Inlinestråden

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Tja, nu skiter jag i alla fruktlösa försök med att få snits på smalbenen vid löpning. Efter 3-4 år har jag nu dammat av mina inlines igen och börjat åka en runda på lite över 2 mil en gång per vecka utöver skrot 3ggr vecka.

Nu tänkte jag att vi här skulle diskutera allt om inlines här. Grillor, träningstips mm. Inlines är ju en ju en riktigt kul träningsform återupptäckte jag. Nackdelen är att man oftast får åka själv eftersom inte så många kan åka/har grillor i denna lilla hålan. Iallafall inte i min hysteriskt höga ålder :D

Hur är det på SH, är ni många som åker egentligen?

Mina inlines är ett par Salomon motion 90 pro

motion%2090.jpg


som jag hade turen att få tag i innan Salomon lade ner tillverkningen. Jag var dessutom förutseende nog att tjacka extra broms, hjul och andra tillbehör till dessa, så jag kan nog få dom att hänga med en 2-3 säsonger till innan man tvingas hitta nya att trivas med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ryktet säger att jag har ett par undanstoppade nånstans :D En gång i tiden tyckte jag det va skitkul, och åkte en hel del, men sen jag flyttade till Stockholm försvann lusten pga alla förstörda cykelbanor, korsningar, trottoarkanter mm :( Fast jag har, i flera års tid, tänkt ta med dom till jobbet och åka runt i våra gigantiska parkeringshus, men det har inte blivit av :(

Grymt bra träning dock :tummenupp
 

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
BT 1100 Bulldog
Har också ett par Salomon men kommer inte ihåg vilken modell, men dom ser ungefär ut som dina.
Vilket skit att dom har slutat tillverka då :(
Jag köpte nya hjul och kullager för ett par år sen men det blev inte samma schysta grejer som original, så jag har funderat på att köpa ny sen dess.
Men va ska man då köpa för märke nästa gång?
Som sagt är det sjukt bra träning för hela kroppen.

Åka rullskridskor förbränner 425 kalorier på 30 minuter.

Löpning förbränner 374 kalorier på 30 minuter.

Hoppa hopprep förbränner 340 kalorier på 30 minuter.

Rocka rockring förbränner 300 kalorier på 30 minuter.

Spela tennis förbränner 272 kalorier på 30 minuter.

Dans förbränner 221 kalorier på 30 minuter.

Gå i raskt tempo förbränner 170 kalorier på 30 minuter.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Fasen, nu blev jag sugen på att plocka fram de gamla K2:eek:rna igen. Hmm måste vara minst åtta år gamla, undrar om lagrena rostat ihop:va

Hur mycket kommer man att slå sig om man försöker sig på att hoppa lite efter att inte använt dem på 5 år, kanske bäst att leta reda på skydden också eller sätta på sig hjälm och skinnpyjamasen:D
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja, det suger att Salomon la ner, men det blir nog inga problem att hitta bra grillor ändå. Även om utbudet kan vara lite skralt i lokala sportaffärer så brukar skatepro ha lite att välja på.

Jag tänkte dessutom börja åka med stavar, det ska tydligen vara något i hästväg för konditionsträning. Har någon testat det?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har fossingar i strl 47-48 och alla märken verkar sälja max 46, så skoskav deluxe är givet.

Sen ser man ut som bambi-på-hal-is men det är bara tufft :)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Fasen, nu blev jag sugen på att plocka fram de gamla K2:eek:rna igen. Hmm måste vara minst åtta år gamla, undrar om lagrena rostat ihop:va

Hur mycket kommer man att slå sig om man försöker sig på att hoppa lite efter att inte använt dem på 5 år, kanske bäst att leta reda på skydden också eller sätta på sig hjälm och skinnpyjamasen:D

Jag börjar nog bli gammal och vis, för trots att jag åkt i flera år utan hjälm utan att slå mig så investerade jag i hjälm för denna säsongen.

Har du haft grillorna torrt och någorlunda dammfritt så är det nog ingen fara. Jag kör för 4:e säsongen på min första uppsättning lager och hjul :) Trots ett par mil varje gång på grov asfalt.

Jag fick dock sjuk träningsverk i vader och röv trots att jag var i hyfsad form. Ytterligare ett bevis på att inlines är en bra träningsform.

Har fossingar i strl 47-48 och alla märken verkar sälja max 46, så skoskav deluxe är givet.

Sen ser man ut som bambi-på-hal-is men det är bara tufft :)

Kolla här, det verkar finnas grillor för dina stekspadar till fötter också, ha ha

http://www.skatepro.se/c119.htm
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jodå här är en till åkare.
Åker på ett par K2 med 4st 90mm hjul. Har faktist kört 3år på dessa hjul utan byte. Nu är dom dock slut. Polaren har bytt 2ggr per år och vi har åkt gemensamt för det mesta.
Vi har en tvåmila sväng med en fetingbacke på hemvägen som vi brukar köra 2ggr per vecka i mån av tid och regn. I år har vi blivit extra feta och slöa så vi kan endast transportera oss 1mil innan vi avlider, men inom kort är vi tillbaka på hela tävlingsslingan.

