Religiösa helgdagar, skall vi ha det?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Personligen tycker jag det här med religiösa helgdagar är en ickefråga. Vi är alla präglade av den kultur vi växt upp i och kristendomen har stort inflytande i vårt medvetande även om vi inte är särskilt religiöst lagda. Dessutom tror jag att folk i allmänhet behöver dessa helgdagar till eftertanke och lugn. Det finns ju gott om semesterdagar att ta ut om man planerar annat vid andra tidpunkter på året.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Låter som en bra lösning, hur går man tillväga för att börja påverka samhället i den riktningen?

Jag tror faktiskt att det kan tänkas komma inom överskådlig tid om inte "sanningssägarna" börjar gasta sina gamla klyschor igen om att det skulle handla om att "vika sig för islamisterna" och det där gamla tramset...
För mig kan ökad valfrihet aldrig vara något negativt och jag skulle hellre ha möjligheten att få prioritera ett par dagar själv snarare än att vara hårt bunden av kalendern.
Sen tror jag att även ett fritt val kommer innebära att den absoluta majoriteten lägger dessa "prioriterade dagar" på de klassiska helgdagarna. Folk vill vara lediga på midsommar, jul och nyår så det största uttaget lär ske där.

Men vad mig beträffar vore det glimrande om jag kunde prioritera dagen efter min födelsedag och kanske bröllopsdagen så kan Bazooka prioritera nationaldagen och påsk medan nån annan prioriterar Ramadan eller OS-invigningen..

Det viktiga är att man bara kan prioritera en begränsad del av sina semesterdagar och att det i slutänden är arbetsgivaren som måste ge sitt godkännande men att en prioriterad dag kräver bättre skäl att neka ledighet.

Personligen tycker jag det här med religiösa helgdagar är en ickefråga..

Nuvarande helgdagar ser jag knappast som särskillt religiösa oavsett ursprunget utan snarare kulturellt etablerade. Därför är det som sagt otänkbart att införa nya religiösa helgdagar. Däremot är jag inte främmande för att man ska ersätta fasta röda dagar med ett par valfria prioriterade semesterdagar som jag beskriver ovan...
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Korvis förslag är bra men jag ser utrymme till en förbättring!
Helgdagar, vare sig vi vill se dem som religiösa eller kulturella, är ju i mångt och mycket ett högtidlighållande av vårt sociala och gemensamma liv. M.a.o. borde de inte vara för personlig ledighet.
Så bättre är: Vi hyllar det gemensamma på helgdagarna genom att vara tillsammans och jobba, medan vi är egoistiska och lediga de övriga dagarna på året!:squid
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Korvis förslag är bra men jag ser utrymme till en förbättring!
Helgdagar, vare sig vi vill se dem som religiösa eller kulturella, är ju i mångt och mycket ett högtidlighållande av vårt sociala och gemensamma liv. M.a.o. borde de inte vara för personlig ledighet.
Så bättre är: Vi hyllar det gemensamma på helgdagarna genom att vara tillsammans och jobba, medan vi är egoistiska och lediga de övriga dagarna på året!:squid

Intressant förslag, prova att skicka in en motion på det till riksdagen och se vilket gehör det får :D
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
De rödgröna är ju inte som står längs fram i det fria valets parad.

Nej, och därför har jag heller inte känt mig särskilt lockad att rösta på något av det rödgröna partierna men jag trodde vi hade avhandlat den saken i "vad-ska-du-rösta-tråden"...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nej, och därför har jag heller inte känt mig särskilt lockad att rösta på något av det rödgröna partierna men jag trodde vi hade avhandlat den saken i "vad-ska-du-rösta-tråden"...

Fast folk kanske har en magkänsla att du röstar vänster, känns faktiskt mer relevant än hur du faktiskt röstar. :mad:


:rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fast folk kanske har en magkänsla att du röstar vänster

:hihi

Jo, uppenbarligen är man per definition extremvänster om man inte är anhängare av tjära och fjädrar eller om man argumenterar mot intolerans på SH, fast det är å andra sidan ingen nyhet.
Om högaffelbärarna tror att jag röstar rött får det stå för dem och det bekommer mig knappas.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Åfan. Så dina åsikter är röda men du röstar blått....

