KTM 525a kokar :(

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Kollat vattenpumpen, termostaten, blåst ur hela skiten, bytt lock...
Vad mer kan jag göra =( ? Byta hela kylaren?
Funkar att ösa runt så länge man slipper rödljusen men så fort man blir stillastående mer än 15sek så börjar stackarn koka =(

Tips från någon vänlig själ uppskattas!

MVH
 
Last edited:

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Vart hittar man den speciella kylarvätskan som hastigast? Det är väl den biten man får prova innan man går lös på packningen.

Tack för snabba svar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vart hittar man den speciella kylarvätskan som hastigast? Det är väl den biten man får prova innan man går lös på packningen.

Tack för snabba svar

Nej det är totalt onödigt. Kokar cykeln så tidigt så är det inte kylarvätskan det är fel på.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
rätt glykolblandning höjer kokpunkten, men angrip orsaken, -inte symtomen
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nej det är totalt onödigt. Kokar cykeln så tidigt så är det inte kylarvätskan det är fel på.

Är det vanligt att topppackningen går på dem? Vet du om det förekommer spruckna toppar på dem också?

edit: TS cykel har gått som tävlingshoj!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det vanligt att topppackningen går på dem? Vet du om det förekommer spruckna toppar på dem också?

Det förekommer men är inte särskilt vanligt då packningen är väldesignad. Spruckna toppar förekommer ffa på äldre cyklar där tidens tand har mattat ut materialet, på bigbore-cylindrarna 97-100mm är det vanligt pga mindre material.

Men kokar det lätt trots fungerande vattenpump, korrekt luftning och rätt nivå av vätska så är det antingen gravt felaktig bestyckning på lågfarten eller läckage från topp/cylinder ut i kanalerna.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Vilken typ av Threebond?

När vi ändå pratar packningar så undrar jag vilken typ av Threebond man ska använda. Finns ju flera beteckningar på detta märke.ska som sagt var själv byta kam och då lär man ju ha lite Threebond. :)
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Byt till ett kallare tändstift?

Jag vet inte vad jag pratar om men min wrf kokade löjligt lätt och jag provade "allt".

Fick tillslut rådet att testa ett "kallare stift". Gick från cr8e till cr9e (om jag inte minns fel).

Det gjorde susen. Inte kokat sen bytet. Jag vet inte varför (i tekniska termer) men så är det. :)

/Lucky9

Ädit: nån får väldigt gärna förklara vad ett kallare stift innebär.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Byt till ett kallare tändstift?

Jag vet inte vad jag pratar om men min wrf kokade löjligt lätt och jag provade "allt".

Fick tillslut rådet att testa ett "kallare stift". Gick från cr8e till cr9e (om jag inte minns fel).

Det gjorde susen. Inte kokat sen bytet. Jag vet inte varför (i tekniska termer) men så är det. :)

/Lucky9

Ädit: nån får väldigt gärna förklara vad ett kallare stift innebär.

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20080109/tandstiftet-liten-harding-i-tuff-miljo/?page=1
 

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
KTM 450 EXC
Har du haft isär förgasaren? där sitter en platta på totteln, vänder du den fel kokar den vid varje rödljus och går konstigt på tomgång.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du haft isär förgasaren? där sitter en platta på totteln, vänder du den fel kokar den vid varje rödljus och går konstigt på tomgång.

Hur gör du för att montera vacum release plate fel? Det behövs ju våld för det....
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Har du haft isär förgasaren? där sitter en platta på totteln, vänder du den fel kokar den vid varje rödljus och går konstigt på tomgång.

På vilket vis går den konstigt på tomgång ?
Nyss köpt en 525 som går lite ojämt och "nyser" lite på tomgång,går helt rent i övrigt,svarar direkt på gas osv. Har inte kommit ut i spåret än så jag vet inte hur den håller tempen ännu.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top