Båttråden 2

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tips på prylar jag kan köpa?
Lite sent svar nu när säsongen nästan är över. Men andra halvan av den här PDFen innehåller lite intressant information om båtel med flerbatterisystem etc: https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf


Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
Kan vi inte bara nöja oss med att säga att det är en komplex fråga? :tummenupp

Grunden skulle man kunna säga är att när båten planar såg går den på vattnet. Annars genom vattnet. Tänk dig någon som åker vattenskidor på vattnet, eller dras genom vattnet. Även om det sker vid samma hastighet så är det en ganska stor skillnad.

Att kunna avgöra varför din båt inte riktigt planar är svårt att göra bara så här över internet. Det kan vara en mängd saker som samverkar. Raka axlar och traditionella roder är ingen garanti för att att det inte ska plana. Trimplan är inget som garanterar att alla båtar kommer upp i plan, men om det är alldeles på gränsen kan det vara vad som får bägaren att rinna över (beror på t.ex. vart bogvågen ligger).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.

Både T26 och T46 planar i marschfart (som är ca 36-38kn för T46. Det är en hastighet långt över deplacementsfart för T46 23 meter långa skrov.
/Jörgen (maskinare/chief på T46 sedan 1990)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Både T26 och T46 planar i marschfart (som är ca 36-38kn för T46. Det är en hastighet långt över deplacementsfart för T46 23 meter långa skrov.
/Jörgen (maskinare/chief på T46 sedan 1990)

Jo, att det är långt över deplacerande fart vet jag. Men den lyfts ju knappast upp ur vattnet som en båt med drev. Men då tolkar jag det som att antingen planar man eller så planar man inte. Och vad som menas med halvplanade är upp till varje båttillverkare att avgöra?

Försökte faktiskt hålla koll efter dig men var oklar över om det var T46 eller T26 du var på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, att det är långt över deplacerande fart vet jag. Men den lyfts ju knappast upp ur vattnet som en båt med drev. Men då tolkar jag det som att antingen planar man eller så planar man inte. Och vad som menas med halvplanade är upp till varje båttillverkare att avgöra?

Försökte faktiskt hålla koll efter dig men var oklar över om det var T46 eller T26 du var på.

Vi är två maskinchefer på T46, vi turas om. Så i år slapp jag köra EDIP. Chiefade en tredagarskörning 14 dagar tidigare. Jag är på T46. Du få läsa på om Froudes tal samt Reynolds tal. Man måste också ta hänsyn till förändringen av den våta undervattenskroppen i olika farter. Planing och halvplaning är inga exakta begrepp. Men när farkostens vikt huvudsaklig uppbärs genom avlänkning då är det planing och ej deplacerande tillstånd. För stort och tidskrävande ämne för mig att undervisa om här. Huvudboken är Principles of Naval Architecture vol II.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi är två maskinchefer på T46, vi turas om. Så i år slapp jag köra EDIP. Chiefade en tredagarskörning 14 dagar tidigare. Jag är på T46. Du få läsa på om Froudes tal samt Reynolds tal. Man måste också ta hänsyn till förändringen av den våta undervattenskroppen i olika farter. Planing och halvplaning är inga exakta begrepp. Men när farkostens vikt huvudsaklig uppbärs genom avlänkning då är det planing och ej deplacerande tillstånd. För stort och tidskrävande ämne för mig att undervisa om här. Huvudboken är Principles of Naval Architecture vol II.

:mattias :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tydligen något jävla drägg som tyckt det var roligt att sparka upp dörren på Elly och skära av samtliga fendrar av absolut ingen uppenbar anledning annat än för att roa sig... :mad: Kajgrannen hade iallafall varit snäll och stängt till dörren hjälpligt då han upptäckt skadogörelsen. Det mest bisarra är att någon bemödat sig med att släpa med en batteridriven vinkelslip (gissar jag) och kapa den nedre bulten till ett av beslagen som riggen fäster i... Alltså, varför?? :dummer :va :confused: Nåja, ingenting verkar vara stulet (inte för att jag hade så särskilt mycket i båten men ändå). Jag fick bara ännu mer att fixa. Jävla pack :mad:
Fendrar.jpgDörr 1.jpgDörr 2.jpgDörr 3.jpgBeslag.jpg
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
vad för hållfasthets klass ska det vara på skruvarna man skruvar fast en utombordare med?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Happ...

Skulle bara upp till Elly en snabbis och starta upp, pumpa ut vatten och titta till rent allmänt. Hade med nyladdade fina batterier med fräscha polklämmor, skulle bara sätta in dem och starta upp. Klick sa solenoiden, inte ett knyst sa starten och Kewken sa jag.