Själv är jag mest inne på att skaffa mej ett par riktiga speedskates med 100mmhjul. Vi har länge nämligen snackat om att tävla då våran peak på vår två mila runda ligger runt 50min i slutet på sommaren. Vilket faktist skulle stå sig bra i tävling för amatörer, inte topp men inget man behöver skämmas för.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
En till som försöker komma ut 2-3 gånger i veckan runt en timme per gång.
Kör med Salomon 5-hjuliga med några år på nacken men lagren verkar ok
än så länge.
Är extra gubbig med både hjälm och skitlånga stavar.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Räknas det att jag hellre tar rullorna till affären än att gå?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Värsta som finns är folk som promenerar med såna jävla stavar, folk som åker inlines med stavar är iaf något bättre men inte mkt ;)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jah åker inlines med stavar om jah åker långt. Lättare att bromsa i backar mm. Och så har jah :hjälm
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Testade stavar idag, vilken oerhörd trottelrespons !!! Man flög fram som en veritabel demon och nu blev det hux-flux mer ansträngande konditionsmässigt och inte så mycket på benen.

Var kanske bra att man investerade i ett kranielock för farten blev ju avsevärt högre nu :)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Åhh en tråd som jag behöver! Ni som åkt ett tag, skulle någon vilja förklara lite skillnaden på hjulstorleken osv mm? Läste lite på någon sida men det gjorde inte det så mycket klarare för mig. Har ett par rullor som är ca 10 år gamla. :D Dom ska slängas och nya ska inhandlas men de får duga fram tills dess. Vad jag förstått så ska 90 mm hjul vara bäst, men vad är skillnaden?

Jag vill åka för nöje och tränings skull. Rullar med min hund. Även om jag inte åkt på ehh typ 6 år så får ja fan ingen träningsvärk, vad gör jag för fel? :va

Please explain! :)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Åhh en tråd som jag behöver! Ni som åkt ett tag, skulle någon vilja förklara lite skillnaden på hjulstorleken osv mm? Läste lite på någon sida men det gjorde inte det så mycket klarare för mig. Har ett par rullor som är ca 10 år gamla. :D Dom ska slängas och nya ska inhandlas men de får duga fram tills dess. Vad jag förstått så ska 90 mm hjul vara bäst, men vad är skillnaden?

Jag vill åka för nöje och tränings skull. Rullar med min hund. Även om jag inte åkt på ehh typ 6 år så får ja fan ingen träningsvärk, vad gör jag för fel? :va

Please explain! :)

90mm hjul kan anses lite som en kompromiss. Bra vid längre sträckor, men ändå hyfsat manövrerbara.
Mindre hjul=lättare att svänga och trixa
Större hjul=svårare att svänga, men högre fart och mindre känsliga för grov asfalt.

Riktigt små hjul=Extremåkning, hopp och trix
Mellanstora= Hockey och kortare rundor
Stora=Långfärd

Mina är 90mm och jag åker 2mil utan problem.

Edit.
Skatepro har bra guider för lite allt möjligt.

http://www.skatepro.se/d5.htm

Ang Hjul:
http://www.skatepro.se/a15.htm
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Du har en hund som bogserar dig ;)


Fiskespö med köttben kanse??! :D

Åhh en tråd som jag behöver! Ni som åkt ett tag, skulle någon vilja förklara lite skillnaden på hjulstorleken osv mm? Läste lite på någon sida men det gjorde inte det så mycket klarare för mig. Har ett par rullor som är ca 10 år gamla. :D Dom ska slängas och nya ska inhandlas men de får duga fram tills dess. Vad jag förstått så ska 90 mm hjul vara bäst, men vad är skillnaden?

Jag vill åka för nöje och tränings skull. Rullar med min hund. Även om jag inte åkt på ehh typ 6 år så får ja fan ingen träningsvärk, vad gör jag för fel? :va

Please explain! :)

Även om jag inte åkt på ehh typ 6 år så får ja fan ingen träningsvärk, vad gör jag för fel? :va


Du är kanske en naturbegåvning och har sk "bäverben" ?!
Applicera genast en säck blöt sand på nacken så blir det annorlunda.

Ett annat knep är att be någon med en Volvo Amazon att bromsa dig när du skrinnar som bäst, då brukar det kännas i lår och gomsegel.
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Du har en hund som bogserar dig ;)

hahha nä hon springer bredvid, får absolut inte dra. sist ja rulla med hon så palla hon inte lika mycket som jag. har en pitbull men hon är ändå 9 år, fast hon beter sig som 5 år. dock tyckte jag att jag borde ha fått träningsvärk första gången ja rulla men icke. speciellt med tanke på att jag har så gamla rullor och aldrig bytat något på dom. hahahha.....

Fiskespö med köttben kanse??! :D






Du är kanske en naturbegåvning och har sk "bäverben" ?!
Applicera genast en säck blöt sand på nacken så blir det annorlunda.

Ett annat knep är att be någon med en Volvo Amazon att bromsa dig när du skrinnar som bäst, då brukar det kännas i lår och gomsegel.

nä inga bäverben, men har dock ridit länge men tycker inte d e riktigt samma muskler man använder. eller?

tack för förklaringen med hjulen. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top