Idag är jag ledsen för att...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kontakta ditt försäkringbolag det första du gör. Åk sen till biltema och köp ett par av deras giljotinfällor.

View attachment 456808
Osäkert om jag har täckning för detta, men skall kollas upp. Fällor används, men tror att det blir en ugnsplåt med glykol för detta, de ska fan lida de asen.
@SJP
Du kan ju börja leta efter en kabelhärva hos spinnin-wheel / bike-skroten / ebay etc, tar väl bara en helg att byta, slangar finns på metervara.
Synd att hojen blev den typen av "musfälla" :gnissla

Fast när man får vara glad om man får ihop sporadiska halvtimmar någon gång i månaden så blir vad som tidigare varit en helg i garaget med en låda bira och pantera, lite mer omständigt.

Tyder på att det blir - ännu ett - långtidsprojekt på obestämbar framtid...... :näsblod
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Osäkert om jag har täckning för detta, men skall kollas upp. Fällor används, men tror att det blir en ugnsplåt med glykol för detta, de ska fan lida de asen.


Fast när man får vara glad om man får ihop sporadiska halvtimmar någon gång i månaden så blir vad som tidigare varit en helg i garaget med en låda bira och pantera, lite mer omständigt.

Tyder på att det blir - ännu ett - långtidsprojekt på obestämbar framtid...... :näsblod

Hon ska förmodligen dra iväg några timmar etc etc, då kan du parkera spermatrucken i/vid garaget och meka så länge det inte låter. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En kompis till mig hittade musskit och gnag i sin husvagn, då han inte hade någon annan uppställningsplats för den köpte han en utraljudsskrämma, och sedan dess har han inte hittat mera spår av möss.

Det kan ju vara slumpen att mössen har slutat vara där, är det någon annan som har provat?

Deras hund vill i alla fall inte gå i närheten av husvagnen när skrämman är igång, så piper gör den definitivt...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En kompis till mig hittade musskit och gnag i sin husvagn, då han inte hade någon annan uppställningsplats för den köpte han en utraljudsskrämma, och sedan dess har han inte hittat mera spår av möss.

Det kan ju vara slumpen att mössen har slutat vara där, är det någon annan som har provat?

Deras hund vill i alla fall inte gå i närheten av husvagnen när skrämman är igång, så piper gör den definitivt...

Dom funkar men dom är inte hundraprocentiga. Och största problemet är väl att mössen inte dör av den där utan finns kvar bakom knuten.

Det verkar som att någon enstaka mus accepterar ljudet och för att få sig ett skrovmål. Och jag inbillar mig att det efter en tid blir fler såna möss.
Dessutom har ljudet så hög frekvens att det inte går runt hörn. dvs musen slipper alltså ljudet när den befinner sig i skugga.
Sen har jag en känsla av att dom rent av går sönder efter ett tag och det är ju svårt att märka att den slutat skicka ut ljud.
Sen kan den helt plötsligt ligga urdragen ur kontakten på någon hylla eftersom någon behövde använda kontakten till annat och därefter inte satt tillbaka skrämman.

Min favorit är en hinkfälla med lite glykol i botten som mössen kan trilla ner i.

Men helst tycker jag man ska ha flera olika varianter av fällor.

I husvagnen räcker det alltså egentligen inte med en skrämma utan du borde ha en i varje utrymme, en under varje soffa, en under diskbänken osv...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I husvagnen räcker det alltså egentligen inte med en skrämma utan du borde ha en i varje utrymme, en under varje soffa, en under diskbänken osv...

Fast deras hund kände ju av den rätt långt utanför vagnen, så nog tror jag att ljudet sprids någorlunda inne i en husvagn också, och det funkade ju för honom, om det inte bara var slumpen att mössen flyttade...

Men visst kan jag hålla med om att man kanske ska försöka utrota mössen också, för att inte bara flytta problemet

Lite som när våran radhusgranne sprayade mot myror och kom över till oss överlycklig att han blivit kvitt dom...