Batterierna SKA vara fräscha, tog ur dem inför vintern och har haft dem på underhållsladdning sen dess så där kan felet helt enkelt inte vara. De gamla rostiga/ärgade polklämmorna bytte jag så sent som idag, och kablaget är rejäla marinkablar från förr så jag tvivlar ju på att de gått hädan nu... Jag försökte med diverse småknep, Knacka på starten, brygga förbi tändningslåset och tvingade ström i starten genom att kringkoppla hela kablaget och så vidare men den säger fortfarande inte ett knyst. Solenoiden klickar till högt och ljudligt men i övrigt är det dött. Är det bara att börja leta ny start tror ni eller finns det något mer jag kan prova? Någon som har en start till en gammal Penta MD60 (?) liggandes? :rolleyes:

Fan då :huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Solenoiden klickar till högt och ljudligt men i övrigt är det dött. Är det bara att börja leta ny start tror ni eller finns det något mer jag kan prova? Någon som har en start till en gammal Penta MD60 (?) liggandes? :rolleyes:

Fan då :huvet
Jag är inte helt hemma på startmotorer till Volvo Penta.

Har den kol som är enkelt löstagbara, och i vilken kondition är de? Nya kol bör inte kosta en förmögenhet om de går att byta.

Annars kanske det går att mäta lindningarna? Det kan vara så att motor går att lämna in för omlindning om någon lindning är dålig, men det kan kosta en del.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
*SKA vara fräscha punkt punkt punkt*

Att driva solisnojjden är inge svårt men har du kontrollerat batterierna med last? Mät hur mycket potential du har samtidigt som du försöker veva runt starten. Det räcker alltså att mäta Volt som fingervisning bara du belastar kretsen, frasse kommer säga åt dig att du måste veta ström(A) men skit i att krångelkoppla det, elda upp din multimeter o.s.v. i steg ett åtminstone :)

Lite som motorcykelns motsvarighet såhär på våren; Haru kollat dödarknappen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kan behöva fila/justera kontakten inne i solenoiden, den som skickar ström till startmotorn när solenoiden har slagit till så att den börjar snurra.

Men först skulle jag kolla alla anslutningar, det kan vara en lös jordkabel
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag är inte helt hemma på startmotorer till Volvo Penta.

Har den kol som är enkelt löstagbara, och i vilken kondition är de? Nya kol bör inte kosta en förmögenhet om de går att byta.

Annars kanske det går att mäta lindningarna? Det kan vara så att motor går att lämna in för omlindning om någon lindning är dålig, men det kan kosta en del.

Har inte hunnit plocka ner starten ännu men det får nog bli nästa steg. Hade hoppats att det skulle vara enklare bara, något uppenbart fel som jag missat för att det var så enkelt men det verkar

*SKA vara fräscha punkt punkt punkt*

Att driva solisnojjden är inge svårt men har du kontrollerat batterierna med last? Mät hur mycket potential du har samtidigt som du försöker veva runt starten. Det räcker alltså att mäta Volt som fingervisning bara du belastar kretsen, frasse kommer säga åt dig att du måste veta ström(A) men skit i att krångelkoppla det, elda upp din multimeter o.s.v. i steg ett åtminstone :)

Lite som motorcykelns motsvarighet såhär på våren; Haru kollat dödarknappen?

De är bara något år gamla och har stått svalt på underhållsladdning hela vintern så jag hade ju verkligen hoppats att de skulle ha full kräm... Men visst, man ska aldrig säga aldrig. Jag ska ta med mätaren nästa gång :tummenupp Kräm finns där dock bevisligen, om än lite oklart hur mycket det är mer exakt... Men när jag försökte blixtra till som hastigast med startkablarna för att se så att det åtminstone inte var helt dött så sa det ZAPP och sen flög det iväg lite brinnande kopparbitar... Såatteeh... :gnissla :D

Njä, riktigt så enkelt var det nog inte tyvärr... Tändning på, startknappen intryckt, testat att mata runt alla sladdar och kopplingar med ström direktopplat på startmotorn på alla tänkbara vis...

Du kan behöva fila/justera kontakten inne i solenoiden, den som skickar ström till startmotorn när solenoiden har slagit till så att den börjar snurra.

Men först skulle jag kolla alla anslutningar, det kan vara en lös jordkabel

Får plocka ner starten och kolla...