Det tackar vi för.

Jag visste inte att man var tvungen att vara för dödsstraff, stängda gränser och särlagstiftning för de som tillhör den onda religionen för att rösta blått men jag kanske har missat något i alliansens valmanifest.

Om det är några andra frågor/åsikter du syftar på så får du gärna förklara vilka du menade...:va
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag visste inte att man var tvungen att vara för dödsstraff, stängda gränser och särlagstiftning för de som tillhör den onda religionen för att rösta blått men jag kanske har missat något i alliansens valmanifest.

Om det är några andra frågor/åsikter du syftar på så får du gärna förklara vilka du menade...:va

Personerna i fråga brukar å andra sidan tycka att båda blocken är vänster och på det sättet har du ju röstat vänster, om du inte valskolkade, röstade på Jimmy eller något parti som inte nådde in men det tolkar jag tidigare inlägg som att du inte gjorde

(I sak brukar å andra sidan Jimmy vara sossigare än Reinfelt men det är en annan historia)
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag visste inte att man var tvungen att vara för dödsstraff, stängda gränser och särlagstiftning för de som tillhör den onda religionen för att rösta blått men jag kanske har missat något i alliansens valmanifest.

Om det är några andra frågor/åsikter du syftar på så får du gärna förklara vilka du menade...:va

Aha. Njä. Det kan jag inte, direkt ur huvudet.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Korvis förslag är bra men jag ser utrymme till en förbättring!
Helgdagar, vare sig vi vill se dem som religiösa eller kulturella, är ju i mångt och mycket ett högtidlighållande av vårt sociala och gemensamma liv. M.a.o. borde de inte vara för personlig ledighet.
Så bättre är: Vi hyllar det gemensamma på helgdagarna genom att vara tillsammans och jobba, medan vi är egoistiska och lediga de övriga dagarna på året!:squid

Nej,nej, nej, det skulle urholka min bakomliggande plan att ytterligare öka sekulariseringen. :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förslaget är bra, och ni kan lägga ner frågan om vem som röstade vad då Arbetarpartiet SocialModeraterna av i dag fan är rödare än vänstern var på 80-90 talet...

Risken jag ser med prioriterade helgdagar är att Ungarna i en familj vill fira jul medan föräldrarna tycker att Ramadan är viktigare...

Dessutom kommer någon jävel som blir nekad / "kränkt" att anmäla sin arbetsgivare till DO för att han är religionsfientlig...

Vi lever ju trots allt i de lättkränktas land...
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Förslaget är bra, och ni kan lägga ner frågan om vem som röstade vad då Arbetarpartiet SocialModeraterna av i dag fan är rödare än vänstern var på 80-90 talet...

Risken jag ser med prioriterade helgdagar är att Ungarna i en familj vill fira jul medan föräldrarna tycker att Ramadan är viktigare...

Dessutom kommer någon jävel som blir nekad / "kränkt" att anmäla sin arbetsgivare till DO för att han är religionsfientlig...

Vi lever ju trots allt i de lättkränktas land...

Det där med kränkt går kanske att komma runt med att ingen orsak ska/får uppges, bara några dagar som skall prioriteras?

Om man inte får uppge någon orsak, finns det ju heller ingen grund för kränkning och det går således inte att spela DO-kortet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där med kränkt går kanske att komma runt med att ingen orsak ska/får uppges, bara några dagar som skall prioriteras?

Om man inte får uppge någon orsak, finns det ju heller ingen grund för kränkning och det går således inte att spela DO-kortet.

Dom flesta arbetsgivare kan nog gissa sig till religionen på den där nyanställda killen som trillar omkull på en liten matta flera gånger om dagen, således är det ju relativt lätt för arbetsgivaren att googla vilka dagar som är speciella för människor med den religionen.

Alltså borde arbetsgivaren veta bättre än att neka/kränka den snubben...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top