Arlanda TT 2011 04 30

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Snyggt Hoke! Trevligt med ännu fler bilder att titta på när man sitter instängd på jobbet!
 

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Hallå! Att det inte ser ut att gå så snabbt beror på några olika saker:

- Först och främst så kör jag helt enkelt inte speciellt snabbt, för ja, jag kan inte köra mycket snabbare än vad som syns.
- Den snabba gruppen var inte toksnabb som på många andra bandagar.
- Banan är inte lika snabb som många andra banor. Kan jämföras med en lång gocart-bana snarare än en stor racingbana.

Okej, då är jag med. Var alltså inte meningen att klaga på din körning om det var så du uppfattade det, vet själv att det är riktigt kallt på vägbanan bla. Tänkte mer att om det är första gången man kör, hur ska man veta vilken grupp man skall köra i? Går det t.ex. att byta upp till snabba gruppen om man börjar i medel?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Okej, då är jag med. Var alltså inte meningen att klaga på din körning om det var så du uppfattade det, vet själv att det är riktigt kallt på vägbanan bla. Tänkte mer att om det är första gången man kör, hur ska man veta vilken grupp man skall köra i? Går det t.ex. att byta upp till snabba gruppen om man börjar i medel?

Nej då, jag tar inte illa vid mig :tummenupp

Men ärligt talat så är det inte en sån jävla snabb bana, även om det givetvis går att fläska på mer än jag gjorde i filmen om man har skills för det. Värme i asfalten och grepp är inget jag behövde oroa mig för.

Jag är ju ingen representant för SMC, men kan nog gissa att är du för snabb eller långsam för din grupp så löser de det. Antingen genom att flytta dig till en annan grupp eller kanske låta dig starta först / sist.
Instruktörerna är väldigt lyhörda och måna om att man ska få det bra som elev, så det är nog inga problem!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Okej, då är jag med. Var alltså inte meningen att klaga på din körning om det var så du uppfattade det, vet själv att det är riktigt kallt på vägbanan bla. Tänkte mer att om det är första gången man kör, hur ska man veta vilken grupp man skall köra i? Går det t.ex. att byta upp till snabba gruppen om man börjar i medel?

Arlanda Trafikövningsplats erbjuder väldigt bra tillfällen att träna på det tekniska, så farten är inte särskilt intressant egentligen.

Men välj du medel om du inte känner dig toksnabb men inte långsam, det brukar som sagt lösa sig under dagen ändå.

Nästa kurstillfälle tror jag är 21-22/5.

Tänk dock gärna på att det är jättekänsligt med ljudet, så låter hojen mycket är det värt att montera orginalsystem eller åtmindstone db-killers.
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Tjena! Aldrig åkt bana men sugen på att pröva Arlanda TT den 22a maj.. står att det där var snabba gruppen, stämmer det? Kanske svårt att se på film men det ser inte ut att gå så jättefort? Kanske därför hastighetsmätaren är övertejpad..? :gnissla

Nån som ska åka 22a maj?

Jag har bokat 22maj. Första gången. Hoppas på regnfri dag......Kul med fler folk som är färska.:tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
så låter hojen mycket är det värt att montera orginalsystem eller åtmindstone db-killers.

Det är ju inte säkert att det hjälper.. jag försökte köra en ögontjänarvariant (örontjänar?) och hålla igen på raksträckan.. men då bombar Geggamoja förbi varpå jag blev svartflaggad ändå... :mad:

Skämt åsido. Jag kommer definitivt stoppa i db-killers nästa gång för att slippa tänka på det. Så kan bara hålla med i Carnivores rekommendation.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Det är ju inte säkert att det hjälper.. jag försökte köra en ögontjänarvariant (örontjänar?) och hålla igen på raksträckan.. men då bombar Geggamoja förbi varpå jag blev svartflaggad ändå... :mad:

Skämt åsido. Jag kommer definitivt stoppa i db-killers nästa gång för att slippa tänka på det. Så kan bara hålla med i Carnivores rekommendation.

äh gör som jerker o kör fullgas och bit i det sura :D

Hela depån o parkeringen stod typ o glodde efter honom när han drog ut på rakan och öppnade spjället :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är ju inte säkert att det hjälper.. jag försökte köra en ögontjänarvariant (örontjänar?) och hålla igen på raksträckan.. men då bombar Geggamoja förbi varpå jag blev svartflaggad ändå... :mad:

Skämt åsido. Jag kommer definitivt stoppa i db-killers nästa gång för att slippa tänka på det. Så kan bara hålla med i Carnivores rekommendation.

