REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 3456789
Resultat 161 till 180 av 180

Ämne: Båttråden 2

"JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    Triumph
    Var här inte någon som var svag för träbåtar och behöver en till?
    Saxat från facebook: https://m.facebook.com/groups/153118...25979670958166

"NÖDROP FRÅN HJÄLMARE KANAL!

Från Jan Eriksson, platsansvarig vid Hjälmare kanal har jag fått bilder på en fin båt som av ett dödsbo skänkts till barncancerfonden. Fonden kan inte ta hand om det och där den står idag i Hjälmare docka kan den inte stå kvar utan ska skrotas innan sommaren. Skrota båtar kostar pengar och det vill ju av förståeliga skäl inte barncancerfonden göra och inte heller Jan Eriksson.
    Så nu behöver den en ny ägare och som kan ta över rätt omgående och då antar jag att det närapå är gratis!!!

Så här skriver Jan vad han vet om den:
    "Båten är byggd 1963 på Djupviks varv. Lite osäker på modell betäckning, ev Kutter 410.(?)
    Marinen hade henne som någon typ av bunkerbåt innan sjövärnskåren övertog henne. Skrovet är i ek liksom skepps och däcksspant.
    Modellen hade en aluminiumstyrhytt.
    Flera av spanten i förskeppet är utbytta samt hela däcket med däckshus.
    Maskin o backslag står på land, renoverades för ca 20 år sedan men är inte startad sedan dess. (Volvo Penta MD 100, ca 150 hk, 1700 kg)
    Båten torrsattes i Hjälmare docka 1996 och ägaren mättade borden kraftigt med linolja/terpentin.
    Borden har torkat isär men jag tror inte det finns någon som helst röta.
    Mellan 1996 – 2006 la ägaren ca 50 000 arbetstimmar.(!) Han var mycket noga.
    Det finns mängder av virke o annat som följer med båten.
    Jag har stor respekt för det jobb som ägaren lagt ner och hoppas att vi inte ska behöva skrota den."

Så kontakta Jan Eriksson fort den som är intresserad, han är inte på facebook och jag är bara förmedlare

Jan Eriksson
    Platsansvarig Hjälmare Kanal AB
    Telefon: 070-264 53 29
    Tel vxl: 08-655 90 00

mvh
    Hansi Ohlsson"

blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Har du nåt nytt att förtälja, Bushido?
    "Man, if I could find a shield like that, I'd walk around naked in my glass home."

Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Citat Ursprungligen postat av blueridge Visa inlägg
    Har du nåt nytt att förtälja, Bushido?
    Inte så mycket tyvärr, har haft fullt upp senaste helgerna så jag har mest bara hunnit titta till Elly som hastigast, starta länspumparna och titta till förtöjningarna och sådär. Men presenningen verkar iallafall ligga kvar på sin nya plats, och jag har plockat ur hennes NiFe-batterier och plockat hem dem för renovering så förhoppningsvis har jag ström snart!

nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    NiFe batterier är lite speciella men dom går att renovera - finns lite på elektronikforumet om dom t.ex.

Man kan trimma dom lite också - håller flera livstider för en människa och kan gå i arv till skillnad mot andra batterikemier - man får kanske renovera dom var 25-50 år
    Rattar hyllan

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    NiFe batterier är lite speciella men dom går att renovera - finns lite på elektronikforumet om dom t.ex.

Man kan trimma dom lite också - håller flera livstider för en människa och kan gå i arv till skillnad mot andra batterikemier - man får kanske renovera dom var 25-50 år
    Vad jag förstår är det väldigt gammal teknik som inte är särskilt energieffektiv, men de håller för evigt och tål att djupurladdas till oändlighet. Har köpt kemikalier för att blanda ny elektrolyt (kaliumhydroxid och litiumhydroxid), min förhoppning är att det ska räcka att fylla upp med färsk elektrolyt och ladda med 24v-laddare

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Vad jag förstår är det väldigt gammal teknik som inte är särskilt energieffektiv, men de håller för evigt och tål att djupurladdas till oändlighet. Har köpt kemikalier för att blanda ny elektrolyt (kaliumhydroxid och litiumhydroxid), min förhoppning är att det ska räcka att fylla upp med färsk elektrolyt och ladda med 24v-laddare
    Hade såna batterier i en större kamerablixt när jag fotade rally, bra nattbilder blev det men jag har för mig att jag sköljde ur mina med destvatten innan jag hällde i ny "juice".
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Hade såna batterier i en större kamerablixt när jag fotade rally, bra nattbilder blev det men jag har för mig att jag sköljde ur mina med destvatten innan jag hällde i ny "juice".
    Tack för tipset, rent spontant låter det som att det inte kan skada. Ska nog köra på samma!

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Påsklov! och värme! Äntligen läge att plasta och måla!

