Inlinestråden

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Premiärade med stavar igår kväll, höjde både puls och tempo ett par snäpp. 26km på 1.10, men det behövs några mil till innan man hittar bra flyt och balans mellan ben/armar.


Hur fasiken bromsar man med ett par långfärds utan bromskloss? Tror det vore fin träning med ett par sådana men den turen jag hade tänkt åka har ett par rätt långa utförslöpor. Med racercykeln brukar jag komma upp i ca 60km/h, inget som jag skulle vilja göra på ett par skridskor...

Släpa ena skridskon på tvären bakom dig alt. träna in stoppsladd á la skridskor på is. Första alt. är enklare.

/Anders
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Släpa ena skridskon på tvären bakom dig alt. träna in stoppsladd á la skridskor på is. Första alt. är enklare.

/Anders

Misstänkte väl det, men utför långa backar blir det inte lite skakigt att släpa ena skridskon efter sig hela vägen? Och jag trodde det var sådant grepp i däcken att stoppsladd inte fungerade...
Ser framför mig att jag börjar släpa foten bakom mig och har foten lite i vinkel så den driver mig åt sidan så jag gör piruetter nedför backen :tungan
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag har bromskloss på mina så jag har bara provat andra tekniker lite för skojs skull.

Ja, det är lätt att få vridning när man släpar ena foten. Krävs nog lite träning.

Det går att stoppsladda trots bra friktion, men det är svårt (tycker jag som aldrig lyckats nå vidare). Klar risk för highsider -> brett isär och låg tyngdpunkt.

En tredje teknik, om det gäller att få stopp snabbt hellre än att bara bromsa farten, är att göra en piruett. En snäv 360 kostar mycket fart, också här rekommenderas brett mellan fossingarna och låg tyngdpunkt.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
nån som har koll på hur stor skillnad det är mellan vanliga 4 hjul och 5 hjul med större diameter?
Tänker då på om det blir bättre när man åker på dålig asfalt...

Nån som har koll?

En annan sak som påverkar mycket är ju hårdheten på hjulen också.
Mjuka hjul slits fortare, men svälje ojämnheter bättre.

Misstänkte väl det, men utför långa backar blir det inte lite skakigt att släpa ena skridskon efter sig hela vägen? Och jag trodde det var sådant grepp i däcken att stoppsladd inte fungerade...
Ser framför mig att jag börjar släpa foten bakom mig och har foten lite i vinkel så den driver mig åt sidan så jag gör piruetter nedför backen :tungan

Dyrt att släpa skrillan efter sig dock. Man röker hjulen ganska snabbt.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Dyrt att släpa skrillan efter sig dock. Man röker hjulen ganska snabbt.

Mmm, det förstår jag också att det snabbt tar slut på däck om man åker utför 100m nedförsbacke och bromsar så hela vägen.
Man har ju varit galen i sina dagar och åkt skidor utan att bromsa en enda gång meeeen asfalt är ganska hårt och troligtvis är det väl shorts och t-shirt som gäller så man kan skrubba sig ordentligt även om man har armbågsskydd och knäskydd.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
troligtvis är det väl shorts och t-shirt som gäller så man kan skrubba sig ordentligt även om man har armbågsskydd och knäskydd.

Har nästan aldrig använt de skydden, de sitter oskönt när man är ute och motionskör. Handledsskydd däremot är obligatoriskt (om man inte har stavar). Jmf cyklister.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som har koll på var jag kan hitta nya hjul och lager till mina Salomon?
Det känns onödigt att slänga pjäxorna för att hjulen har gjort sitt...
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Är det någon som har koll på var jag kan hitta nya hjul och lager till mina Salomon?
Det känns onödigt att slänga pjäxorna för att hjulen har gjort sitt...

Originalprylar är nog ganska svårt nu, lagrena dammsögs nog åren efter att Salomon lade ner. Men köp hjul i samma dimension så funkar det väl? Och broms finns i universalutförande att köpa, eller modifiera.

Kolla hos www.skatepro.se dom har det mesta i tillbehörsväg. Du kan ju höra ang Salomondelar med dom också, jag hittade mina där, men det var ju typ 3år sedan och då hade dom delarna till salu på sin sida.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Finns det någon som har koll på hur det ligger till affärer? dvs om man kan /får bli nekad att åka in med inlines för att handla?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Klart de kan neka dig men om du uppträder som en vuxen samt inte är en snorunge så lär det ju inte vara så många som klagar direkt.

Någon som har ett tips om vart jag kan hitta nya billiga men bra kullager? Är det fortfarande typ Abec7 eller nåt sånt man ska köpa? Har inte köpt lager sen jag var 15 år typ, har bytt skrillor innan de har gett upp men mina nuvarande Koho's kommer jag aldrig byta ut men nya lager behövs.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Klart de kan neka dig men om du uppträder som en vuxen samt inte är en snorunge så lär det ju inte vara så många som klagar direkt.

Någon som har ett tips om vart jag kan hitta nya billiga men bra kullager? Är det fortfarande typ Abec7 eller nåt sånt man ska köpa? Har inte köpt lager sen jag var 15 år typ, har bytt skrillor innan de har gett upp men mina nuvarande Koho's kommer jag aldrig byta ut men nya lager behövs.

jo såklart tänkte mest på att jag är ganska rutinerad på inlines och kör o handlar mm med dem på .. brukar aldrig vara någon som klagar men då o då stöter man på diverse folk..

Som förra veckan var jag i en stor butik o handla med tjejen.
Stod still vid en hylla när en av personalen gick förbi o stannar o säger till att man inte får ha rullor på sig..
Min naturliga fråga var. -varför?

