Båttråden 2

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du nåt nytt att förtälja, Bushido?

Inte så mycket tyvärr, har haft fullt upp senaste helgerna så jag har mest bara hunnit titta till Elly som hastigast, starta länspumparna och titta till förtöjningarna och sådär. Men presenningen verkar iallafall ligga kvar på sin nya plats, och jag har plockat ur hennes NiFe-batterier och plockat hem dem för renovering så förhoppningsvis har jag ström snart! :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
NiFe batterier är lite speciella men dom går att renovera - finns lite på elektronikforumet om dom t.ex.

Man kan trimma dom lite också - håller flera livstider för en människa och kan gå i arv till skillnad mot andra batterikemier - man får kanske renovera dom var 25-50 år
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
NiFe batterier är lite speciella men dom går att renovera - finns lite på elektronikforumet om dom t.ex.

Man kan trimma dom lite också - håller flera livstider för en människa och kan gå i arv till skillnad mot andra batterikemier - man får kanske renovera dom var 25-50 år

Vad jag förstår är det väldigt gammal teknik som inte är särskilt energieffektiv, men de håller för evigt och tål att djupurladdas till oändlighet. Har köpt kemikalier för att blanda ny elektrolyt (kaliumhydroxid och litiumhydroxid), min förhoppning är att det ska räcka att fylla upp med färsk elektrolyt och ladda med 24v-laddare :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad jag förstår är det väldigt gammal teknik som inte är särskilt energieffektiv, men de håller för evigt och tål att djupurladdas till oändlighet. Har köpt kemikalier för att blanda ny elektrolyt (kaliumhydroxid och litiumhydroxid), min förhoppning är att det ska räcka att fylla upp med färsk elektrolyt och ladda med 24v-laddare :)

Hade såna batterier i en större kamerablixt när jag fotade rally, bra nattbilder blev det :tummenupp men jag har för mig att jag sköljde ur mina med destvatten innan jag hällde i ny "juice".
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade såna batterier i en större kamerablixt när jag fotade rally, bra nattbilder blev det :tummenupp men jag har för mig att jag sköljde ur mina med destvatten innan jag hällde i ny "juice".

Tack för tipset, rent spontant låter det som att det inte kan skada. Ska nog köra på samma! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Påsklov! :banana och värme! Äntligen läge att plasta och måla! :tummenupp

Har spenderat dagen med att kapa upp rostfria rör och plåtar som ska ersätta de ruttna spantbitarna ovan däck på Elly. Tog bara en evighet och trekvart ungefär, grov rostfri plåt är fan segkapat :näsblod rören ska helt sonika svetsas fast ståendes på plåtarna, en mutter modell större ska svetsas fast I toppen och hål ska borras runtom plåtkanten. Därefter ska spanten kapas I höjd med däcket och det rostfria fästet skruvas fast över det kvarvarande hålet för att sedan läggas glasfiberarmerad plast över alltihop. Sedan skruvas relingen fast I muttern I toppen och "sidoplankorna" fästs I de rostfria rören medelst halvcirkulära klämmor och skruv. Sån är planen iallafall :)

DSC_0701.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hann såga ut ca 3/4 av de plåtar jag behöver, sen tog kapskivorna slut. Hann svetsa ihop ungefär 3/4 av de färdiga plåtarna med sina respektive rör, sen tog svetstråden slut :huvet Jaja, måste ändå fixa fram lite grövre rostfria brickor att svetsa fast muttrarna i så att jag sedan kan svetsa fast mutterbrickan i toppen på rören. Får fortsätta imorgon.

DSC_0704.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Efter att brickor och svetstråd inhandlats kunde jag fortsätta. Muttrar svetsades fast i brickor, brickmuttrar svetsades fast i rörtoppar och sen var det klart!...

DSC_0709.jpgDSC_0710.jpgDSC_0711.jpg

... Inte:huvet Ungefär här insåg jag att "visst fan, skulle ju borra hål i plåtarna också så jag kan skruva fast fästhelvetena i däcket"... :huvet Som tur var fick jag plats hyfsat i pelarborren och kunde borra hål i varje hörn åtminstone. Tanken är ju inte att skruvarna ska ta upp någon vidare kraft, de är mer till för att fixera fästena medan jag plastar fast dem i däcket. Min förhoppning är att ytarean och hållfastheten i glasfiberplasten ska vara fullt tillräckligt för att uppta de krafter som fästena kommer utsättas för :)
DSC_0712.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En liten ämnesflykt, men visst köpte du svetsgas från typ Polen via eBay?

Funkade gängorna på tuben med en vanlig svensk reducerventil ?