Har spenderat dagen med att kapa upp rostfria rör och plåtar som ska ersätta de ruttna spantbitarna ovan däck på Elly. Tog bara en evighet och trekvart ungefär, grov rostfri plåt är fan segkapat rören ska helt sonika svetsas fast ståendes på plåtarna, en mutter modell större ska svetsas fast I toppen och hål ska borras runtom plåtkanten. Därefter ska spanten kapas I höjd med däcket och det rostfria fästet skruvas fast över det kvarvarande hålet för att sedan läggas glasfiberarmerad plast över alltihop. Sedan skruvas relingen fast I muttern I toppen och "sidoplankorna" fästs I de rostfria rören medelst halvcirkulära klämmor och skruv. Sån är planen iallafall

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0701.JPG
Visningar:	40
Storlek:	7,19 MB
Id:	448647
    Senast redigerat av Bushido den 2019-04-15 klockan 17:59.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Hann såga ut ca 3/4 av de plåtar jag behöver, sen tog kapskivorna slut. Hann svetsa ihop ungefär 3/4 av de färdiga plåtarna med sina respektive rör, sen tog svetstråden slut Jaja, måste ändå fixa fram lite grövre rostfria brickor att svetsa fast muttrarna i så att jag sedan kan svetsa fast mutterbrickan i toppen på rören. Får fortsätta imorgon.

Namn:	DSC_0704.jpg
Visningar:	47
Storlek:	1,02 MB
Id:	448656
    Senast redigerat av Bushido den 2019-04-16 klockan 20:03.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Efter att brickor och svetstråd inhandlats kunde jag fortsätta. Muttrar svetsades fast i brickor, brickmuttrar svetsades fast i rörtoppar och sen var det klart!...

Namn:	DSC_0709.jpg
Visningar:	35
Storlek:	1 005,4 KB
Id:	448678Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0710.jpg
Visningar:	33
Storlek:	1 005,5 KB
Id:	448679Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0711.jpg
Visningar:	34
Storlek:	1,11 MB
Id:	448680

... Inte Ungefär här insåg jag att "visst fan, skulle ju borra hål i plåtarna också så jag kan skruva fast fästhelvetena i däcket"... Som tur var fick jag plats hyfsat i pelarborren och kunde borra hål i varje hörn åtminstone. Tanken är ju inte att skruvarna ska ta upp någon vidare kraft, de är mer till för att fixera fästena medan jag plastar fast dem i däcket. Min förhoppning är att ytarean och hållfastheten i glasfiberplasten ska vara fullt tillräckligt för att uppta de krafter som fästena kommer utsättas för

Namn:	DSC_0712.jpg
Visningar:	33
Storlek:	1,17 MB
Id:	448681
    Senast redigerat av Bushido den 2019-04-17 klockan 19:25.

Och då är jag glad ! Täppass avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    Ducati
    En liten ämnesflykt, men visst köpte du svetsgas från typ Polen via eBay?

Funkade gängorna på tuben med en vanlig svensk reducerventil ?
    Jo men så att...ehh..

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Citat Ursprungligen postat av Täppas Visa inlägg
    En liten ämnesflykt, men visst köpte du svetsgas från typ Polen via eBay?

Funkade gängorna på tuben med en vanlig svensk reducerventil ?
    Det var inte jag tyvärr, jag kör 5L mison och byter på vanliga AGA-anslutna ställen

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Det kom lite annat ivägen tyvärr, så jag kom inte iväg till båten förrän idag. Hann därmed inte så långt, men lite fick jag gjort

Namn:	DSC_0722.jpg
Visningar:	57
Storlek:	1,47 MB
Id:	448720

Rötan går tyvärr rätt djupt i en del spant, jag är rädd att däcket runtom inte är överdrivet friskt det heller. Ny plan, jag kommer kapa spanten, plasta igen hålen och sen förskjuta de nya fästena ett halvsteg för att kunna skruva dem i det (förhoppningsvis) friskare träet halvvägs mellan spanten.

Namn:	DSC_0723.jpg
Visningar:	61
Storlek:	1,57 MB
Id:	448721Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0724.jpg
Visningar:	57
Storlek:	1,20 MB
Id:	448722
    Senast redigerat av Bushido den 2019-04-21 klockan 18:13.

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro R -10
    Hur går det? Flyter den än i Halmstad?
    Människan, den mest grymma, brutala, hänsynslösa, våldsamma och skräckinjagande arten som någonsin existerat på jorden.

Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man väl en och en annan spätta med sig och fikar upp sig på något fik...

