUTUBE-ID]tgM16M4ensI[/YOUTUBE-ID]

Här är våran egen lilla tur med hårtorken
[YOUTUBE-ID]A9yvIAnwHic[/YOUTUBE-ID]
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Väl på Marstrand kom en riktigt cool båt. Den var motivlackad med Spiderman. Är detta nåt som Teo känner till? Vad är det för motor(er)? Fick tyvärr inte en bättre film på släden.

Det är en Hustler. I somras låg den på Värmdö Motorteknik i Gustavsberg.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Sjukt fin film Teo! :tummenupp

Vi har sommarstuga ute på Vindö och kände väl igen oss i slutet av filmen. Frugan började nästan gråta att vi inte bor närmare och kan vara där mer och uppleva sådant där oftare. Då hade det varit läge också för att investera i en lite mer påkostad båt.

Vi har i alla fall ganska roligt med vår gamla lilla båt som är duktig hon också och drar oss på vattenskidor mm.

Nämen så busigt, det finns alltså fler som äger denna fula men funktionella båt.
Vi har bara en mjunig 25pollars aktersnurra. Den orkar inte riktigt med vattenskidorna längre när man börjar närma sig tresiffrigt :gnissla
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Nämen så busigt, det finns alltså fler som äger denna fula men funktionella båt.
Vi har bara en mjunig 25pollars aktersnurra. Den orkar inte riktigt med vattenskidorna längre när man börjar närma sig tresiffrigt :gnissla

HÖRRU!!! Flamman är skitfin! :mad:

Kan säga att det går åt en god portion teknik för att få upp en fullvuxen karl även med en gammal 70-hästars. Två lätta kvinnor i båten varav den ena kör och den andra kastar linan och sedan kastar sig förut för att hjälpa båten upp i planing. :D
 

Merovingian

Guest
I helgen gjorde jag första "egna" turen med båten i svenskt vatten.

CC-Beneteauerna verkar riktigt trevliga faktiskt. Var på flytande båtmässan när den gick för någon vecka sedan och var ombord på 44-fotaren. Jag har då aldrig sett så mycket utrymme och trevnad för de 1,5 miljoner båten var priserad till(årsm. tidig 2000). Bavaria har en tendens att erbjuda mycket för slanten men det är någonting som inte riktigt stämmer med finishen på dem.
Jag har alltid sagt att jag ska ha en Sun Oddyssey 54DS när jag blir pensionär och segla tills jag förgås, men jag ändrade om sistones det till Oceanis 44CC. Tills vidare. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top