Det var inte jag tyvärr, jag kör 5L mison och byter på vanliga AGA-anslutna ställen :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kom lite annat ivägen tyvärr, så jag kom inte iväg till båten förrän idag. Hann därmed inte så långt, men lite fick jag gjort :)

DSC_0722.jpg

Rötan går tyvärr rätt djupt i en del spant, jag är rädd att däcket runtom inte är överdrivet friskt det heller. Ny plan, jag kommer kapa spanten, plasta igen hålen och sen förskjuta de nya fästena ett halvsteg för att kunna skruva dem i det (förhoppningsvis) friskare träet halvvägs mellan spanten.
DSC_0723.jpgDSC_0724.jpg
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur går det? Flyter den än i Halmstad?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur går det? Flyter den än i Halmstad?

Det gör hon! Tyvärr har jag fått lite problem med hälsan så ingenting har hänt sen sista uppdateringen. Men nu är jag sjukskriven och har sedan semester I knappt två månader, så om bara orken vill infinna sig så hoppas jag på att kunna gå lite gjort framöver :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har det hänt litegrann iallafall :) Var ett tag sedan jag kunde titta till henne och vädret har inte variot det bästa, så hela min presenning hade blåst åt helvete... Samlade ihop trasorna som var kvar och påbörjade sedan dagens jobb: Kapa spant och plasta igen hål. Har kapat ungefär 3/4 av spanten och förberett stora delar av hålen för plastning, men sen dog batterierna till min sladdlösa vinkelkap och ytterligare slip och förberedande jobb blev halvsvårt... Men jag fick plastat ytterligare ett gäng av hålen idag iallafall, så totalt sett i runda slängar 1/3 klart :)

Tanken just nu är bara att täta uppifrån och förhindra att hon läcker in och ruttnar ännu mer. Rötan går redan djupt nog i både spant och däck, lite mer så än vad jag först väntat mig så... Jag kommer nog få byta mycket trä i slutändan, även i skrovet. Som tur är är hon välplastad :) Men jag planerar att riva ut allt invändigt och byta det som bytas behöver så fort jag tätat däcket ordentligt. Ingen mening att börja invändigt innan hon är tät upptill, snacka om ohgjort arbete om hon läcker in och börjar ruttna så fort man gjort jobbet :näsblod

DSC_0910.JPGDSC_0911.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag fick jag städat av däcket (Nu när presenningen är väck får man ju försöka hålla städat så inte prettogubbarna i båtklubben sätter i halsen :hihi ) och plastat ett par hål till :)

DSC_0914.JPGDSC_0915.JPGDSC_0916.JPGDSC_0917.JPG

Därmed är nästan hela styrbordsidan klar. Det jag har kvar är att plasta in det kvarvarande träet som jag låtit bli att kapa.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha bygg ett presseningstält över skutan och kom dit då o då med kundvagn med lump,burkar o skräp så får nog gubbarna en stroke o hamnen e din
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har köpt en Beneteau kabinmotorbåt. I den finns en kyl och webastovärmare. Men jag har bara ett batteri så jag kommer inte våga använda dom. Jag måste således ha ett startbatteri och skiljerelä. Men ska jag genast gå på mer avancerade grejer förberett för solcell? Jag kommer bara sova ute någon dag i taget och har inget problem med att ösa in lite frysta vattenflaskor i kylen när vi drar. Motorn är en 110hk yanmar men jag vet inte hur bra den laddar på de låga varv jag tuggar fram med barnen. Hur ska det hela kopplas? Det gamla batteriet kan få bli förbrukningsbatteri, så kan jag köpa ett nytt till startmotorn. Men det nya ska jag bara koppla till startmotorn? Eller måste elsystemet göras om för att dela upp all motor-el och allt annat? Ska jag ta smällen och låta proffs fixa det? Jag har mycket annat jag vill fixa med båten så jag har jobb så det räcker med två små barn. Men kylskåpet är ett måste och webaston och vhf:en och radion och så vidare.

Tips på prylar jag kan köpa?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du behöver bara ett skiljerelä och ett extra batteri enklast

Dumt o köra starta accar som förbrukarbatteri , jävligt kort hållbarhet....döda kanske efter 25 st cykler.

Köp

Huvudbrytare med ihoppkopplingsfunktion av batterier(nödstart/reservdrift)
Skiljerelä
Förbrukarbatteri 100Ah
Solpanel 50W
Solregulator av MPPT typ
Spänningsmätare för startbatteri
Spänningsmätare för förbrukarbatteri

Då har du ett ganska kompetent system

Stick till nån båtkedja som Hjermans eller Sea Sea butik så har dom allt.

Anlita nån som kan el för installation
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
Längesen jag ens åkte leksaksbåt, men tillräckligt med pulver och rätt design av botten i kombination med trimplan så blir det åka av.
Propellervinkeln har såklart betydelse men motorn ska orka pressa skrovet ur vattnet främst det det handlar om.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top