Han såg ut att explodera så la till - jag undrar varför
Fick ett kort svar : säkerhetsrisk....


och eftersom jag kommer åka dit fler gånger o handla så är det juh intressant att veta varför..

De första som dyker upp är gamla människor med rullator .... eller för den delen de med stödpinne eller varför inte folk på kryckor..


Så är det lagligt att neka när det inte rör sig om nån buskörning eller likande utan just handla med inlines på?

På NTFs hemsida kan man läsa att inlines räknas som fotgängare
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så är det lagligt att neka när det inte rör sig om nån buskörning eller likande utan just handla med inlines på?

På NTFs hemsida kan man läsa att inlines räknas som fotgängare

Ja, de kan ju inte handgripligen tvinga dig ut ur butiken då de inte kan göra det med någon. De får väl tillkalla polisen i så fall, men om någon ber dig snällt att avlägsna dig så kan det ju vara läge att göra det då man kan förstå att de vill sätta gränsen för vad som är ok. Oftast rör det sig ju om snorisar med grillor på sig som är en säkerhetsrisk och släpper de in dig så måste de ju släppa in dem också.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
En till som åker,,ny för i år men har lirat hockey tills för 10 år sen och sen lite b laget och korpen så åkandet va inget problem,,värre var att få till det med stavarna men det går att variera mycket mellan att använda stavarna till lite helkropps kondis och att bara trycka på med benen eller bara armarna,,har provat dubbelpush men satans så svårt,,försöker åka 2 mil 2-3 ggr i veckan,,lite tragiskt är att jag har GROV oljegrusbeläggning i 6 km förren jag kommer till slät asfalt.
 

Bifogat

  • RollerbladeCrossfire4D.jpg
    RollerbladeCrossfire4D.jpg
    40.9 KB · Visningar: 59

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja, de kan ju inte handgripligen tvinga dig ut ur butiken då de inte kan göra det med någon. De får väl tillkalla polisen i så fall, men om någon ber dig snällt att avlägsna dig så kan det ju vara läge att göra det då man kan förstå att de vill sätta gränsen för vad som är ok. Oftast rör det sig ju om snorisar med grillor på sig som är en säkerhetsrisk och släpper de in dig så måste de ju släppa in dem också.
som vanligt i sverige så är det väl till o skaffa ett intyg på att man inte är en säkerhetsrisk frågan är bara var man skaffar de:D
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Klart de kan neka dig men om du uppträder som en vuxen samt inte är en snorunge så lär det ju inte vara så många som klagar direkt.

Någon som har ett tips om vart jag kan hitta nya billiga men bra kullager? Är det fortfarande typ Abec7 eller nåt sånt man ska köpa? Har inte köpt lager sen jag var 15 år typ, har bytt skrillor innan de har gett upp men mina nuvarande Koho's kommer jag aldrig byta ut men nya lager behövs.

http://www.skatepro.se/c27.htm

Finns det någon som har koll på hur det ligger till affärer? dvs om man kan /får bli nekad att åka in med inlines för att handla?

Såg en snubbe senast idag som fläskade fram med grillor och en ICA kasse.
Jag har dock aldrig testat själv. Men säg att du har knas på något i benet som gör att du MÅSTE åka grillor :)

En till som åker,,ny för i år men har lirat hockey tills för 10 år sen och sen lite b laget och korpen så åkandet va inget problem,,värre var att få till det med stavarna men det går att variera mycket mellan att använda stavarna till lite helkropps kondis och att bara trycka på med benen eller bara armarna,,har provat dubbelpush men satans så svårt,,försöker åka 2 mil 2-3 ggr i veckan,,lite tragiskt är att jag har GROV oljegrusbeläggning i 6 km förren jag kommer till slät asfalt.

Kasst, jag har en liten bit med sån asfalt, kanske 20 meter och blir sur bara på det. Annars har vi fått en lång ny cykelbana som är kanon att åka på. :)
Du får ha stora, mjuka hjul.
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
"En till som åker,,ny för i år men har lirat hockey tills för 10 år sen och sen lite b laget och korpen så åkandet va inget problem,,värre var att få till det med stavarna men det går att variera mycket mellan att använda stavarna till lite helkropps kondis och att bara trycka på med benen eller bara armarna,,har provat dubbelpush men satans så svårt,,försöker åka 2 mil 2-3 ggr i veckan"


Tänk Hellner och Northug. Rytmen kommer inte första dan. Men sen har du ett vinnande koncept. Lycka till!
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Kul att se att så många testar stavar :) Riktigt bra träning att växla mellan stavar och utan.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Såg en snubbe senast idag som fläskade fram med grillor och en ICA kasse.
Jag har dock aldrig testat själv. Men säg att du har knas på något i benet som gör att du MÅSTE åka grillor :).

Kan säga att det är bra träning.
För när man kommer ut med 2 fulla kassar så får man hålla dem ut så de inte slår i benen och man måste kompensera för dess rörelseenergi.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Dags att återöppna tråden. :)

Såhär är det, jag känner att det är dags att börja motionera lite och för en tid sedan (typ 10år sen) så åkte jag mycket inlines, bodde då i stan och hade jobbet i stan men lyckades snitta ca 12mil i veckan och tyckte det var riktigt skönt.

Jag har nu kollat upp mina griller jag har som alltså är typ 10år gamla och slitna hjul o kullager och inser att det är dags att köpa nytt, för precis som i allt annat så har det hänt en del.

Har än så länge kollat in K2 Mach 90 (90mm hjul) samt Rollerblade Crossfire 90.

Jag gillar fart och jag kommer även ha med dessa till bankörningar och då klämma några varv på kvällen har jag tänkt mig.

Några tips, idéer eller andra modeller jag skall kolla in?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top