REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 45678910
Resultat 181 till 187 av 187

Ämne: Båttråden 2

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro R -10
    Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
    Människan, den mest grymma, brutala, hänsynslösa, våldsamma och skräckinjagande arten som någonsin existerat på jorden.

Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man väl en och en annan spätta med sig och fikar upp sig på något fik...

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Citat Ursprungligen postat av Jonte Visa inlägg
    Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
    Längesen jag ens åkte leksaksbåt, men tillräckligt med pulver och rätt design av botten i kombination med trimplan så blir det åka av.
    Propellervinkeln har såklart betydelse men motorn ska orka pressa skrovet ur vattnet främst det det handlar om.

Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03
    Tips på prylar jag kan köpa?
    Lite sent svar nu när säsongen nästan är över. Men andra halvan av den här PDFen innehåller lite intressant information om båtel med flerbatterisystem etc: https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf

Kan vi inte bara nöja oss med att säga att det är en komplex fråga?

Grunden skulle man kunna säga är att när båten planar såg går den på vattnet. Annars genom vattnet. Tänk dig någon som åker vattenskidor på vattnet, eller dras genom vattnet. Även om det sker vid samma hastighet så är det en ganska stor skillnad.

Att kunna avgöra varför din båt inte riktigt planar är svårt att göra bara så här över internet. Det kan vara en mängd saker som samverkar. Raka axlar och traditionella roder är ingen garanti för att att det inte ska plana. Trimplan är inget som garanterar att alla båtar kommer upp i plan, men om det är alldeles på gränsen kan det vara vad som får bägaren att rinna över (beror på t.ex. vart bogvågen ligger).
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Både T26 och T46 planar i marschfart (som är ca 36-38kn för T46. Det är en hastighet långt över deplacementsfart för T46 23 meter långa skrov.
    /Jörgen (maskinare/chief på T46 sedan 1990)
    Brun utan sol, tändkulesot

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro R -10
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Både T26 och T46 planar i marschfart (som är ca 36-38kn för T46. Det är en hastighet långt över deplacementsfart för T46 23 meter långa skrov.
    /Jörgen (maskinare/chief på T46 sedan 1990)
    Jo, att det är långt över deplacerande fart vet jag. Men den lyfts ju knappast upp ur vattnet som en båt med drev. Men då tolkar jag det som att antingen planar man eller så planar man inte. Och vad som menas med halvplanade är upp till varje båttillverkare att avgöra?

Försökte faktiskt hålla koll efter dig men var oklar över om det var T46 eller T26 du var på.
    Människan, den mest grymma, brutala, hänsynslösa, våldsamma och skräckinjagande arten som någonsin existerat på jorden.

Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man väl en och en annan spätta med sig och fikar upp sig på något fik...

Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Jo, att det är långt över deplacerande fart vet jag. Men den lyfts ju knappast upp ur vattnet som en båt med drev. Men då tolkar jag det som att antingen planar man eller så planar man inte. Och vad som menas med halvplanade är upp till varje båttillverkare att avgöra?

Försökte faktiskt hålla koll efter dig men var oklar över om det var T46 eller T26 du var på.
    Vi är två maskinchefer på T46, vi turas om. Så i år slapp jag köra EDIP. Chiefade en tredagarskörning 14 dagar tidigare. Jag är på T46. Du få läsa på om Froudes tal samt Reynolds tal. Man måste också ta hänsyn till förändringen av den våta undervattenskroppen i olika farter. Planing och halvplaning är inga exakta begrepp. Men när farkostens vikt huvudsaklig uppbärs genom avlänkning då är det planing och ej deplacerande tillstånd. För stort och tidskrävande ämne för mig att undervisa om här. Huvudboken är Principles of Naval Architecture vol II.
    Brun utan sol, tändkulesot

AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Vi är två maskinchefer på T46, vi turas om. Så i år slapp jag köra EDIP. Chiefade en tredagarskörning 14 dagar tidigare. Jag är på T46. Du få läsa på om Froudes tal samt Reynolds tal. Man måste också ta hänsyn till förändringen av den våta undervattenskroppen i olika farter. Planing och halvplaning är inga exakta begrepp. Men när farkostens vikt huvudsaklig uppbärs genom avlänkning då är det planing och ej deplacerande tillstånd. För stort och tidskrävande ämne för mig att undervisa om här. Huvudboken är Principles of Naval Architecture vol II.
    //Stefan

Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 45678910

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kanske bra att känna till för en del.. Tyvärr indubbat motorljud här och var, men en skön spegling av sporten innan namnbytet.

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här