Religiösa helgdagar, skall vi ha det?

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Med anledning av att det nu börjar uppstå krav på att införa även muslimska helgdagar i Sverige Länk.

Är det inte snarare dags för det svenska samhället att istället avskaffa alla religöst motiverade helgdagar? D.v.s ett tydligt ställningstagande från staten att religion är ngt personligt och att staten tar avstånd från livsåskådningar baserat på sagor.

Kanske kunde man addera ett antal semesterdagar och låta var och en använda dem som man önskar?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
95% lär ha bränt sina dagar per den sista augusti och sen gå in i väggen per den sista februari.
 

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Det är klart att muslimerna ska få sina helgdagar även i Sverige, vi ska bygga minareter också så att vi kan ha daglig bön. Vi svenskar kan ju vara med och be med muslimerna så har vi uppnått det multikulturella land som är politkernas våta dröm.:huvet
 
Last edited:

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Jeebus gav oss ledigt från jobbet och vi såg att det var gott. Det var så religionen tog över världen.

The end.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
nationaldagen var en luring som blev införd för att öka BNP (varje år den hamnar på en helg är de katching i kassan)
1 maj/valborg, stulen hednisk högtid, som dom flesta av våra kristna högtider.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
TS har ett bra förslag. Lägg till ett antal semersterdagar och låt var och en bestämma själv. Första maj är närmast att betrakta som en religiös helgdag så den kan gott tas bort som röd dag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Skönt, då slipper vi både julafton och midsommarafton...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Då majoriteten av "oss" inte är religiösa är det antagligen skit samma om den religiösa biten helt skit samma.

Fast med tanke på att de firas av anledningen tradition snarare än religion så kan man väl döpa om dem eller något då om det käns bättre.

Vad som ivf inte är OK är väl isf att införa nya relilgiösa helgdagar. Oavsett religion.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Mitt arbetsgivare kör med "floating holidays" istället för vissa religiösa helgdagar. Nu var det iofs amerikanska helgdagar som gavs upp till förmån för andra religioner/bakgrunder, men det är OK med mig då det ger anställda möjligheten att flytta helgdagarna som det passar dem.

Däremot kan jag förstå att konceptet kanske inte fungerar i miljöer där det är "alla eller ingen" som gäller.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
4 helgdagar per år: midvinter (= nytt nyårsdatum), vårdagjämning, midsommar och höstdagjämning.
När vi ändå håller på inför vi också 100-timmarsdygn och 10-dagarsveckor.
Metriskt och fint ska det vara.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Mitt arbetsgivare kör med "floating holidays" istället för vissa religiösa helgdagar. Nu var det iofs amerikanska helgdagar som gavs upp till förmån för andra religioner/bakgrunder, men det är OK med mig då det ger anställda möjligheten att flytta helgdagarna som det passar dem.

Däremot kan jag förstå att konceptet kanske inte fungerar i miljöer där det är "alla eller ingen" som gäller.

Kan nog onekligen ställa till det i vissa miljöer och bli dyrare för arbetsgivare, å andra sidan är ju "viktiga" helgdagar rätt väl definierade så det borde gå att planera runt det hela.

Eller också kunde man ju bjuda till och in varandra till firandet av varandras helgdagar för ökad förståelse (jaja utopi jag vet)

Hur funkar floating holidays i praktiken på ditt företag? Blir folk förbannade när de inte får tag på den som söks, eller flyter det smidigt?

Eftersom jag själv jobbar med människor från alla jordens hörn blir det ibland att bita ihop och försaka en eller annan högtid, å andra sidan funkar det så åt andra hållet med, med lite god vilja brukar det gå att pussla ihop det hela.


Och till er som direkt zoomade in på just muslimska helgdagar, kolla runt lite, det finns gott om andra religioner, att en politiker föreslår just detta ser jag bara som ett utslag av populism och en förvånande trångsynthet.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kan nog onekligen ställa till det i vissa miljöer och bli dyrare för arbetsgivare, å andra sidan är ju "viktiga" helgdagar rätt väl definierade...

Alla anställda får ju inte ledigt på alla helgdagar på alla arbetsplatser. Det är ganska många som arbetar både julafton och på midsommarafton även med rådande ordning.

Vad mig beträffar får man gärna ta bort alla röda dagar, ge motsvarande antal dagar som semester och låta varje anställd själv ange t.ex fem "prioriterade helgdagar" för sin arbetsgivare, givetvis i god tid, säg en gång per år innan man får nya semesterdagar...

Dessa fem dagar bör då kräva lite bättre skäl för att arbetsgivaren att neka den anställde ledighet. Och i händelse av att två anställda vill vara lediga samtidigt och endast en kan vara ledig så kommer den som angett den aktuella helgen som "prioriterad" få ledig före den som bara tänkt ta en vanlig semesterdag.

Då kan du själv prioritera din bröllopsdag och födelsedag framför påsk och nationaldag om du så önskar.

Och även med denna ordning kommer arbetsgivaren ha sista ordet. Alla kan inte vara lediga på ett sjukhus oavsett hur gärna de vill på julafton...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top