Jag ska kolla och dubbelkolla en gång till men tror tyvärr inte det. Har testat att brygga förbi både startknapp och befintliga ledningar med ström direkt från batteriet in i starten så vore det så enkelt tycker jag ju att man borde ha fått något livstecken där åtminstone... Men jag får väl gå över allt oavsett när jag tar ner starten och skrubba rent varenda liten koppling från oxid och annan skit innan återmontering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte hunnit plocka ner starten ännu men det får nog bli nästa steg. Hade hoppats att det skulle vara enklare bara, något uppenbart fel som jag missat för att det var så enkelt men det verkar



De är bara något år gamla och har stått svalt på underhållsladdning hela vintern så jag hade ju verkligen hoppats att de skulle ha full kräm... Men visst, man ska aldrig säga aldrig. Jag ska ta med mätaren nästa gång :tummenupp Kräm finns där dock bevisligen, om än lite oklart hur mycket det är mer exakt... Men när jag försökte blixtra till som hastigast med startkablarna för att se så att det åtminstone inte var helt dött så sa det ZAPP och sen flög det iväg lite brinnande kopparbitar... Såatteeh... :gnissla :D

Njä, riktigt så enkelt var det nog inte tyvärr... Tändning på, startknappen intryckt, testat att mata runt alla sladdar och kopplingar med ström direktopplat på startmotorn på alla tänkbara vis...



Får plocka ner starten och kolla...

Jag ska kolla och dubbelkolla en gång till men tror tyvärr inte det. Har testat att brygga förbi både startknapp och befintliga ledningar med ström direkt från batteriet in i starten så vore det så enkelt tycker jag ju att man borde ha fått något livstecken där åtminstone... Men jag får väl gå över allt oavsett när jag tar ner starten och skrubba rent varenda liten koppling från oxid och annan skit innan återmontering.

Jag startade en bil en gång där gaswiren var den enda jordpunkten till motorn, den glödde så vackert när strömmen från startmotorn sökte sig tillbaka till batteriet...

Sätt klämman från jordkabeln från startbatteriet direkt till en av bultarna på startmotorn och plusklämman direkt på plusbulten på solenoiden, och bygla med en mejsel till manöverstiftet, då kan du starta en motor helt utan annat elsystem (om det är en diesel, annars behöver du en plus till tändningen, men gå runt ska den göra)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag startade en bil en gång där gaswiren var den enda jordpunkten till motorn, den glödde så vackert när strömmen från startmotorn sökte sig tillbaka till batteriet...

Sätt klämman från jordkabeln från startbatteriet direkt till en av bultarna på startmotorn och plusklämman direkt på plusbulten på solenoiden, och bygla med en mejsel till manöverstiftet, då kan du starta en motor helt utan annat elsystem (om det är en diesel, annars behöver du en plus till tändningen, men gå runt ska den göra)

Ajdå :gnissla :hihi

Det var precis så jag gjorde. Inte ett liv i starten, förutom solenoidklicket då :(
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag startade en bil en gång där gaswiren var den enda jordpunkten till motorn, den glödde så vackert när strömmen från startmotorn sökte sig tillbaka till batteriet...

Sätt klämman från jordkabeln från startbatteriet direkt till en av bultarna på startmotorn och plusklämman direkt på plusbulten på solenoiden, och bygla med en mejsel till manöverstiftet, då kan du starta en motor helt utan annat elsystem (om det är en diesel, annars behöver du en plus till tändningen, men gå runt ska den göra)

En grej som kan inträffa med bilar i vissa lägen är att jordkabeln lossar från chassiet.

I många fall finns en klenjordanslutning till batteriet till t.ex bilstereo och annat krimskrams.
Bilstereons jord är kopplad till antennjorden och därmed den extremt strömtåliga koaxskärmstrumpan:D.

Blir poff när startmotorn skall ha strömmen via koaxskärmen , antennen är ju jordad via chassiet.

Enda jordförbindelsen lixåm

Det skall jämföras med att dra 200A-300A genom hörslurssladdar nästan :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bara nyfiken. Statusuppdatering, månne?

Tyvärr inte mycket nytt är jag rädd... Det har varit en hektisk sommar kan man lugnt påstå så tyvärr har jag inte kunnat spendera mycket tid på Elly förutom basunderhåll, dvs dit och kolla till henne då och då, köra länspumparna etc. Jag har plockat väck startmotorn men inte hunnit felsöka längre än så. Lovar att uppdatera när det händer något lite mer intressant :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Du får nog besöka Elly oftare å fixa lite.
Det är säkert nån i grannskapet som jävlas å tar med sig en vinkelslip.
Finns många där inte personkemin funkar på ett lagligt sätt.
Hoppas du slipper mer sabotage av Elly:krama
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tyvärr inte mycket nytt är jag rädd... Det har varit en hektisk sommar kan man lugnt påstå så tyvärr har jag inte kunnat spendera mycket tid på Elly förutom basunderhåll, dvs dit och kolla till henne då och då, köra länspumparna etc. Jag har plockat väck startmotorn men inte hunnit felsöka längre än så. Lovar att uppdatera när det händer något lite mer intressant :)

Är du dessutom här i krokarna och snurrar i knäpprondeller så... Vad gör du ens i stödlänet?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top