På söndagen så blev det bättre hantering av sådana tillfällen...

Men skall man på kurs så är det helt klart värt att köra orginal eller med db-killers... eller så kan man, precis som du gjorde, hålla igen på rakan... för seriöst, hur skoj är rakan jämfört med resten av banan? ;)
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
äh gör som jerker o kör fullgas och bit i det sura :D

Hela depån o parkeringen stod typ o glodde efter honom när han drog ut på rakan och öppnade spjället :D

Det var det värt :tummenupp

Nästa gång (om jag inte är svartlistad) blir det dock denna db-killer:
 

Bifogat

  • 2008%20Honda%20CBR100RR%20Exhaust%209611_preview.jpg
    2008%20Honda%20CBR100RR%20Exhaust%209611_preview.jpg
    130.6 KB · Visningar: 56

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
På söndagen så blev det bättre hantering av sådana tillfällen...

Men skall man på kurs så är det helt klart värt att köra orginal eller med db-killers... eller så kan man, precis som du gjorde, hålla igen på rakan... för seriöst, hur skoj är rakan jämfört med resten av banan? ;)

Egentligen borde man ändra bansträckningen och utnyttja banan innanför rakan istället för rakan. Man skulle få minst fyra nya kurvor och slippa ljudet. Många deltagare låg farligt nära gränsen trots att de inte drog på förbi ljudmätningen och hade originalpipor. Ja, inte du då. Hondan var som en viskning. Tror aldrig att jag mätte mer än 87 db på dig.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Egentligen borde man ändra bansträckningen och utnyttja banan innanför rakan istället för rakan. Man skulle få minst fyra nya kurvor och slippa ljudet. Många deltagare låg farligt nära gränsen trots att de inte drog på förbi ljudmätningen och hade originalpipor. Ja, inte du då. Hondan var som en viskning. Tror aldrig att jag mätte mer än 87 db på dig.

Och det trots att jag vissa ggr kom förbi med 11-12.000rpm. ;)

Innerpartiet blir svår för kurs, det är sjukt smalt där.
Däremot kanske man kan kona upp rakan så den inte är så rak längre... men men, jag gissar att man tittar på sådana alternativ.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
eller så kan man, precis som du gjorde, hålla igen på rakan... för seriöst, hur skoj är rakan jämfört med resten av banan? ;)

Jag höll igen på rakan hela dagen förutom sista passet när vi skulle träna bromsövningar. Då behöver man ju lite hastighet för att kunna träna på att bromsa hårt, därav min (Och Peter1980:s) svartflagg.

Ska testa hur mycket jobb det är att skruva på originalsystem, för vill ju inte behöva tänka på sådant när man ändå har så mycket i huvudet att tänka på.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Liten sammanfattning av vad som sagts:

Jepp, vi instruktörer löser det där med hastigheten. Antingen genom att flytta upp deltagare ett steg eller genom att ge er deltagare mer utmanande övningar.

Ja, ljudet på ATT är ett litet problem. Det är på raksträckan som vi får problem med ljudet och vi tittar på lite olika alternativ. Som Carnivore säger så är det inre bansystemet inte helt optimalt att använda som deltagare. Vi instruktörer använder det dock för att slippa fläska på för att hinna ikapp deltagare som fläskar på... ;)

Jepp, nästa tillfälle är 21-22 maj.

Det som inte har nämnts någonstans är att MC-Gruppen (http://mcgruppen.se/) finns på plats och kan hjälpa till med smärre justeringar på din hoj. De fixar sånt som däck, db-killers och annat smått och gott som man kan behöva hjälp med. De som driver MC-Gruppen är väldigt kompetenta och vet vad de gör och det är ett stort privilegium för SMC och deltagarna att de är på plats och kan hjälpa oss med service.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
+1 jag är grymt tacksam över att mcgruppen var där och kunde hjälpa till med min slappa kedja!

Ja, det var RIKTIGT bra.. kanon om info om den typen av service dyker upp i förhand dock.

Nu behövde jag inte utnyttja deras tjänster den här gången.. men jag fick en spik i däcket kvällen innan.. på ren tur så såg jag det medans den fortf. satt i ytan och inte var intryckt.. men hade det blivit punka så hade jag stannat hemma eftersom jag inte visste att de var där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top