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Citat Ursprungligen postat av Jonte Visa inlägg
    Hur går det? Flyter den än i Halmstad?
    Det gör hon! Tyvärr har jag fått lite problem med hälsan så ingenting har hänt sen sista uppdateringen. Men nu är jag sjukskriven och har sedan semester I knappt två månader, så om bara orken vill infinna sig så hoppas jag på att kunna gå lite gjort framöver

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Nu har det hänt litegrann iallafall Var ett tag sedan jag kunde titta till henne och vädret har inte variot det bästa, så hela min presenning hade blåst åt helvete... Samlade ihop trasorna som var kvar och påbörjade sedan dagens jobb: Kapa spant och plasta igen hål. Har kapat ungefär 3/4 av spanten och förberett stora delar av hålen för plastning, men sen dog batterierna till min sladdlösa vinkelkap och ytterligare slip och förberedande jobb blev halvsvårt... Men jag fick plastat ytterligare ett gäng av hålen idag iallafall, så totalt sett i runda slängar 1/3 klart

Tanken just nu är bara att täta uppifrån och förhindra att hon läcker in och ruttnar ännu mer. Rötan går redan djupt nog i både spant och däck, lite mer så än vad jag först väntat mig så... Jag kommer nog få byta mycket trä i slutändan, även i skrovet. Som tur är är hon välplastad Men jag planerar att riva ut allt invändigt och byta det som bytas behöver så fort jag tätat däcket ordentligt. Ingen mening att börja invändigt innan hon är tät upptill, snacka om ohgjort arbete om hon läcker in och börjar ruttna så fort man gjort jobbet

Namn:	DSC_0910.JPG
Visningar:	42
Storlek:	1,22 MB
Id:	449843Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0911.JPG
Visningar:	36
Storlek:	1,19 MB
Id:	449844
    Senast redigerat av Bushido den 2019-07-10 klockan 19:09.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Idag fick jag städat av däcket (Nu när presenningen är väck får man ju försöka hålla städat så inte prettogubbarna i båtklubben sätter i halsen ) och plastat ett par hål till

Namn:	DSC_0914.JPG
Visningar:	32
Storlek:	979,5 KB
Id:	449850Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0915.JPG
Visningar:	32
Storlek:	1,05 MB
Id:	449851Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0916.JPG
Visningar:	41
Storlek:	961,4 KB
Id:	449852Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0917.JPG
Visningar:	38
Storlek:	962,3 KB
Id:	449853

Därmed är nästan hela styrbordsidan klar. Det jag har kvar är att plasta in det kvarvarande träet som jag låtit bli att kapa.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Haha bygg ett presseningstält över skutan och kom dit då o då med kundvagn med lump,burkar o skräp så får nog gubbarna en stroke o hamnen e din
    Rattar hyllan

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro R -10
    Jag har köpt en Beneteau kabinmotorbåt. I den finns en kyl och webastovärmare. Men jag har bara ett batteri så jag kommer inte våga använda dom. Jag måste således ha ett startbatteri och skiljerelä. Men ska jag genast gå på mer avancerade grejer förberett för solcell? Jag kommer bara sova ute någon dag i taget och har inget problem med att ösa in lite frysta vattenflaskor i kylen när vi drar. Motorn är en 110hk yanmar men jag vet inte hur bra den laddar på de låga varv jag tuggar fram med barnen. Hur ska det hela kopplas? Det gamla batteriet kan få bli förbrukningsbatteri, så kan jag köpa ett nytt till startmotorn. Men det nya ska jag bara koppla till startmotorn? Eller måste elsystemet göras om för att dela upp all motor-el och allt annat? Ska jag ta smällen och låta proffs fixa det? Jag har mycket annat jag vill fixa med båten så jag har jobb så det räcker med två små barn. Men kylskåpet är ett måste och webaston och vhf:en och radion och så vidare.

Tips på prylar jag kan köpa?
    Människan, den mest grymma, brutala, hänsynslösa, våldsamma och skräckinjagande arten som någonsin existerat på jorden.

Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man väl en och en annan spätta med sig och fikar upp sig på något fik...

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Du behöver bara ett skiljerelä och ett extra batteri enklast

Dumt o köra starta accar som förbrukarbatteri , jävligt kort hållbarhet....döda kanske efter 25 st cykler.

Köp

Huvudbrytare med ihoppkopplingsfunktion av batterier(nödstart/reservdrift)
    Skiljerelä
    Förbrukarbatteri 100Ah
    Solpanel 50W
    Solregulator av MPPT typ
    Spänningsmätare för startbatteri
    Spänningsmätare för förbrukarbatteri

Då har du ett ganska kompetent system

Stick till nån båtkedja som Hjermans eller Sea Sea butik så har dom allt.

Anlita nån som kan el för installation
    Rattar hyllan

Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 3456789

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ingen fara, jag är i hjärtat en viddernas man. Jag har jobbat i Riksgränsen t.o.m Men nu sitter jag i en av Stockholms halvbättre förorter med en medioker villa [...]

Chronic
Vill du annonsera ovan? Klicka här