Gissa var dom valde att förlägga sin myrstig? 5 meter på sidan om, där Anticimex slutat spraya....
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Billigast tänkbara är sällan fantastiskt när man vill ha något utbetalt.

Däremot fick jag all personlig skyddsutrustning utan åldersavdrag och med 1500 spänn i självrisk efter en olycka på hemförsäkringen som förstörda kläder. Samma bolag med samma plusmeny och hyfsat höga premie.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vid det här läget hade nog detta passat mycket bättre i förbannad tråden istället. Det blir jag iofs ledsen över.

Gick ut i garaget för en titt när sambon och lillkillen gått och sova, är ändå trött på jobbet så kan likväl vara astrött.

Redan innan jag börjat ser jag varningstecken, något har onekligen varit framme.

37zol2t90o6ahxynvt4i0men


Luftburken dock kliniskt ren, båda sidor. Lite tid att köra kombinerat med väl servat, kunde göra en hjärntransplantation där inne, nemas problemas, covid-fri zon.

nbz6ysbz3o7c27skayng5i


e57ayv44znmepugmd7ahqlb


Tyvärr när man rotar runt lite längre ner, så ser man den sorgliga sanningen, "någon" har tuggat i sig lite av allt möjligt, elfel, soppaläcka och vakuumläcka är alla nu inte bara möjliga orsaker, utan troliga faktum.

7w1wpv3fplx9ne2ryj45pg0n


16wszywl0f9ecshfvf562ilu


Just nu känns detta som en totalförlust, tveksamt hur mycket man vågar köra med detta vilket känns surt i min situation. Gammal (ish) hoj idag, men var fin, inte nyskick men fin även på nära håll. Så 35k förlust? Kanske 40 till rätt köpare på vårkanten?

Visst går det i teorin att lösa detta mycket billigare. Gummislang är ju gummislang, nån meter för någon tia fixar ju hela hojen. Och jag kan löda om och byta ledare i elsystemet. Jag har både verktyg och kunskap att reda upp detta, men kommer aldrig att ha tiden, kanske efter pension?

Att betala någon verkstad för att gå igenom en hel härva känns inte riktigt försvarbart heller.

Snopp också. :mad:

Surt, lider med dig... :(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Billigast tänkbara är sällan fantastiskt när man vill ha något utbetalt.

Man skulle kunna tro att billiga försäkringsbolag är sämre när det kommer till utbetalningar, men enligt folk som har jobbat på bilskadeverkstad är det nästan precis tvärtom.

Ett av dom billigast bolagen inte bara godkände att allt skulle vara nytt vid ihopmontering, dom krävde det.

Medans andra stora, dyra välkända bolag var griniga som satan om dom bytte ut clips som var hela men solblekta för att det skulle se bättre ut på en nylackad bil.

I min barndom voltade mina föräldrar en bil, när vi fick tillbaka den var den hellackad, utom backluckan och luckan för tanklocket.

Bakluckan är väl kanske förståeligt, en stor yta och den var ju inte skadad i olyckan, men tanklocksluckan, en tefats stor plupp mitt i den nylackade sidan som stack ut som en hundskit på en gräddtårta?

Lyckligtvis så åkte den bilen tillbaka ihopmonterad för lackbättringar där plåtverkstan hade skadat lacken och lackeraren själv såg tanklocksluckan sticka ut som en rödvinsspya i nysnö, så han fixade det på eget bevåg.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Styrmuffars vara eller inte vara. Ja kanske så länge jag inte använder blinkers:dummerFunkar kanske på långfärd men inte i rusningstrafik:gråta
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Idag är jag sne för upptäckte att tanken som var färdiglackad, slipad och bara skulle poleras, hade blivet kontaminerad med silvermetallic... Oklart hur, men i klarlacken finns det små glittriga prickar som INTE ska vara där...????

Så var bara att börja om ifrån början igen. Lackar dekalerna själv också, så det är lite jobb...

Så jag lackade ur lite om man ska vara vitsig... ????????
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top